Bristen på utbildade mekaniker och tekniker är akut

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det råder brist på mekaniker och tekniker som ska serva och reparera lastbilar och personbilar!

– Åkeribranschen skriker efter 7 000 nya chaufförer det närmaste året, någon ska ta hand om den utökade vagnparken också, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

SFVF och arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagarna arbetar med Skolverket och Arbetsförmedlingen för att säkerställa att branschens behov av cirka 6 000 nya medarbetare under en treårsperiod uppfylls.

– Den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar runt 1 600 nya mekaniker per år och det täcker inte behovet. Därför har vi med har med glädje mottagit beskedet att Regeringen startar försöksverksamhet med branschskolor, säger Bo Ericsson, SFVF:s vd, och fortsätter:

– Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver också en alltmer kvalificerad utbildning, och gapet mellan där vi är och där vi borde vara blir bara större och större för varje år.

Då gymnasieskolan av bland annat ekonomiska skäl inte tillräckligt hänger med i den nya tekniken, är det nödvändigt att gymnasieutbildningen i karaktärsämnet alltmer kopplas till branschens företag.

– Modellen med branschskolor har länge diskuterats i våra företag, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

– Många av våra medlemsföretag är också anslutna till några av marknadens ledande verkstadskedjor och därmed finns APL-platserna tryggade, vilket förstås är mycket bra, säger Bo Ericsson.

Verkstadsföretagarna driver också en annan fråga där det krävs en förändring. I dag kan en lärare ansöka om bidrag (se här) för att få arbeta på en verkstad.

– Det är trist att konstatera att Skolverket får betala tillbaka minst 90 procent av det här bidraget eftersom för få ansöker. Vi anser att det vore bättre för branschen, skolan och lärare om verkstaden kunde ansöka om bidrag för att exempelvis föreläsa i skolan en dag i månaden, säger Benny Wallin på Verkstadsföretagarna.

– På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten, samtidigt som verkstaden lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL ska besättas.

Skolverket har också tagit fram Yrkespaket, och även här ställer sig SFVF och Verkstadsföretagarna bakom och är med och utvecklar de olika yrkespaketen. Dessa utbildningar är som regel ettåriga och kommer leda till att fler anställs i olika yrkeskategorier i branschen.

– Det kan jämföras med en tandsköterska som gör vissa arbeten och förberedelser, tandläkaren kommer in och utför sitt jobb och överlåter det sista till tandsköterskan som avslutar arbetet, säger Bo Ericsson och avslutar:

– För att öka attraktionsvärdet av vår bransch och för att få ungdomar har råd att ta körkort anser vi även att körkortsutbildning ska vara på med på schemat i skolan.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

Nyhetsbrev

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Arkiv

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.15