23948sdkhjf

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Fokuserad satsning på kvalitetsracing med generös hospitality och populära trackdays som ger större publik och fler VIP-gäster. Nya Porsche 911 GT3 Cup lägger grunden för ett ännu starkare 2018.

Den 16:e september avgjordes årets Porsche Carrera Cup Scandinavia inför fullsatta läktare på Mantorp Park. Med 14 spännande race avverkade stod Jocke Mangs från Stockholm som mästare efter en av de mest nervkittlande finalerna i seriens historia.

– Porsche Carrera Cup Scandinavia har alla viktiga ingredienser! Renodlad professionell motorsport utan balance of performance mellan bilar och förare. Extrema 911 GT3 Cup och ett seriöst startfält som levererar hardcore racing inför stor publik, inleder Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

Introduktionen av 911 GT3 Cup (991 I) för tre år sedan innebar en nystart för serien med hårt fokus på startfältets kvalitét. Många unga talanger, exempelvis Philip Morin, Lukas Sundahl och Robin Hansson, har valt Carrera Cup för att utvecklas som förare. Med möjligheten att ta steget vidare till en internationell racingkarriär via Porsche Junior Programme och Porsche Mobil1 Supercup.

– De senaste årens fokus på högkvalitativ racing har gett resultat och 2017 har varit ett fantastiskt år för alla som jobbar med Porsche Carrera Cup Scandinavia, fortsätter Wermelin.

Runt den rent sportsliga satsningen har Porsche Sverige arbetat för att göra motorsporten mer attraktiv och tillgänglig för seriens gäster med populära kringevents som trackdays i direkt anslutning till tävlingarna. Och i tolv av årets deltävlingar har publiken fått uppleva internationellt etablerade motorstjärnor som gästförare i serien. Bland annat formelbilssensationen Felix Rosenqvist, WRC-föraren Andreas Mikkelsen och standardvagnslegendaren Richard Göransson.

– Att förare som tillhör världseliten i sina discipliner tycker det är kul och utvecklande att gästa vår serie är ett fantastiskt kvitto på hur vi jobbar med Carrera Cup. En lyckad satsning som har fått ett mycket positivt genomslag. Vi jobbar på att skapa förutsättningar för att fortsätta med dessa spännande gästspel, säger Wermelin.

En annan hörnsten i årets Carrera Cup är Porsche Race Lounge. En 200 kvadratmeter stor hospitality som möjliggör för samtliga Porsche Center och seriens partners att bjuda in gäster under de svenska racehelgerna. En perfekt plattform för Porsche Sverige att skapa en spännande och behaglig racingupplevelse. Bara under finalhelgen på Mantorp Park välkomnade anläggningen 250 VIP-gäster.

– Under säsongen har vi tagit emot 850 VIP-besökare. Alla bjuds på vällagade måltider från Pontus! och Burger & Lobster och underhållning i form av modererade förarintervjuer med seriens stjärnor och gästförare. Besökarna i Porsche Race Lounge har även fått möta flera speciella gäster under året. Som WEC-mästaren Mark Webber, hockeylegendaren Henrik Lundkvist, Formel 1-stjärnan Marcus Ericsson och rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist.

– Mentaliteten är att vi aldrig kompromissar. För vår publik och våra gäster ska vi leverera den där härliga finalkänslan varje gång vi åker ut på race, fortsätter Wermelin.

En viktig del av 2017 har även varit förberedelserna inför 2018 som blir ett mycket spännande år i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Mycket handlar såklart om den nya generationen av Porsche 911 GT3 Cup, världens mest framgångsrika fabriksbyggda racingbil. 2018 lanseras nästa generation (991 II) i Sverige med större motor, mer effekt och ett vridstyvare chassi.

– Vår vision för Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 är att ha ett startfält på 20 bilar. Tio stycken 911 GT3 Cup (991 II) och tio 911 GT3 Cup (991 I). Den sistnämnda bildar en egen klass, Porsche Approved Cup, under 2018-2020.

Porsche Sverige fortsätter att bygga svensk racing med en långsiktig satsning på ett starkt startfält, förhoppningsvis kryddat med internationellt meriterade gästförare. Självklart går även satsningen på trackdays och VIP-hospitality i toppklass vidare.

– Jag är jättenöjd med Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017. Vi har haft bra utväxling på vårt arbete. Serien har ett härligt momentum och en starkt växande popularitet bland svenska motorsportfans. Nu satsar vi ännu hårdare inför 2018, avslutar Raine Wermelin.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017 I SIFFROR

Gäster: Porsche Race Lounge och trackdays i anslutning till racehelgerna. VIP: ca 850 gäster Trackday: ca 200 gäster

Tv-publik SVT: Totalt ca 2 miljoner tv-tittare. STCC/Porsche Carrera Cup Scandinavia (total reach).

Ring Knutstorp

327 000

Alastaro

231 000

Solvalla

313 000

Falkenberg

374 000

Karlskoga

395 000

Anderstorp*

128 000

Mantorp Park

241 000

*Livesändning endast i SVT Play, siffrorna för sammandrag i SVT2 kl. 23.00

Publiksiffror STCC/Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017

Ring Knutstorp

7 500

Alastaro

Ingen officiell siffra

Solvalla

12 500

Falkenberg

Ingen officiell siffra

Karlskoga

3 200

Anderstorp

7 500

Mantorp Park

Ingen officiell siffra

FRAMTIDENS RACINGBIL: PORSCHE 911 GT3 CUP (991 II)

Motor: Sexcylindrig boxermotor på 4,0 liter. 485 hk vid 7 500 r/min, 480 Nm vid 
6 250 r/min. Max varvtal 8 500 r/min. Fly-by-wire throttle. Två överliggande kamaxlar per cylinderbank, fyra ventiler per cylinder. Kamkedja. Transmission: 6-växlad sekventiell låda med paddlar på ratten. Mekanisk differentialbroms. Chassi: Skruvfjädrar, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben fram med undre triangellänk. Multilänkaxel bak. Bromsar: Ventilerade 380 mm skivor fram och bak. 6-kolvsok fram, 4-kolvsok bak. Hjul: 18-tums lättmetallfälg. Bredd: 10,5 tum fram, 12 tum bak. Michelin entypsdäck. Mått: Längd 4 560 mm, bredd 1 980 mm, höjd 1 250 mm, axelavstånd 2 460 mm. Torrvikt 1 200 kg. Tankrymd 100 liter.
 Serviceintervaller: Fördubblad gångtid mellan servicetillfällen för motor och växellåda, jämfört med 911 GT3 Cup (991 I), håller driftskostnaderna nere.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nissens Automotive expanderar sitt utbildningskoncept med online

Med över 4 000 mekaniker och systemoperatörer i fordonsindustrin som användare runt om i världen, har Nissens Automotive plattform för kunskapsdelning gjort avtryck i den service som erbjuds av reservdelstillverkare. Nissen Training Concet, NTC-konceptet, går nu in i en ny era: lanseringen av en online självlärande plattform.

Motormännen varnar för bristande konstruktion hos Volvo-motorer

MOTORHISTORIA: När en greve utmanade Ferrari

En stormrik italiensk greve försökte en gång i tiden utmana självaste Ferrari. Nu ska prototyperna säljas på auktion.

Kraftig ökning av försäkringsbedrägerier inom motorskador och trafikolyckor

Under 2018 genomförde de svenska sakförsäkringsbolagen 7 462 bedrägeriutredningar. Det är en ökning med 7 procent. Utredningarna ledde till att bolagen avböjde utbetalningar till ett värde av 480 miljoner kronor. Det visar den senaste statistiken över försäkringsbedrägerier frånLarmtjänst.

Opel Sverige flyttar huvudkontoret till Malmö

31 personer omkom i januaritrafiken på väg

Under januari månad i år omkom 31 personer och 1 489 skadades i vägtrafiken (140 svårt skadade och 1 349 lindrigt skadade). Det visar de preliminära uppgifter som inkommit till Transportstyrelsen den 15 februari. Det är 18 fler omkomna än under januari förra året.

Nyhetsbrev

Tänak vann Svenska Rallyt Johan Kristoffersson trea i WRC2

Ott Tänak från Estland vann årets Rally Sweden WRC före E. Lappi från Finland och med belgaren T. Neuville på tredje plats. Svenske Pontus Tidemand kom på 8:e plats.

Arkiv
1

Är världen redo för den självkörande revolutionen?

BMW M kommer med helt nya X-modeller

"Husbilsteknikern behöver vara tusenkonstnär"

Nya yrkeshögskoleutbildningar för husbils- och husvagnstekniker kan snart bli verklighet. Att jobba med husbilar ställer bitvis nya och andra krav på fordonsteknikern, menar SFVF:s vd Bo Ericsson.

Kärvare tider för Mekonomen som slopar utdelningen

CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

Finsk bildelsjätte biter sig fast i Sverige

Drivknuten.se blir svensk representant för Febest

Specialisterna på delar för drivlinan, Drivknuten.se, blir ny officiell svensk representant för Febest Auto Parts. Det innebär ett stort tillskott på bildelar i högsta kvalitet som kompletterar Drivknuten´s sortiment.

Elbilsförares räckviddsångest oftast obefogad

När temperaturen sjunker nära noll minskar körsträckan hos elbilar, eftersom bilarnas batterier påverkas av kylan. Men farhågorna om att man som nybliven elbilsägare ska åka på en ”räckviddssmäll” på svenska vintervägar är ofta överdrivna, skriver försäkringsbolaget Ifs motorexpert Johan Granholm.

Ny rapport gör tummen upp för BMW:s framtid

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

Skatteverket ska kolla bilverkstäder i jakten på svartarbete

I år fortsätter Skatteverket granskningen av branscher där risken för svartarbete är stor. Det gäller branscher som bilverkstäder och restauranger samt skönhetsbranschen och byggsektorn.

SFVF har bjudit in den nye konsumentansvarige ministern till verkstadsbesök

Landets nya civilminister, som också har ansvar för konsumentfrågorna, Ardalan Shekarabi (S) har ställt sig positiv till att besöka en verkstad för att få mer information om hur bilverkstadsbranschen fungerar.

Exclusive Cars väljer Dekra för sin kvalitetsutveckling

Renault godkänner HVO 100

1

Därför är brinnande gasbilar svåra att släcka

Dansk diagnosportal guidar i felkodsdjungeln

Rätt fordonsdata till rätt pris. Detta säger sig företaget bakom nätportalen Auto Frontal kunna erbjuda.

Svenske Erik Johansson är ny BMW Motorsport Junior 2019

Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.

Gratis app ger rätt oljekvalitet

”Man måste vara snabb på bollen”

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny vd för Circle K Sverige AB

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Högsby är Årets Bilkommun 2018

Ny UV-grundfyller från Basf

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Se alla Företagens egna nyheter

Nya produkter till Jaguar, Land Rover och Scania

Bärarmar till Nissan Qashqai, 07-13

Linear 6 Elite - LAZER

Nya inre drivknutar till VW Transporter och Multivan T5

Ny drivknut till Dacia och Renault

MVS AB lanserar nytt sortiment av elbilsladdare

Kardanaxel till BMW X3

Flexiblare lagring för pallar och långgods

TriSys kundcase - CB Auto

Inspektionslampa

Nadine Kåmark siktar på VM-guld

Dieselpump till Jaguar och Ford

Winassist teknikerapp är här!

Zero Waste - där inget går till spillo

Extraljus 9"

Sänkt pris på BMW- och Mercedesaxlar

Här "printar" vi logotypes enligt kundens önskemål

Intelligenta och digitala registreringsskyltar

Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt

Silikondamasker åter i lager!

Reparationssats till differentialen i Nissan Navarra/Pathfinder

Jysk i Uldum, Danmark - Logistikcenter i Världsklass

Arbetsbelysning LED

Nudging - ett verktyg för hållbara val

Lazer Triple-R Elite 750

Sänd till en kollega

0.116