23948sdkhjf

Investerar 5 miljarder RMB i utvecklingen av Polestar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volvo Cars och dess ägare Geely Holding meddelade i dag att man gemensamt kommer att investera 5 miljarder RMB (640 miljoner euro) till stöd för den initiala utvecklingen av Polestars produkter och varumärke samt för att bygga bilföretagets första tillverkningsanläggning.

Investeringen belyser de ekonomiska muskler och den industriella expertis och tillverkningsexpertis som Polestar kommer att ha tillgång till, samtidigt som den etablerar Volvo Cars fullt konsoliderade dotterbolag, Polestar, som ett fristående bilföretag för elektrifierade prestandabilar när man avtäcker sin första produktionsmodell i Shanghai idag.

Investeringen kommer bland annat användas till att bygga en toppmodern tillverkningsanläggning för Polestar i Chengdu, Kina, vilket innebär ett nytt kapitel i utvecklingen av Kina som ett tillverkningsnav för Volvo Cars.

Upplägget innebär att Polestar radikalt kan korta tiden som man behöver för den kommersiella lanseringen av sina bilar, vilket ger en strategisk fördel jämfört med konkurrenterna. Volvo Cars och Polestar kommer även att kunna dra nytta av synergier i utvecklingen av nästa generations teknologier, såsom delade upphandlingskostnader, gemensam utveckling och skalekonomier.

Med Kina som motorn bakom elektrifieringen av den globala bilindustrin kommer Polestar att gå i bräschen för utvecklingen av nya teknologier och förstärka Volvo Cars ledarskap inom elektrifiering och konnektivitet.

Polestars första serietillverkade bil, Polestar 1, är en tvådörrars, fyrsitsig hybrid-coupé som levererar 600 hk. Bilen har en räckvidd på enbart el på 150 km — den längsta räckvidden för någon hybridbil på marknaden. Den elektrifierade prestandabilen Polestar 1 kommer att tas i produktion i Chengdu i mitten av 2019 och kommer senare under 2019 att följas av en mindre bil som får namnet Polestar 2.

Polestar 1 visar på de inneboende synergier som finns mellan varumärkena Volvo och Polestar. Cirka hälften av tekniken under karossen på Polestar 1 är baserad på Volvos egenutvecklade modulära fordonsarkitektur SPA, medan den andra hälften är helt ny teknologi som har utvecklats av Polestars tekniker, som arbetar på Volvos R&D-avdelning.

Polestar kommer även att dra nytta av att ha tillgång till Volvos globala och väletablerade tillverkningsstandarder och expertis när man bygger sin egen tillverkningsanläggning i Chengdu.

Polestar 2 blir den första helt elektriska bilen som lanseras av Volvo Car Group, och den första av totalt fem helt elektriska bilar av varumärket Polestar eller Volvo som kommer att lanseras mellan 2019 och 2021. Polestar-modellerna som tillkännagavs i dag är således tydliga bevis för elektrifieringsstrategin som Volvo Cars presenterade i juli i år.

Volvo Cars meddelade i somras att varje bilmodell som Volvo Cars lanserar från och med 2019 kommer att vara utrustad med en elmotor, vilket gör Volvo Cars till den första etablerade biltillverkaren som fullt ut elektrifierar sitt modellprogram och därmed sätter elektrifieringen i centrum av sin framtida verksamhet.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Nyhetsbrev

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Arkiv

Volvo har krympt motorutbudet

90 år med fönsterhissen

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Sänd till en kollega

0.158