Krocksäkerhet utvecklas för seniorer

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Autoliv genomför krockprov som ska få fordonens skyddssystem bättre anpassade för en äldre och mer mångfasetterad befolkning. För närvarande genomför Autoliv krocktester på en ny docka som representerar en äldre kvinna.

Passiva säkerhetssystem fortsätter utvecklas med hjälp av forskning. I nuvarande lagkrav- och konsument­prov (som t.ex Euro NCAP) utvärderas risken för skada med några få undantag med hjälp av en krockdocka som representerar en man. För att rädda fler liv vill Autoliv utveckla skyddssystem bortom lag­stiftning och konsumentprov. I dagarna har de första krockproven genomförts för att utveckla säkerhetsbälten och krockkuddar anpassade för en bredare population. Till nuvarande krockdockor, som främst representerar en medelstor man samt en liten kvinna, sällar sig nu en äldre kvinna.

År 2030 väntas mer än 20 procent av alla förare vara äldre än 65 år. Med skörare benstomme, stelare ligament och en annan kroppskonstitution kan det innebära att säkerhetsbälte och krockkudde inte erbjuder samma skydd.

I det europeiska H2020-projektet SENIORS, utvärderar Autoliv en krockdocka som ska representera en äldre kvinna. Dockan har utvecklats av Humanetics Innovative Solutions och föreställer en 70-årig kvinna som är 161 cm lång och väger 73 kilo. Genom att arbeta med en holistisk metod är målsättningen för SENIORS att öka säkerheten för en äldre befolkning. Utifrån verkliga data där både mobilitet och trafikskador för en äldre befolkning ingår ska projektet erbjuda verktyg och utvärderingsmetoder som ska utveckla bättre skydd för äldre åkande, fotgängare och cyklister. Förutom Autoliv har projektet följande samarbetspartner: Humanetics, BASt, IDIADA, TRL, LMU, Ford och FCA.

-Traditionellt har säkerhetssystem designats utifrån en 45-årig man. Vid frontalkollisioner används idag en krockdocka som storleksmässigt representerar en genomsnittlig man. Att istället använda en krockdocka som representerar en äldre person med en annan kroppskonstitution är ett viktigt steg för att utveckla skydd som passar äldre, säger Cecilia Sunnevång, forsknings­chef på Autoliv Global Research.

-Med en större bredd på fysiska krockdockor, i kombination med skalbara simulerings­modeller av människor, kan Autoliv och övriga fordonsindustrin rädda fler liv och nå nollvisionen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.133