VW-koncernen fortsätter sin lönsamma tillväxt

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen-koncernen fortsätter sin lönsamma tillväxt och har ytterligare konsoliderat sin finansiella ställning med ett starkt tredje kvartal. Under de första nio månaderna av innevarande räkenskapsår steg rörelseresultatet före engångsposter till 13,2 miljarder euro från 11,3 miljarder euro under föregående år. Detta motsvarar en ökning med 17,4 procent. Försäljningsintäkterna under januari-september steg 6,8 procent till 170,9 miljarder euro och rörelseresultatet före engångsposter ökade också, från 7,0 till 7,7 procent. – Delårsresultatet för perioden januari-september är mycket imponerande och understryker kundernas förtroende för våra varumärken och produkter över hela världen. Det är vi tacksamma för. Resultatet har uppnåtts genom hårt arbete från alla koncernens medarbetare, som trots de svåra utmaningar de ibland möter helt enkelt gör ett bra jobb, säger Matthias Müller, Volkswagen-koncernens vd. Siffrorna för årets första nio månader påverkades av ytterligare avsättningar i samband med dieselfrågan. Som meddelades i slutet av september hade engångsposter på 2,6 miljarder euro redovisats för detta under tredje kvartalet. Efter engångsposter uppgick rörelseresultatet för januari-september till 10,6 (8,6) miljarder euro. I koncernens rörelseresultat ingår inte andelen av rörelseresultatet för de kinesiska joint venture-bolagen. Detta uppgick till 3,3 (3,6) miljarder euro fram till slutet av september. Dessa bolag redovisas enligt kapitalandelsmetoden och återspeglas därför endast i koncernens finansiella resultat. Efter skatt uppgick koncernens resultat för perioden januari-september till 7,7 (5,9) miljarder euro. – Resultatet för de första nio månaderna gör oss ganska optimistiska för året som helhet och ger oss en stark grund att bygga på. Med en nettolikviditet på cirka 25 miljarder euro i Fordonsdivisionen har vi en tillräcklig finansiell buffert. Det är dock viktigt att komma ihåg att vi bara i år har sett utflöden på cirka 14,5 miljarder euro för dieselfrågan, säger Frank Witter, Volkswagen-koncernens finansdirektör. Witter betonade också att dieselfrågan ännu inte är över och kommer att fortsätta kräva stora ansträngningar i hela koncernen. – Även om det fortfarande finns mycket att göra, kan vi definitivt vara nöjda med vad vi hittills har uppnått, avslutar han. Matthias Müller tillade: – Vår verksamhet är stark och vår finansiella ställning är robust. Och med vår TOGETHER – Strategy 2025 har vi en utstakad plan för framtiden som vi snabbt genomför. De senaste delårsrapporterna visar också vad vi gemensamt kan uppnå i vår varumärkesallians, även under svåra förhållanden. Om vi fortsätter ett nära samarbete och utnyttjar de synergier som finns i koncernen, kommer detta att bli en avgörande framgångsfaktor under branschens genomgripande strukturomvandling. Volkswagen-koncernen förväntar sig att kundleveranserna måttligt kommer att överträffa förra årets volymer under fortsatt utmanande marknadsvillkor. Utmaningarna kommer främst att uppstå i den ekonomiska situationen, intensiv konkurrens på marknaden, växelkursvolatilitet och dieselfrågan. Volkswagen-koncernens ledning förväntar sig att koncernens försäljningsintäkter, affärsområdet personbilar och affärsområdet kommersiella fordon växer med mer än 4 procent under 2017 jämfört med föregående år. Vad avser koncernens rörelseresultat före engångsposter förutspås att försäljningsmarginalen för 2017 kommer att vara måttligt högre än det ursprungliga målet på mellan 6,0 och 7,0 procent. Hittills i år, januari-september, har Volkswagen-koncernen levererat 7 806 600 fordon till kunder runt om i världen. Det är en ökning med 2,6 procent jämfört med samma period förra året.

I september levererade koncernen för första gången någonsin över 1 miljon fordon under en månad. 1,01 miljoner levererade fordon i september är en ökning med 6,6 procent jämfört med samma månad förra året.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.173