VW:s nya rallybil: Polo GTI R5

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen Polo GTI har haft världspremiär på den fyrhjulsdrivna rallybilen avsedd för privatteam, baserad på den sjätte och senaste generationen av nya Polo.Vid utvecklingen av den nya rallybilen har Volkswagen tagit med erfarenheterna och kunnandet från fyra världsmästartitlar i WRC, från 2013 till 2016.

Likheten mellan den och den vanliga Polo GTI är slående. Polo GTI har en spektakulär ambassadör i form av rallymodellen. Vårt team och kollegorna på Volkswagen Design i Wolfsburg förtjänar stort tack för det här. De kommande månaderna måste Polo GTI R5 visa vad den kan i en rad olika tuffa scenarier, för att försäkra kunderna om att den kan bygga på föregångarens framgångar.

Utvecklingen av Polo GTI R5 har varit i full gång sedan början av det här året. De första testerna på asfalt och grus gjordes i mitten av november i Fontjoncouse i Frankrike och fortsätter i Storbritannien i december. Svenske rallyföraren Pontus Tidemand har varit en av testförarna.  

Ansvarig för hela projektet är tekniska direktören François-Xavier “FX” Demaison, liksom projektledaren Jan de Jongh, som i rollen av tävlingsingenjör tog hand om världsmästaren Sébastien Ogiers Polo R WRC från 2013 till 2016.

Precis som den serietillverkade Polo GTI har Polo GTI R5 en tvärställd, kraftfull rak fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. I enlighet med reglementet är rallybilens motor begränsad till 1,6 liter. Det räcker för att utveckla imponerande 200 kW (272 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Newtonmeter. En tätstegad, sekventiell femväxlad tävlingsväxellåda och permanent fyrhjulsdrift ger fantastisk acceleration på alla underlag – vare sig det är asfalt, grus eller snö. Med en vikt av endast 1 320 kg accelererar rally-GTI:n från noll till 100 km/tim på bara 4,1 sekunder.

Stålkarossen med fyra dörrar, som är grunden för rallybilen, tillverkas i fabriken i Pamplona i Spanien. I enlighet med FIA:s reglemente är den förstärkt med en säkerhetsbur och andra säkerhetskomponenter. Polo GTI R5 kommer att homologeras sommaren 2018. De första leveranserna till privatteam och de första tävlingarna är planerade för andra halvan av året.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

CHEF-intervjun: Bytte mobilabonnemang mot bilförsäljning

SFVF representerar svenska skadeverkstäder på Europas största skadekonferens

Följ med på en verkstadsflytt i två steg

De har dragit på sig tunga investeringar och har en högre hyra framöver. Vi följde däckverkstaden Solna Däckservice som i vintras genomfört en flytt i två steg då deras gamla lokaler i Solna i Stockholm skulle rivas till förmån för ett bostadsbygge

Smitningar för 21 miljoner kronor från landets bensinstationer

Startskott för Yrkes-SM i Uppsala med motorbranschens framtidsnamn

Compilator expanderar med Candidator som ny partner

Nyhetsbrev

Moderat protest mot höga p-avgifter för mc och moped

Arkiv

HiQ vinner nytt reklambyråavtal för fordonstillverkare

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Volvo Cars i nytt samarbete med Amazon

Volvo Cars startar samarbete med Amazon för att kunna leverera paket direkt till bilarna till amerikanska kunder. Partnerskapet står för en betydande uppgradering och utveckling av Volvos digitala tjänster via plattformen för Volvo On Call som är tillgängligt via en användarvänlig app i telefonen.

Hedin Bil tar över BMW-återförsäljare i Luleå

Bra första kvartal för AB Volvo

Per-Ewe Wendel omvald som ordförande för FKG

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Se alla Företagens egna nyheter

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Sänd till en kollega

0.129