23948sdkhjf

Elbilen mer miljövänlig med livscykelanalys

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det är dags att sluta diskutera om elbilen är bra eller dålig. Istället behöver industrin, myndigheter och beslutsfattare tillsammans jobba för att göra den så miljövänlig som möjligt. Det anser chalmersforskaren Anders Nordelöf, som i en färsk avhandling ger konkreta råd och verktyg för hur livscykelanalys kan stötta elbilens utveckling.

Elbilar har på senare tid kritiserats på grund av energikrävande tillverkningsprocesser och för att de idag delvis laddas med el som kommer från fossila bränslen.

Anders Nordelöf, forskare i miljösystemanalys på Chalmers, efterfrågar ett mer framtidsorienterat tankesätt kring elbilen. Han anser att fokus måste läggas på att lösa de problem som uppstår i övergången till den nya tekniken.

– Vi ska ta miljöproblem med elbilar på allvar, men vi får inte fastna i nulägesbilden. Det är dags att lämna diskussionen om dagens elbilar är bra eller dåliga, och tillsammans börja jobba för att steg för steg göra dem så bra som möjligt ur miljösynpunkt, säger han.

– Att jämföra elbilar med diesel- och bensindrivna fordon är relevant, men inte viktigast – eller det som löser problemen på sikt. Vi vet att fossila bränslen måste fasas ut, och fordonsindustrin har bestämt sig för att elektrifiera. Då är det viktigaste att hitta en bra väg framåt.

Elbilens stora styrka är dess potential, framhåller Anders Nordelöf. I en färsk avhandling ger han en tydlig uppmaning till industrin, beslutsfattare och myndigheter att tillsammans arbeta för att utveckla elbilen med så fossilfri produktion som möjligt.

– Om vi laddar bilen med ren el, och kombinerar detta med lägsta möjliga koldioxidutsläpp i produktionen, då blir elbilen revolutionerande. Men vi kan inte förvänta oss en färdig lösning direkt, säger han.

Själv bidrar han med viktiga pusselbitar för elbilens utveckling, och visar i sin avhandling hur livscykelanalys, LCA, kan användas för att på lång sikt minimera elbilens miljöpåverkan.

Avhandlingen innehåller konkreta verktyg, metodrekommendationer och nya modeller för att samla in LCA-data, som riktar sig till alla som arbetar med att utveckla eldrivna fordon med hjälp av livscykelanalys.

– Modellerna fyller viktiga dataluckor för att kunna göra relevanta LCA-studier av elektrifierade drivlinor, och de går att applicera på många olika typer av fordon. Jag har också jämfört den totala miljöpåverkan från tre olika elmotorer, och kan därmed ge grundläggande råd för hur elmotorer kan designas för att ge så lite miljöpåverkan som möjligt, säger han.

Utifrån sin forskning ger Anders Nordelöf flera tekniska råd till fordonsindustrin. Han betonar att energieffektivitet och ökad förnyelsebar elproduktion är nyckeln till att minska elbilens miljöpåverkan i driftsfasen, globalt.

– Men det är också viktigt att inse att tillverkningen av komponenter kommer uppta en allt större andel av elbilens miljöpåverkan ju längre fram i utvecklingen vi kommer, speciellt med ett bredare perspektiv än bara växthusgaser. Det finns en stor miljöutmaning i råvaruutvinningen av metaller, och det ställer stora krav på leverantörskedjan, säger han.

Anders Nordelöfs avhandling innehåller också en uppmärksammad sammanställning av vad tidigare LCA-studier säger om elbilars miljöpåverkan. Han konstaterar att resultaten ofta upplevs som motsägelsefulla och spretiga, men visar samtidigt att det till stor del beror på brister i studiernas utförande och rapportering – eftersom metodval, syfte och målgrupp inte redovisas tydligt.

– Forskningsfältet behöver skärpas upp för att inte förstärka den förvirring som redan finns kring elbilens miljöpåverkan, säger han.

Fakta om livscykelanalys

Livscykelanalys, eller Life Cycle Assessment (LCA), är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan är under en produkts livscykel från råvaruutvinning, via tillverkningsprocesser och användning till avfallshanteringen, inklusive alla transporter och all energiåtgång i mellanleden.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Claes Persson
Anders Nordelöf är åtminstone lite mer realistisk än många andra som man stöter på.
Man kan konstatera att koldioxidutsläppen sedan 2010 ökar explosivt 2,5ppm per år, +50 % jämfört med tidigare (Mauna Loa-evidensmätningar sedan 50-talet).
Detta sammanfaller i stort sett med stöd och diverse olika subventioner, skattepengar, malus-bonussystem till/och utbyggnad av "förnybar fossilfri energi",
Detta är givetvis mycket oroande, "förnybar fossilfri energi" tycks förstärka koldioxidutsläppen avsevärt.och därmed påskynda mänsklighetens undergång.
Vi vet att 86 % av all energi kommer från fossila bränslen, vi vet därmed att det inte finns några energikällor som är "fossilfria",
Att t ex röja stora skogsområden ("kolsänkor") och bygga enorma vattenkraftverk av betong, stål och underhåll kostar enorma mängder billig fossil energi, likaså vindkraftverk, solpaneler, framställning av biobränslen och batterier. Vem försöker vi lura, eller är det så att alla är ute efter snabba stödpengar?
Trots 1000-tals miljarder till t ex solpaneleer har verkningsgraden endast ökat från cirka 18 % till 20 %.
De få fossilfria enegikällor som funnits var medeltidens väderkvarnar som byggdes av trä, sten och muskelkraft från djur och människor.
Ungefär en fjärdel av all energiproduktion i världen åtgår för mat och vattenproduktion, fördelat per människa cirka 6 500 kWh/år, emellertid är verkningsgraden så dålig att 90 % försvinner, vi har endast omvandlat ungefär 650 kWh/per år per människa. (Cirka70 watt per timme)
Vi måste givetvis hitta helt nya sätt att få oändlig tillgång till billig energi och vatten, samt ny CCS-teknik för att eliminera en del av atmosfärens koldioxid.
Gamla "upphottade"medeltida energikällor kommer aldrig klara av detta.
Luften vi andas innehåller all energi och vatten vi behöver, vinden är en kraftkälla, tillsammans med en professorsgrupp på KTH använder vi nu nano/grafenfilter för att t ex ta tillvara vätemolekyler ur luft, sådan teknik kan vara mänskligheten enda räddning. Snart är vi dessutom 50 % fler människor.
De som är intresserade och gärna vill tillföra något för våra barn kan gå in på www.hymeair.com
Claes

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu öppnar Porsche Center Helsingborg –igen

Den 1 december öppnar Porsche Center Helsingborg i helt nybyggda lokaler. Därmed är Porsche Center på allvar tillbaka i Helsingborg. Förra gången var 2004-2009. Den nya satsningen skapar mellan 15 och 20 nya arbetstillfällen.

SFVF varnar för oseriösa hjulskiftare

Calix Quick Clip

Tenneco blir ny huvudägare i Öhlins Racing

VW satsar på samproduktion av flera varumärken

Svensk seger i säsongens sista Lamborghini Super Trofeo Pro-Am

I säsongens allra sista race tog den skandinaviska duon med Simon Larsson och Dennis Lind segern i Pro-Am klassen på italienska Vallelunga utanför Rom.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Skandal i bilvärlden Carlos Ghosn anklagas för ekonomisk brottslighet

En av världens främsta bilchefer, Carlos Ghosn, vd för Renault och styrelseordförande i Nissan, har gripits i Japan. Även Greg Kelly, HR-chef i Nissan har gripits.

Arkiv

Volvo Cars, BMW och Tesla premiärvisar nya modeller på eCarExpo

AB Volvo stämmer Scania på 10 miljoner

VW:s implementering av e-strategin får stor betydelse för de anställda

Mercedes på digitaliseringsresa genom Sverige

Låg framtidstro för dieseldrivna fordon

Fullt krig om köparna mellan begagnade bil-sajter

PSI Motor satsar för framtiden

1

Hjälp oss att utveckla MotorMagasinet

Delta i vår läsarundersökning! Vi skulle gärna vilja att du tar chansen att påverka och utveckla innehållet i MotorMagasinet.

De vill förvara däcken på vagnar

Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon

Säkerhetsfrågor kring e-fordon har diskuterats på ett stormöte i Kista med representanter för delar av fordonsbranschen, Volvo, Scania, Dafo, Fogmaker, SFVF m fl. Bakom arrangemanget stod forskningsinstitutet RISE.

Vianor lockades av däck på vagn

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: När Vianor skulle byta ut sina gamla pallställage föll valet på däcksställ från Optimel. Anledningen var lösningen med vagnar i botten av ställen.

2

Fordonsutbildning garanterar elever provanställning i sex månader

ProMeister Solutions och Lärande i Sverige tar nästa steg i framgångsrikt utbildningssamarbete och garanterar alla elever jobb.

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Zlatan delade ut Volvo Car-stipendium på 1 miljon till idrottsföreningen Grunden Bois

Bilister "knuffar" undan tvåhjulingar från p-platser

Parkeringsskadorna för MC ökar nu i Stockholms stad. Tidigare har man trängt ihop sig i MC-rutorna för att så många som möjligt ska få plats. Där har man varit fredad från parkeringsskador. Nu är situationen förändrad. Och bilägarna är irriterade på att tvåhjulingar tar upp hela p-rutor.

SFVF i nytt avtal med Branschkontroll

Sveriges Fordonsverkstäders Förening har ingått avtal med Branschkontroll för att utföra samtliga tekniska kontroller av alla Certifierad Verkstad samt Eurogarant.

Ford lanserar nytt supermaterial

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Här är jobben som behöver tillsättas i Skåne fram till 2020

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Anna Widholm är Årets Lackerare

Årets Ledare är John Marnell, vd på JBil

Se alla Företagens egna nyheter

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Nokian Tyres är Sveriges mest rekommenderade däckmärke

Utökat sortiment på fram / bakvagn

LED arbetsbelysning

Drester GP Filter eQ från Hedson

Utveckling och investering i Triscans gasfjäderproduktion

En livfylld marknadsplats

-Spelar startmotorns kuggantal någon roll vid byte?-

Bannerbow

Män, yrke och cancer - movemberkampanj

LED arbetsbelysning 40 W med värmelins

Aktuell statistik om däck

Drivaxel till Kia Ceed

Ditt ljus i höstmörkret

Extraljusramp på hela 270W

Olja- och filterpaket till DSG

Intelligenta vattenpumpar från Schaeffler

Dubbelkopplingar från LuK

Sänd till en kollega

0.151