Barn ska inte köra fyrhjuling

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

40 procent av de som skadas i olyckor med fyrhjulingar är barn under 15 år. Många skadas svårt och även i år har dödsolyckor inträffat. De flesta fyrhjulingar kräver förarbevis och det är inte lagligt för barn att köra, men en nyligen presenterad forskningsstudie visar att många föräldrar inte känner till reglerna, underskattar riskerna och överskattar barnens förmåga. Nu behövs en kunskapshöjning för att minska de många allvarliga olyckorna.

Enligt statistik sammanställd av Trafikverket skadades ungefär 7 000 personer i olyckor med fyrhjuling under åren 2007-2010. Nära 3 000 av dem var barn under 15 år, där flera fått allvarliga skador eller till och med omkommit.  Det kan vi inte acceptera.

- Vi deltar i en större satsning för att minska olyckorna med fyrhjuling och ville förstå varför det var så mycket olyckor med barn eftersom de inte ens ska köra de här fordonen. Vi ser att mycket handlar om att föräldrarna inte förstår riskerna, säger Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar.

Resultatet av forskningsstudien, som bygger på djupintervjuer med både föräldrar och barn, visar bland annat att riskacceptansen bland föräldrar, särskilt inom lantbruket, är hög. Det beror till viss del på gamla normer att barnen tidigt ska hjälpa till. Många känner sig till och med stolta att barnen klarar av att köra gårdens maskiner. Kunskapen om regler och om fyrhjulingarnas egenskaper brister också.  

- De fyra hjulen ger ett falskt intryck av stabilitet, vältrisken med dessa tunga fordon är stor, samtidigt som de snabbt kan komma upp i höga farter, säger Maria Wedin.

De flesta olyckorna är singelolyckor och beror på att barnen tappat kontrollen över fyrhjulingen och antingen kört in i något, som ett träd eller en sten, eller vält. Kombinerat med höga farter kan det få ödesdigra konsekvenser.

-  Vårt budskap till föräldrar och vuxna är att aldrig låta barn eller tonåringar utan förarbevis köra. Det är inte bara olagligt utan förenat med stora risker. Vi gör flera aktiviteter för att minska olyckorna och har bland annat tagit fram en film med ett verkligt fall, säger Maria Wedin.

Reglerna för fyrhjulingar är snåriga eftersom de kan vara registrerade som moped, motorcykel eller traktor. Transportstyrelsen är ansvarig för regelverket. Handeln borde ta ett större ansvar. Fyrhjulingar som drivs av riktiga motorer marknadsförs som leksaker för barn trots att barn egentligen inte får köra dem, utom i undantagsfall.

- Ingen förälder skulle sätta en 12-åring på en 500 kubiks motorcykel. Men en fyrhjuling med samma motorstorlek och 50 hästkrafter släpper man iväg barnen på. Det är bättre att motorintresserade barn börjar köra ett tvåhjuligt fordon i en motorklubb när de har rätt ålder inne, säger Maria Wedin.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

Erfaren marknadsekonom tar plats i Mekonomens styrelse

Rekordförsäljning för DEFA

Nya Porsche 911 GT3 RS

Verkstadstipset: 10 steg till ett lyckat motorbyte Skriv ut och spara

Uniti förstärker med ny COO och CMO

Nyhetsbrev

Greater Than förstärker och anställer två från försäkringsbranschen

Arkiv

Klart med statsbidrag till Verkstadsföretagarna

Mello-stjärnan Mendez i samarbete med ABS Wheels

Premiär för nya Volvo V60

Ny nordisk försäljningschef till AutoConcept

Kulturpris till Biltemas fack

Godkänd Bilverkstad ska vara införd 2020

Lexus topprankad för 7:e året i rad i USA

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Se alla Företagens egna nyheter

Nya Subaru-axlar

NTN-SNR och dess sortiment av transmissionspackningar

Säker AC-service på hybridbilar

Kamremssats med original vattenpump

Gustaf Hesselman ny VD på Lasingoo

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Sänd till en kollega

0.142