LIQUI MOLY riktar in sig på alternativa driftsätt

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Antalet registrerade fordon som drivs med alternativa drivmedel är fortfarande lågt jämfört med sådana som drivs med diesel eller bensin. De nya driftsätten revolutionerar dock bilindustrin. Även LIQUI MOLY arbetar intensivt med denna fråga och släpper nu en ny produkt på marknaden: en bränsletillsats som utvecklats speciellt för hybridbilar. Motoroljor som lämpar sig för dessa aggregat förses dessutom med ett piktogram.

I själva verket är också tillsatsen en hybrid eftersom den förenar två olika egenskaper. Den stabiliserar nämligen bränslekvaliteten och rengör insprutningssystemet. Hybridfordon drivs främst av en elmotor, förbränningsmotorn fungerar endast som assistent. Den används i regel endast i korta intervaller.

– Det leder till två problem, förklarar David Kaiser, chef för forskning och utveckling hos motoroljetillverkaren LIQUI MOLY.

I jämförelse med en konventionell diesel- eller bensinmotor blir bränslet kvar i tanken under längre tid och åldras därmed kraftigare. Ett annat problem: det bildas rester kring insprutningssystemet på grund av den oregelbundna och kortvariga driften. Den nya tillsatsen för hybridfordon hållen bränslets kvalitet på en stabil nivå, skyddar insprutningssystemet mot avlagringar och ta bort rester-

– På så sätt löser den båda problemen, säger LIQUI MOLY-experten.

Med denna innovativa produkt understryker företaget sin utvecklingsförmåga i en bransch som står inför stora omvälvningar. De närmaste 10 åren kommer att medföra större förändringar för bilbranschen än vad de senaste 100 åren har gjort. Orsaken är olika viktiga trender, bland annat elmobilitet.

– För oss innebär Made in Germany utöver kvalitet även förändring genom förnyelse. Därför har forskning alltid varit en av hörnpelarna för vår framgång, säger David Kaiser.

Företaget har arbetat med förbränningsmotorer i mer än 60 år. Med denna expertis i bakfickan var det naturligt att man fokuserade på elhybriden i fråga om alternativa framdrivningsmetoder. Tittar man på antalet registrerade fordon världen över ligger hybridbilarna på topp bland alla fordon med alternativ drift. Enliga Statista och IHS Autoinsight kommer skillnaden gentemot rena elfordon att öka markant fram till 2025.

– Vi satsar på rätt häst, betonar forskningschefen på LIQUI MOLY. Eftersom dieselmotorer är ovanliga på hybridfordon och tendensen är sjunkande, släpper vi en tillsats endast för bensinmotorer på marknaden.

Även när det gäller smörjmedel är ändringar på gång, dock endast i fråga om utseendet. Etiketterna på 1- och 5-litersdunkarna förses med ett hybridpiktogram. Det gör att förare och mekaniker enkelt kan se om en olja lämpar sig för hybridfordon. Den som vill ta det säkra före det osäkra kan få hjälp av LIQUI MOLY:s oljeguide på nätet.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.137