FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det råder stark optimism inom svensk leverantörsindustri. Det visar höstens utgåva av leverantörsorganisationen FKG:s branschbarometer, Vägvisaren, som presenterades av Fredrik Sidahl, vd FKG, på underleverantörsmässan Elmia Subcontractor. Trots det vill han se statliga insatser för ökad konkurrenskraft.

Nuläget är bra enligt FKG:s Vägvisaren: 70 procent av leverantörerna uppger ökad omsättning under första halvåret och glädjande nog uppger över hälften av företagen en förbättrad vinstmarginal. Detta ger företagen utrymme för nödvändiga framtidsinvesteringar som produktutveckling (FoU), produktionsteknik, marknadsföring, digitalisering etc, för att öka konkurrenskraften.

Enligt branschbarometern fortsätter leverantörerna med produktivitetsförbättringar. Ett trendbrott kan även ses sett till investeringar inom sälj och marknad samt FoU, produktutveckling.

Fortsatt är optimismen stor bland fordonsindustrins leverantörer. Två tredjedelar av företagen bedömer att omsättningen kommer att öka under det närmaste året. Glädjande nog bedömer fler att omsättningen kommer att öka utomlands, vi går mot en rekordnivå.

Tillväxten finns på den svenska marknaden men även inom EU och övriga Europa samt Kina. Tillväxten innebär även att hälften uppger att de kommer att nyanställa under året.

Fredrik Sidahl poängterar – att även om det snurrar på med starka nybilsvolymer hos de svenska fordonstillverkarna – är leverantörsindustrin långt ifrån rekordåret 2007 med omsättning på 200 miljarder kronor enbart i Sverige. Möjligen når den 175 miljarder kronor under 2017.

– Men bara för att det snurrar på idag, måste varje leverantör vara beredd på morgondagens paradigmskifte. Detta när vi går från fordonstillverkning till att tillhandahålla hållbara mobilitets- och transportlösningar, något som kommer att bli en global utmaning för fordonsindustrin, säger Fredrik Sidahl och tillägger att hela branschstrukturen kommer att påverkas.

Därför vill man från FKG:s sida vill bland annat se en nationell fordonsindustriell strategi för resan mot en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ett koldioxidneutralt samhälle 2045.

– Därför vill vi genom ett statligt initiativ starta Automotive Sweden 2045. Det är ett nytt samlat utvecklings- och omställningsprogram för den transformation som sker av fordonsindustrin när fokus läggs på hållbar mobilitet och hållbara transportsystem samt de nya krav på leverantörsstrukturen kring den. Programmet ska omfatta leverantörsföretag inom såväl komponenter och system som mjukvara och kompetens, förklarar Fredrik Sidahl och tillägger att detta skulle vara en global fördel för Sverige.

Vidare vill FKG även se en bättre uppbackning av leverantörsindustrin från staten inom ytterligare områden för att kunna flytta fram positionerna på den globala marknaden:

– Globalisering, därför tar vi åter upp frågan om ett leverantörsprogram 2.0 med fokus på pragmatiska och konkreta studiebesök och matchmakingresor. Kostnaden är fem miljoner kronor per år, men utväxlingen på insatt kapital mångdubbel för staten, säger Fredrik Sidahl.

Vidare föreslår FKG ett nytt program för tillväxtkapital med inriktning på fordonsindustrin och framför allt SME-företag. Företag som många kommer i kläm när det kan krävas ett tillfälligt brygglån eller när det krävs investeringar för att stärka konkurrenskraften.

Ett annat område är kompetens. För att säkra framtidens industriarbetare och tekniker krävs ett modernt lärlingsprogram som bygger på ett samspel mellan näringsliv och skola. Se det tyska programmet som förebild. Det krävs även en samlad popularisering av eftergymnasiala och högre tekniska utbildningar, menar FKG.

– Nuläget är gott för leverantörsindustrin och sammantaget är fordonsindustrin, enligt samstämmiga rapporter och inte minst vår egen, lokomotivet i den svenska ekonomin. Något som den fortsatt ska vara, avslutar Fredrik Sidahl, leverantörsorganisationen FKG.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.145