Bristen på utbildade mekaniker och tekniker är akut

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det råder brist på mekaniker och tekniker som ska serva och reparera lastbilar och personbilar!

– Åkeribranschen skriker efter 7 000 nya chaufförer det närmaste året, någon ska ta hand om den utökade vagnparken också, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

SFVF och arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagarna arbetar med Skolverket och Arbetsförmedlingen för att säkerställa att branschens behov av cirka 6 000 nya medarbetare under en treårsperiod uppfylls.

– Den ordinarie gymnasieutbildningen på Fordons- och transportprogrammet genererar runt 1 600 nya mekaniker per år och det täcker inte behovet. Därför har vi med har med glädje mottagit beskedet att Regeringen startar försöksverksamhet med branschskolor, säger Bo Ericsson, SFVF:s vd, och fortsätter:

– Den snabba tekniska utvecklingen på våra fordon kräver också en alltmer kvalificerad utbildning, och gapet mellan där vi är och där vi borde vara blir bara större och större för varje år.

Då gymnasieskolan av bland annat ekonomiska skäl inte tillräckligt hänger med i den nya tekniken, är det nödvändigt att gymnasieutbildningen i karaktärsämnet alltmer kopplas till branschens företag.

– Modellen med branschskolor har länge diskuterats i våra företag, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

– Många av våra medlemsföretag är också anslutna till några av marknadens ledande verkstadskedjor och därmed finns APL-platserna tryggade, vilket förstås är mycket bra, säger Bo Ericsson.

Verkstadsföretagarna driver också en annan fråga där det krävs en förändring. I dag kan en lärare ansöka om bidrag (se här) för att få arbeta på en verkstad.

– Det är trist att konstatera att Skolverket får betala tillbaka minst 90 procent av det här bidraget eftersom för få ansöker. Vi anser att det vore bättre för branschen, skolan och lärare om verkstaden kunde ansöka om bidrag för att exempelvis föreläsa i skolan en dag i månaden, säger Benny Wallin på Verkstadsföretagarna.

– På så sätt skulle fler lärare och fler elever få lära sig det senaste direkt från verkligheten, samtidigt som verkstaden lär känna både lärare och elever. Självklart kommer det även att underlätta när APL ska besättas.

Skolverket har också tagit fram Yrkespaket, och även här ställer sig SFVF och Verkstadsföretagarna bakom och är med och utvecklar de olika yrkespaketen. Dessa utbildningar är som regel ettåriga och kommer leda till att fler anställs i olika yrkeskategorier i branschen.

– Det kan jämföras med en tandsköterska som gör vissa arbeten och förberedelser, tandläkaren kommer in och utför sitt jobb och överlåter det sista till tandsköterskan som avslutar arbetet, säger Bo Ericsson och avslutar:

– För att öka attraktionsvärdet av vår bransch och för att få ungdomar har råd att ta körkort anser vi även att körkortsutbildning ska vara på med på schemat i skolan.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

Erfaren marknadsekonom tar plats i Mekonomens styrelse

Rekordförsäljning för DEFA

Nya Porsche 911 GT3 RS

Verkstadstipset: 10 steg till ett lyckat motorbyte Skriv ut och spara

Uniti förstärker med ny COO och CMO

Nyhetsbrev

Greater Than förstärker och anställer två från försäkringsbranschen

Arkiv

Klart med statsbidrag till Verkstadsföretagarna

Mello-stjärnan Mendez i samarbete med ABS Wheels

Premiär för nya Volvo V60

Ny nordisk försäljningschef till AutoConcept

Kulturpris till Biltemas fack

Godkänd Bilverkstad ska vara införd 2020

Lexus topprankad för 7:e året i rad i USA

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Se alla Företagens egna nyheter

Nya Subaru-axlar

NTN-SNR och dess sortiment av transmissionspackningar

Säker AC-service på hybridbilar

Kamremssats med original vattenpump

Gustaf Hesselman ny VD på Lasingoo

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Sänd till en kollega

0.16