Volkswagen investerar 22,8 miljarder euro i produktion

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Varumärket Volkswagen genomför konsekvent sin strategi ”Transform 2025+”. Huvudfokus ligger på vidareutveckling av modulär produktion, fortsatt modelloffensiv och orientering mot e-mobilitet. Volkswagen investerar därför omkring 22,8 miljarder euro över hela världen under perioden 2018 till 2022.

– Det investeringspaket som nu antagits kommer att innebära ett väsentligt lyft för den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia. Vårt mål är att placera Volkswagen i en hållbar ledning i volymsegmenten och ta en ledande position inom e-mobilitet, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen. Huvudfokus ligger på Tyskland där investeringar görs på totalt 14 miljarder euro. En av de viktigaste åtgärderna är att omvandla Zwickau-anläggningen till en ren e-mobilitetsanläggning genom en investering på cirka 1 miljard euro. Här kommer Volkswagen i det första steget att koncentrera serieproduktionen av sina framtida elbilar, baserad på den nya modulära plattformen för elbilar (MEB).

År 2020 kommer Volkswagen I.D., den första bilen i den nya generationen av helt eldrivna bilar, att lanseras på marknaden. MEB ger Volkswagen en teknik som är orienterad mot framtidens e-mobilitet med nollutsläpp. MEB gör det möjligt att erbjuda elbilar med en räckvidd på 400 till 600 kilometer, snabb laddningskapacitet och stora paketfördelar till priset av en jämförbar dieselbil. Dessutom är MEB det viktigaste verktyget för att möta utmanande mål för företagsbilar i Europa och Kina och USA. Sammantaget kommer det nya modulära elektriska drivsystemet (MEB) att göra det möjligt för Volkswagen att erbjuda bilar som sträcker sig från det kompakta A-segmentet till sjusitsiga bilar i B-segmentet. Tekniskt sett kommer den nya generationen elbilar från Volkswagen att innebära innovationer som tidigare endast funnits på bilar i premiumsegmentet. Den nya bilgenerationen kommer att lanseras i stort sett samtidigt i Europa, Kina och USA. Å

r 2020 kommer produktionsvolymen vid lanseringen av Volkswagen I.D. att vara cirka 100 000 fordon och år 2025 ska volymen elbilar från Volkswagen uppgå till minst 1 miljon. Produktionen av Golf och Passat i Zwickau kommer att flyttas till Wolfsburg och Emden. Volkswagen investerar 2,9 miljarder euro i Wolfsburg för att bland annat samla produktionen av nästa generations Golf på anläggningen. I Emden kommer den totala investeringen att vara omkring 1,1 miljarder euro med syftet att koncentrera produktionen av Passat-familjen vid fabriken från slutet av 2018.

Dessutom förbereds produktionsanläggningar över hela världen, såsom i Pamplona (Spanien), Palmela (Portugal) och Bratislava (Slovakien), för produktion av ytterligare bilar baserade på MQB-plattformen. Marknadsspecifika SUV-projekt planeras också för fabrikerna i Mexiko, USA, Sydamerika och Ryssland.  När det gäller framtiden för de tyska anläggningarna för komponenttillverkning investerar Volkswagen mer än 750 miljoner euro i Braunschweig, cirka 1,5 miljarder euro i Kassel och mer än 800 miljoner euro i Emden.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.297