23948sdkhjf

AFCAR kämpar för full OBD

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Risken är stor att ogenomtänkta EU-beslut kring framtida typgodkännanden av fordon kommer att diskriminera både verkstäder och bilhandlare från att kunna konkurrera. I slutänden får bilägaren, konsument, betala med högre pris och sämre service om EU:s lagstiftare ställer sig på fordonstillverkarnas sida.

Det menar den europeiska lobbyalliansen för den samlade motorbranschens och de bilägande konsumenternas rättigheter, AFCAR – Alliance for the freedom of car repair in the EU, i ett centralt uttalande med anledning av pågående, beredande, EU-diskussioner i Bryssel kring utformning av framtida typgodkännanden.

Indirekt bereds även övergripande regler för tillgång till teknisk information (RMI) i ett hanterbart format och tillgången till teknisk information så att verkstäderna även fortsättningsvis kan genomföra fordonsbesiktningar och andra trafiksäkerhetskontroller.

– För tillfället är OBD-kontaktens framtid i fordon som säljs inom EU den enskilt största stridsfrågan. I mer än 25 år har fristående verkstäder haft tillgång till full OBD, dels för diagnos och dels för att hantera teknisk information via kontakten såväl stillastående, stationärt, som under körning. Det är en direktkontakt, livlina, till fordonet och grunden för att multibrandtjänster och -produkter samt fristående allbilverkstäder ska kunna konkurrera.

– Tyvärr har fordonstillverkare börjat att stänga ner – eller begränsat tillgången till – OBD-porten, med konsekvens att fristående tjänsteleverantörer inom bilunderhåll utestängs, inte tillåts att konkurrera, vilket är helt i strid med EU-kommissionens förordning 461/2010, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och talesperson för den svenska AFCAR-alliansen.

Utöver SBF, ingår  Motorbranschens Riksförbund (MRF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motormännen (M) i svenska AFCAR.

– Rätten till OBD-kontakten för full diagnos och fulla möjligheter till hantering av teknisk information, RMI data, måste klargöras i EU-lagstiftningen. Tillgången till OBD ska vara som idag och inte tillåta fjärrstyrda telematikalternativ om OBD-kontakten släcks ner, tas bort helt, säger Christer Liljenberg och tillägger att den fria konkurrensen och konsumenternas valfrihet står på spel.

– Risken är stor för att små och medelstora, SME-företag, som ligger på landsbygden inte tillåts konkurrera. Vi skulle få en bilverkstadsdöd som skulle hämma den tillväxtdrivande mobiliteten, fortsätter han.

Christer Liljenberg berättar att svenska AFCAR har en dialog med Näringsdepartementet och deltar i arbetet, under Jonas Bjelfvenstams ledning, med ta att fram lagar och regelverk kring autonom körning och uppkopplade fordon.

– Vi har även kontakt med konkurrensmyndigheter, såväl det svenska Konkurrensverket som EU:s konkurrensdirektoriat, för att säkerställa att konkurrensen fungerar som tänkt i EU-förordningen.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.094