Krocksäkerhet utvecklas för seniorer

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Autoliv genomför krockprov som ska få fordonens skyddssystem bättre anpassade för en äldre och mer mångfasetterad befolkning. För närvarande genomför Autoliv krocktester på en ny docka som representerar en äldre kvinna.

Passiva säkerhetssystem fortsätter utvecklas med hjälp av forskning. I nuvarande lagkrav- och konsument­prov (som t.ex Euro NCAP) utvärderas risken för skada med några få undantag med hjälp av en krockdocka som representerar en man. För att rädda fler liv vill Autoliv utveckla skyddssystem bortom lag­stiftning och konsumentprov. I dagarna har de första krockproven genomförts för att utveckla säkerhetsbälten och krockkuddar anpassade för en bredare population. Till nuvarande krockdockor, som främst representerar en medelstor man samt en liten kvinna, sällar sig nu en äldre kvinna.

År 2030 väntas mer än 20 procent av alla förare vara äldre än 65 år. Med skörare benstomme, stelare ligament och en annan kroppskonstitution kan det innebära att säkerhetsbälte och krockkudde inte erbjuder samma skydd.

I det europeiska H2020-projektet SENIORS, utvärderar Autoliv en krockdocka som ska representera en äldre kvinna. Dockan har utvecklats av Humanetics Innovative Solutions och föreställer en 70-årig kvinna som är 161 cm lång och väger 73 kilo. Genom att arbeta med en holistisk metod är målsättningen för SENIORS att öka säkerheten för en äldre befolkning. Utifrån verkliga data där både mobilitet och trafikskador för en äldre befolkning ingår ska projektet erbjuda verktyg och utvärderingsmetoder som ska utveckla bättre skydd för äldre åkande, fotgängare och cyklister. Förutom Autoliv har projektet följande samarbetspartner: Humanetics, BASt, IDIADA, TRL, LMU, Ford och FCA.

-Traditionellt har säkerhetssystem designats utifrån en 45-årig man. Vid frontalkollisioner används idag en krockdocka som storleksmässigt representerar en genomsnittlig man. Att istället använda en krockdocka som representerar en äldre person med en annan kroppskonstitution är ett viktigt steg för att utveckla skydd som passar äldre, säger Cecilia Sunnevång, forsknings­chef på Autoliv Global Research.

-Med en större bredd på fysiska krockdockor, i kombination med skalbara simulerings­modeller av människor, kan Autoliv och övriga fordonsindustrin rädda fler liv och nå nollvisionen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

TOOLS fortsätter satsa på Rally-SM

Hyundai IONIQ electric är Årets Elbil 2017

Volkswagen investerar 22,8 miljarder euro i produktion

Nordic Telecom NTC integreras i DäckData

SBF-årsmöte i utmaningens tid

Nyhetsbrev

SFVF i dialog med Skatteverket om hur svartarbete ska stoppas

Arkiv

Volvo Cars levererar tiotusentals självkörande till Uber

MRF lyfter fram bilen och mobiliteten inför valet 2018

Polestar Cyan Racing behåller dubbel VM-ledning

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

1

Helt skilda hållbarhetskrav på olika drivmedel

Polestar ska bygga ny superfabrik i Kina

Internationell fordonsliga sprängd

Din Bil väljer stor nätlösning från IP-Only

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Ny app för alla som jobbar med speciellt hälsofarliga kemikalier

Rekordsnabb förtjänst - Spot Repair

Galwin Bildelar släpper tryckt universal-avgaskatalog

Nya lagersatser för Opel på lager!

Exporterad säkerhet - Q & A med Stéphane Legret från Brigade HQ, London

BMW Partikelfilter

Kostnadsfritt lunchseminarium i Jönköping 6 dec

50 nya ABS-ringar

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

Sänd till en kollega

0.114