Storföretagen ger med sig om betalningstider

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Efter sju år av baxande från leverantörsorganisationen FKG:s sida talar allt för att betalningstider i näringslivet kommer att styras upp. Detta kommer att ske genom en frivillig affärsetisk kod av samt att en kontrollfunktion av efterlevnaden inrättas. Det är resultatet av de samtal som skett mellan representanter från storföretagen och företrädare för bransch- och företagarorganisationer.

Det var vid en paneldebatt i Di TV under rubriken ”Skärpning Volvo, Ericsson och IKEA!”. I debatten, med bland andra närings- och innovationsminister Mikael Damberg, FKG:s Fredrik Sidahl och Företagarnas Günther Mårder, framkom att en lösning är nära genom samtalen. En lösning som innebär självreglering genom en uppförandekod framför tvingande lagstiftning.

– Allt talar att vi inom kort har ett dokument med vägledande riktlinjer för hur en uppförandekod kring betalningstider i näringslivet ska utformas, berättar Fredrik Sidahl, vd för FKG – Fordonskomponentgruppen som varit pådrivande i arbetet med att bekämpa storföretagens missbruk av dominerande ställning inom området betalningstider.

– Från leverantörsindustrins många SME-företag är vi glada över att ministern tagit till sig frågan och fört den vidare, och där vi efter omfattande samtal och diskussioner under Göran Johnssons samordning kommit fram till ett resultat som är bra för svenskt näringsliv och Sverige. Med ordning och reda på hur vi gör affärer med varandra gynnas svensk tillväxt samtidigt som jobb skapas när tillväxtkapital frigörs hos SME-företagen, menar Fredrik Sidahl.

Diskussionen som förts mellan näringslivets parter har mynnat ut i dels en affärsetisk kod stärker de känsliga SME-företagens ställning, dels en rapporteringsskyldighet. Syften med är att förbättra situationen för alla företag i Sverige som antingen genom sin storlek eller att man är leverantör till ett fåtal stora kunder hamnar i en beroendeställning.

– Allt för att hela tiden kunna mäta om och hur en skärpning av betalningstiden givit effekt, berättar Fredrik Sidahl.

– Nu återstår detaljarbetet, men klart är att våra diskussioner fört frågan om bättre affärsetik ett rejält kliv framåt och i rätt riktning, fortsätter han.

 I Sverige är det FKG som har initierat arbetet med att komma tillrätta med storföretagens missbruk av betalningstider för att bättra på den egna likviditeten. Inledningsvis skedde det genom samtal på tjänstemannanivå inom näringsdepartementet och senare direkt med ministern vid leverantörsindustrins regelbundna samtal.

– Nio av tio leverantörer vill ha lagstiftning eller ett regelverk som skyddar dem mot att tvingas acceptera långa betalningstider. Det är inte ovanligt att en leverantör får vänta upp till 120 dagar på att få betalt, samtidigt som löner, hyror och materialleverantörer ska betalas senast inom 30 dagar. Pesten har dessutom börjat sprida sig till fler branscher, vilket innebär att vi numer är en stor grupp bransch- och företagarorganisationer som önskar ordning och reda, säger Fredrik Sidahl.

– Enligt EU:s European Payment Index förlorar svenska företag två procent på sena betalningar. Införde vi vedertagna 30 dagars betalningstid skulle tre (3) miljarder kronor frigöras i kapital åt i första hand SME-företag enbart i vår bransch, fortsätter han.

Sammantaget säger Fredrik Sidahl att nu är vi nära en lösning som har accepteras av alla parter.

Bild på Fredrik Sidahl

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.148