23948sdkhjf

Storföretagen ger med sig om betalningstider

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Efter sju år av baxande från leverantörsorganisationen FKG:s sida talar allt för att betalningstider i näringslivet kommer att styras upp. Detta kommer att ske genom en frivillig affärsetisk kod av samt att en kontrollfunktion av efterlevnaden inrättas. Det är resultatet av de samtal som skett mellan representanter från storföretagen och företrädare för bransch- och företagarorganisationer.

Det var vid en paneldebatt i Di TV under rubriken ”Skärpning Volvo, Ericsson och IKEA!”. I debatten, med bland andra närings- och innovationsminister Mikael Damberg, FKG:s Fredrik Sidahl och Företagarnas Günther Mårder, framkom att en lösning är nära genom samtalen. En lösning som innebär självreglering genom en uppförandekod framför tvingande lagstiftning.

– Allt talar att vi inom kort har ett dokument med vägledande riktlinjer för hur en uppförandekod kring betalningstider i näringslivet ska utformas, berättar Fredrik Sidahl, vd för FKG – Fordonskomponentgruppen som varit pådrivande i arbetet med att bekämpa storföretagens missbruk av dominerande ställning inom området betalningstider.

– Från leverantörsindustrins många SME-företag är vi glada över att ministern tagit till sig frågan och fört den vidare, och där vi efter omfattande samtal och diskussioner under Göran Johnssons samordning kommit fram till ett resultat som är bra för svenskt näringsliv och Sverige. Med ordning och reda på hur vi gör affärer med varandra gynnas svensk tillväxt samtidigt som jobb skapas när tillväxtkapital frigörs hos SME-företagen, menar Fredrik Sidahl.

Diskussionen som förts mellan näringslivets parter har mynnat ut i dels en affärsetisk kod stärker de känsliga SME-företagens ställning, dels en rapporteringsskyldighet. Syften med är att förbättra situationen för alla företag i Sverige som antingen genom sin storlek eller att man är leverantör till ett fåtal stora kunder hamnar i en beroendeställning.

– Allt för att hela tiden kunna mäta om och hur en skärpning av betalningstiden givit effekt, berättar Fredrik Sidahl.

– Nu återstår detaljarbetet, men klart är att våra diskussioner fört frågan om bättre affärsetik ett rejält kliv framåt och i rätt riktning, fortsätter han.

 I Sverige är det FKG som har initierat arbetet med att komma tillrätta med storföretagens missbruk av betalningstider för att bättra på den egna likviditeten. Inledningsvis skedde det genom samtal på tjänstemannanivå inom näringsdepartementet och senare direkt med ministern vid leverantörsindustrins regelbundna samtal.

– Nio av tio leverantörer vill ha lagstiftning eller ett regelverk som skyddar dem mot att tvingas acceptera långa betalningstider. Det är inte ovanligt att en leverantör får vänta upp till 120 dagar på att få betalt, samtidigt som löner, hyror och materialleverantörer ska betalas senast inom 30 dagar. Pesten har dessutom börjat sprida sig till fler branscher, vilket innebär att vi numer är en stor grupp bransch- och företagarorganisationer som önskar ordning och reda, säger Fredrik Sidahl.

– Enligt EU:s European Payment Index förlorar svenska företag två procent på sena betalningar. Införde vi vedertagna 30 dagars betalningstid skulle tre (3) miljarder kronor frigöras i kapital åt i första hand SME-företag enbart i vår bransch, fortsätter han.

Sammantaget säger Fredrik Sidahl att nu är vi nära en lösning som har accepteras av alla parter.

Bild på Fredrik Sidahl

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.149