Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den 1 januari 2018 skärps kraven för avgasutsläpp för mopeder: En moped måste uppfylla nivån Euro 4 för att få tas i bruk. Mopeder som har lägre avgasklass och som inte är tagna i bruk måste ställas på innan årsskiftet för att inte vara olagliga.

För att en moped ska få registreras i Sverige måste den uppfylla vissa avgaskrav, så kallade euroklasser, exempelvis euro 4. Avgaskraven förändras löpande för en förbättrad trafikmiljö, och från och med årsskiftet 2018 måste en moped uppfylla avgaskraven för euro 4 eller bättre för att få registreras i Sverige. Kravet om euro 4 gäller för alla EU:s medlemsstater. – Men, det är viktigt att poängtera att kravet på euro 4 berör endast de mopeder som ställs på för första gången, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

Så kan du förbereda dig: Registrera, ställ på, din moped snarast om du vet att den inte uppfyller euro 4. När du handlar din moped försäkra dig om att den uppfyller kravet om euro 4 – fråga din handlare. Du kan också kontrollera själv då det på mopeden ska finnas en skylt med information om vilken miljöklass mopeden är godkänd för.

Så kontrollerar du om din moped berörs. Gå in på transportstyrelsen.se och använd dig av e-tjänsten "Sök fordonsuppgifter med registreringsnummer" och gör därefter följande:

  • Under fliken "Status" visas uppgiften om när mopeden är påställd för första gången i Sverige. Om din moped är berörd saknas den här uppgiften.
  • Under fliken "Fordonsidentitet" ser du uppgiften typgodkännandenummer. En moped där 168/2013 ingår i typgodkännandenumret (exempel: E3*168/2013*0306*04), tillhör Euro 4 medan mopeder där typgodkännandenumret innehåller 2002/24 (exempel: E3*2002/24*0306*04), tillhör Euro 3 och måste vara tagna i bruk (påställda i vägtrafikregistret) första gången senast den 31 december 2017.

Omfattas äldre mopeder av de nya kraven?

Äldre mopeder omfattas inte av de nya kraven om de någon gång varit i bruk i Sverige eller i något annat land - då det likställas med att den varit påställd, det är dock viktigt att det kan påvisas på något sätt.

Hur ställer jag på mopeden/Hur registrerar jag den: Du anmäler enklast mopeden via vår e-tjänst Ställa på ditt fordon. Uppgiften uppdateras omgående i vägtrafikregistret. Tänk på att mopeden måste vara trafikförsäkrad för att du ska kunna ställa på mopeden.

Om du inte vill ha mopeden påställd en längre tid, så går det bra att ställa av den igen. Mopeden har då tagits i bruk innan årsskiftet, vilket är det viktigaste i sammanhanget.

Vad händer om mopeden inte ställs på: Om du har en moped som inte uppfyller euro 4 och som inte varit påställd, så innebär det att efter årsskiftet får mopeden formellt sett inte tas i bruk, eller ställas på. Det finns dock möjlighet att ställa på fordon för första gången även efter årsskiftet. Transportstyrelsen kan ge dispens. En sådan dispens måste tillverkaren ansöka om, och det kan ges till mopeder som är tillverkade innan årskiftet.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

TOOLS fortsätter satsa på Rally-SM

Hyundai IONIQ electric är Årets Elbil 2017

Volkswagen investerar 22,8 miljarder euro i produktion

Nordic Telecom NTC integreras i DäckData

SBF-årsmöte i utmaningens tid

Nyhetsbrev

SFVF i dialog med Skatteverket om hur svartarbete ska stoppas

Arkiv

Volvo Cars levererar tiotusentals självkörande till Uber

MRF lyfter fram bilen och mobiliteten inför valet 2018

Polestar Cyan Racing behåller dubbel VM-ledning

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

1

Helt skilda hållbarhetskrav på olika drivmedel

Polestar ska bygga ny superfabrik i Kina

Internationell fordonsliga sprängd

Din Bil väljer stor nätlösning från IP-Only

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Ny app för alla som jobbar med speciellt hälsofarliga kemikalier

Rekordsnabb förtjänst - Spot Repair

Galwin Bildelar släpper tryckt universal-avgaskatalog

Nya lagersatser för Opel på lager!

Exporterad säkerhet - Q & A med Stéphane Legret från Brigade HQ, London

BMW Partikelfilter

Kostnadsfritt lunchseminarium i Jönköping 6 dec

50 nya ABS-ringar

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

Sänd till en kollega

0.301