SFVF oroas av allt fler anmälningar till ARN

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 -Denna vecka har vi fått reda på att inkomna ärenden till Allmänna Reklamationsnänden (ARN)  fortsätter att öka, säger Bo Ericsson, vd för SFVF. Vår branschorganisation har idag åtta ledamöter representerade i ARN men så som det ser ut nu kommer det inte räcka under 2018. ARN beräknas i nuläget att under våren kalla till 48 stycken möten endast på motoravdelningen. Nämndmötena är idag totalt sett mer än ett heltidsjobb och vi blir nu mer eller mindre tvungna att utöka vår stab av ledamöter, säger Ericsson. 

Ulf Stefansson, jurist hos SFVF påtalar att som ledamot i nämnden gör man ingen egen utredning av vad som inträffat utan det är upp till kunden och bilhandlaren/verkstan att presentera det underlag nämnden ska ta ställning till. -Eftersom vi inte heller håller vittnesförhör är all hantering skriftlig och det ställer stora krav att man bemöter alla kundens påståenden, konstaterar Ulf Stefansson.

-Vi ser att företagen som blir anmälda många gånger lider av brist på kommunikation med sina kunder där avsaknaden av skriftlig dokumentation skapar problem och bevissvårigheter. Som juridisk rådgivare skulle jag vilja se att företagen blir mycket bättre på att dokumentera arbeten och muntliga överenskommelser på papper för att på så sätt slippa hamna hos ARN, säger Stefansson.

ARN har sin början i slutet av 1950-talet då en utredning genomfördes kring problematiken vid konsumentreklamationer. Utredningen konstaterade att det sällan kom upp konsumenttvister i domstol då bilägare var rädda för de rättegångskostnader som kunde uppstå och all den tid som en rättegångsprocess i regel tar. Samtidigt insåg berörda att bilägare behövde någonstans att vända sig för att på ett billigt och enkelt sätt kunna få en opartisk bedömning vid en tvist.

År 1968 startade verksamheten vid ARN som en försöksverksamhet. Nämnden var från början knuten till dåvarande Statens konsumentråd, men 1973 övergick huvudmannaskapet till Konsumentverket, som då var en nybildad myndighet på konsumentområdet. Först 1978 föreslog Reklamationsutredningen att ARN skulle vara permanent, och 1 januari 1981 permanentades ARN:s verksamhet och ARN blev en egen myndighet.

Sammanträdena leds alltid av en ordförande med domarerfarenhet och på sammanträdena presenteras ärendena av en beredningsjurist från ARN eller en av myndigheten särskilt utsedd extern föredragande. Näringsidkarsidan representeras av branschen medan konsumentsidan representeras av Konsumentverket, konsumentorganisationer och konsumentvägledare. När en bilhandlare eller verkstad anmäls prövas tvister snabbt och enkelt men ändå som ett rättssäkert alternativ till domstol. Prövningen görs utifrån de uppgifter och den bevisning som parterna skickar in.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.187