Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Fokuserad satsning på kvalitetsracing med generös hospitality och populära trackdays som ger större publik och fler VIP-gäster. Nya Porsche 911 GT3 Cup lägger grunden för ett ännu starkare 2018.

Den 16:e september avgjordes årets Porsche Carrera Cup Scandinavia inför fullsatta läktare på Mantorp Park. Med 14 spännande race avverkade stod Jocke Mangs från Stockholm som mästare efter en av de mest nervkittlande finalerna i seriens historia.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia har alla viktiga ingredienser! Renodlad professionell motorsport utan balance of performance mellan bilar och förare. Extrema 911 GT3 Cup och ett seriöst startfält som levererar hardcore racing inför stor publik, inleder Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

Introduktionen av 911 GT3 Cup (991 I) för tre år sedan innebar en nystart för serien med hårt fokus på startfältets kvalitét. Många unga talanger, exempelvis Philip Morin, Lukas Sundahl och Robin Hansson, har valt Carrera Cup för att utvecklas som förare. Med möjligheten att ta steget vidare till en internationell racingkarriär via Porsche Junior Programme och Porsche Mobil1 Supercup.

– De senaste årens fokus på högkvalitativ racing har gett resultat och 2017 har varit ett fantastiskt år för alla som jobbar med Porsche Carrera Cup Scandinavia, fortsätter Wermelin.

Runt den rent sportsliga satsningen har Porsche Sverige arbetat för att göra motorsporten mer attraktiv och tillgänglig för seriens gäster med populära kringevents som trackdays i direkt anslutning till tävlingarna. Och i tolv av årets deltävlingar har publiken fått uppleva internationellt etablerade motorstjärnor som gästförare i serien. Bland annat formelbilssensationen Felix Rosenqvist, WRC-föraren Andreas Mikkelsen och standardvagnslegendaren Richard Göransson.

– Att förare som tillhör världseliten i sina discipliner tycker det är kul och utvecklande att gästa vår serie är ett fantastiskt kvitto på hur vi jobbar med Carrera Cup. En lyckad satsning som har fått ett mycket positivt genomslag. Vi jobbar på att skapa förutsättningar för att fortsätta med dessa spännande gästspel, säger Wermelin.

En annan hörnsten i årets Carrera Cup är Porsche Race Lounge. En 200 kvadratmeter stor hospitality som möjliggör för samtliga Porsche Center och seriens partners att bjuda in gäster under de svenska racehelgerna. En perfekt plattform för Porsche Sverige att skapa en spännande och behaglig racingupplevelse. Bara under finalhelgen på Mantorp Park välkomnade anläggningen 250 VIP-gäster.

– Under säsongen har vi tagit emot 850 VIP-besökare. Alla bjuds på vällagade måltider från Pontus! och Burger & Lobster och underhållning i form av modererade förarintervjuer med seriens stjärnor och gästförare. Besökarna i Porsche Race Lounge har även fått möta flera speciella gäster under året. Som WEC-mästaren Mark Webber, hockeylegendaren Henrik Lundkvist, Formel 1-stjärnan Marcus Ericsson och rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist.

– Mentaliteten är att vi aldrig kompromissar. För vår publik och våra gäster ska vi leverera den där härliga finalkänslan varje gång vi åker ut på race, fortsätter Wermelin.

En viktig del av 2017 har även varit förberedelserna inför 2018 som blir ett mycket spännande år i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mycket handlar såklart om den nya generationen av Porsche 911 GT3 Cup, världens mest framgångsrika fabriksbyggda racingbil. 2018 lanseras nästa generation (991 II) i Sverige med större motor, mer effekt och ett vridstyvare chassi.

– Vår vision för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 är att ha ett startfält på 20 bilar. Tio stycken 911 GT3 Cup (991 II) och tio 911 GT3 Cup (991 I). Den sistnämnda bildar en egen klass, Porsche Approved Cup, under 2018-2020.

Porsche Sverige fortsätter att bygga svensk racing med en långsiktig satsning på ett starkt startfält, förhoppningsvis kryddat med internationellt meriterade gästförare. Självklart går även satsningen på trackdays och VIP-hospitality i toppklass vidare.

– Jag är jättenöjd med Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017. Vi har haft bra utväxling på vårt arbete. Serien har ett härligt momentum och en starkt växande popularitet bland svenska motorsportfans. Nu satsar vi ännu hårdare inför 2018, avslutar Raine Wermelin.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017 I SIFFROR

Gäster: Porsche Race Lounge och trackdays i anslutning till racehelgerna. VIP: ca 850 gäster Trackday: ca 200 gäster

Tv-publik SVT: Totalt ca 2 miljoner tv-tittare. STCC/Porsche Carrera Cup Scandinavia (total reach).

Ring Knutstorp

327 000

Alastaro

231 000

Solvalla

313 000

Falkenberg

374 000

Karlskoga

395 000

Anderstorp*

128 000

Mantorp Park

241 000

*Livesändning endast i SVT Play, siffrorna för sammandrag i SVT2 kl. 23.00

Publiksiffror STCC/Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017

Ring Knutstorp

7 500

Alastaro

Ingen officiell siffra

Solvalla

12 500

Falkenberg

Ingen officiell siffra

Karlskoga

3 200

Anderstorp

7 500

Mantorp Park

Ingen officiell siffra

FRAMTIDENS RACINGBIL: PORSCHE 911 GT3 CUP (991 II)

Motor: Sexcylindrig boxermotor på 4,0 liter. 485 hk vid 7 500 r/min, 480 Nm vid 
6 250 r/min. Max varvtal 8 500 r/min. Fly-by-wire throttle. Två överliggande kamaxlar per cylinderbank, fyra ventiler per cylinder. Kamkedja. Transmission: 6-växlad sekventiell låda med paddlar på ratten. Mekanisk differentialbroms. Chassi: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben fram med undre triangellänk. Multilänkaxel bak. Bromsar: Ventilerade 380 mm skivor fram och bak. 6-kolvsok fram, 4-kolvsok bak. Hjul: 18-tums lättmetallfälg. Bredd: 10,5 tum fram, 12 tum bak. Michelin entypsdäck. Mått: Längd 4 560 mm, bredd 1 980 mm, höjd 1 250 mm, axelavstånd 2 460 mm. Torrvikt 1 200 kg. Tankrymd 100 liter.
 Serviceintervaller: Fördubblad gångtid mellan servicetillfällen för motor och växellåda, jämfört med 911 GT3 Cup (991 I), håller driftskostnaderna nere.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Sänd till en kollega

0.193