23948sdkhjf

Smart tjänst som förhindrar rattsurfning

Nästan 40 procent rattsurfar, det visar en undersökning som Transportstyrelsen släppte vid årsskiftet. Distraktion och rattsurf ligger bakom flertalet trafikolyckor och Länsförsäkringar har jobbat aktivt för att hitta en lösning på problemet. Med smart teknik kallad RideSafe kan man nu äntligen förhindra rattsurf och rädda liv. Nu installeras RideSafe för första gången hos testpiloter i hela Sverige.

– Alltför många trafikolyckor orsakas av att förarna tittar på mobilen eller annan utrustning samtidigt som de kör. Tidigare har man trott att distraktion som påverkar bilkörningen gäller om man tittar bort i mer än två sekunder men ny forskning visar att sambandet existerar även vid kortare distraktion. Varje liv och olycka som RideSafe kan rädda är en enorm vinst, säger Björn Schedwin, affärsområdeschef på Länsförsäkringar.
 
I våras sökte Länsförsäkringar efter testpiloter till RideSafe, fler än 1 000 personer anmälde sitt intresse och nu har ett hundratal personer valts ut för att testa produkten i skarpt läge i trafiken. Testet av RideSafe kommer att ske under 6 veckor. Målsättningen är att lansera en färdig lösning till marknaden våren 2018.

– RideSafe kommer göra enorm skillnad. Med hjälp av den här smarta tekniken kommer vi kunna minska mängden trafikolyckor och rädda människoliv och minska lidande. Det är en insats som känns fantastisk för oss som bolag och inte minst för mig och mina kollegor som privatpersoner, säger Björn Schedwin.
 
RideSafe består av en teknisk enhet som man sätter i bilen samt en app som man laddar ner till telefonen. Enheten blockerar förarens telefon från både inkommande och utgående datatrafik som surf, sms, mejl och notiser från sociala medier.
 
– Tjänsten aktiveras automatiskt när bilen körs genom att dosan och mobilappen kommunicerar med varandra. Det fina är också att skyddet enbart rör föraren och alla andra i bilen kan surfa som vanligt. Ett automatiskt svar kan också ställas in så att den som försöker nå föraren vet att personen kör bil, förklarar Björn Schedwin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109