FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det råder stark optimism inom svensk leverantörsindustri. Det visar höstens utgåva av leverantörsorganisationen FKG:s branschbarometer, Vägvisaren, som presenterades av Fredrik Sidahl, vd FKG, på underleverantörsmässan Elmia Subcontractor. Trots det vill han se statliga insatser för ökad konkurrenskraft.

Nuläget är bra enligt FKG:s Vägvisaren: 70 procent av leverantörerna uppger ökad omsättning under första halvåret och glädjande nog uppger över hälften av företagen en förbättrad vinstmarginal. Detta ger företagen utrymme för nödvändiga framtidsinvesteringar som produktutveckling (FoU), produktionsteknik, marknadsföring, digitalisering etc, för att öka konkurrenskraften.

Enligt branschbarometern fortsätter leverantörerna med produktivitetsförbättringar. Ett trendbrott kan även ses sett till investeringar inom sälj och marknad samt FoU, produktutveckling.

Fortsatt är optimismen stor bland fordonsindustrins leverantörer. Två tredjedelar av företagen bedömer att omsättningen kommer att öka under det närmaste året. Glädjande nog bedömer fler att omsättningen kommer att öka utomlands, vi går mot en rekordnivå.

Tillväxten finns på den svenska marknaden men även inom EU och övriga Europa samt Kina. Tillväxten innebär även att hälften uppger att de kommer att nyanställa under året.

Fredrik Sidahl poängterar – att även om det snurrar på med starka nybilsvolymer hos de svenska fordonstillverkarna – är leverantörsindustrin långt ifrån rekordåret 2007 med omsättning på 200 miljarder kronor enbart i Sverige. Möjligen når den 175 miljarder kronor under 2017.

– Men bara för att det snurrar på idag, måste varje leverantör vara beredd på morgondagens paradigmskifte. Detta när vi går från fordonstillverkning till att tillhandahålla hållbara mobilitets- och transportlösningar, något som kommer att bli en global utmaning för fordonsindustrin, säger Fredrik Sidahl och tillägger att hela branschstrukturen kommer att påverkas.

Därför vill man från FKG:s sida vill bland annat se en nationell fordonsindustriell strategi för resan mot en fossiloberoende fordonsflotta 2030 och ett koldioxidneutralt samhälle 2045.

– Därför vill vi genom ett statligt initiativ starta Automotive Sweden 2045. Det är ett nytt samlat utvecklings- och omställningsprogram för den transformation som sker av fordonsindustrin när fokus läggs på hållbar mobilitet och hållbara transportsystem samt de nya krav på leverantörsstrukturen kring den. Programmet ska omfatta leverantörsföretag inom såväl komponenter och system som mjukvara och kompetens, förklarar Fredrik Sidahl och tillägger att detta skulle vara en global fördel för Sverige.

Vidare vill FKG även se en bättre uppbackning av leverantörsindustrin från staten inom ytterligare områden för att kunna flytta fram positionerna på den globala marknaden:

– Globalisering, därför tar vi åter upp frågan om ett leverantörsprogram 2.0 med fokus på pragmatiska och konkreta studiebesök och matchmakingresor. Kostnaden är fem miljoner kronor per år, men utväxlingen på insatt kapital mångdubbel för staten, säger Fredrik Sidahl.

Vidare föreslår FKG ett nytt program för tillväxtkapital med inriktning på fordonsindustrin och framför allt SME-företag. Företag som många kommer i kläm när det kan krävas ett tillfälligt brygglån eller när det krävs investeringar för att stärka konkurrenskraften.

Ett annat område är kompetens. För att säkra framtidens industriarbetare och tekniker krävs ett modernt lärlingsprogram som bygger på ett samspel mellan näringsliv och skola. Se det tyska programmet som förebild. Det krävs även en samlad popularisering av eftergymnasiala och högre tekniska utbildningar, menar FKG.

– Nuläget är gott för leverantörsindustrin och sammantaget är fordonsindustrin, enligt samstämmiga rapporter och inte minst vår egen, lokomotivet i den svenska ekonomin. Något som den fortsatt ska vara, avslutar Fredrik Sidahl, leverantörsorganisationen FKG.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Nyhetsbrev

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Arkiv

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.217