Efter elbilen kommer elvägen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Om elbilar på allvar ska slå igenom behöver också vägarna elektrifieras, åtminstone delvis. Det anser Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation vid LTH, Lunds universitet som tillsammans med projektledaren Dan Zethraeus nu byggt en ny typ av elväg utanför Lund, med det unika att den laddar både under färd och när fordonet står still samt fungerar för flera slags fordon och vägar. 

Efter elbilen kommer elvägen, hävdar somliga. Ett antal elvägstekniker är på gång och Sverige är ett av de länder i världen som kommit längst med att utveckla tekniken. Den gemensamma tanken är att el- eller hybridfordon kopplar upp sig mot elnätet medan man kör. Vinsten är att man sparar på batterierna som också kan göras mindre, till gagn för både kostnaden och miljön. 

Hur elförsörjningen ska gå till, finns det olika förslag på.

- Fördelarna med den lösning vi utvecklat är att skenorna kan läggas direkt på asfalten och att den fungerar både när man kör och står till, säger Mats Alaküla.

Elvägen, som byggts i Örtofta nära Lund, är en 120 meter lång teststräcka.

- Den teknik vi tar fram är först i världen med att fungera lika bra på landsväg som i staden. Samma teknik används för stadskörning och på landsväg, stillastående och i rörelse, säger Mats Alaküla som poängterar att elsäkerheten är mycket hög. Laddskenorna aktiveras en meter i taget och bara när ett fordon passerar eller stannar till.

Vägen är ett demonstrationsprojekt som finansierats av Energimyndigheten och som nu alltså är klart. Senare i höst blir det formell och högtidlig invigning av testvägen. 

Redan nästa år planeras dock elvägen att användas i skarpt läge. Då kommer stadsbussarna i Mariestad att laddas med den nya tekniken.  

- I första skedet kommer vi att lägga vi skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi att elektrifiera också vissa körsträckorna i staden, berättar Dan Zethraeus som är projektledare för satsningen och som bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut till marknaden. Han hoppas att även personbilar så småningom kommer att se nyttan av att slippa koppla in en sladd när de parkerar.

För att elvägar överlag ska fungera på allmän väg och slå igenom, måste fordonstillverkarna vara beredda att göra vissa justeringar.  Det krävs bland annat att en ”avtagare” monteras under bilen och att bilens ombordladdare konfigureras så att den kan ta emot spänning från vägen.  -  De flesta av dessa förändringar är desamma oavsett vilken elvägsteknik som används men där finns givetvis skillnader. På lång sikt måste man räkna med en standard för elvägsladdning, säger Dan Zethraeus som berättar att man haft besök av flera fordonstillverkare i Sverige.

Teststräckan har byggts på intill ett kraftvärmeverk som drivs av energibolaget Kraftringen som också är samfinansiär i projektet.   Detta utmärker elvägstekniken utanför Lund:

  • Den fungerar inte bara för lastbilar utan också för mindre fordon, då ledskenorna bara aktiveras en meter i taget. Avtagaren är 1,5 cm hög och ryms under en personbil.
  • Fordonet laddas både i fart och stillastående, också när motorn är avstängd. Det gör att den också lämpar sig för exempelvis busshållplatser och parkeringsfickor.
  • Den är enkel att installera med måttliga krav på anslutning till elnätet då den kan byggas i 100-tals meter långa sektioner med en enda inmatning av elström.

Tekniken finns i två versioner:

  1. En som läggs helt ovanpå asfalten och bygger som mest 45 mm. Denna lämpar sig speciellt för städer där det är mycket svårt att göra stora installationer i väg.
  2. En version som är nedsänkt och endast bygger mindre än 10 mm ovanpå vägbanan. Den lämpar sig för högfartssträckor. Den kräver visserligen ett ingrepp i vägbanan, men behöver bara en inmatning från sidan av vägbanan varje 0.5-1 km, vilket är betydligt glesare än någon annan elvägsteknik.

 

Fotograf: Kristina Lindgärde

Dan Zethraeus, Mats Alaküla och Andreas Sörensen vid elvägen utanför Lund.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Investerar 5 miljarder RMB i utvecklingen av Polestar

Familjebilar allt säkrare

Toyota visar spännande mobilitetskoncept

100 Hyundai IONIQ bildar utsläppsfri bilpool i Amsterdam

Säkerhet vid kolonnkörning testad i simulator

Renault startar nytt dotterbolag med fokus på smarta elnätverk

En Inspirationsdag med framtiden i fokus

Arkiv

Initiativpriset 2017 till Lina Blomqvist

Husbilar ska inte omfattas av bonus-malus-systemet!

Mattias Ekström tre poäng från tredje mästerskapstiteln

Elbilen mer miljövänlig med livscykelanalys

Eftersatt besiktningspolitik hotar trafiksäkerhet och miljö

On-demandbiltvätten Woshapp inleder samarbete med DriveNow

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018

Audi Stockholm expanderar med nytt Audi Center i Kista

Ledande leverantörer ställer ut på Autogloben

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

Forsknings­samarbete om autonoma fordonssystem

Allround däck är livsfarligt Räcker inte det står M+S

Efter elbilen kommer elvägen

Bilia förvärvar ytterligare en BMW-återförsäljare i Norge

Nu ansluter sig Autoexperten till Verkstadsföretagarna

Svenska folket kluvet efter dieseldebatten

Transdev tar självkörande fordon till nästa nivå

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Hedson produktkatalog

Reservdelar till Haldex kopplingar

Fler nya stödlager

ACTIA 3D3C - En riktig 3D nyhet!

Ny Volvoaxel

Torkarbladstillverkaren TRICO firar 100 år!

Registreringskampanj ContiTech 5- Års garanti

ContiTech deltar på Motormagasinets inspirationsdag

EGR-ventilen kostar fortfarande VAG-bilägare, verkstäder och grossister förargelser och pengar.

Intervju med Prestones globala R&D Direktör, Bruce Ellis

Ny EGR-kylare

Få bra översikt och spara tid med ett digitalt kemikalieregister för dina bilvårdsprodukter

Dags att fylla på inför Däcksäsongen!

Unikt lokaliserbart backalarm utan miljöstörningar

Kardan till MB Sprinter

Drivaxel till Opel och Renault

Knutkors till BMW

7 viktiga punkter i ett säkerhetsdatablad

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vår kvalitetscoachning till verkstäder!

Kostnadsfritt lunchseminarium i Malmö 11 oktober

LBM Autoparts bygger nya lokaler!

Klicka här och titta på SFVFs nya film. .100% För verkstadens bästa

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för V...

Sänd till en kollega

0.099