Husbilar ska inte omfattas av bonus-malus-systemet!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Öppet brev till närings- och innovationsminister Mikael Damberg:

Regeringens förslag på nytt fordonsskattesystem – det så kallade bonus-malus-systemet – omfattar alla personbilar klass 1 samt lätta lastbilar och bussar, alltså fordon med en totalvikt som inte överstiger 3,5 ton. Dessutom omfattar förslaget – trots att Trafikverket på ett tidigt stadium ifrågasatte det – alla personbilar klass 2 (husbilar), oavsett totalvikt.

Däremot omfattar det föreslagna systemet inte motorcyklar med motiveringen att de ”normalt används i mindre utsträckning än de flesta andra lätta fordon” – en beskrivning som lika väl skulle kunna gälla husbilar!

Syftet med det föreslagna systemet är att motivera bilköparna att välja alternativ med så låg klimatpåverkan som möjligt. För köpare av ”normala” personbilar får systemet säkerligen den effekten, men för husbilsköparna finns i dagsläget inga alternativ. Ett par konceptbilar med olika slags hybriddrift har förvisso visats på mässor, men i dagsläget är drivlinan för dessa så tung att det inte går att tillverka en husbil med el- eller hybriddrift som uppfyller lastkraven i EU-förordning 1230/2012. Något alternativ till diesel eller bensin som drivmedel finns i dagsläget således inte.

”Om personbil klass 2 omfattas av bonus-malus-systemet, kommer detta med stor sannolikhet att innebära en kraftig negativ försäljningsutveckling” skrev Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) i sitt remissvar. ”Detta i sin tur medför givetvis att många personer inom husbilsbranschen – gäller såväl tillverkare och importörer som återförsäljare – kommer att friställas.” Risk finns också att återförsäljare tvingas begära sig i konkurs om nyförsäljningen av husbilar sjunker drastiskt.

Även Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, ser allvarligt på konsekvenserna. Beslutet kommer att påverka små och medelstora företag som säljer husbilar, och det är just små och medelstora företag som är ryggraden och står för tillväxten i Sverige. Ligger företaget på en mindre ort påverkas orten med avfolkning som konsekvens. En undersöknings som SFVF har låtit göra, visar att det har blivit 31 procent färre serviceverkstäder och 27 procent färre skadeverkstäder på 12 år i Sverige. Med färre verkstäder blir resultatet att fler konsumenter måsta färdas längre för att köpa, serva och reparera sin husbil. Därmed påverkas miljön negativt.

Även på andra sätt kommer miljön att påverkas negativt. Den uteblivna nybilsförsäljningen kommer att ersättas med införsel av ”nyare" begagnade husbilar som i vissa fall säkerligen har ett högre CO2-utsläpp än vad bilar av de senaste årsmodellerna har.

Om konsumenterna väljer att införa begagnade husbilar i stället för att köpa fabriksnya husbilar i Sverige, kommer detta att innebära uteblivna momsintäkter i miljardklassen – något som inte på långa vägar kompenseras av de höjda skatter som under husbilens tre första levnadsår drabbar de husbilar som säljs som nya i Sverige.

Den som väljer att själv införa en begagnad husbil kommer dessutom inte i åtnjutande av de säkerhetssystem (exempelvis adaptiv farthållare, sidvindsassistans och körfältsassistans) som införts, eller kommer att införas, på nya husbilar.

En kraftig höjning av skatten för husbilar skulle dessutom innebära att husbilsägarna i ännu högre grad än idag, och för längre perioder, kommer att välja att ställa av sin husbil när den inte används. Detta innebär en ökad arbetsbelastning för Transportstyrelsen – och även ytterligare sänkta skatteintäkter.

Mot denna bakgrund anser undertecknade, i likhet med Trafikverket, att personbil klass 2 (husbilar) inte skall omfattas av bonus-malus-systemet.

Bo Ericsson, vd Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF)

Lars Erik Paulsson, sekreterare Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF)

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Arkiv

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Hur viktigt är det med nöjda kunder? Gustav har svaren

Varannan svensk redo för elbil inom 5 år

DriveNow introducerar Sveriges första digitala bildelningstjänst

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

Ska Tesla vinna eller försvinna?

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Ny Toyotaknut

MONOPOL i bilbranschen???

Sänd till en kollega

0.208