23948sdkhjf

VW:s nya rallybil: Polo GTI R5

Volkswagen Polo GTI har haft världspremiär på den fyrhjulsdrivna rallybilen avsedd för privatteam, baserad på den sjätte och senaste generationen av nya Polo.Vid utvecklingen av den nya rallybilen har Volkswagen tagit med erfarenheterna och kunnandet från fyra världsmästartitlar i WRC, från 2013 till 2016.

Likheten mellan den och den vanliga Polo GTI är slående. Polo GTI har en spektakulär ambassadör i form av rallymodellen. Vårt team och kollegorna på Volkswagen Design i Wolfsburg förtjänar stort tack för det här. De kommande månaderna måste Polo GTI R5 visa vad den kan i en rad olika tuffa scenarier, för att försäkra kunderna om att den kan bygga på föregångarens framgångar.

Utvecklingen av Polo GTI R5 har varit i full gång sedan början av det här året. De första testerna på asfalt och grus gjordes i mitten av november i Fontjoncouse i Frankrike och fortsätter i Storbritannien i december. Svenske rallyföraren Pontus Tidemand har varit en av testförarna.  

Ansvarig för hela projektet är tekniska direktören François-Xavier “FX” Demaison, liksom projektledaren Jan de Jongh, som i rollen av tävlingsingenjör tog hand om världsmästaren Sébastien Ogiers Polo R WRC från 2013 till 2016.

Precis som den serietillverkade Polo GTI har Polo GTI R5 en tvärställd, kraftfull rak fyrcylindrig turbomotor med direktinsprutning. I enlighet med reglementet är rallybilens motor begränsad till 1,6 liter. Det räcker för att utveckla imponerande 200 kW (272 hk) och ett maximalt vridmoment på 400 Newtonmeter. En tätstegad, sekventiell femväxlad tävlingsväxellåda och permanent fyrhjulsdrift ger fantastisk acceleration på alla underlag – vare sig det är asfalt, grus eller snö. Med en vikt av endast 1 320 kg accelererar rally-GTI:n från noll till 100 km/tim på bara 4,1 sekunder.

Stålkarossen med fyra dörrar, som är grunden för rallybilen, tillverkas i fabriken i Pamplona i Spanien. I enlighet med FIA:s reglemente är den förstärkt med en säkerhetsbur och andra säkerhetskomponenter. Polo GTI R5 kommer att homologeras sommaren 2018. De första leveranserna till privatteam och de första tävlingarna är planerade för andra halvan av året.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064