Svenska världsnyheter för framtida biltillverkning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I början av oktober samlades ett 70-tal representanter från olika delar av den globala bilindustrin hos AP&T i Ulricehamn. På programmet stod premiärvisning av två världsnyheter som ger nya möjligheter att tillverka lättare, säkrare och energieffektivare bilar. AP&T:s nya processteknologi för formning av höghållfast aluminium och företagets nya servohydrauliska press är båda innovationer som sätter en ny standard i branschen.

– Många biltillverkare har redan genomfört en första våg av viktbesparande åtgärder. För att kunna ta nästa steg i utvecklingen krävs nya konstruktioner, nya material och nya tillverkningsmetoder. Här kommer vår lösning för varmformning av delar i höghållfast aluminium in i bilden, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

Besökarna fick bland annat lära sig att AP&T:s process kan ge viktbesparingar på mellan 30 och 50 procent jämfört med dagens teknik, samtidigt som materialet blir starkare och krocksäkerheten förbättras. Något som väckte stort intresse bland både biltillverkare (OEM) och underleverantörer.

En av de ingående komponenterna i AP&T:s produktionslösning är en helt nyutvecklad servohydraulisk press, som är väsentligt snabbare och upp till 50 procent energieffektivare än dagens hydraulpressar.

– Den nya servohydrauliska pressen skapar nya förutsättningar för våra kunder att öka sin produktion och samtidigt sänka både driftskostnader och miljöpåverkan.

Förutom inbjudna gäster och AP&T:s egen expertis medverkade också ett antal material- och applikationsspecialister från AP&T:s samarbetspartners runt om i världen. De nya produkterna lanseras på den globala marknaden under hösten.

AP&T:s lösning för formning av höghållfast aluminium utsågs nyligen till bästa bidrag i den prestigefyllda tävlingen Altair Enlighten Award 2017, i kategorin Enabling technology. Tävlingen belönar betydelsefulla innovationer som kan bidra till lättare och energieffektivare bilar.

AP&T har tagit fram en helt ny metod för tillverkning av bilkarossdelar i höghållfast aluminium. Metoden kan bli ett viktigt bidrag i utvecklingen av lättare, säkrare och energieffektivare fordon med lägre påverkan på klimat och miljö.

-Genom vår forskning och utveckling kring nya material och produktionsprocesser hjälper vi våra kunder att ta fram allt lättare, säkrare och energieffektivare produkter. Det är en viktig del av den omställning i hållbar riktning som nu pågår inom bilindustrin, säger AP&T:s vd Magnus Baarman.

Med AP&T:s lösning kan strukturdelar som hittills tillverkats av stålplåt eller kallformad aluminium istället produceras av varmformad höghållfast aluminium. Det gör det möjligt att minska materialtjockleken och sänka komponentvikten med mellan 30 och 50 procent samtidigt som materialstyrka och krocksäkerhet förbättras.

-Vår processteknologi ökar materialets formbarhet avsevärt, vilket gör att vi kan använda höghållfast aluminium även till komplext utformade delar och integrera flera funktioner och egenskaper i en och samma komponent, berättar Christian Koroschetz, CTO, Technology Development på AP&T.

Det innebär bland annat att komponenter som idag tillverkas av flera sammanfogade delar nu kan produceras i betydligt färre steg. Och med en rationellare process följer också kostnadsfördelar.

-Färre detaljer, färre tillverkningssteg och behov av färre verktyg ger tillsammans med effektivare hantering, logistik och montering en totalkostnad som ligger klart under dagens nivå. Trots högre kostnader för produktionsutrustning och material, säger Christian Koroschetz.

AP&T:s lösning utsågs nyligen till bästa bidrag i den prestigefyllda tävlingen Altair Enlighten Award 2017, i kategorin Enabling technology. Tävlingen belönar betydelsefulla innovationer som kan bidra till lättare och energieffektivare bilar. Bland de 29 finalisterna utsågs också FCA, Toyota och Faurencia till vinnare i respektive kategori.

En komplett produktionslinje baserad på AP&T’s processteknologi premiärvisades för kunder och andra intressenter 4–5 oktober i Ulricehamn, Sverige.

Fakta:

- AP&T:s nyutvecklade produktionslinje är avsedd för varmformning (hot forming, w-tempering och warm forming) av höghållfast aluminium (serie 6000 och 7000).

- I produktionslinjen ingår bland annat AP&T:s senaste press som ger en snabb, stabil och energieffektiv process samt AP&T:s flerfacksugn och automation.

Servohydraulisk press med höga prestanda och halverad energiförbrukning

Den är avsevärt snabbare, dubbelt så energieffektiv och kräver bara en tredjedel så mycket underhåll som en konventionell hydraulpress. AP&T:s nya servohydrauliska press skapar helt nya förutsättningar för ökad produktivitet inom både kallformning och varmformning.

-Tekniken förenar de bästa av två världar genom att kombinera hydraulpressarnas höga och jämna presskraft med de servomekaniska pressarnas energieffektivitet och goda möjligheter till hastighetsreglering, säger Per Josefsson, Director Business Development and Marketing på AP&T.

Pressningsprocessen kan styras med stor noggrannhet och hög parallellitet mellan pressbord och presslid. Kraften är lika hög under hela presslaget och kan fördelas med stor precision, även över små ytor. Vid formning av känsliga material kan mothållet föraccelereras. Den höga parallelliteten bidrar också till minskat verktygsslitage.

-Prestandamässigt är den nya pressen extremt effektiv. Accelerationsförmåga och retardationsförmåga är upp till 250 % högre än för en konventionell hydraulpress, vilket skapar utrymme för en väsentligt ökad produktionskapacitet. Kontroll av process- och maskindata sker via framtidssäkrade internetbaserade lösningar.

Den nya servo-hydrauliska pressen förbrukar bara hälften så mycket energi som en konventionell hydraulpress. Energi kan lagras internt i maskinen, vilket gör det möjligt att ta ut högre effekt med lägre installerad effekt. Behovet av kylning är starkt reducerat och när pressen inte är i arbete drar den ingen energi alls.

Förutom låg energiförbrukning har den servohydrauliska pressen även flera andra miljöfördelar. Ljudnivån är mycket låg och pressen är konstruerad för att vara enkel att återvinna. Den hydraulvätska som används är miljöanpassad och mängden vätska är väsentligt mindre än i en vanlig hydraulpress.

-Genom en modulanpassad konstruktion och hög komponentgemenskap har vi också utökat serviceintervallen rejält. Underhållsbehovet är ungefär 30 procent mindre än för en vanlig hydraulpress, säger Per Josefsson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.149