SFVF oroas av allt fler anmälningar till ARN

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 -Denna vecka har vi fått reda på att inkomna ärenden till Allmänna Reklamationsnänden (ARN)  fortsätter att öka, säger Bo Ericsson, vd för SFVF. Vår branschorganisation har idag åtta ledamöter representerade i ARN men så som det ser ut nu kommer det inte räcka under 2018. ARN beräknas i nuläget att under våren kalla till 48 stycken möten endast på motoravdelningen. Nämndmötena är idag totalt sett mer än ett heltidsjobb och vi blir nu mer eller mindre tvungna att utöka vår stab av ledamöter, säger Ericsson. 

Ulf Stefansson, jurist hos SFVF påtalar att som ledamot i nämnden gör man ingen egen utredning av vad som inträffat utan det är upp till kunden och bilhandlaren/verkstan att presentera det underlag nämnden ska ta ställning till. -Eftersom vi inte heller håller vittnesförhör är all hantering skriftlig och det ställer stora krav att man bemöter alla kundens påståenden, konstaterar Ulf Stefansson.

-Vi ser att företagen som blir anmälda många gånger lider av brist på kommunikation med sina kunder där avsaknaden av skriftlig dokumentation skapar problem och bevissvårigheter. Som juridisk rådgivare skulle jag vilja se att företagen blir mycket bättre på att dokumentera arbeten och muntliga överenskommelser på papper för att på så sätt slippa hamna hos ARN, säger Stefansson.

ARN har sin början i slutet av 1950-talet då en utredning genomfördes kring problematiken vid konsumentreklamationer. Utredningen konstaterade att det sällan kom upp konsumenttvister i domstol då bilägare var rädda för de rättegångskostnader som kunde uppstå och all den tid som en rättegångsprocess i regel tar. Samtidigt insåg berörda att bilägare behövde någonstans att vända sig för att på ett billigt och enkelt sätt kunna få en opartisk bedömning vid en tvist.

År 1968 startade verksamheten vid ARN som en försöksverksamhet. Nämnden var från början knuten till dåvarande Statens konsumentråd, men 1973 övergick huvudmannaskapet till Konsumentverket, som då var en nybildad myndighet på konsumentområdet. Först 1978 föreslog Reklamationsutredningen att ARN skulle vara permanent, och 1 januari 1981 permanentades ARN:s verksamhet och ARN blev en egen myndighet.

Sammanträdena leds alltid av en ordförande med domarerfarenhet och på sammanträdena presenteras ärendena av en beredningsjurist från ARN eller en av myndigheten särskilt utsedd extern föredragande. Näringsidkarsidan representeras av branschen medan konsumentsidan representeras av Konsumentverket, konsumentorganisationer och konsumentvägledare. När en bilhandlare eller verkstad anmäls prövas tvister snabbt och enkelt men ändå som ett rättssäkert alternativ till domstol. Prövningen görs utifrån de uppgifter och den bevisning som parterna skickar in.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stölder av bildelar minskade första kvartalet

Magnetisk vätska i stötdämpare optimerar väghållningen på nya Mustang

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Daniel Haglöf rekordsnabb i STCC-test på Knutstorp

Bilmuseet som försvann – nu på samlarbilsauktion

Lennart Börjesson omvald som MRF-ordförande

Nyhetsbrev

Bosch vill rädda dieselns framtid med artificiell intelligens

Arkiv

Drygt 178 700 bilar måste besiktas i maj

SFVF deltar i projekt för att förhindra bränder i el- och hybridbilar

Hedin bygger Porsche Center i Jönköping

Dieselförsäljningen fortsatt upp under mars månad

Volvo Cars mål är att 50 procent av försäljningen ska vara elbilar 2025

Bridgestone och Mercedes i nära samarbete kring nya A-Klass

SFVF representerar svenska skadeverkstäder på Europas största skadekonferens

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Smitningar för 21 miljoner kronor från landets bensinstationer

Startskott för Yrkes-SM i Uppsala med motorbranschens framtidsnamn

Compilator expanderar med Candidator som ny partner

Moderat protest mot höga p-avgifter för mc och moped

HiQ vinner nytt reklambyråavtal för fordonstillverkare

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Plus

CHEF-intervjun: Bytte mobilabonnemang mot bilförsäljning

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Se alla Företagens egna nyheter

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Sänd till en kollega

0.127