EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Europa står inför ett vägval mellan Trumps USA där den mest konservativa bilindustrin gynnas eller Kalifornien och Kina, där framtida konkurrenskraft säkerställs genom tuffa, tidiga krav. Det konstaterar 2030-sekretariatet som direkt från klimatmötet i Bonn föreslår stärkt stimulans för hållbar bilism jämfört med EU-kommissionens förslag.

EU-kommissionen föreslår att utsläppen från nya bilar och skåpbilar i snitt ska vara 15 procent lägre år 2025 och 30 procent lägre år 2030, jämfört med år 2021. Biltillverkare som år 2025 når mer än 15 procent, och 2030 mer än 30 procent lågutsläppsbilar, får i gengäld låta övriga fordon släppa ut 5 procent mer. Kraven är viktbaserade, så att biltillverkare med tunga fordon tillåts släppa ut mer. Biltillverkare får slå ihop sina värden för att klara kraven. Inga krav på en viss andel elbilar föreslås, inte heller några konkreta sanktionsavgifter för den som inte uppfyller målen.

– Kommissionen tycks har lyssnat mest på de delar av industrin som anpassat sig sämst. Vi riskerar att få en bilindustri som inte klarar internationell konkurrens eftersom man daltats med för mycket på hemmaplan. Vi vill se tuffare mål, färre undantag och tydliga sanktionsavgifter för de som inte klarar målen, men också en rejäl möjlighet att tjäna pengar genom att göra mer än vad som krävs.

2030-sekretariatet hissar en särskild varning för konsekvenserna för svensk biobränsleindustri, inte minst biogasen som är beroende av offentlig sektors fordonsupphandling. Med kommissionens förslag jämställs de förnybara drivmedlen med de fossila om de används i personbilar, vilket 2030 ser som fel väg att gå.

–El- och vätgasbilar är en väldigt viktig del av omställningen, men det är tydligt att kommissionen missat de andra vägval Sverige också gör för att nå en fossilfri fordonsflotta, säger Mattias Goldmann.

Kommissionens förslag ingår i paketet för hållbar mobilitet, som nu ska förhandlas med ministerrådet och EU-parlamentet. Ett slutligt beslut förväntas under våren 2019, innan parlamentsvalet i maj. Parlamentets transportkommitté, har föreslagit bindande andel nollutsläppsfordon och skärpta 2025-mål.

– Signalen från klimatmötet i Bonn är tydlig: Nu är det kamp om det globala klimatledarskapet, inte minst på transportsidan. Det vore mycket synd att lämna walk over från EU:s sida genom att lägga ambitionsnivån så lågt som kommissionen föreslår. Klart vi ska skärpa detta, avslutar Mattias Goldmann.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.128