SFVF och Verkstadsföretagarna tycker det är dags att diskutera fordonsutbildningens framtid

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och den nystartade arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagen har med glädje mottagit beskedet för ett tag sedan att Regeringen startar försöksverksamhet med branschskolor.

SFVF och Verkstadsföretagarna representerar 2 200 medlemsföretag inom motorbranschen där det råder en stor brist på anställningsbara mekaniker och tekniker. Motorbranschens behov är ca 6 000 nya medarbetare under en treårsperiod. Då den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar ca 1 600 nya mekaniker/år täcker det inte behovet. Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver också en alltmer kvalificerad utbildning och gapet mellan där vi borde vara och är blir större och större för varje år säger Bo Ericsson vd för SFVF. .

-Då gymnasieskolan bl. a. av ekonomiska skäl inte tillräckligt hänger med i den nya tekniken, är det en nödvändighet att gymnasieutbildning i karaktärsämnet alltmer kopplas till branschens företag. Modellen med branschskolor har länge diskuterats i våra företag, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

-Vi som representerar nordens största branschförening är mycket positiva till att något av våra branschföretag bereds möjlighet att tillsammans med någon huvudman delta i försöket. Då många av våra medlemsföretag också är anslutna till några av marknadens ledande verkstadskedjor finns där också APL-platserna tryggade vilket är mycket bra, säger Bo Ericsson.

Verkstadsföretagarna driver också en annan fråga där vi vill ha en förändring. Idag kan en lärare ansöka om bidrag för att få arbeta på en verkstad. Det som är trist att konstatera är att Skolverket får betala tillbaka minst 90% av det här bidraget eftersom för få ansöker om bidraget. Verkstadsföretagarna anser att det vore bättre för branschen, skolan och lärare om verkstan kunde ansöka om bidrag för att föreläsa i skolan en dag i månaden exempelvis. https://www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/yrkesutbildning/statsbidrag-for-kompetensutveckling-av-larare-i-yrkesamnen-1.178759

-På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten samtidigt som verkstan lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL ska besättas säger Benny Wallin.

-Vi måste få föräldrar i större omfattning ta del av deras barns utveckling. Vi i branschen måste bjuda in föräldrar och ungdomar till våra verkstäder och visa upp oss. För om inte föräldrarna förstår utvecklingen i vår bransch som har störst påverkan på sina barns gymnasieval och vi inte visar upp oss, vem ska då göra det eller förstå hur intressant och utvecklande vår bransch är ,säger Benny Wallin

-Vi bedömer att branschskolor är en mycket bra lösning då den också kommer att erbjuda eleverna de senaste verktygen, diagnosinstrumenten och verkstadsutrustningen under ledning av våra främsta teknikexperter. Den här möjligheten skapar en nödvändig modern utbildning som i sin tur ger anställningsbara och motiverade medarbetare till en av näringslivets mest teknikintensiva branscher säger Benny Wallin.

-Vi stödjer och välkomnar försök med branschskolor kopplade till motorbranschen. Våra föreningar är givetvis villiga att stötta Skolverket försöksverksamhet om branschskolor säger Bo Ericsson.

-Samtidigt ska man vara medveten om att det krävs ännu mer av om vi ska förändra, förbättra och utveckla branschen. Ett exempel är när man tittar på TV, då blir man ofta förvånad. När det är fotboll för herrar kan man visa ett flertal matcher på TV, det som är lite konstigt är att det ofta är halvtomma eller tomma läktare. På motortävlingen i Höljes kom 45 100 besökare. Sändningstid ca 2 minuter. På svenska rallyt stod 200 000 människor i skogen från tidig morgon till eftermiddagen och tittade. Hur många fotbollsmatcher sammantaget måste det vara för att komma upp i 200 000 besökare på läktarna? Här måste vi få större uppmärksamhet i media eftersom bilen är dyraste eller näst dyraste vi äger och en livsnödvändighet för att få livspusslet att gå ihop. Allt kostar pengar, frågan är då använder vi pengarna i branschen på rätt sätt undrar Bo Ericsson

Samtidigt laddar vi in många miljoner kronor i WorldSkills Sweden som har som mål att höja kvaliteten, statusen och intresset för svensk yrkesutbildning. WorldSkills Sweden är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan.

 

-Är det någon som på fullt allvar tycker att statusen, kvalitén´ eller intresset har ökat under dessa 22 år tack vare tidigare tävlingar eller att dom kommer öka i kommande tävlingen i Yrkes SM i Uppsala, Yrkes EM i Budapest? Tror du på fullt allvar att attraktionskraften för våra yrken har ökat tack vare Yrkes VM i Abu Dhabi som nyligen avslutats, undrar Bo Ericsson

 Det finns naturligtvis ett antal skäl till att världen förändras. De flesta tycker att det är väldigt bra när flyget konkurrensutsätts med Ryanair och Norwiegen. Eller när bankerna utsätts så vi får lägre räntor tack vare bank 24, IKANO banken, Price Runner, låna-snabbt. Nu är det dags att göra andra branscher vassare och bättre också. I det militära sa vi alltid, mer pang för pengarna.

-Nu är Worlds Skills avslutad. I ärlighetens namn, resultatet var ”så där bra” men kostnaden är gigantisk. Även om vi hade fått ett toppenresultat måsta man ifrågasätta om det är den bästa avkastningen av alla pengar. Det kostar över 20 miljoner över en tre årsperiod, självklart uppstår då frågan kan vi något bättre för pengarna det tror jag, säger Bo Ericsson

-Handen på hjärtat, om du tycker att det här är det bästa man kan göra för pengarna, fortsätt då i samma hjulspår. Verkstadsföretagarna och SFVF anser att pengarna skulle kunna användas till helt andra åtgärder för att lyfta fram vår bransch och hur intressant den är att arbeta i ,avslutar Bo Ericsson.

 

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.157