23948sdkhjf

Bil Sweden förklarar allt du behöver veta om Miljözoner

Man får lätt intrycket av att alla dieselbilar snart kommer att förbjudas i Stockholm när man läser rubrikerna i tidningarna, men så är inte fallet. Det handlar istället om att Näringsdepartementet bereder ett förslag till miljözoner som enskilda kommuner med luftkvalitetsproblem kan tillämpa.

Transportstyrelsen har föreslagit två zoner, https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/nya-miljozoner-kan-ge-renare-luft-i-staderna/. Förutsättningarna för kommunerna är därmed inte klara. Miljözoner finns idag för tunga fordon i åtta kommuner. Kommuner kan idag besluta om att införa en miljözon för tunga fordon (lastbilar och bussar) i stadskärnor och andra särskilt miljökänsliga områden för att förbättra luftkvaliteten. Miljözoner tillåter tunga fordon som uppfyller Euro V och Euro VI. (Från 2021 endast Euro VI.) och finns idag i åtta kommuner; Stockholm, Göteborg, Malmö, Mölndal, Uppsala, Helsingborg, Lund och Umeå.

Miljözoner föreslås för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar.

Dagens bestämmelser om miljözoner kan utökas till att även gälla personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Transportstyrelsen föreslår två nya typer av miljözoner, för att förbättra luftkvaliteten i tätorter, som kommuner kan välja att införa oberoende av varandra. Transportstyrelsen föreslår att de nya miljözonerna kan börja tillämpas från 2020. • Miljözon klass 1 finns redan idag (se ovan). • Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5. • Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar.

Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6. Enligt Transportstyrelsen förväntas miljözon klass 2 bidra till förbättrad luftkvalitet fram till 2030. Efter 2035 kommer miljözon klass 2 att vara relativt verkningslös eftersom den svenska fordonsflottan då till stor del uppfyller kraven för zonen. Miljözon klass 3 beräknas däremot bidra med en tystare och renare luft i stadsmiljön under längre tid.

 

Miljözoner i Stockholm? Införandet av miljözoner i Stockholm debatteras friskt bland politiker, opinionsbildare och medier. Men faktum är att vi faktiskt inte vet om, när eller hur dessa eventuella miljözoner ska införas? I debatten kan man få intrycket att miljözoner införs när som helst och att alla dieselbilar ska förbjudas innanför tullarna. I Stockholms Stads budget går det att läsa: • ”Fokus bör läggas på att stödja och främja samarbetet med akademi och näringsliv samt utreda hur de styrmedel staden förfogar över kan användas mer effektivt, till exempel upphandlingar, miljözoner och utbyggnad av laddinfrastrukturen.” • ”Trafiknämnden ska delta i stadens arbete med miljözoner för lätta fordon.” (http://www.stockholm.se/budget sid 215-216 avsnitt: Hållbart Transportsystem) Frågan huruvida Stockholm ska införa eller i vilken omfattning miljözoner ska gälla ska alltså utredas. Troligen sker det under 2018. Vill man göra en noga och seriös undersökning kommer den med all säkerhet ta tid eftersom många aspekter behöver tas hänsyn till.

 

Vad händer nu? Regeringen bereder frågan i regeringskansliet. Regeringen ska komma med ett förslag om hur detta regelverk ska se ut och då vet vi vilken möjlighet kommunerna får till att införa miljözoner. BIL Sweden om miljözoner BIL Sweden är positiva till införandet av miljözon klass 3, men att det är viktigt att vi får ett teknikneutralt styrmedel. Vi, liksom Energimyndigheten, föreslår därför att definitionen av de krav som är tänkt att råda blir baserad på egenskapen nollemission istället för en teknikbeskrivning. Det innebär att även laddhybrider bör kunna köras i miljözon klass 3. Vidare anser vi att de kommuner som vill införa miljözon i kommunen först ska ha säkerställt att luftkvalitetskraven överskrids samt kartlagt att det är vägtrafiken som är den främsta orsaken till överskridandet. BIL Sweden säger nej till införandet av miljözon klass 2. Trafikanalys har beräknat de samhällsekonomiska effekterna av att införa miljözon 2 och 3.

 

De har kommit fram till att de positiva effekterna är väldigt små i förhållande till kostnaderna. Det innebär att de förbättringar som zon 2 och zon 3 skulle göra gällande luftkvalitet skulle leda till en samhällsekonomisk vinst på 333 miljoner kronor fördelat på tio år. Men detta ska vägas mot betydande kostnader för de personer som berörs av zonerna som kommer behöva byta fordon till en kostnad på drygt 9 miljarder. Miljözon 2 påskyndar endast en redan påbörjad teknikomställning, medan miljözon 3 driver ny teknik framåt. Införandet av zon 3 skulle därmed vara teknikdrivande och kunna ge positiva spridningseffekter.

Vi behöver styrmedel som omfattar andrahandsmarknaden och inte bara fokuserar på nybilsförsäljningen, dvs vi behöver styrmedel som gynnar själva ägandet av bilar med ny teknik. Ett seriöst införande av ett nytt miljökrav såsom miljözoner, måste åtföljas av en lika seriös tillsyn, dvs övervakning att zonerna respekteras. Idag sker nästan ingen tillsyn som ska utföras av polis i Miljözon klass 1. Om Miljözon klass 2 införs kommer tillsynen att bli mycket kostsamt, om tillsynen överhuvudtaget sker. Vi anser att detta är ett ytterligare skäl för att endast införa Miljözon klass 3.

 

Källa: Bil Sweden

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066