Efter elbilen kommer elvägen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Om elbilar på allvar ska slå igenom behöver också vägarna elektrifieras, åtminstone delvis. Det anser Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik och automation vid LTH, Lunds universitet som tillsammans med projektledaren Dan Zethraeus nu byggt en ny typ av elväg utanför Lund, med det unika att den laddar både under färd och när fordonet står still samt fungerar för flera slags fordon och vägar. 

Efter elbilen kommer elvägen, hävdar somliga. Ett antal elvägstekniker är på gång och Sverige är ett av de länder i världen som kommit längst med att utveckla tekniken. Den gemensamma tanken är att el- eller hybridfordon kopplar upp sig mot elnätet medan man kör. Vinsten är att man sparar på batterierna som också kan göras mindre, till gagn för både kostnaden och miljön. 

Hur elförsörjningen ska gå till, finns det olika förslag på.

- Fördelarna med den lösning vi utvecklat är att skenorna kan läggas direkt på asfalten och att den fungerar både när man kör och står till, säger Mats Alaküla.

Elvägen, som byggts i Örtofta nära Lund, är en 120 meter lång teststräcka.

- Den teknik vi tar fram är först i världen med att fungera lika bra på landsväg som i staden. Samma teknik används för stadskörning och på landsväg, stillastående och i rörelse, säger Mats Alaküla som poängterar att elsäkerheten är mycket hög. Laddskenorna aktiveras en meter i taget och bara när ett fordon passerar eller stannar till.

Vägen är ett demonstrationsprojekt som finansierats av Energimyndigheten och som nu alltså är klart. Senare i höst blir det formell och högtidlig invigning av testvägen. 

Redan nästa år planeras dock elvägen att användas i skarpt läge. Då kommer stadsbussarna i Mariestad att laddas med den nya tekniken.  

- I första skedet kommer vi att lägga vi skenor vid busshållplatserna, därefter siktar vi att elektrifiera också vissa körsträckorna i staden, berättar Dan Zethraeus som är projektledare för satsningen och som bildat bolaget Elonroad för att ta tekniken ut till marknaden. Han hoppas att även personbilar så småningom kommer att se nyttan av att slippa koppla in en sladd när de parkerar.

För att elvägar överlag ska fungera på allmän väg och slå igenom, måste fordonstillverkarna vara beredda att göra vissa justeringar.  Det krävs bland annat att en ”avtagare” monteras under bilen och att bilens ombordladdare konfigureras så att den kan ta emot spänning från vägen.  -  De flesta av dessa förändringar är desamma oavsett vilken elvägsteknik som används men där finns givetvis skillnader. På lång sikt måste man räkna med en standard för elvägsladdning, säger Dan Zethraeus som berättar att man haft besök av flera fordonstillverkare i Sverige.

Teststräckan har byggts på intill ett kraftvärmeverk som drivs av energibolaget Kraftringen som också är samfinansiär i projektet.   Detta utmärker elvägstekniken utanför Lund:

  • Den fungerar inte bara för lastbilar utan också för mindre fordon, då ledskenorna bara aktiveras en meter i taget. Avtagaren är 1,5 cm hög och ryms under en personbil.
  • Fordonet laddas både i fart och stillastående, också när motorn är avstängd. Det gör att den också lämpar sig för exempelvis busshållplatser och parkeringsfickor.
  • Den är enkel att installera med måttliga krav på anslutning till elnätet då den kan byggas i 100-tals meter långa sektioner med en enda inmatning av elström.

Tekniken finns i två versioner:

  1. En som läggs helt ovanpå asfalten och bygger som mest 45 mm. Denna lämpar sig speciellt för städer där det är mycket svårt att göra stora installationer i väg.
  2. En version som är nedsänkt och endast bygger mindre än 10 mm ovanpå vägbanan. Den lämpar sig för högfartssträckor. Den kräver visserligen ett ingrepp i vägbanan, men behöver bara en inmatning från sidan av vägbanan varje 0.5-1 km, vilket är betydligt glesare än någon annan elvägsteknik.

 

Fotograf: Kristina Lindgärde

Dan Zethraeus, Mats Alaküla och Andreas Sörensen vid elvägen utanför Lund.

 

Mer om:


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

Öppet brev till fordonsbranschen

MotorMagasinet och SFVF lanserar MotorGala 2018

Porsche Carrera Cup Scandinavia kör på Nürburgring

Kunder köar för prenumeration på nya Polestar 1

VW har problem med kväveoxider igen

Nyhetsbrev

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

Arkiv

Laddboxkampanj gav bra respons

Brand i Teslas nya Malmöanläggning

SEAT satsar på gashybrider 2018

Serviceavtal för 450 OKQ8-anläggningar

Renault Zoe Star Wars

Göteborg först i världen att stadsplanera för självkörande fordon

Lamborghini Malmö + Simon Larsson satsar på Lamborghini Super Trofeo

Nya Honda Gold Wing får premiär på Mc-mässan i Göteborg

Volvo har börjat med AdBlue

Nu meddelar Volvo att man inför adblue-rening av avgaserna på alla sina dieselmodeller med start i årets produktion. Redan den som beställer en ny Volvo med dieselmotor i dag är garanterad en bil med adblue-rening.

Hur får batteriutvecklaren ekvationen att gå ihop?

Scania överklagar EU:s beslut avseende EU:s konkurrensregler

ŠKODA,s mest framgångsrika motorsportår

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

Scania satsar 1,5 miljarder i nytt gjuteri

Audi vill ändra förares mobilvanor med Safety Code

Se filmen när Jay Leno möter Johan Eriksson och hans Charger RTR

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

NYTT! RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30, högkvalitativ motorolja, med API CK & VOLVO VDS-4.5. godkännanden

Partikelfilter Citroën C5 2.2 Hdi

Efterlängtad blinkers i sidospegel

Lamell-kit till GM 4L60 och TH700.

Serviceapp som europeisk standard

Nytt Grenrör Transporter T5

Oljetråg med filter till BMW-växellådan!

Miljö- och Kemidagarna - boka tidigt rabatt 1000 kr

Esterbaserad racingolja

Bra att veta

Ny BMW-axel

Inbjudan! Bilglasutrustning på turné har nu kommit till Helsingborg

Nytt hjullager

Film om Kontrollerad Bilverkstad och vårt samarbete med Carstedts Bil i Umeå!

Växellådsolja för racing

Total Nordic ingår nytt avtal med FSC Bilar/Citroën Sverige

Ny produkt Grenrör till BMW 2.5D och 3.0D

Fler nya drivaxlar

Fri frakt till alla verkstäder

Kardanaxlar till Mercedes

EcoOnline lanserar nytt verktyg för att kartlägga risker

Analog tryckprovare - nu även för R1234yf

Radardetektering - en förebyggande livräddare inom arbetssäkerhet

Verkstadsföretagarna & SFVF = 200% för verkstadens bästa

Hybridtorkarbladet – En perfekt symbios mellan beprövad och modern teknolog...

Sänd till en kollega

0.297