AFCAR kämpar för full OBD

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Risken är stor att ogenomtänkta EU-beslut kring framtida typgodkännanden av fordon kommer att diskriminera både verkstäder och bilhandlare från att kunna konkurrera. I slutänden får bilägaren, konsument, betala med högre pris och sämre service om EU:s lagstiftare ställer sig på fordonstillverkarnas sida.

Det menar den europeiska lobbyalliansen för den samlade motorbranschens och de bilägande konsumenternas rättigheter, AFCAR – Alliance for the freedom of car repair in the EU, i ett centralt uttalande med anledning av pågående, beredande, EU-diskussioner i Bryssel kring utformning av framtida typgodkännanden.

Indirekt bereds även övergripande regler för tillgång till teknisk information (RMI) i ett hanterbart format och tillgången till teknisk information så att verkstäderna även fortsättningsvis kan genomföra fordonsbesiktningar och andra trafiksäkerhetskontroller.

– För tillfället är OBD-kontaktens framtid i fordon som säljs inom EU den enskilt största stridsfrågan. I mer än 25 år har fristående verkstäder haft tillgång till full OBD, dels för diagnos och dels för att hantera teknisk information via kontakten såväl stillastående, stationärt, som under körning. Det är en direktkontakt, livlina, till fordonet och grunden för att multibrandtjänster och -produkter samt fristående allbilverkstäder ska kunna konkurrera.

– Tyvärr har fordonstillverkare börjat att stänga ner – eller begränsat tillgången till – OBD-porten, med konsekvens att fristående tjänsteleverantörer inom bilunderhåll utestängs, inte tillåts att konkurrera, vilket är helt i strid med EU-kommissionens förordning 461/2010, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och talesperson för den svenska AFCAR-alliansen.

Utöver SBF, ingår  Motorbranschens Riksförbund (MRF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Motormännen (M) i svenska AFCAR.

– Rätten till OBD-kontakten för full diagnos och fulla möjligheter till hantering av teknisk information, RMI data, måste klargöras i EU-lagstiftningen. Tillgången till OBD ska vara som idag och inte tillåta fjärrstyrda telematikalternativ om OBD-kontakten släcks ner, tas bort helt, säger Christer Liljenberg och tillägger att den fria konkurrensen och konsumenternas valfrihet står på spel.

– Risken är stor för att små och medelstora, SME-företag, som ligger på landsbygden inte tillåts konkurrera. Vi skulle få en bilverkstadsdöd som skulle hämma den tillväxtdrivande mobiliteten, fortsätter han.

Christer Liljenberg berättar att svenska AFCAR har en dialog med Näringsdepartementet och deltar i arbetet, under Jonas Bjelfvenstams ledning, med ta att fram lagar och regelverk kring autonom körning och uppkopplade fordon.

– Vi har även kontakt med konkurrensmyndigheter, såväl det svenska Konkurrensverket som EU:s konkurrensdirektoriat, för att säkerställa att konkurrensen fungerar som tänkt i EU-förordningen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.292