Storföretagen ger med sig om betalningstider

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Efter sju år av baxande från leverantörsorganisationen FKG:s sida talar allt för att betalningstider i näringslivet kommer att styras upp. Detta kommer att ske genom en frivillig affärsetisk kod av samt att en kontrollfunktion av efterlevnaden inrättas. Det är resultatet av de samtal som skett mellan representanter från storföretagen och företrädare för bransch- och företagarorganisationer.

Det var vid en paneldebatt i Di TV under rubriken ”Skärpning Volvo, Ericsson och IKEA!”. I debatten, med bland andra närings- och innovationsminister Mikael Damberg, FKG:s Fredrik Sidahl och Företagarnas Günther Mårder, framkom att en lösning är nära genom samtalen. En lösning som innebär självreglering genom en uppförandekod framför tvingande lagstiftning.

– Allt talar att vi inom kort har ett dokument med vägledande riktlinjer för hur en uppförandekod kring betalningstider i näringslivet ska utformas, berättar Fredrik Sidahl, vd för FKG – Fordonskomponentgruppen som varit pådrivande i arbetet med att bekämpa storföretagens missbruk av dominerande ställning inom området betalningstider.

– Från leverantörsindustrins många SME-företag är vi glada över att ministern tagit till sig frågan och fört den vidare, och där vi efter omfattande samtal och diskussioner under Göran Johnssons samordning kommit fram till ett resultat som är bra för svenskt näringsliv och Sverige. Med ordning och reda på hur vi gör affärer med varandra gynnas svensk tillväxt samtidigt som jobb skapas när tillväxtkapital frigörs hos SME-företagen, menar Fredrik Sidahl.

Diskussionen som förts mellan näringslivets parter har mynnat ut i dels en affärsetisk kod stärker de känsliga SME-företagens ställning, dels en rapporteringsskyldighet. Syften med är att förbättra situationen för alla företag i Sverige som antingen genom sin storlek eller att man är leverantör till ett fåtal stora kunder hamnar i en beroendeställning.

– Allt för att hela tiden kunna mäta om och hur en skärpning av betalningstiden givit effekt, berättar Fredrik Sidahl.

– Nu återstår detaljarbetet, men klart är att våra diskussioner fört frågan om bättre affärsetik ett rejält kliv framåt och i rätt riktning, fortsätter han.

 I Sverige är det FKG som har initierat arbetet med att komma tillrätta med storföretagens missbruk av betalningstider för att bättra på den egna likviditeten. Inledningsvis skedde det genom samtal på tjänstemannanivå inom näringsdepartementet och senare direkt med ministern vid leverantörsindustrins regelbundna samtal.

– Nio av tio leverantörer vill ha lagstiftning eller ett regelverk som skyddar dem mot att tvingas acceptera långa betalningstider. Det är inte ovanligt att en leverantör får vänta upp till 120 dagar på att få betalt, samtidigt som löner, hyror och materialleverantörer ska betalas senast inom 30 dagar. Pesten har dessutom börjat sprida sig till fler branscher, vilket innebär att vi numer är en stor grupp bransch- och företagarorganisationer som önskar ordning och reda, säger Fredrik Sidahl.

– Enligt EU:s European Payment Index förlorar svenska företag två procent på sena betalningar. Införde vi vedertagna 30 dagars betalningstid skulle tre (3) miljarder kronor frigöras i kapital åt i första hand SME-företag enbart i vår bransch, fortsätter han.

Sammantaget säger Fredrik Sidahl att nu är vi nära en lösning som har accepteras av alla parter.

Bild på Fredrik Sidahl

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.152