Mekonomen Group redovisar svagt 3:e kvartal

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Mekonomen Group Delårsrapport januari - september 2017

Kvartalsrapport 1 juli - 30 september 2017 ● Intäkterna sjönk med 1 procent till 1 414 (1 432) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar var intäkterna oförändrade. Försäljning i jämförbara enheter sjönk med 1 procent, i lokal valuta. ● EBITA ökade till 157 (154) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 11 (11) procent.  ● EBIT ökade till 127 (125) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 9 (9) procent. EBIT har påverkats positivt av jämförelsestörande poster om 7 (negativt 18) MSEK.  ● Bruttomarginalen uppgick till 54,4 (54,5) procent.  ● Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, ökade till 2,43 (2,20) SEK.  ● Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 79 (78) MSEK.  ● Nettoskulden uppgick till 1 625 (1 620) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 1 437 MSEK vid årsskiftet.

Pehr Oscarson vd och koncernchef om kvartalet:

Mekonomen Groups försäljning minskade med 1 procent i tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol. Justerad för antal vardagar och valutaeffekter var försäljningen oförändrad. Rörelseresultatet uppgick till 127 (125) MSEK, positivt påverkat av jämförelsestörande poster om 7 (negativt 18) MSEK.

I kvartalet rapporterade MECA, Mekonomen Norway och Sørensen og Balchen omsättning i nivå med tredje kvartaletföregående år vilket är i linje med marknadsutvecklingen. Omsättningen i Mekonomen Sweden var svag jämfört med tredjekvartalet förra året. Vi ser dock att våra initiativ har stabiliserat utvecklingen i Mekonomen Sweden och att vi har allaförutsättningar för att successivt återgå till tidigare omsättnings- och lönsamhetsnivåer.

Försäljning till anslutna verkstäder steg med 2 procent i tredje kvartalet och försäljningen av reservdelar under vårt eget varumärke ProMeister utvecklades väl.

Den pågående konverteringen till digitalt radionät i Norge bidrog positivt till försäljningen av DAB-produkter i våra norska verksamheter, dock med lägre försäljning än förväntat och med negativ påverkan på bruttomarginalen.

Koncernens rörelseresultat, rensat för jämförelsestörande poster, försämrades jämfört med tredje kvartalet i fjol. Förutom en färre vardag är de största förklaringsfaktorerna en fortsatt minskad omsättning i Mekonomen Sweden, ökad andel tillbehörsförsäljning i våra norska verksamheter med negativ effekt på bruttomarginalen samt stigande personalkostnader i huvudsak inom Mekonomen Norway. Initiativ är igångsatta för att förbättra resultatet inom Mekonomen Norway.

Åtgärderna i de tidigare kostnads- och effektiviseringsprogrammen är nu slutförda och bidrog med full effekt till lönsamheten i koncernen i kvartalet. Resultatet är fortfarande inte tillfredsställande.

Centrallagerprojektet i Strängnäs löper på enligt plan med som vi tidigare kommunicerat full EBIT-effekt i kostnadsbesparingar om 50 MSEK från år 2020. Skalet till den nya byggnaden är färdigställt och arbetet med att installera automationslösningen är påbörjad. Arbetet med vår nya digitala reservdelskatalog är i slutfasen och vi planerar en första lansering i slutet av 2017.

Vi är mycket stolta över vårt gymnasieprogram ProMeister Fordon som startade under hösten i Stockholm och Lund med sammanlagt ett trettiotal elever. Det är en av våra långsiktiga satsningar för att minska bristen på fordonsmekaniker på marknaden med relevant och uppdaterad kompetens.

Vi upplevde i kvartalet en trög konsumentmarknad för bilservice i vissa regioner, medan andra regioner hade fortsatt kapacitetsbrist i verkstäderna med anledning av marknadens underskott på fordonsmekaniker.

Till följd av den starka nybilsförsäljningen och den växande bilparken i Sverige och Norge de senaste åren ser vi potential för en växande totalmarknad framöver, givet att utskrotningen av bilar inte ökar från nuvarande nivåer. Vi förväntar oss dock ingen förändring i marknaden under resten av året då den växande bilparken når eftermarknaden först när bilarna blir äldre.

Fokus framåt är fortsatt att driva försäljningstillväxt i alla våra koncernbolag och ambitionen är att växa snabbare än under de senaste åren. Detta ska ske genom att stärka och anpassa våra kunderbjudanden ytterligare till våra olika kundgrupper, men även genom att aktivt söka förvärvsmöjligheter. 

Samtidigt strävar vi efter att ligga i framkant i utvecklingen på marknaden och säkra vår affär för framtiden. Som ett led i detta förvärvade vi under oktober månad 20 procent av aktierna i Swedspot, ett ledande företag inom uppkopplade bilar och digitalisering.

Vi ser det som strategiskt viktigt att fortsätta vår integrering framåt i värdekedjan, till exempel genom att öka antalet egenägda verkstäder. Som den ledande oberoende aktören på eftermarknaden får vi därmed stora möjligheter att ytterligare förenkla billivet för våra kunder och skapa långsiktigt värde för våra aktieägare.

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.164