23948sdkhjf

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Bilhandlare och verkstäder väntar på att få gå genom ekluten. För märkesbilhandlare kan miljoner investerade i märkesprofilerade fastigheter vara slängda i sjön när fordonstillverkare rundar dem för att satsa massivt på direktförsäljning. Medan för både märkes- och allbilverkstäder kan allt svårare att få direktaccess till bilens hela digitala innehåll innebära att de, över tid, går sotdöden tillmötes.

Avgörandet ligger i politikernas händer,  de kan med en nära förestående knapptryckning i Bryssel radikalt ändra på spelreglerna och därmed affärsförutsättningarna för motorbranschens många fria företagare.

– Inom EU hotas många av bilhandelns och verkstädernas 4,3 miljoner arbetstillfällen om EU-kommissionen väljer att ställa sig på fordonssammansättarnas sida i frågor rörande oskäliga affärsvillkor för märkesåterförsäljare och rätten till direktaccess till bilens digitala innehåll för både bilhandlare och verkstäder, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och tillägger att även viktig samhällsservice – bilverkstäder – på landsbygden riskerar att slås ut.

En allvarlig situation om den politiska ambitionen är att hela Sverige ska leva, menar han.

– Vi är på väg mot en situation som kan liknas med nu eller aldrig, så allvarsamt är läget för den fria eftermarknaden och de små bilverkstäderna om vi får ett ogenomtänkt EU-beslut som ger fordonssammansättarna exklusiv rätt till bilens digitala innehåll.

Christer Liljenberg är bekymrad över utvecklingen, som vice ordförande för den europeiska eftermarknadsorganisationen, FIGIEFA, har han som ende nordbo deltagit i EU:s topp-och framtidsmöte för hela värdekedjan inom automotive, GEAR2030. Något som gett honom värdefulla insikter om framtiden och EU:s samlade ambition med den europeiska automotivesektorn.

– En viktig slutsats från toppmötet är att bilindustrin kommer att drabbas av en omfattande strukturomvandling i och med ökad digitalisering, autonom körning och uppkopplade fordon samt generella samhällsförändringar som urbanisering och krav på hållbarhet. Något som kommer att spilla över både på bilhandlare och verkstäder.

För 15 år sedan påbörjades en avreglering av både bilhandel och servicemarknad inom EU med större friheter för företagen och – inte minst – ökad valfrihet för bilägaren, konsumenten, tack vare fri konkurrensen.

– Men nu riskerar klockan att vridas tillbaka till en tid med fördyrande monopol och utbudshämmande konkurrensbegränsningar snarlikt innan 2002 när EU påbörjade avregleringen. Det är något som inte eftersträvas av SME-företagen i motorbranschen, säger Christer Liljenberg och tillägger att han ser ett problem i att många små och medelstora företag inom motorbranschen prioriterar att få vardagen att gå ihop. Eller väljer inte att se de stora frågorna, orosmolnen, tona upp sig i horisonten. Många är helt enkelt inte uppe på banan, enligt Liljenberg.

– För en svensk bilhandlare finns i nuläget två saker på bordet. För det första infria satta försäljningsmål så att bonus kan räknas hem från generalagenten, för det andra är frågan om hur begagnade dieselbilar ska hanteras. Med det vill jag ha sagt att det är för få märkesbilhandlare som satt sig in i nya affärsmodeller där deras roll blir betydligt mer sekundär än idag.

– För många bilverkstäder överskuggar personal- och kompetensfrågan tillsammans strukturförändringar som minskat servicebehov vardagen. Men egentligen borde de sätta sig in i konsekvenser av ny och uppkopplad fordonsteknik.

Christer Liljenberg är noga med att understryka vikten av att ha ett nyktert synsätt, att man förstår utvecklingen och sin situation som bilhandlare eller verkstad.

– Det är stora krafter i rörelse som vill motverka det senaste decenniets ökade friheter för bilhandlare, verkstäder och bilägare. Därför krävs en motrörelse som inte tillåter fordonssammansättarna med stöd av EU-kommissionen och EU-parlamentariker att vrida klockan tillbaka till en tid som ingen fri företagare inom motorbranschen längtar efter.

En dagsaktuell fråga är OBD-kontaktens framtid, enligt Christer Liljenberg. Starka krafter inom den europeiska fordonsindustrin är för att krav på full OBD ska tas bort i det nya regelverket för typgodkännande av nya bilmodeller. Istället ska uppkoppling och molntjänster endast vara kravet.

– Personligen tror jag inte att någon datortillverkare skulle ta bort möjligheten till USB-port avsiktligt, utan den är en viktig livlina in och ut datorn. För att belysa problemet, risken med OBD-kontakten tas bort , har vi inom svenska AFCAR-alliansen mött näringsdepartementet, vi har även framfört våra synpunkter till Konkurrensverket, säger Christer Liljenberg.

– Digitaliseringen är inget som ska motverkas, utan uppkopplade och automatiska fordon med annan drivlina än dagens är framtiden. Likaså nya affärs- och mobilitetsmodeller. Men man ska inte i skuggan av det arbetet försöka förändra konkurrensbilden, sätta andra regelverk ur spel, fortsätter Liljenberg och tillägger att små verkstäder och små märkesbilhandlare är mest utsatta när mattan under dem riskerar att ryckas undan av fordonstillverkarna med stöd av EU-parlamentariker.

Därför är det viktigt att både bilhandel och eftermarknad arbetar tillsammans för sina rättigheter och därmed gemensamma överlevnad.

– Vi vill inte hamna i en situation som innan avregleringen där fordonssammansättarna dikterade i princip samtliga villkor för motorbranschen, avslutar en bekymrad Christer Liljenberg.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.178