23948sdkhjf

Svenska världsnyheter för framtida biltillverkning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I början av oktober samlades ett 70-tal representanter från olika delar av den globala bilindustrin hos AP&T i Ulricehamn. På programmet stod premiärvisning av två världsnyheter som ger nya möjligheter att tillverka lättare, säkrare och energieffektivare bilar. AP&T:s nya processteknologi för formning av höghållfast aluminium och företagets nya servohydrauliska press är båda innovationer som sätter en ny standard i branschen.

– Många biltillverkare har redan genomfört en första våg av viktbesparande åtgärder. För att kunna ta nästa steg i utvecklingen krävs nya konstruktioner, nya material och nya tillverkningsmetoder. Här kommer vår lösning för varmformning av delar i höghållfast aluminium in i bilden, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

Besökarna fick bland annat lära sig att AP&T:s process kan ge viktbesparingar på mellan 30 och 50 procent jämfört med dagens teknik, samtidigt som materialet blir starkare och krocksäkerheten förbättras. Något som väckte stort intresse bland både biltillverkare (OEM) och underleverantörer.

En av de ingående komponenterna i AP&T:s produktionslösning är en helt nyutvecklad servohydraulisk press, som är väsentligt snabbare och upp till 50 procent energieffektivare än dagens hydraulpressar.

– Den nya servohydrauliska pressen skapar nya förutsättningar för våra kunder att öka sin produktion och samtidigt sänka både driftskostnader och miljöpåverkan.

Förutom inbjudna gäster och AP&T:s egen expertis medverkade också ett antal material- och applikationsspecialister från AP&T:s samarbetspartners runt om i världen. De nya produkterna lanseras på den globala marknaden under hösten.

AP&T:s lösning för formning av höghållfast aluminium utsågs nyligen till bästa bidrag i den prestigefyllda tävlingen Altair Enlighten Award 2017, i kategorin Enabling technology. Tävlingen belönar betydelsefulla innovationer som kan bidra till lättare och energieffektivare bilar.

AP&T har tagit fram en helt ny metod för tillverkning av bilkarossdelar i höghållfast aluminium. Metoden kan bli ett viktigt bidrag i utvecklingen av lättare, säkrare och energieffektivare fordon med lägre påverkan på klimat och miljö.

-Genom vår forskning och utveckling kring nya material och produktionsprocesser hjälper vi våra kunder att ta fram allt lättare, säkrare och energieffektivare produkter. Det är en viktig del av den omställning i hållbar riktning som nu pågår inom bilindustrin, säger AP&T:s vd Magnus Baarman.

Med AP&T:s lösning kan strukturdelar som hittills tillverkats av stålplåt eller kallformad aluminium istället produceras av varmformad höghållfast aluminium. Det gör det möjligt att minska materialtjockleken och sänka komponentvikten med mellan 30 och 50 procent samtidigt som materialstyrka och krocksäkerhet förbättras.

-Vår processteknologi ökar materialets formbarhet avsevärt, vilket gör att vi kan använda höghållfast aluminium även till komplext utformade delar och integrera flera funktioner och egenskaper i en och samma komponent, berättar Christian Koroschetz, CTO, Technology Development på AP&T.

Det innebär bland annat att komponenter som idag tillverkas av flera sammanfogade delar nu kan produceras i betydligt färre steg. Och med en rationellare process följer också kostnadsfördelar.

-Färre detaljer, färre tillverkningssteg och behov av färre verktyg ger tillsammans med effektivare hantering, logistik och montering en totalkostnad som ligger klart under dagens nivå. Trots högre kostnader för produktionsutrustning och material, säger Christian Koroschetz.

AP&T:s lösning utsågs nyligen till bästa bidrag i den prestigefyllda tävlingen Altair Enlighten Award 2017, i kategorin Enabling technology. Tävlingen belönar betydelsefulla innovationer som kan bidra till lättare och energieffektivare bilar. Bland de 29 finalisterna utsågs också FCA, Toyota och Faurencia till vinnare i respektive kategori.

En komplett produktionslinje baserad på AP&T’s processteknologi premiärvisades för kunder och andra intressenter 4–5 oktober i Ulricehamn, Sverige.

Fakta:

- AP&T:s nyutvecklade produktionslinje är avsedd för varmformning (hot forming, w-tempering och warm forming) av höghållfast aluminium (serie 6000 och 7000).

- I produktionslinjen ingår bland annat AP&T:s senaste press som ger en snabb, stabil och energieffektiv process samt AP&T:s flerfacksugn och automation.

Servohydraulisk press med höga prestanda och halverad energiförbrukning

Den är avsevärt snabbare, dubbelt så energieffektiv och kräver bara en tredjedel så mycket underhåll som en konventionell hydraulpress. AP&T:s nya servohydrauliska press skapar helt nya förutsättningar för ökad produktivitet inom både kallformning och varmformning.

-Tekniken förenar de bästa av två världar genom att kombinera hydraulpressarnas höga och jämna presskraft med de servomekaniska pressarnas energieffektivitet och goda möjligheter till hastighetsreglering, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

Pressningsprocessen kan styras med stor noggrannhet och hög parallellitet mellan pressbord och presslid. Kraften är lika hög under hela presslaget och kan fördelas med stor precision, även över små ytor. Vid formning av känsliga material kan mothållet föraccelereras. Den höga parallelliteten bidrar också till minskat verktygsslitage.

-Prestandamässigt är den nya pressen extremt effektiv. Accelerationsförmåga och retardationsförmåga är upp till 250 % högre än för en konventionell hydraulpress, vilket skapar utrymme för en väsentligt ökad produktionskapacitet. Kontroll av process- och maskindata sker via framtidssäkrade internetbaserade lösningar.

Den nya servo-hydrauliska pressen förbrukar bara hälften så mycket energi som en konventionell hydraulpress. Energi kan lagras internt i maskinen, vilket gör det möjligt att ta ut högre effekt med lägre installerad effekt. Behovet av kylning är starkt reducerat och när pressen inte är i arbete drar den ingen energi alls.

Förutom låg energiförbrukning har den servohydrauliska pressen även flera andra miljöfördelar. Ljudnivån är mycket låg och pressen är konstruerad för att vara enkel att återvinna. Den hydraulvätska som används är miljöanpassad och mängden vätska är väsentligt mindre än i en vanlig hydraulpress.

-Genom en modulanpassad konstruktion och hög komponentgemenskap har vi också utökat serviceintervallen rejält. Underhållsbehovet är ungefär 30 procent mindre än för en vanlig hydraulpress, säger Per Josefsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxlar till senaste Mercedes C-klass

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

Sänd till en kollega

0.119