Storföretagen ger med sig om betalningstider
Efter sju år av baxande från leverantörsorganisationen FKG:s sida talar allt för att betalningstider i näringslivet kommer att styras upp. Detta kommer att ske genom en frivillig affärsetisk kod av samt att en kontrollfunktion av efterlevnaden inrättas. Det är resultatet av de samtal som skett mellan representanter från storföretagen och företrädare för bransch- och företagarorganisationer.
Det var vid en paneldebatt i Di TV under rubriken ”Skärpning Volvo, Ericsson och IKEA!”. I debatten, med bland andra närings- och innovationsminister Mikael Damberg, FKG:s Fredrik Sidahl och Företagarnas Günther Mårder, framkom att en lösning är nära genom samtalen. En lösning som innebär självreglering genom en uppförandekod framför tvingande lagstiftning.
– Allt talar att vi inom kort har ett dokument med vägledande riktlinjer för hur en uppförandekod kring betalningstider i näringslivet ska utformas, berättar Fredrik Sidahl, vd för FKG – Fordonskomponentgruppen som varit pådrivande i arbetet med att bekämpa storföretagens missbruk av dominerande ställning inom området betalningstider.
– Från leverantörsindustrins många SME-företag är vi glada över att ministern tagit till sig frågan och fört den vidare, och där vi efter omfattande samtal och diskussioner under Göran Johnssons samordning kommit fram till ett resultat som är bra för svenskt näringsliv och Sverige. Med ordning och reda på hur vi gör affärer med varandra gynnas svensk tillväxt samtidigt som jobb skapas när tillväxtkapital frigörs hos SME-företagen, menar Fredrik Sidahl.
Diskussionen som förts mellan näringslivets parter har mynnat ut i dels en affärsetisk kod stärker de känsliga SME-företagens ställning, dels en rapporteringsskyldighet. Syften med är att förbättra situationen för alla företag i Sverige som antingen genom sin storlek eller att man är leverantör till ett fåtal stora kunder hamnar i en beroendeställning.
– Allt för att hela tiden kunna mäta om och hur en skärpning av betalningstiden givit effekt, berättar Fredrik Sidahl.
– Nu återstår detaljarbetet, men klart är att våra diskussioner fört frågan om bättre affärsetik ett rejält kliv framåt och i rätt riktning, fortsätter han.
I Sverige är det FKG som har initierat arbetet med att komma tillrätta med storföretagens missbruk av betalningstider för att bättra på den egna likviditeten. Inledningsvis skedde det genom samtal på tjänstemannanivå inom näringsdepartementet och senare direkt med ministern vid leverantörsindustrins regelbundna samtal.
– Nio av tio leverantörer vill ha lagstiftning eller ett regelverk som skyddar dem mot att tvingas acceptera långa betalningstider. Det är inte ovanligt att en leverantör får vänta upp till 120 dagar på att få betalt, samtidigt som löner, hyror och materialleverantörer ska betalas senast inom 30 dagar. Pesten har dessutom börjat sprida sig till fler branscher, vilket innebär att vi numer är en stor grupp bransch- och företagarorganisationer som önskar ordning och reda, säger Fredrik Sidahl.
– Enligt EU:s European Payment Index förlorar svenska företag två procent på sena betalningar. Införde vi vedertagna 30 dagars betalningstid skulle tre (3) miljarder kronor frigöras i kapital åt i första hand SME-företag enbart i vår bransch, fortsätter han.
Sammantaget säger Fredrik Sidahl att nu är vi nära en lösning som har accepteras av alla parter.
Bild på Fredrik Sidahl