Efter elbilen kommer elvägen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Om elbilar på allvar ska slå igenom behöver också vägarna elektrifieras, åtminstone delvis. Det anser Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation vid LTH, Lunds universitet som tillsammans med projektledaren Dan Zethraeus nu byggt en ny typ av elväg utanför Lund, med det unika att den laddar både under färd och när fordonet står still samt fungerar för flera slags fordon och vägar. 

Efter elbilen kommer elvägen, hävdar somliga. Ett antal elvägstekniker är på gång och Sverige är ett av de länder i världen som kommit längst med att utveckla tekniken. Den gemensamma tanken är att el- eller hybridfordon kopplar upp sig mot elnätet medan man kör. Vinsten är att man sparar på batterierna som också kan göras mindre, till gagn för både kostnaden och miljön. 

Hur elförsörjningen ska gå till, finns det olika förslag på.

- Fördelarna med den lösning vi utvecklat är att skenorna kan läggas direkt på asfalten och att den fungerar både när man kör och står till, säger Mats Alaküla.

Elvägen, som byggts i Örtofta nära Lund, är en 120 meter lång teststräcka.

- Den teknik vi tar fram är först i världen med att fungera lika bra på landsväg som i staden. Samma teknik används för stadskörning och på landsväg, stillastående och i rörelse, säger Mats Alaküla som poängterar att elsäkerheten är mycket hög. Laddskenorna aktiveras en meter i taget och bara när ett fordon passerar eller stannar till.

Vägen är ett demonstrationsprojekt som finansierats av Energimyndigheten och som nu alltså är klart. Senare i höst blir det formell och högtidlig invigning av testvägen. 

Redan nästa år planeras dock elvägen att användas i skarpt läge. Då kommer stadsbussarna i Mariestad att laddas med den nya tekniken.  

- I första skedet kommer vi att lägga vi skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi att elektrifiera också vissa körsträckorna i staden, berättar Dan Zethraeus som är projektledare för satsningen och som bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut till marknaden. Han hoppas att även personbilar så småningom kommer att se nyttan av att slippa koppla in en sladd när de parkerar.

För att elvägar överlag ska fungera på allmän väg och slå igenom, måste fordonstillverkarna vara beredda att göra vissa justeringar.  Det krävs bland annat att en ”avtagare” monteras under bilen och att bilens ombordladdare konfigureras så att den kan ta emot spänning från vägen.  -  De flesta av dessa förändringar är desamma oavsett vilken elvägsteknik som används men där finns givetvis skillnader. På lång sikt måste man räkna med en standard för elvägsladdning, säger Dan Zethraeus som berättar att man haft besök av flera fordonstillverkare i Sverige.

Teststräckan har byggts på intill ett kraftvärmeverk som drivs av energibolaget Kraftringen som också är samfinansiär i projektet.   Detta utmärker elvägstekniken utanför Lund:

  • Den fungerar inte bara för lastbilar utan också för mindre fordon, då ledskenorna bara aktiveras en meter i taget. Avtagaren är 1,5 cm hög och ryms under en personbil.
  • Fordonet laddas både i fart och stillastående, också när motorn är avstängd. Det gör att den också lämpar sig för exempelvis busshållplatser och parkeringsfickor.
  • Den är enkel att installera med måttliga krav på anslutning till elnätet då den kan byggas i 100-tals meter långa sektioner med en enda inmatning av elström.

Tekniken finns i två versioner:

  1. En som läggs helt ovanpå asfalten och bygger som mest 45 mm. Denna lämpar sig speciellt för städer där det är mycket svårt att göra stora installationer i väg.
  2. En version som är nedsänkt och endast bygger mindre än 10 mm ovanpå vägbanan. Den lämpar sig för högfartssträckor. Den kräver visserligen ett ingrepp i vägbanan, men behöver bara en inmatning från sidan av vägbanan varje 0.5-1 km, vilket är betydligt glesare än någon annan elvägsteknik.

 

Fotograf: Kristina Lindgärde

Dan Zethraeus, Mats Alaküla och Andreas Sörensen vid elvägen utanför Lund.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nya S60 sportsedan är den första Volvon att tillverkas i USA

Volvo Cars har premiärvisat sin nya mellanstora sportsedan S60 i premiumsegmentet. Visningen ägde rum vid företagets första tillverkningsanläggning i USA, i Charleston, South Carolina.

Frågor & svar om personalliggare från MRF

Personalliggare blir verklighet för alla företag som sysslar med fordonsserviceverksamhet från 1 juli 2018. Personalliggaren kan föras digitalt eller i pappersform. Nu har MRF tagit fram en rad frågor och svar som är viktiga att läsa för alla som bedriver verksamhet inom fordonsbranschen.

Så stöldsäkra är 2018 års bilmodeller – vilka klarar kraven?

Försäkringsbranschen klassificerar nya bilmodeller på den svenska marknaden efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. I dagsläget säljs cirka 250 olika bilmodeller i Sverige och av dessa har 172 gått igenom branschens NVSA-kontroller.

Sju av tio oroliga för bakfulla trafikanter på midsommardagen

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Volvo Cars öppnar sin första tillverkningsfabrik i USA

Nyhetsbrev

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Arkiv

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

Chefintervju Lasingoo

Gustaf Hesselman är ny vd för serviceportalen Lasingoo. Landets verkstäder har långsamt börjat omfamna tjänsten som nu är inne på sitt fjärde år.

Nya grepp när NEVS etablerar sig i Shanghai

NEVS tar ett helt nytt grepp för att skapa intelligenta elektriska vägar, ett helt ”ekosystem” av olika nätverk: transport, energi och information. Detta nätverk, kallat ”Tri-network” har invigts i ”NEVS Shanghai Industrial Base” i samband med byggstarten för NEVS nya bilfabrik och innovationscenter i Shanghai.

Stor europeisk studie visar utsläpp från dieselbilar

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Sveriges första friskola certifierad till Motorbranschcollege

Yrkesplugget har utbildat tusentals elever sedan starten 2006. Nu blir skolan den första friskolan i Sverige och även första gymnasium i Stockholm att bli certifierad som Motorbranschcollege.

Genomslag för Veoneers forskningsplattform LIV

Tveksamt om körkort för automatväxellåda ökar trafiksäkerheten

Training Partner utökar sin ackreditering till kyltekniker

Läs det finstilta i bilförsäkringen eller riskera bli blåst på ersättning

Ny gigantisk förlust för NEVS Minus 996 mijoner i fjol

Kolfiber spelar en viktig roll i utvecklingen av Polestar 1

Bilia världsmästare i Volvo Cars världsfinal för service och skadetekniker

Tobias Brink gav Audi första STCC-segern på 11 år

ABS Wheels utsett till ett av Nordens främsta tillväxtbolag

Svenskt initiativ till klimatsmart persontransport

SFVF:s avsiktsförklaring för tunga fordon

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Debatt: Stoppa stöldligorna – gör som Tyskland

LEDARE: Hög tid att börja med personalliggare

MRF och Bil Sweden laddar för Almedalen

Plus

”Det är så här bilförsäljning kommer att se ut”

Plus

Så här kommer inspektörerna åt en oseriös verkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Hjulskydd

Drester 40 år

Volvoaxlar för sportchassi

Euroracing & LUKOIL på 1:a plats!

Arbetsplanering för verkstad

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

Sänd till en kollega

0.133