VW:s nya rallybil: Polo GTI R5

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen Polo GTI har haft världspremiär på den fyrhjulsdrivna rallybilen avsedd för privatteam, baserad på den sjätte och senaste generationen av nya Polo.Vid utvecklingen av den nya rallybilen har Volkswagen tagit med erfarenheterna och kunnandet från fyra världsmästartitlar i WRC, från 2013 till 2016.

Likheten mellan den och den vanliga Polo GTI är slående. Polo GTI har en spektakulär ambassadör i form av rallymodellen. Vårt team och kollegorna på Volkswagen Design i Wolfsburg förtjänar stort tack för det här. De kommande månaderna måste Polo GTI R5 visa vad den kan i en rad olika tuffa scenarier, för att försäkra kunderna om att den kan bygga på föregångarens framgångar.

Utvecklingen av Polo GTI R5 har varit i full gång sedan början av det här året. De första testerna på asfalt och grus gjordes i mitten av november i Fontjoncouse i Frankrike och fortsätter i Storbritannien i december. Svenske rallyföraren Pontus Tidemand har varit en av testförarna.  

Ansvarig för hela projektet är tekniska direktören François-Xavier “FX” Demaison, liksom projektledaren Jan de Jongh, som i rollen av tävlingsingenjör tog hand om världsmästaren Sébastien Ogiers Polo R WRC från 2013 till 2016.

Precis som den serietillverkade Polo GTI har Polo GTI R5 en tvärställd, kraftfull rak fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. I enlighet med reglementet är rallybilens motor begränsad till 1,6 liter. Det räcker för att utveckla imponerande 200 kW (272 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Newtonmeter. En tätstegad, sekventiell femväxlad tävlingsväxellåda och permanent fyrhjulsdrift ger fantastisk acceleration på alla underlag – vare sig det är asfalt, grus eller snö. Med en vikt av endast 1 320 kg accelererar rally-GTI:n från noll till 100 km/tim på bara 4,1 sekunder.

Stålkarossen med fyra dörrar, som är grunden för rallybilen, tillverkas i fabriken i Pamplona i Spanien. I enlighet med FIA:s reglemente är den förstärkt med en säkerhetsbur och andra säkerhetskomponenter. Polo GTI R5 kommer att homologeras sommaren 2018. De första leveranserna till privatteam och de första tävlingarna är planerade för andra halvan av året.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nyhetsbrev

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Arkiv

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Hur viktigt är det med nöjda kunder? Gustav har svaren

Varannan svensk redo för elbil inom 5 år

DriveNow introducerar Sveriges första digitala bildelningstjänst

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Total Nordic inleder samarbete med Mitsubishi Motors Sverige

PROVKÖRNING: Bredaxlad premium-SUV

Ska Tesla vinna eller försvinna?

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Ny Toyotaknut

MONOPOL i bilbranschen???

Sänd till en kollega

0.139