Stora förändringar för tjänstebilarna nästa år

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det blir stora förändringar i arbetsgivarnas tjänstebilserbjudande när bland annat den nya bonus malus-skatten införs nästa år. Men osäkerheten är fortfarande stor, nio av tio vet inte hur förmånsbeskattningen av trängselskatten ska hanteras, och förändringarna får underbetyg av vagnparksägarna själva. Det visar Ynnors Vagnparksenkäten 2017.

I Vagnparksenkäten 2017 säger mer än varannan vagnparksägare att den nya bonus malus-skatten kommer att påverka vagnparken. Nästan en tredjedel av vagnparkerna kommer att ändra i bilpolicyn eller inköpslistan så att vissa bilar försvinner därifrån och andra tillkommer. Såväl elbilar som hybrider kommer att bli vanligare.

En annan konsekvens är att minst var femte vagnparksägare kommer att tidigarelägga köp av vissa bilar till innan 1 juli 2018, främst dieselbilar och lätta lastbilar.

- Det här är logiska konsekvenser av att den nya fordonsskatten kommer att straffbeskatta just dieselbilar och lätta lastbilar, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor AB, som har genomfört Vagnparksenkäten 2017, som omfattar 72 vagnparker med sammanlagt 12 000 förmånsbilar.

Den nya fordonsskatten ger också en ändrad beräkning av bilförmån, vilket påverkar vagnparkerna i nästan samma utsträckning som själva bonus malus-skatten. De största effekterna av den ändrade bilförmånen blir förändrade utsläppsgränser i erbjudandet till förarna och att förarna själva får betala eventuellt högre kostnader på grund av skattehöjningar.

Nio av tio vagnparksägare vet inte hur de ska hantera när trängselskatten redan till årsskiftet lyfts ut från förmånsvärdet för att värderas och beskattas separat. Ungefär hälften tror ändå att allting kommer vara på plats till årsskiftet.

- Eftersom riksdagen fattar beslutet en bit in i december ger det vagnparksägarna oförskämt kort tid inför den nya skatten, säger Ronny Svensson, därför är det viktigt att vara väl förberedd i god tid innan den nya lagen klubbas.

Inte någon av vagnparksägarna i enkäten kommer att kompensera för de ökade kostnader som förmånsbeskattningen av trängselskatten kommer att innebära för förarna.

- En anledning kan vara att det blir dyrare även för arbetsgivaren, eftersom man ska betala sociala avgifter på förmånen, säger Ronny Svensson, som kan konstatera att såväl bonus malus och höjningen av bilförmånen som förmånsbeskattningen av privata trängselskattepassager med förmånsbil får underbetyg i Vagnparksenkäten 2017.

På en skala från 1 till 5 får både bonus malus-skatten och den ändrade beräkningen av bilförmån 2,9 i snittbetyg, medan förmånsbeskattningen av den privata trängselskatten är den minst populära förändringen. Här blir snittbetyget endast 2,6 på en femgradig skala.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.151