23948sdkhjf

Nu sänker EU de svenska biobränslena

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

EU:s miljöutskott ENVI har röstat om villkoren för biobränslen under perioden 2021–2030. Omröstningen blev ett dråpslag för svenska biobränslen, och skulle resultatet få parlamentets stöd försvåras den svenska omställningen av transportsektorn.

Nu krävs att medlemsländernas ministrar väljer en annan väg, samt att EU-parlamentet i sin helhet väljer en annan väg när de skall ta ställning i början på nästa år. Sveriges representant i ministerrådet är samordnings- och energiminister Ibrahim Baylan.

– EU:s miljöutskott kom med ett förödande slag mot biobränsleutvecklingen. Nu krävs att EU-parlamentet och ministerrådet tar klimatfrågan på allvar, lyfter biobränslena och prioriterar en utfasning av de fossila bränslena, kommenterar Jakob Lagercrantz, grundare av 2030-sekretariatet.

Resultatet från omröstningen innebär en lång rad begränsningar mot vilka biodrivmedel som får lov att användas och räknas av mot EU:s klimatmål.

  • Bränslen med ursprung i skogen begränsas kraftigt, bland annat läggs begränsningar på storskalig användning av avfall och rester från svenskt skogsbruk. Miljöutskottets position är att skogsrester får användas om de inte ersätter existerande användning av materialet.
  • EU:s förbud mot grödebaserade biobränslen ligger kvar, med möjliga undantag för bränslen med mycket hög klimatreduktion. Miljöutskottet lägger samtidigt på en kraftig malus för indirekt landanvändning som diskvalificerar bland annat rapsbaserade bränslen som RME. Det finns dock en liten öppning för biobränslen som odlas på ”marginaljordar”, mark som lagts i träda eller inte används för matproduktion idag.
  • Miljöutskottet säger sig fortsätta stödja biodrivmedel som inte görs av grödor. Enligt resultatet av omröstningen ska 9 procent av transportsektorns energi komma härifrån 2030. Efter alla begränsningar som nu införs återstår i första hand avfall och rester som inte har någon annan användning. Användning i flyg och sjöfart prioriteras.

– Miljöutskottets position är ett dråpslag för biobränsleindustrins investeringsplaner. Med ett osäkert politiskt läge i EU finns ingen tilltro till biodrivmedlens framtid och det är endast de fossila bränslena som vinner på det, kommenterar Hanna Stenegren på tankesmedjan Fores.

EU:s beslut är en inriktning, en lägsta nivå. Sverige kan gå längre, men eftersom EU lagstiftar om vad som får tillgodoräknas i EU:s utsläppsmål styr EU:s beslut marknaden. Medan Sveriges mål för transportsektorn är 70 procent CO2-reduktion till 2030, ligger EU:s på endast dryga 10 procent.

Bakgrund Två olika utskott har ansvar för det så kallade Förnybartdirektivet. Miljöutskottet som röstade igår har ansvar för bland annat de viktiga hållbarhetskraven på biodrivmedel och biomassa, medan industriutskottet har ansvar för övriga delar. Industriutskottet röstar i slutet av november. Därefter återstår omröstning i plenum i EU-parlamentet troligtvis i januari – då har de politiska grupperna och enskilda ledamöter (under förutsättning att de lyckas samla stöd hos ett visst antal ledamöter) möjlighet att lägga ändringsförslag. När EU-parlamentet och regeringarna i rådet har antagit sina respektive positioner inleds s.k. trilog (trepartsförhandling) mellan dem där även Kommissionen deltar. Beslut väntas i slutet av 2018, och direktivet införs i svensk lag 2019/2020.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.192