SFVF och Verkstadsföretagarna tycker det är dags att diskutera fordonsutbildningens framtid

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och den nystartade arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagen har med glädje mottagit beskedet för ett tag sedan att Regeringen startar försöksverksamhet med branschskolor.

SFVF och Verkstadsföretagarna representerar 2 200 medlemsföretag inom motorbranschen där det råder en stor brist på anställningsbara mekaniker och tekniker. Motorbranschens behov är ca 6 000 nya medarbetare under en treårsperiod. Då den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar ca 1 600 nya mekaniker/år täcker det inte behovet. Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver också en alltmer kvalificerad utbildning och gapet mellan där vi borde vara och är blir större och större för varje år säger Bo Ericsson vd för SFVF. .

-Då gymnasieskolan bl. a. av ekonomiska skäl inte tillräckligt hänger med i den nya tekniken, är det en nödvändighet att gymnasieutbildning i karaktärsämnet alltmer kopplas till branschens företag. Modellen med branschskolor har länge diskuterats i våra företag, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

-Vi som representerar nordens största branschförening är mycket positiva till att något av våra branschföretag bereds möjlighet att tillsammans med någon huvudman delta i försöket. Då många av våra medlemsföretag också är anslutna till några av marknadens ledande verkstadskedjor finns där också APL-platserna tryggade vilket är mycket bra, säger Bo Ericsson.

Verkstadsföretagarna driver också en annan fråga där vi vill ha en förändring. Idag kan en lärare ansöka om bidrag för att få arbeta på en verkstad. Det som är trist att konstatera är att Skolverket får betala tillbaka minst 90% av det här bidraget eftersom för få ansöker om bidraget. Verkstadsföretagarna anser att det vore bättre för branschen, skolan och lärare om verkstan kunde ansöka om bidrag för att föreläsa i skolan en dag i månaden exempelvis. https://www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/yrkesutbildning/statsbidrag-for-kompetensutveckling-av-larare-i-yrkesamnen-1.178759

-På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten samtidigt som verkstan lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL ska besättas säger Benny Wallin.

-Vi måste få föräldrar i större omfattning ta del av deras barns utveckling. Vi i branschen måste bjuda in föräldrar och ungdomar till våra verkstäder och visa upp oss. För om inte föräldrarna förstår utvecklingen i vår bransch som har störst påverkan på sina barns gymnasieval och vi inte visar upp oss, vem ska då göra det eller förstå hur intressant och utvecklande vår bransch är ,säger Benny Wallin

-Vi bedömer att branschskolor är en mycket bra lösning då den också kommer att erbjuda eleverna de senaste verktygen, diagnosinstrumenten och verkstadsutrustningen under ledning av våra främsta teknikexperter. Den här möjligheten skapar en nödvändig modern utbildning som i sin tur ger anställningsbara och motiverade medarbetare till en av näringslivets mest teknikintensiva branscher säger Benny Wallin.

-Vi stödjer och välkomnar försök med branschskolor kopplade till motorbranschen. Våra föreningar är givetvis villiga att stötta Skolverket försöksverksamhet om branschskolor säger Bo Ericsson.

-Samtidigt ska man vara medveten om att det krävs ännu mer av om vi ska förändra, förbättra och utveckla branschen. Ett exempel är när man tittar på TV, då blir man ofta förvånad. När det är fotboll för herrar kan man visa ett flertal matcher på TV, det som är lite konstigt är att det ofta är halvtomma eller tomma läktare. På motortävlingen i Höljes kom 45 100 besökare. Sändningstid ca 2 minuter. På svenska rallyt stod 200 000 människor i skogen från tidig morgon till eftermiddagen och tittade. Hur många fotbollsmatcher sammantaget måste det vara för att komma upp i 200 000 besökare på läktarna? Här måste vi få större uppmärksamhet i media eftersom bilen är dyraste eller näst dyraste vi äger och en livsnödvändighet för att få livspusslet att gå ihop. Allt kostar pengar, frågan är då använder vi pengarna i branschen på rätt sätt undrar Bo Ericsson

Samtidigt laddar vi in många miljoner kronor i WorldSkills Sweden som har som mål att höja kvaliteten, statusen och intresset för svensk yrkesutbildning. WorldSkills Sweden är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan.

 

-Är det någon som på fullt allvar tycker att statusen, kvalitén´ eller intresset har ökat under dessa 22 år tack vare tidigare tävlingar eller att dom kommer öka i kommande tävlingen i Yrkes SM i Uppsala, Yrkes EM i Budapest? Tror du på fullt allvar att attraktionskraften för våra yrken har ökat tack vare Yrkes VM i Abu Dhabi som nyligen avslutats, undrar Bo Ericsson

 Det finns naturligtvis ett antal skäl till att världen förändras. De flesta tycker att det är väldigt bra när flyget konkurrensutsätts med Ryanair och Norwiegen. Eller när bankerna utsätts så vi får lägre räntor tack vare bank 24, IKANO banken, Price Runner, låna-snabbt. Nu är det dags att göra andra branscher vassare och bättre också. I det militära sa vi alltid, mer pang för pengarna.

-Nu är Worlds Skills avslutad. I ärlighetens namn, resultatet var ”så där bra” men kostnaden är gigantisk. Även om vi hade fått ett toppenresultat måsta man ifrågasätta om det är den bästa avkastningen av alla pengar. Det kostar över 20 miljoner över en tre årsperiod, självklart uppstår då frågan kan vi något bättre för pengarna det tror jag, säger Bo Ericsson

-Handen på hjärtat, om du tycker att det här är det bästa man kan göra för pengarna, fortsätt då i samma hjulspår. Verkstadsföretagarna och SFVF anser att pengarna skulle kunna användas till helt andra åtgärder för att lyfta fram vår bransch och hur intressant den är att arbeta i ,avslutar Bo Ericsson.

 

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stölder av bildelar minskade första kvartalet

Magnetisk vätska i stötdämpare optimerar väghållningen på nya Mustang

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Daniel Haglöf rekordsnabb i STCC-test på Knutstorp

Bilmuseet som försvann – nu på samlarbilsauktion

Lennart Börjesson omvald som MRF-ordförande

Nyhetsbrev

Bosch vill rädda dieselns framtid med artificiell intelligens

Arkiv

Drygt 178 700 bilar måste besiktas i maj

SFVF deltar i projekt för att förhindra bränder i el- och hybridbilar

Hedin bygger Porsche Center i Jönköping

Dieselförsäljningen fortsatt upp under mars månad

Volvo Cars mål är att 50 procent av försäljningen ska vara elbilar 2025

Bridgestone och Mercedes i nära samarbete kring nya A-Klass

SFVF representerar svenska skadeverkstäder på Europas största skadekonferens

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Smitningar för 21 miljoner kronor från landets bensinstationer

Startskott för Yrkes-SM i Uppsala med motorbranschens framtidsnamn

Compilator expanderar med Candidator som ny partner

Moderat protest mot höga p-avgifter för mc och moped

HiQ vinner nytt reklambyråavtal för fordonstillverkare

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Plus

CHEF-intervjun: Bytte mobilabonnemang mot bilförsäljning

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Se alla Företagens egna nyheter

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Sänd till en kollega

0.133