VW ska tävla med elbilsracer i Pikes Peak

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

En ny utmaning i motorsport med morgondagens teknik: Volkswagen utvecklar en helt eldriven bil för världens mest kända backtävling. Den fyrhjulsdrivna prototypen är planerad att starta i Pikes Peak International Hill Climb i Colorado, USA, den 24 juni 2018. Målet är att sätta ett nytt rekord för elbilar i racet där mållinjen ligger på 4 300 meters höjd.

Det nya motorsportprojektet är en del av Volkswagens omvandling till att bli den ledande tillverkaren av eldrivna bilar. Vid år 2025 kommer märket Volkswagen att erbjuda 23 helt eldrivna modeller på den globala marknaden. − Pikes Peak Hill Climbing är en av världens mest kända bilrace. Tävlingen innebär en enorm utmaning och är därför utmärkt för att bevisa möjligheterna för kommande teknologier, säger Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef. − Vår elbil kommer att vara utrustad med innovativ batteri- och drivteknik. Det extrema stresstestet på Pikes Peak kommer att ge oss viktiga upptäckter som gynnar framtida utveckling, fortsätter Welsch. Bilen utvecklas av Volkswagen Motorsport i nära samarbete med avdelningen för teknisk utveckling i Wolfsburg. − Loppet på Pikes Peak innebär en ny start för oss. Vi utvecklar en helelektrisk tävlingsbil för första gången. Projektet är också en viktig milstolpe i vår nya inriktning inom motorsporten. Vi är bokstavligen laddade att ta oss an denna otroliga utmaning, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport. Senast Volkswagen Motorsport deltog i Pikes Peak Mountain Race var 1987 (se film). Då med en spektakulär Golf Mk2 med två motorer, en fram och en bak. Bilen drabbades dock av tekniska problem och föraren tvingades bryta 400 meter före mållinjen.  − Det är dags för revansch, kommenterar Smeets. Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" − har körts sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 300 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor. Det aktuella rekordet i klassen för eldrivna prototyper är 8 minuter och 57,12 sekunder, som fastställdes av amerikanska föraren Rhys Millen (e0 PP100) år 2016.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

32 736 körkort återkallades förra året

Eventuri – ny agentur för Ferrita

Starkt och gnistrande är de hetaste trenderna för dagens fordon enligt Axalta

Volvo Cars första klimatneutrala tillverkningsanläggning

Grönt ljus i EU för tallolja

Succé för nytt fordonsprogram i Lund – 10 nya platser i höst

Nyhetsbrev

Klagomålstoppen: Störst missnöje med köp av begagnade bilar

Arkiv

Försäljningsrekord av begagnade bilar

J BIL är störst i Sverige på Mazda

Ökad andel supermiljöbilar under 2017

Compilator följer GDPR – den nya dataskyddslagen

Dags att boka årets trevligaste branschfest -Motorgalan

Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

Lack och bilskador på Autogloben

Renault och Bilia öppnar showroom för elbilar

Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

Sveriges bidrag till Battle of the Kings finns på MC-mässan i Göteborg

Nya arbetslampor från Philips

Spännande framtidsbransch söker nya stjärnor!

Bosch Car Service blir stödmedlem i SFVF

Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh

Samsung satsar på elektronikdelar till bilar

Privatleasing fortsätter på en hög nivå

Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

Bridgestone partner till de olympiska spelen

Årets mest lästa på Motormagasinet.se

Daimler köper fransk Über

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

VW har problem med kväveoxider igen

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

Kardan till VW Amarok

Kamremssats till 2,0 TDi

In-house kvalitetskontroll: För snabb respons och bra service

Navringar

Kardanaxlar till Kia

Uppgraderings-Kit till växellådorna TH700 & 4L60 GM

NTN-SNR - ett innovativt företag

Ny axel till Honda Civic

ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten

Multirem med stor bredd

Världspremiär Autogloben A07

Hjullager till Ford och Jaguar

Nytt LED Extraljus från Avelux

Kostnadsfritt kunskapsseminarium i Göteborg 7 februari

Ny sensorbroschyr ger dig en översikt över Triscans omfattande sensorprogram

Få helikoptervy med Brigade – Nu lanserar vi generation 2 av Backeye 360!

Drivaxel till Renault Espace

Kardan till Jeep Cherokee

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Kamremssats till VW och Skoda

Triscan vinner priset som Årets Leverantör på Auto Awards 2017

Nya ABS-ringar

Ny EVO-axel

Ny Quattroknut

Fler nya Volvo-axlar

Sänd till en kollega

0.195