VW ska tävla med elbilsracer i Pikes Peak

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny utmaning i motorsport med morgondagens teknik: Volkswagen utvecklar en helt eldriven bil för världens mest kända backtävling. Den fyrhjulsdrivna prototypen är planerad att starta i Pikes Peak International Hill Climb i Colorado, USA, den 24 juni 2018. Målet är att sätta ett nytt rekord för elbilar i racet där mållinjen ligger på 4 300 meters höjd.

Det nya motorsportprojektet är en del av Volkswagens omvandling till att bli den ledande tillverkaren av eldrivna bilar. Vid år 2025 kommer märket Volkswagen att erbjuda 23 helt eldrivna modeller på den globala marknaden. − Pikes Peak Hill Climbing är en av världens mest kända bilrace. Tävlingen innebär en enorm utmaning och är därför utmärkt för att bevisa möjligheterna för kommande teknologier, säger Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef. − Vår elbil kommer att vara utrustad med innovativ batteri- och drivteknik. Det extrema stresstestet på Pikes Peak kommer att ge oss viktiga upptäckter som gynnar framtida utveckling, fortsätter Welsch. Bilen utvecklas av Volkswagen Motorsport i nära samarbete med avdelningen för teknisk utveckling i Wolfsburg. − Loppet på Pikes Peak innebär en ny start för oss. Vi utvecklar en helelektrisk tävlingsbil för första gången. Projektet är också en viktig milstolpe i vår nya inriktning inom motorsporten. Vi är bokstavligen laddade att ta oss an denna otroliga utmaning, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport. Senast Volkswagen Motorsport deltog i Pikes Peak Mountain Race var 1987 (se film). Då med en spektakulär Golf Mk2 med två motorer, en fram och en bak. Bilen drabbades dock av tekniska problem och föraren tvingades bryta 400 meter före mållinjen.  − Det är dags för revansch, kommenterar Smeets. Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" − har körts sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 300 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor. Det aktuella rekordet i klassen för eldrivna prototyper är 8 minuter och 57,12 sekunder, som fastställdes av amerikanska föraren Rhys Millen (e0 PP100) år 2016.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.141