Fler svenskar positiva till jämställd bilkörning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Frågan om jämställd bilkörning, att män och kvinnor delar mer jämställt på tiden bakom ratten, lyftes när folkbildningskampanjen Dela Ratten lanserades förra hösten. Insatsen har gett resultat. En ny undersökning visar att den positiva attityden till en mer jämställd bilkörning har ökat kraftigt, från 23 procent år 2016 till 38 procent år 2017. Samtidigt visar de nya siffrorna att en beteendeförändring dröjer. Endast 15 procent av svenska par delar helt lika på körningen.

Dela Ratten är ett trafiksäkerhetsinitiativ från Ford tillsammans med NTF, MHF, MRF, If, Folksam, Bil Sweden, Continental och ABS Wheels. I samband med att initiativet lanserades hösten 2016 visade en undersökning från Sifo att endast var fjärde svensk (23 procent) tyckte att frågan om jämställdhet i bilen var viktig. Siffrorna visade också att det oftast var män som satt bakom ratten när svenska par och familjer var ute och körde.

Men den nationella trafiksäkerhetskampanjen Dela Ratten har gett resultat. Det visar en ny, uppföljande Sifo-undersökning av svenskarnas körmönster. Årets resultat visar att 38 procent av svenskarna tycker det är viktigt att dela jämställt på bilkörningen.

 -Att förändra attityder tar tid, men genom medvetet arbete från många aktörer har vi lyckats få upp frågan på dagordningen och nått en betydande förändring i attityden till betydelsen av jämställd körning. Vår uppföljande undersökning visar att nästan dubbelt så många svenskar tycker att frågan är viktig i år, jämfört med 2016, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige. 

Undersökningsresultat: Att dela ratten mer jämställt är viktigt

  • 2016: 23 procent
  • 2017: 38 procent

Att dela mer jämlikt på körningen har flera fördelar. Statistik visar att kvinnor i genomsnitt orsakar färre olyckor i trafiken än män[1]. Manliga förare löper tre gånger så hög risk att vara inblandade i en trafikolycka med dödlig utgång, jämfört med kvinnor[2]. Ett mer jämlikt körmönster skapar också mer utvilade och erfarna förare, och bryter stereotypa könsmönster hos den yngre generationen som växer upp.

Undersökningen bekräftar att jämställdhet är en fråga som står högt på dagordningen för svenskarna; hela 91 procent uppger att man anser att jämställdhet är viktigt. Men trots den generella enigheten om betydelsen av jämställdhet och den ökade medvetenhet om fördelarna med jämställdhet i bilen, halkar beteendet fortfarande efter.  Endast 15 procent av svenskarna delar lika på körningen. Därför kommer årets folkbildningskampanj att fokusera på att få fler svenskar att ändra sitt beteende bakom ratten.

 För att nå framgång med att förändra beteendet bakom ratten har organisationerna bakom initiativet Dela Ratten tagit fram statistik kring hur svenskar generellt tänker kring beteendeförändring och kommer under hösten genomföra en rad kampanjer som uppmärksammar det.

 -Undersökningsresultatet bjuder på många spännande insikter kring hur svenskar ser på sina vanor och beteendemönster, säger Erik Lindham. Bland annat ser vi att svenskar är mer benägna att byta plats i tv-soffan än sida i sängen. Utifrån detta vill vi få igång en diskussion kring vad som krävs för att vi ska utmana våra invanda platser i bilen och mer jämställt dela tiden bakom ratten.

Initiativet har också tagit hjälp av den senaste forskningen inom beteendeförändringar. En av de ledande forskarna på området, Sofia Bunke vid Lunds Universitet, säger så här:

-Det vi ser här är det vi kallar för ett gap mellan intention och beteende; det finns en positiv intention men det är svårare att få till en beteendeförändring. Vi är vanemänniskor och känner oss trygga i mönster och rutiner. För att öka sannolikheten för att uppnå ett önskat beteende, måste vi verkligen bestämma oss. Det är centralt att ha en plan för när eller var vi byter plats i bilen. Om vi har förmågan att genomföra förändringen samt förutser möjliga svårigheter och vägar att bemästra dessa blir det lättare att lyckas, säger Sofia Bunke, universitetslektor vid institutionen för psykologi vid Lunds Universitet.

Sammanfattning fakta från Sifo-undersökningen 2017:

  • 38 procent anser att det är viktigt att dela lika på körningen
  • 91 procent av svenskar tycker att jämställdhet är viktigt
  • Endast 15 procent av svenska par delar helt lika på körningen
  • 16 procent av män och kvinnor gillar att byta plats och sova på en annan sida i sängen än den normalt brukar sova på
  • Bland de som anser att man mår bra av att bryta vanor säger 57,3 procent att de är benägna att dela på körningen.
  • 49 procent av alla respondenter tror att trafiksäkerheten skulle öka om män och kvinnor delade mer lika på körningen
  • Yngre är mer benägna att bryta mönster än äldre. 58 procent i åldrarna 16–34 uppger att de delar på körningen när de åker bil med sin partner, vilket kan jämföras med 44 procent i åldrarna 56–79 år.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

Erfaren marknadsekonom tar plats i Mekonomens styrelse

Rekordförsäljning för DEFA

Nya Porsche 911 GT3 RS

Verkstadstipset: 10 steg till ett lyckat motorbyte Skriv ut och spara

Uniti förstärker med ny COO och CMO

Nyhetsbrev

Greater Than förstärker och anställer två från försäkringsbranschen

Arkiv

Klart med statsbidrag till Verkstadsföretagarna

Mello-stjärnan Mendez i samarbete med ABS Wheels

Premiär för nya Volvo V60

Ny nordisk försäljningschef till AutoConcept

Kulturpris till Biltemas fack

Godkänd Bilverkstad ska vara införd 2020

Lexus topprankad för 7:e året i rad i USA

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Se alla Företagens egna nyheter

Nya Subaru-axlar

NTN-SNR och dess sortiment av transmissionspackningar

Säker AC-service på hybridbilar

Kamremssats med original vattenpump

Gustaf Hesselman ny VD på Lasingoo

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Sänd till en kollega

0.15