Krocksäkerhet utvecklas för seniorer

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Autoliv genomför krockprov som ska få fordonens skyddssystem bättre anpassade för en äldre och mer mångfasetterad befolkning. För närvarande genomför Autoliv krocktester på en ny docka som representerar en äldre kvinna.

Passiva säkerhetssystem fortsätter utvecklas med hjälp av forskning. I nuvarande lagkrav- och konsument­prov (som t.ex Euro NCAP) utvärderas risken för skada med några få undantag med hjälp av en krockdocka som representerar en man. För att rädda fler liv vill Autoliv utveckla skyddssystem bortom lag­stiftning och konsumentprov. I dagarna har de första krockproven genomförts för att utveckla säkerhetsbälten och krockkuddar anpassade för en bredare population. Till nuvarande krockdockor, som främst representerar en medelstor man samt en liten kvinna, sällar sig nu en äldre kvinna.

År 2030 väntas mer än 20 procent av alla förare vara äldre än 65 år. Med skörare benstomme, stelare ligament och en annan kroppskonstitution kan det innebära att säkerhetsbälte och krockkudde inte erbjuder samma skydd.

I det europeiska H2020-projektet SENIORS, utvärderar Autoliv en krockdocka som ska representera en äldre kvinna. Dockan har utvecklats av Humanetics Innovative Solutions och föreställer en 70-årig kvinna som är 161 cm lång och väger 73 kilo. Genom att arbeta med en holistisk metod är målsättningen för SENIORS att öka säkerheten för en äldre befolkning. Utifrån verkliga data där både mobilitet och trafikskador för en äldre befolkning ingår ska projektet erbjuda verktyg och utvärderingsmetoder som ska utveckla bättre skydd för äldre åkande, fotgängare och cyklister. Förutom Autoliv har projektet följande samarbetspartner: Humanetics, BASt, IDIADA, TRL, LMU, Ford och FCA.

-Traditionellt har säkerhetssystem designats utifrån en 45-årig man. Vid frontalkollisioner används idag en krockdocka som storleksmässigt representerar en genomsnittlig man. Att istället använda en krockdocka som representerar en äldre person med en annan kroppskonstitution är ett viktigt steg för att utveckla skydd som passar äldre, säger Cecilia Sunnevång, forsknings­chef på Autoliv Global Research.

-Med en större bredd på fysiska krockdockor, i kombination med skalbara simulerings­modeller av människor, kan Autoliv och övriga fordonsindustrin rädda fler liv och nå nollvisionen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.185