Svenska världsnyheter för framtida biltillverkning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I början av oktober samlades ett 70-tal representanter från olika delar av den globala bilindustrin hos AP&T i Ulricehamn. På programmet stod premiärvisning av två världsnyheter som ger nya möjligheter att tillverka lättare, säkrare och energieffektivare bilar. AP&T:s nya processteknologi för formning av höghållfast aluminium och företagets nya servohydrauliska press är båda innovationer som sätter en ny standard i branschen.

– Många biltillverkare har redan genomfört en första våg av viktbesparande åtgärder. För att kunna ta nästa steg i utvecklingen krävs nya konstruktioner, nya material och nya tillverkningsmetoder. Här kommer vår lösning för varmformning av delar i höghållfast aluminium in i bilden, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

Besökarna fick bland annat lära sig att AP&T:s process kan ge viktbesparingar på mellan 30 och 50 procent jämfört med dagens teknik, samtidigt som materialet blir starkare och krocksäkerheten förbättras. Något som väckte stort intresse bland både biltillverkare (OEM) och underleverantörer.

En av de ingående komponenterna i AP&T:s produktionslösning är en helt nyutvecklad servohydraulisk press, som är väsentligt snabbare och upp till 50 procent energieffektivare än dagens hydraulpressar.

– Den nya servohydrauliska pressen skapar nya förutsättningar för våra kunder att öka sin produktion och samtidigt sänka både driftskostnader och miljöpåverkan.

Förutom inbjudna gäster och AP&T:s egen expertis medverkade också ett antal material- och applikationsspecialister från AP&T:s samarbetspartners runt om i världen. De nya produkterna lanseras på den globala marknaden under hösten.

AP&T:s lösning för formning av höghållfast aluminium utsågs nyligen till bästa bidrag i den prestigefyllda tävlingen Altair Enlighten Award 2017, i kategorin Enabling technology. Tävlingen belönar betydelsefulla innovationer som kan bidra till lättare och energieffektivare bilar.

AP&T har tagit fram en helt ny metod för tillverkning av bilkarossdelar i höghållfast aluminium. Metoden kan bli ett viktigt bidrag i utvecklingen av lättare, säkrare och energieffektivare fordon med lägre påverkan på klimat och miljö.

-Genom vår forskning och utveckling kring nya material och produktionsprocesser hjälper vi våra kunder att ta fram allt lättare, säkrare och energieffektivare produkter. Det är en viktig del av den omställning i hållbar riktning som nu pågår inom bilindustrin, säger AP&T:s vd Magnus Baarman.

Med AP&T:s lösning kan strukturdelar som hittills tillverkats av stålplåt eller kallformad aluminium istället produceras av varmformad höghållfast aluminium. Det gör det möjligt att minska materialtjockleken och sänka komponentvikten med mellan 30 och 50 procent samtidigt som materialstyrka och krocksäkerhet förbättras.

-Vår processteknologi ökar materialets formbarhet avsevärt, vilket gör att vi kan använda höghållfast aluminium även till komplext utformade delar och integrera flera funktioner och egenskaper i en och samma komponent, berättar Christian Koroschetz, CTO, Technology Development på AP&T.

Det innebär bland annat att komponenter som idag tillverkas av flera sammanfogade delar nu kan produceras i betydligt färre steg. Och med en rationellare process följer också kostnadsfördelar.

-Färre detaljer, färre tillverkningssteg och behov av färre verktyg ger tillsammans med effektivare hantering, logistik och montering en totalkostnad som ligger klart under dagens nivå. Trots högre kostnader för produktionsutrustning och material, säger Christian Koroschetz.

AP&T:s lösning utsågs nyligen till bästa bidrag i den prestigefyllda tävlingen Altair Enlighten Award 2017, i kategorin Enabling technology. Tävlingen belönar betydelsefulla innovationer som kan bidra till lättare och energieffektivare bilar. Bland de 29 finalisterna utsågs också FCA, Toyota och Faurencia till vinnare i respektive kategori.

En komplett produktionslinje baserad på AP&T’s processteknologi premiärvisades för kunder och andra intressenter 4–5 oktober i Ulricehamn, Sverige.

Fakta:

- AP&T:s nyutvecklade produktionslinje är avsedd för varmformning (hot forming, w-tempering och warm forming) av höghållfast aluminium (serie 6000 och 7000).

- I produktionslinjen ingår bland annat AP&T:s senaste press som ger en snabb, stabil och energieffektiv process samt AP&T:s flerfacksugn och automation.

Servohydraulisk press med höga prestanda och halverad energiförbrukning

Den är avsevärt snabbare, dubbelt så energieffektiv och kräver bara en tredjedel så mycket underhåll som en konventionell hydraulpress. AP&T:s nya servohydrauliska press skapar helt nya förutsättningar för ökad produktivitet inom både kallformning och varmformning.

-Tekniken förenar de bästa av två världar genom att kombinera hydraulpressarnas höga och jämna presskraft med de servomekaniska pressarnas energieffektivitet och goda möjligheter till hastighetsreglering, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

Pressningsprocessen kan styras med stor noggrannhet och hög parallellitet mellan pressbord och presslid. Kraften är lika hög under hela presslaget och kan fördelas med stor precision, även över små ytor. Vid formning av känsliga material kan mothållet föraccelereras. Den höga parallelliteten bidrar också till minskat verktygsslitage.

-Prestandamässigt är den nya pressen extremt effektiv. Accelerationsförmåga och retardationsförmåga är upp till 250 % högre än för en konventionell hydraulpress, vilket skapar utrymme för en väsentligt ökad produktionskapacitet. Kontroll av process- och maskindata sker via framtidssäkrade internetbaserade lösningar.

Den nya servo-hydrauliska pressen förbrukar bara hälften så mycket energi som en konventionell hydraulpress. Energi kan lagras internt i maskinen, vilket gör det möjligt att ta ut högre effekt med lägre installerad effekt. Behovet av kylning är starkt reducerat och när pressen inte är i arbete drar den ingen energi alls.

Förutom låg energiförbrukning har den servohydrauliska pressen även flera andra miljöfördelar. Ljudnivån är mycket låg och pressen är konstruerad för att vara enkel att återvinna. Den hydraulvätska som används är miljöanpassad och mängden vätska är väsentligt mindre än i en vanlig hydraulpress.

-Genom en modulanpassad konstruktion och hög komponentgemenskap har vi också utökat serviceintervallen rejält. Underhållsbehovet är ungefär 30 procent mindre än för en vanlig hydraulpress, säger Per Josefsson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.156