23948sdkhjf

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Digitaliseringen är mer en industriell evolution än en revolution. Är man underleverantör inom industrin kan det vara en bra idé att ta sig an den steg för steg och att satsa på ett nära samarbete med kunder, branschkollegor eller över gränserna, till exempel via den nystartade svensk-tyska testbädden. Det menade paneldeltagarna på German Swedish Tech Forum-seminariet nyligen på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm.

Att digitalisera och därmed framtidssäkra den egna verksamheten är en av de största utmaningarna för varje tillverkande företag idag. För ett litet eller mellanstort bolag som levererar komponenter till andra är det dock svårt att veta hur man ska gå tillväga: Hur möter man kundernas krav, särskilt när olika kunder har olika behov och system? Vilka system och processer krävs i den egna verksamheten? Var får man stöd att kunna genomföra förändringarna?

För att hjälpa företagen att få några svar på frågorna hade Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA i samarbete med Teknikföretagen bjudit in till ett seminarium inom ramen för den tysk-svenska innovationsplattformen German Swedish Tech Forum. Under seminariet beskrev Florian Lindner, gruppchef för divisionen produktionskvalitet på Fraunhofer-institutet för produktionsteknologi (IPT) i tyska Aachen, vart man kan komma om man nyttjar den fulla potentialen i de data som digitaliserade maskiner och produkter genererar.

– Av all data som genereras inom tillverkningsindustrin idag är 90 procent ostrukturerad och utspridd över flera olika system. 70 procent av data används inte alls och för 96 procent finns outnyttjad potential. Men genom användandet av Big Data kan man förbättra och effektivisera sina processer betydligt – det har flera stora koncerner redan visat. Det finns fyra steg när man analyserar data: Först kan man generera information om vad som händer inom produktionen, sedan urskilja mönster om varför vissa saker händer, därefter göra prognoser om vad som kommer att hända framöver och till slut blir det möjligt att aktivt kontrollera systemen med hjälp av data och ingripa innan det uppstår fel eller störningar. Man rör sig från att bara samla in information till att optimera processer.

Att införa Big Data-lösningar som kan ge sådana resultat är en stor utmaning för underleverantörer för att det kräver stora resurser och teknisk expertis. Men det handlar inte bara om det, menade Tomas Berg, vd på Schunk Intec AB som är ett dotterbolag till Schunk GmbH & Co. KG, världens största tillverkare av hydrauliskt expanderande chuckar och svarvchucksbackar:

– Den största utmaningen ligger inte i tekniken utan i tankesättet och inställningen. I framtiden kommer alla system att vara ihopkopplade med varandra, inte bara inom det egna företaget utan även med kundernas och leverantörernas system. Resultatet blir en helt ny affärsmodell. Kunden kommer att ha stort inflytande över hur produkterna kommer att se ut, vilka funktioner de har och hur de kan beställas. Detta kommer bara fortsätta att öka, sade han.

Utvecklingen går dock inte lika snabbt överallt. Panelen på seminariet var överens om att alla branscher kommer att digitaliseras så småningom men att hastigheten skiljer sig åt mycket.

– Företagen befinner sig på olika nivåer idag. Även bland de stora globala koncernerna finns det fortfarande en hel del som inte har kommit så långt i digitaliseringen. Till exempel har många stora bolag ännu inte infört EDI [Electronic Data Interchange, överföring av strukturerad information enligt ett överenskommet format, reds anm] vilket skulle underlätta informationsutbytet med leverantörerna avsevärt. I princip använder sig bara fordonsindustrin av EDI idag. De ligger före alla andra, både i Sverige och i Tyskland, sade Jonas Wallberg, ansvarig för digitaliseringsfrågor på Teknikföretagen.

Ett konkret initiativ för att främja digitaliseringen hos små och medelstora leverantörsföretag är den svensk-tyska testbädden för smart produktion (Swedish-German Testbed for Smart Production) som kom till stånd i samband med lanseringen av German Swedish Tech Forum och den politiska samarbetsförklaringen mellan de svenska och tyska regeringarna i början av året. Flera tyska och svenska forskningsinstitut och företag samarbetar kring testbädden som ska föra ihop expertisen i båda länder och driva på utbytet kring tekniska lösningar och erfarenheter inom digitaliserad tillverkning av avancerade komponenter för fordonsindustrin.

– Genom testbädden får tyska och svenska bolag en mycket bra plattform för att titta på riktiga praktiska utmaningar och vad som kan bli deras digitala lösningar, sade Florian Lindner.

– Vi planerar att jobba på både horisontell och vertikal integration av digitala lösningar samt på den digitala infrastrukturen inom testbädden. Vi vill till exempel skapa digitala tvillingar av en viss komponent och integrera data från tillverkningen för att simulera egenskaper och förändringar över tid. För att kunna göra det behöver vi både data och ingenjörer med specialkunskaper om produktion, sade Jannik Henser, vd för Powertrain Manufacturing for Heavy Vehicles Application Lab (PMH), ett samarbete mellan KTH, Fraunhofer och RISE.

Rent fysiskt kommer testbädden i ett första skede att placeras i anslutning till PMH på KTH i Stockholm, på IPT i Aachen samt på Fraunhofer-institutet för verktygsmaskiner och formteknik (IWU) i tyska Chemnitz. Fler placeringsorter ska tillkomma längre fram. Nu håller man på att sätta upp de första testerna och bjuder in branschen att delta i arbetet:

– Företag som är intresserade, speciellt små och medelstora underleverantörer, är hjärtligt välkomna att ansluta sig och bidra till initiativet med sina idéer och lösningar. Tillsammans kan vi nå en kritisk massa och sätta framtidens standarder, sade Jannik Henser.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu är det premiär för nya Porsche Cayenne Coupé

Renault startar pilotprojekt med V2G

Renault startar nu det första storskaliga pilotprojektet med reversibel elektrisk laddning, V2G (vehicle-to-grid). Renaults växelströmsteknik gör det möjligt att placera den reversibla laddaren inuti fordonet, vilket innebär att det endast krävs en enkel och billig anpassning av befintliga laddningsstationer.

Volvo Cars öppnar sitt digitala säkerhetsbibliotek för alla

Volvo Cars gör för första gången sin kunskap inom säkerhet lättillgänglig i ett centralt digitalt bibliotek som man uppmanar bilindustrin att använda, eftersom det ligger i allas vårt intresse att göra vägarna säkrare.

Halvt ton vattenpipstobak värt flera miljoner i beslag vid razzia mot bilverkstäder

En riktad insats mot bilverkstäder och biltvättar i Botkyrka och Huddinge medförde flera gripanden och beslag av misstänkt stöldgods, kontanter och tobak till vattenpipor.

Nya säkerhetslösningar aviserade av Volvo Cars

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Nyhetsbrev

Mekonomen sjösätter nytt koncept

Mekonomen-koncernen är i all tysthet på väg att etablera ännu ett varumärke på Sverigemarknaden – Bilxtra, som i Norge är en känd kedja av verkstäder och butiker.

Arkiv

I nya Corolla överlever batteriet bilen

Toyota satsar stenhårt på hybriddrivlinan med nya Corolla – en bilmodell där batteriet väntas hålla längre än själva bilen.

Svenskt cleantech-bolag lanserar eldriven lätt lastbil

​Elfordon ställer nya krav på underleverantörer

Koenigsegg drar in 3,5 miljarder på nya Jesko

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

”Självklart att tredje part ska testa våra bilar”

SFVF lanserade nyligen erbjudandet oberoende begagnat-test för bilhandlare. På bilföretaget Kamux är det sedan länge externa företag som testar och går igenom bilarna man säljer.

DRF och MRF inleder samarbete

Styrelserna och ledningarna i DRF (Däckspecialisternas Riksförbund) och MRF (Motorbranshens Riksförbund) har beslutat att inleda ett samarbete mellan de båda organisationerna.

Bilia stöttar Motorbranschcollege

En av Europas största bilkedjor – Bilia – har valt att stötta Motorbranschcollege. Att företag vill engagera sig i Motorbranschcollege är centralt för att stärka utbildningskvaliteten på gymnasieskolornas fordonstekniska utbildningar och öka intresset för utbildningen.

Godkänd Bilverkstad växer med 200 verkstäder

Godkänd Bilverkstad tar ett rejält kliv framåt när alla VW Group-auktoriserade serviceverkstäder ansluter sig till den nya kvalitetsstandarden.

Därför satsade Hellstens på begagnat

Lexus öppnar sushirestaurang i Stockholm

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter.

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Här är elbilen med inbyggda solceller

Nytt rekordår för DEFA

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Så mycket lastade första MB-lastbilen

”Det går åt fel håll”

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxlar till senaste Mercedes C-klass

Nya drivaxlar till Tesla Model S

Fabriksrenoverad Bosch original dieselspridare till Citroen och Mini Cooper

Världens första självkörande buss som klarar alla väglag har Nokian Hakkapeliitta däck

Reparationssats växellådan ZF BMW GS6-45

Verktygsvagnen för framtidens verkstad

Byta bromsar?

Trådlös Back-TV sats 7"

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

Sänd till en kollega

0.373