Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den 1 januari 2018 skärps kraven för avgasutsläpp för mopeder: En moped måste uppfylla nivån Euro 4 för att få tas i bruk. Mopeder som har lägre avgasklass och som inte är tagna i bruk måste ställas på innan årsskiftet för att inte vara olagliga.

För att en moped ska få registreras i Sverige måste den uppfylla vissa avgaskrav, så kallade euroklasser, exempelvis euro 4. Avgaskraven förändras löpande för en förbättrad trafikmiljö, och från och med årsskiftet 2018 måste en moped uppfylla avgaskraven för euro 4 eller bättre för att få registreras i Sverige. Kravet om euro 4 gäller för alla EU:s medlemsstater. – Men, det är viktigt att poängtera att kravet på euro 4 berör endast de mopeder som ställs på för första gången, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen.

Så kan du förbereda dig: Registrera, ställ på, din moped snarast om du vet att den inte uppfyller euro 4. När du handlar din moped försäkra dig om att den uppfyller kravet om euro 4 – fråga din handlare. Du kan också kontrollera själv då det på mopeden ska finnas en skylt med information om vilken miljöklass mopeden är godkänd för.

Så kontrollerar du om din moped berörs. Gå in på transportstyrelsen.se och använd dig av e-tjänsten "Sök fordonsuppgifter med registreringsnummer" och gör därefter följande:

  • Under fliken "Status" visas uppgiften om när mopeden är påställd för första gången i Sverige. Om din moped är berörd saknas den här uppgiften.
  • Under fliken "Fordonsidentitet" ser du uppgiften typgodkännandenummer. En moped där 168/2013 ingår i typgodkännandenumret (exempel: E3*168/2013*0306*04), tillhör Euro 4 medan mopeder där typgodkännandenumret innehåller 2002/24 (exempel: E3*2002/24*0306*04), tillhör Euro 3 och måste vara tagna i bruk (påställda i vägtrafikregistret) första gången senast den 31 december 2017.

Omfattas äldre mopeder av de nya kraven?

Äldre mopeder omfattas inte av de nya kraven om de någon gång varit i bruk i Sverige eller i något annat land - då det likställas med att den varit påställd, det är dock viktigt att det kan påvisas på något sätt.

Hur ställer jag på mopeden/Hur registrerar jag den: Du anmäler enklast mopeden via vår e-tjänst Ställa på ditt fordon. Uppgiften uppdateras omgående i vägtrafikregistret. Tänk på att mopeden måste vara trafikförsäkrad för att du ska kunna ställa på mopeden.

Om du inte vill ha mopeden påställd en längre tid, så går det bra att ställa av den igen. Mopeden har då tagits i bruk innan årsskiftet, vilket är det viktigaste i sammanhanget.

Vad händer om mopeden inte ställs på: Om du har en moped som inte uppfyller euro 4 och som inte varit påställd, så innebär det att efter årsskiftet får mopeden formellt sett inte tas i bruk, eller ställas på. Det finns dock möjlighet att ställa på fordon för första gången även efter årsskiftet. Transportstyrelsen kan ge dispens. En sådan dispens måste tillverkaren ansöka om, och det kan ges till mopeder som är tillverkade innan årskiftet.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.215