Nu sänker EU de svenska biobränslena

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

EU:s miljöutskott ENVI har röstat om villkoren för biobränslen under perioden 2021–2030. Omröstningen blev ett dråpslag för svenska biobränslen, och skulle resultatet få parlamentets stöd försvåras den svenska omställningen av transportsektorn.

Nu krävs att medlemsländernas ministrar väljer en annan väg, samt att EU-parlamentet i sin helhet väljer en annan väg när de skall ta ställning i början på nästa år. Sveriges representant i ministerrådet är samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan.

– EU:s miljöutskott kom med ett förödande slag mot biobränsleutvecklingen. Nu krävs att EU-parlamentet och ministerrådet tar klimatfrågan på allvar, lyfter biobränslena och prioriterar en utfasning av de fossila bränslena, kommenterar Jakob Lagercrantz, grundare av 2030-sekretariatet.

Resultatet från omröstningen innebär en lång rad begränsningar mot vilka biodrivmedel som får lov att användas och räknas av mot EU:s klimatmål.

  • Bränslen med ursprung i skogen begränsas kraftigt, bland annat läggs begränsningar på storskalig användning av avfall och rester från svenskt skogsbruk. Miljöutskottets position är att skogsrester får användas om de inte ersätter existerande användning av materialet.
  • EU:s förbud mot grödebaserade biobränslen ligger kvar, med möjliga undantag för bränslen med mycket hög klimatreduktion. Miljöutskottet lägger samtidigt på en kraftig malus för indirekt landanvändning som diskvalificerar bland annat rapsbaserade bränslen som RME. Det finns dock en liten öppning för biobränslen som odlas på ”marginaljordar”, mark som lagts i träda eller inte används för matproduktion idag.
  • Miljöutskottet säger sig fortsätta stödja biodrivmedel som inte görs av grödor. Enligt resultatet av omröstningen ska 9 procent av transportsektorns energi komma härifrån 2030. Efter alla begränsningar som nu införs återstår i första hand avfall och rester som inte har någon annan användning. Användning i flyg och sjöfart prioriteras.

– Miljöutskottets position är ett dråpslag för biobränsleindustrins investeringsplaner. Med ett osäkert politiskt läge i EU finns ingen tilltro till biodrivmedlens framtid och det är endast de fossila bränslena som vinner på det, kommenterar Hanna Stenegren på tankesmedjan Fores.

EU:s beslut är en inriktning, en lägsta nivå. Sverige kan gå längre, men eftersom EU lagstiftar om vad som får tillgodoräknas i EU:s utsläppsmål styr EU:s beslut marknaden. Medan Sveriges mål för transportsektorn är 70 procent CO2-reduktion till 2030, ligger EU:s på endast dryga 10 procent.

Bakgrund Två olika utskott har ansvar för det så kallade Förnybartdirektivet. Miljöutskottet som röstade igår har ansvar för bland annat de viktiga hållbarhetskraven på biodrivmedel och biomassa, medan industriutskottet har ansvar för övriga delar. Industriutskottet röstar i slutet av november. Därefter återstår omröstning i plenum i EU-parlamentet troligtvis i januari – då har de politiska grupperna och enskilda ledamöter (under förutsättning att de lyckas samla stöd hos ett visst antal ledamöter) möjlighet att lägga ändringsförslag. När EU-parlamentet och regeringarna i rådet har antagit sina respektive positioner inleds s.k. trilog (trepartsförhandling) mellan dem där även Kommissionen deltar. Beslut väntas i slutet av 2018, och direktivet införs i svensk lag 2019/2020.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

Erfaren marknadsekonom tar plats i Mekonomens styrelse

Rekordförsäljning för DEFA

Nya Porsche 911 GT3 RS

Verkstadstipset: 10 steg till ett lyckat motorbyte Skriv ut och spara

Uniti förstärker med ny COO och CMO

Nyhetsbrev

Greater Than förstärker och anställer två från försäkringsbranschen

Arkiv

Klart med statsbidrag till Verkstadsföretagarna

Mello-stjärnan Mendez i samarbete med ABS Wheels

Premiär för nya Volvo V60

Ny nordisk försäljningschef till AutoConcept

Kulturpris till Biltemas fack

Godkänd Bilverkstad ska vara införd 2020

Lexus topprankad för 7:e året i rad i USA

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Se alla Företagens egna nyheter

Nya Subaru-axlar

NTN-SNR och dess sortiment av transmissionspackningar

Säker AC-service på hybridbilar

Kamremssats med original vattenpump

Gustaf Hesselman ny VD på Lasingoo

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Sänd till en kollega

0.149