Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Fokuserad satsning på kvalitetsracing med generös hospitality och populära trackdays som ger större publik och fler VIP-gäster. Nya Porsche 911 GT3 Cup lägger grunden för ett ännu starkare 2018.

Den 16:e september avgjordes årets Porsche Carrera Cup Scandinavia inför fullsatta läktare på Mantorp Park. Med 14 spännande race avverkade stod Jocke Mangs från Stockholm som mästare efter en av de mest nervkittlande finalerna i seriens historia.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia har alla viktiga ingredienser! Renodlad professionell motorsport utan balance of performance mellan bilar och förare. Extrema 911 GT3 Cup och ett seriöst startfält som levererar hardcore racing inför stor publik, inleder Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

Introduktionen av 911 GT3 Cup (991 I) för tre år sedan innebar en nystart för serien med hårt fokus på startfältets kvalitét. Många unga talanger, exempelvis Philip Morin, Lukas Sundahl och Robin Hansson, har valt Carrera Cup för att utvecklas som förare. Med möjligheten att ta steget vidare till en internationell racingkarriär via Porsche Junior Programme och Porsche Mobil1 Supercup.

– De senaste årens fokus på högkvalitativ racing har gett resultat och 2017 har varit ett fantastiskt år för alla som jobbar med Porsche Carrera Cup Scandinavia, fortsätter Wermelin.

Runt den rent sportsliga satsningen har Porsche Sverige arbetat för att göra motorsporten mer attraktiv och tillgänglig för seriens gäster med populära kringevents som trackdays i direkt anslutning till tävlingarna. Och i tolv av årets deltävlingar har publiken fått uppleva internationellt etablerade motorstjärnor som gästförare i serien. Bland annat formelbilssensationen Felix Rosenqvist, WRC-föraren Andreas Mikkelsen och standardvagnslegendaren Richard Göransson.

– Att förare som tillhör världseliten i sina discipliner tycker det är kul och utvecklande att gästa vår serie är ett fantastiskt kvitto på hur vi jobbar med Carrera Cup. En lyckad satsning som har fått ett mycket positivt genomslag. Vi jobbar på att skapa förutsättningar för att fortsätta med dessa spännande gästspel, säger Wermelin.

En annan hörnsten i årets Carrera Cup är Porsche Race Lounge. En 200 kvadratmeter stor hospitality som möjliggör för samtliga Porsche Center och seriens partners att bjuda in gäster under de svenska racehelgerna. En perfekt plattform för Porsche Sverige att skapa en spännande och behaglig racingupplevelse. Bara under finalhelgen på Mantorp Park välkomnade anläggningen 250 VIP-gäster.

– Under säsongen har vi tagit emot 850 VIP-besökare. Alla bjuds på vällagade måltider från Pontus! och Burger & Lobster och underhållning i form av modererade förarintervjuer med seriens stjärnor och gästförare. Besökarna i Porsche Race Lounge har även fått möta flera speciella gäster under året. Som WEC-mästaren Mark Webber, hockeylegendaren Henrik Lundkvist, Formel 1-stjärnan Marcus Ericsson och rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist.

– Mentaliteten är att vi aldrig kompromissar. För vår publik och våra gäster ska vi leverera den där härliga finalkänslan varje gång vi åker ut på race, fortsätter Wermelin.

En viktig del av 2017 har även varit förberedelserna inför 2018 som blir ett mycket spännande år i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mycket handlar såklart om den nya generationen av Porsche 911 GT3 Cup, världens mest framgångsrika fabriksbyggda racingbil. 2018 lanseras nästa generation (991 II) i Sverige med större motor, mer effekt och ett vridstyvare chassi.

– Vår vision för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 är att ha ett startfält på 20 bilar. Tio stycken 911 GT3 Cup (991 II) och tio 911 GT3 Cup (991 I). Den sistnämnda bildar en egen klass, Porsche Approved Cup, under 2018-2020.

Porsche Sverige fortsätter att bygga svensk racing med en långsiktig satsning på ett starkt startfält, förhoppningsvis kryddat med internationellt meriterade gästförare. Självklart går även satsningen på trackdays och VIP-hospitality i toppklass vidare.

– Jag är jättenöjd med Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017. Vi har haft bra utväxling på vårt arbete. Serien har ett härligt momentum och en starkt växande popularitet bland svenska motorsportfans. Nu satsar vi ännu hårdare inför 2018, avslutar Raine Wermelin.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017 I SIFFROR

Gäster: Porsche Race Lounge och trackdays i anslutning till racehelgerna. VIP: ca 850 gäster Trackday: ca 200 gäster

Tv-publik SVT: Totalt ca 2 miljoner tv-tittare. STCC/Porsche Carrera Cup Scandinavia (total reach).

Ring Knutstorp

327 000

Alastaro

231 000

Solvalla

313 000

Falkenberg

374 000

Karlskoga

395 000

Anderstorp*

128 000

Mantorp Park

241 000

*Livesändning endast i SVT Play, siffrorna för sammandrag i SVT2 kl. 23.00

Publiksiffror STCC/Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017

Ring Knutstorp

7 500

Alastaro

Ingen officiell siffra

Solvalla

12 500

Falkenberg

Ingen officiell siffra

Karlskoga

3 200

Anderstorp

7 500

Mantorp Park

Ingen officiell siffra

FRAMTIDENS RACINGBIL: PORSCHE 911 GT3 CUP (991 II)

Motor: Sexcylindrig boxermotor på 4,0 liter. 485 hk vid 7 500 r/min, 480 Nm vid 
6 250 r/min. Max varvtal 8 500 r/min. Fly-by-wire throttle. Två överliggande kamaxlar per cylinderbank, fyra ventiler per cylinder. Kamkedja. Transmission: 6-växlad sekventiell låda med paddlar på ratten. Mekanisk differentialbroms. Chassi: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben fram med undre triangellänk. Multilänkaxel bak. Bromsar: Ventilerade 380 mm skivor fram och bak. 6-kolvsok fram, 4-kolvsok bak. Hjul: 18-tums lättmetallfälg. Bredd: 10,5 tum fram, 12 tum bak. Michelin entypsdäck. Mått: Längd 4 560 mm, bredd 1 980 mm, höjd 1 250 mm, axelavstånd 2 460 mm. Torrvikt 1 200 kg. Tankrymd 100 liter.
 Serviceintervaller: Fördubblad gångtid mellan servicetillfällen för motor och växellåda, jämfört med 911 GT3 Cup (991 I), håller driftskostnaderna nere.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

1

Därför friades bilrånare

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.138