23948sdkhjf

VW-koncernen fortsätter sin lönsamma tillväxt

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen-koncernen fortsätter sin lönsamma tillväxt och har ytterligare konsoliderat sin finansiella ställning med ett starkt tredje kvartal. Under de första nio månaderna av innevarande räkenskapsår steg rörelseresultatet före engångsposter till 13,2 miljarder euro från 11,3 miljarder euro under föregående år. Detta motsvarar en ökning med 17,4 procent. Försäljningsintäkterna under januari-september steg 6,8 procent till 170,9 miljarder euro och rörelseresultatet före engångsposter ökade också, från 7,0 till 7,7 procent. – Delårsresultatet för perioden januari-september är mycket imponerande och understryker kundernas förtroende för våra varumärken och produkter över hela världen. Det är vi tacksamma för. Resultatet har uppnåtts genom hårt arbete från alla koncernens medarbetare, som trots de svåra utmaningar de ibland möter helt enkelt gör ett bra jobb, säger Matthias Müller, Volkswagen-koncernens vd. Siffrorna för årets första nio månader påverkades av ytterligare avsättningar i samband med dieselfrågan. Som meddelades i slutet av september hade engångsposter på 2,6 miljarder euro redovisats för detta under tredje kvartalet. Efter engångsposter uppgick rörelseresultatet för januari-september till 10,6 (8,6) miljarder euro. I koncernens rörelseresultat ingår inte andelen av rörelseresultatet för de kinesiska joint venture-bolagen. Detta uppgick till 3,3 (3,6) miljarder euro fram till slutet av september. Dessa bolag redovisas enligt kapitalandelsmetoden och återspeglas därför endast i koncernens finansiella resultat. Efter skatt uppgick koncernens resultat för perioden januari-september till 7,7 (5,9) miljarder euro. – Resultatet för de första nio månaderna gör oss ganska optimistiska för året som helhet och ger oss en stark grund att bygga på. Med en nettolikviditet på cirka 25 miljarder euro i Fordonsdivisionen har vi en tillräcklig finansiell buffert. Det är dock viktigt att komma ihåg att vi bara i år har sett utflöden på cirka 14,5 miljarder euro för dieselfrågan, säger Frank Witter, Volkswagen-koncernens finansdirektör. Witter betonade också att dieselfrågan ännu inte är över och kommer att fortsätta kräva stora ansträngningar i hela koncernen. – Även om det fortfarande finns mycket att göra, kan vi definitivt vara nöjda med vad vi hittills har uppnått, avslutar han. Matthias Müller tillade: – Vår verksamhet är stark och vår finansiella ställning är robust. Och med vår TOGETHER – Strategy 2025 har vi en utstakad plan för framtiden som vi snabbt genomför. De senaste delårsrapporterna visar också vad vi gemensamt kan uppnå i vår varumärkesallians, även under svåra förhållanden. Om vi fortsätter ett nära samarbete och utnyttjar de synergier som finns i koncernen, kommer detta att bli en avgörande framgångsfaktor under branschens genomgripande strukturomvandling. Volkswagen-koncernen förväntar sig att kundleveranserna måttligt kommer att överträffa förra årets volymer under fortsatt utmanande marknadsvillkor. Utmaningarna kommer främst att uppstå i den ekonomiska situationen, intensiv konkurrens på marknaden, växelkursvolatilitet och dieselfrågan. Volkswagen-koncernens ledning förväntar sig att koncernens försäljningsintäkter, affärsområdet personbilar och affärsområdet kommersiella fordon växer med mer än 4 procent under 2017 jämfört med föregående år. Vad avser koncernens rörelseresultat före engångsposter förutspås att försäljningsmarginalen för 2017 kommer att vara måttligt högre än det ursprungliga målet på mellan 6,0 och 7,0 procent. Hittills i år, januari-september, har Volkswagen-koncernen levererat 7 806 600 fordon till kunder runt om i världen. Det är en ökning med 2,6 procent jämfört med samma period förra året.

I september levererade koncernen för första gången någonsin över 1 miljon fordon under en månad. 1,01 miljoner levererade fordon i september är en ökning med 6,6 procent jämfört med samma månad förra året.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.222