EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Europa står inför ett vägval mellan Trumps USA där den mest konservativa bilindustrin gynnas eller Kalifornien och Kina, där framtida konkurrenskraft säkerställs genom tuffa, tidiga krav. Det konstaterar 2030-sekretariatet som direkt från klimatmötet i Bonn föreslår stärkt stimulans för hållbar bilism jämfört med EU-kommissionens förslag.

EU-kommissionen föreslår att utsläppen från nya bilar och skåpbilar i snitt ska vara 15 procent lägre år 2025 och 30 procent lägre år 2030, jämfört med år 2021. Biltillverkare som år 2025 når mer än 15 procent, och 2030 mer än 30 procent lågutsläppsbilar, får i gengäld låta övriga fordon släppa ut 5 procent mer. Kraven är viktbaserade, så att biltillverkare med tunga fordon tillåts släppa ut mer. Biltillverkare får slå ihop sina värden för att klara kraven. Inga krav på en viss andel elbilar föreslås, inte heller några konkreta sanktionsavgifter för den som inte uppfyller målen.

– Kommissionen tycks har lyssnat mest på de delar av industrin som anpassat sig sämst. Vi riskerar att få en bilindustri som inte klarar internationell konkurrens eftersom man daltats med för mycket på hemmaplan. Vi vill se tuffare mål, färre undantag och tydliga sanktionsavgifter för de som inte klarar målen, men också en rejäl möjlighet att tjäna pengar genom att göra mer än vad som krävs.

2030-sekretariatet hissar en särskild varning för konsekvenserna för svensk biobränsleindustri, inte minst biogasen som är beroende av offentlig sektors fordonsupphandling. Med kommissionens förslag jämställs de förnybara drivmedlen med de fossila om de används i personbilar, vilket 2030 ser som fel väg att gå.

–El- och vätgasbilar är en väldigt viktig del av omställningen, men det är tydligt att kommissionen missat de andra vägval Sverige också gör för att nå en fossilfri fordonsflotta, säger Mattias Goldmann.

Kommissionens förslag ingår i paketet för hållbar mobilitet, som nu ska förhandlas med ministerrådet och EU-parlamentet. Ett slutligt beslut förväntas under våren 2019, innan parlamentsvalet i maj. Parlamentets transportkommitté, har föreslagit bindande andel nollutsläppsfordon och skärpta 2025-mål.

– Signalen från klimatmötet i Bonn är tydlig: Nu är det kamp om det globala klimatledarskapet, inte minst på transportsidan. Det vore mycket synd att lämna walk over från EU:s sida genom att lägga ambitionsnivån så lågt som kommissionen föreslår. Klart vi ska skärpa detta, avslutar Mattias Goldmann.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.195