VW ska tävla med elbilsracer i Pikes Peak

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny utmaning i motorsport med morgondagens teknik: Volkswagen utvecklar en helt eldriven bil för världens mest kända backtävling. Den fyrhjulsdrivna prototypen är planerad att starta i Pikes Peak International Hill Climb i Colorado, USA, den 24 juni 2018. Målet är att sätta ett nytt rekord för elbilar i racet där mållinjen ligger på 4 300 meters höjd.

Det nya motorsportprojektet är en del av Volkswagens omvandling till att bli den ledande tillverkaren av eldrivna bilar. Vid år 2025 kommer märket Volkswagen att erbjuda 23 helt eldrivna modeller på den globala marknaden. − Pikes Peak Hill Climbing är en av världens mest kända bilrace. Tävlingen innebär en enorm utmaning och är därför utmärkt för att bevisa möjligheterna för kommande teknologier, säger Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef. − Vår elbil kommer att vara utrustad med innovativ batteri- och drivteknik. Det extrema stresstestet på Pikes Peak kommer att ge oss viktiga upptäckter som gynnar framtida utveckling, fortsätter Welsch. Bilen utvecklas av Volkswagen Motorsport i nära samarbete med avdelningen för teknisk utveckling i Wolfsburg. − Loppet på Pikes Peak innebär en ny start för oss. Vi utvecklar en helelektrisk tävlingsbil för första gången. Projektet är också en viktig milstolpe i vår nya inriktning inom motorsporten. Vi är bokstavligen laddade att ta oss an denna otroliga utmaning, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport. Senast Volkswagen Motorsport deltog i Pikes Peak Mountain Race var 1987 (se film). Då med en spektakulär Golf Mk2 med två motorer, en fram och en bak. Bilen drabbades dock av tekniska problem och föraren tvingades bryta 400 meter före mållinjen.  − Det är dags för revansch, kommenterar Smeets. Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" − har körts sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 300 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor. Det aktuella rekordet i klassen för eldrivna prototyper är 8 minuter och 57,12 sekunder, som fastställdes av amerikanska föraren Rhys Millen (e0 PP100) år 2016.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.136