23948sdkhjf

SFVF och Verkstadsföretagarna tycker det är dags att diskutera fordonsutbildningens framtid

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och den nystartade arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagen har med glädje mottagit beskedet för ett tag sedan att Regeringen startar försöksverksamhet med branschskolor.

SFVF och Verkstadsföretagarna representerar 2 200 medlemsföretag inom motorbranschen där det råder en stor brist på anställningsbara mekaniker och tekniker. Motorbranschens behov är ca 6 000 nya medarbetare under en treårsperiod. Då den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar ca 1 600 nya mekaniker/år täcker det inte behovet. Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver också en alltmer kvalificerad utbildning och gapet mellan där vi borde vara och är blir större och större för varje år säger Bo Ericsson vd för SFVF. .

-Då gymnasieskolan bl. a. av ekonomiska skäl inte tillräckligt hänger med i den nya tekniken, är det en nödvändighet att gymnasieutbildning i karaktärsämnet alltmer kopplas till branschens företag. Modellen med branschskolor har länge diskuterats i våra företag, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

-Vi som representerar nordens största branschförening är mycket positiva till att något av våra branschföretag bereds möjlighet att tillsammans med någon huvudman delta i försöket. Då många av våra medlemsföretag också är anslutna till några av marknadens ledande verkstadskedjor finns där också APL-platserna tryggade vilket är mycket bra, säger Bo Ericsson.

Verkstadsföretagarna driver också en annan fråga där vi vill ha en förändring. Idag kan en lärare ansöka om bidrag för att få arbeta på en verkstad. Det som är trist att konstatera är att Skolverket får betala tillbaka minst 90% av det här bidraget eftersom för få ansöker om bidraget. Verkstadsföretagarna anser att det vore bättre för branschen, skolan och lärare om verkstan kunde ansöka om bidrag för att föreläsa i skolan en dag i månaden exempelvis. https://www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/yrkesutbildning/statsbidrag-for-kompetensutveckling-av-larare-i-yrkesamnen-1.178759

-På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten samtidigt som verkstan lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL ska besättas säger Benny Wallin.

-Vi måste få föräldrar i större omfattning ta del av deras barns utveckling. Vi i branschen måste bjuda in föräldrar och ungdomar till våra verkstäder och visa upp oss. För om inte föräldrarna förstår utvecklingen i vår bransch som har störst påverkan på sina barns gymnasieval och vi inte visar upp oss, vem ska då göra det eller förstå hur intressant och utvecklande vår bransch är ,säger Benny Wallin

-Vi bedömer att branschskolor är en mycket bra lösning då den också kommer att erbjuda eleverna de senaste verktygen, diagnosinstrumenten och verkstadsutrustningen under ledning av våra främsta teknikexperter. Den här möjligheten skapar en nödvändig modern utbildning som i sin tur ger anställningsbara och motiverade medarbetare till en av näringslivets mest teknikintensiva branscher säger Benny Wallin.

-Vi stödjer och välkomnar försök med branschskolor kopplade till motorbranschen. Våra föreningar är givetvis villiga att stötta Skolverket försöksverksamhet om branschskolor säger Bo Ericsson.

-Samtidigt ska man vara medveten om att det krävs ännu mer av om vi ska förändra, förbättra och utveckla branschen. Ett exempel är när man tittar på TV, då blir man ofta förvånad. När det är fotboll för herrar kan man visa ett flertal matcher på TV, det som är lite konstigt är att det ofta är halvtomma eller tomma läktare. På motortävlingen i Höljes kom 45 100 besökare. Sändningstid ca 2 minuter. På svenska rallyt stod 200 000 människor i skogen från tidig morgon till eftermiddagen och tittade. Hur många fotbollsmatcher sammantaget måste det vara för att komma upp i 200 000 besökare på läktarna? Här måste vi få större uppmärksamhet i media eftersom bilen är dyraste eller näst dyraste vi äger och en livsnödvändighet för att få livspusslet att gå ihop. Allt kostar pengar, frågan är då använder vi pengarna i branschen på rätt sätt undrar Bo Ericsson

Samtidigt laddar vi in många miljoner kronor i WorldSkills Sweden som har som mål att höja kvaliteten, statusen och intresset för svensk yrkesutbildning. WorldSkills Sweden är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan.

 

-Är det någon som på fullt allvar tycker att statusen, kvalitén´ eller intresset har ökat under dessa 22 år tack vare tidigare tävlingar eller att dom kommer öka i kommande tävlingen i Yrkes SM i Uppsala, Yrkes EM i Budapest? Tror du på fullt allvar att attraktionskraften för våra yrken har ökat tack vare Yrkes VM i Abu Dhabi som nyligen avslutats, undrar Bo Ericsson

 Det finns naturligtvis ett antal skäl till att världen förändras. De flesta tycker att det är väldigt bra när flyget konkurrensutsätts med Ryanair och Norwiegen. Eller när bankerna utsätts så vi får lägre räntor tack vare bank 24, IKANO banken, Price Runner, låna-snabbt. Nu är det dags att göra andra branscher vassare och bättre också. I det militära sa vi alltid, mer pang för pengarna.

-Nu är Worlds Skills avslutad. I ärlighetens namn, resultatet var ”så där bra” men kostnaden är gigantisk. Även om vi hade fått ett toppenresultat måsta man ifrågasätta om det är den bästa avkastningen av alla pengar. Det kostar över 20 miljoner över en tre årsperiod, självklart uppstår då frågan kan vi något bättre för pengarna det tror jag, säger Bo Ericsson

-Handen på hjärtat, om du tycker att det här är det bästa man kan göra för pengarna, fortsätt då i samma hjulspår. Verkstadsföretagarna och SFVF anser att pengarna skulle kunna användas till helt andra åtgärder för att lyfta fram vår bransch och hur intressant den är att arbeta i ,avslutar Bo Ericsson.

 

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.167