Investerar 5 miljarder RMB i utvecklingen av Polestar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo Cars och dess ägare Geely Holding meddelade i dag att man gemensamt kommer att investera 5 miljarder RMB (640 miljoner euro) till stöd för den initiala utvecklingen av Polestars produkter och varumärke samt för att bygga bilföretagets första tillverkningsanläggning.

Investeringen belyser de ekonomiska muskler och den industriella expertis och tillverkningsexpertis som Polestar kommer att ha tillgång till, samtidigt som den etablerar Volvo Cars fullt konsoliderade dotterbolag, Polestar, som ett fristående bilföretag för elektrifierade prestandabilar när man avtäcker sin första produktionsmodell i Shanghai idag.

Investeringen kommer bland annat användas till att bygga en toppmodern tillverkningsanläggning för Polestar i Chengdu, Kina, vilket innebär ett nytt kapitel i utvecklingen av Kina som ett tillverkningsnav för Volvo Cars.

Upplägget innebär att Polestar radikalt kan korta tiden som man behöver för den kommersiella lanseringen av sina bilar, vilket ger en strategisk fördel jämfört med konkurrenterna. Volvo Cars och Polestar kommer även att kunna dra nytta av synergier i utvecklingen av nästa generations teknologier, såsom delade upphandlingskostnader, gemensam utveckling och skalekonomier.

Med Kina som motorn bakom elektrifieringen av den globala bilindustrin kommer Polestar att gå i bräschen för utvecklingen av nya teknologier och förstärka Volvo Cars ledarskap inom elektrifiering och konnektivitet.

Polestars första serietillverkade bil, Polestar 1, är en tvådörrars, fyrsitsig hybrid-coupé som levererar 600 hk. Bilen har en räckvidd på enbart el på 150 km — den längsta räckvidden för någon hybridbil på marknaden. Den elektrifierade prestandabilen Polestar 1 kommer att tas i produktion i Chengdu i mitten av 2019 och kommer senare under 2019 att följas av en mindre bil som får namnet Polestar 2.

Polestar 1 visar på de inneboende synergier som finns mellan varumärkena Volvo och Polestar. Cirka hälften av tekniken under karossen på Polestar 1 är baserad på Volvos egenutvecklade modulära fordonsarkitektur SPA, medan den andra hälften är helt ny teknologi som har utvecklats av Polestars tekniker, som arbetar på Volvos R&D-avdelning.

Polestar kommer även att dra nytta av att ha tillgång till Volvos globala och väletablerade tillverkningsstandarder och expertis när man bygger sin egen tillverkningsanläggning i Chengdu.

Polestar 2 blir den första helt elektriska bilen som lanseras av Volvo Car Group, och den första av totalt fem helt elektriska bilar av varumärket Polestar eller Volvo som kommer att lanseras mellan 2019 och 2021. Polestar-modellerna som tillkännagavs i dag är således tydliga bevis för elektrifieringsstrategin som Volvo Cars presenterade i juli i år.

Volvo Cars meddelade i somras att varje bilmodell som Volvo Cars lanserar från och med 2019 kommer att vara utrustad med en elmotor, vilket gör Volvo Cars till den första etablerade biltillverkaren som fullt ut elektrifierar sitt modellprogram och därmed sätter elektrifieringen i centrum av sin framtida verksamhet.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Sänd till en kollega

0.197