23948sdkhjf

Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Bilhandlare och verkstäder väntar på att få gå genom ekluten. För märkesbilhandlare kan miljoner investerade i märkesprofilerade fastigheter vara slängda i sjön när fordonstillverkare rundar dem för att satsa massivt på direktförsäljning. Medan för både märkes- och allbilverkstäder kan allt svårare att få direktaccess till bilens hela digitala innehåll innebära att de, över tid, går sotdöden tillmötes.

Avgörandet ligger i politikernas händer,  de kan med en nära förestående knapptryckning i Bryssel radikalt ändra på spelreglerna och därmed affärsförutsättningarna för motorbranschens många fria företagare.

– Inom EU hotas många av bilhandelns och verkstädernas 4,3 miljoner arbetstillfällen om EU-kommissionen väljer att ställa sig på fordonssammansättarnas sida i frågor rörande oskäliga affärsvillkor för märkesåterförsäljare och rätten till direktaccess till bilens digitala innehåll för både bilhandlare och verkstäder, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och tillägger att även viktig samhällsservice – bilverkstäder – på landsbygden riskerar att slås ut.

En allvarlig situation om den politiska ambitionen är att hela Sverige ska leva, menar han.

– Vi är på väg mot en situation som kan liknas med nu eller aldrig, så allvarsamt är läget för den fria eftermarknaden och de små bilverkstäderna om vi får ett ogenomtänkt EU-beslut som ger fordonssammansättarna exklusiv rätt till bilens digitala innehåll.

Christer Liljenberg är bekymrad över utvecklingen, som vice ordförande för den europeiska eftermarknadsorganisationen, FIGIEFA, har han som ende nordbo deltagit i EU:s topp-och framtidsmöte för hela värdekedjan inom automotive, GEAR2030. Något som gett honom värdefulla insikter om framtiden och EU:s samlade ambition med den europeiska automotivesektorn.

– En viktig slutsats från toppmötet är att bilindustrin kommer att drabbas av en omfattande strukturomvandling i och med ökad digitalisering, autonom körning och uppkopplade fordon samt generella samhällsförändringar som urbanisering och krav på hållbarhet. Något som kommer att spilla över både på bilhandlare och verkstäder.

För 15 år sedan påbörjades en avreglering av både bilhandel och servicemarknad inom EU med större friheter för företagen och – inte minst – ökad valfrihet för bilägaren, konsumenten, tack vare fri konkurrensen.

– Men nu riskerar klockan att vridas tillbaka till en tid med fördyrande monopol och utbudshämmande konkurrensbegränsningar snarlikt innan 2002 när EU påbörjade avregleringen. Det är något som inte eftersträvas av SME-företagen i motorbranschen, säger Christer Liljenberg och tillägger att han ser ett problem i att många små och medelstora företag inom motorbranschen prioriterar att få vardagen att gå ihop. Eller väljer inte att se de stora frågorna, orosmolnen, tona upp sig i horisonten. Många är helt enkelt inte uppe på banan, enligt Liljenberg.

– För en svensk bilhandlare finns i nuläget två saker på bordet. För det första infria satta försäljningsmål så att bonus kan räknas hem från generalagenten, för det andra är frågan om hur begagnade dieselbilar ska hanteras. Med det vill jag ha sagt att det är för få märkesbilhandlare som satt sig in i nya affärsmodeller där deras roll blir betydligt mer sekundär än idag.

– För många bilverkstäder överskuggar personal- och kompetensfrågan tillsammans strukturförändringar som minskat servicebehov vardagen. Men egentligen borde de sätta sig in i konsekvenser av ny och uppkopplad fordonsteknik.

Christer Liljenberg är noga med att understryka vikten av att ha ett nyktert synsätt, att man förstår utvecklingen och sin situation som bilhandlare eller verkstad.

– Det är stora krafter i rörelse som vill motverka det senaste decenniets ökade friheter för bilhandlare, verkstäder och bilägare. Därför krävs en motrörelse som inte tillåter fordonssammansättarna med stöd av EU-kommissionen och EU-parlamentariker att vrida klockan tillbaka till en tid som ingen fri företagare inom motorbranschen längtar efter.

En dagsaktuell fråga är OBD-kontaktens framtid, enligt Christer Liljenberg. Starka krafter inom den europeiska fordonsindustrin är för att krav på full OBD ska tas bort i det nya regelverket för typgodkännande av nya bilmodeller. Istället ska uppkoppling och molntjänster endast vara kravet.

– Personligen tror jag inte att någon datortillverkare skulle ta bort möjligheten till USB-port avsiktligt, utan den är en viktig livlina in och ut datorn. För att belysa problemet, risken med OBD-kontakten tas bort , har vi inom svenska AFCAR-alliansen mött näringsdepartementet, vi har även framfört våra synpunkter till Konkurrensverket, säger Christer Liljenberg.

– Digitaliseringen är inget som ska motverkas, utan uppkopplade och automatiska fordon med annan drivlina än dagens är framtiden. Likaså nya affärs- och mobilitetsmodeller. Men man ska inte i skuggan av det arbetet försöka förändra konkurrensbilden, sätta andra regelverk ur spel, fortsätter Liljenberg och tillägger att små verkstäder och små märkesbilhandlare är mest utsatta när mattan under dem riskerar att ryckas undan av fordonstillverkarna med stöd av EU-parlamentariker.

Därför är det viktigt att både bilhandel och eftermarknad arbetar tillsammans för sina rättigheter och därmed gemensamma överlevnad.

– Vi vill inte hamna i en situation som innan avregleringen där fordonssammansättarna dikterade i princip samtliga villkor för motorbranschen, avslutar en bekymrad Christer Liljenberg.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Nyhetsbrev

Här är elbilen med inbyggda solceller

Arkiv

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

KGK Workshop erbjuder renare luft på jobbet

KGK har inlett ett samarbete med Branova Nordic. Fokus är att genom konceptet Renare luft på jobbetskapa friskare och piggare medarbetare och därmed bättre hållbarhet och arbetsmiljö.

Ladda elbilen – betala med Swish

Elbilen som ska var nästan fulladdad på fem minuter

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Transportstyrelsen varnar – risk för tilläggsavgift i onödan

VEGE-företagen blir helägda av LKQ

Dansk lyfttillverkare såld till Italien

Compilator har förvärvat engelska Inforoute

Compilator storsatsar på mjukvara för fordonsflottor och har förvärvat Inforoute, med bas i England. Inforoute har framgångsrikt erbjudit Inspector Link – en mjukvara för inspektion av däck på fältet samt TTM Vision – en portal för beslutsunderlag och analys.

Fordonsindustrins kvinnliga nätverk i möte på internationella kvinnodagen

VEIDEC i internationell racingsatsning

HRF mötte politiker kring husbilsbeskattning

Efter bussexplosionen i Stockholm SFVF kräver mer säkerhetsåtgärder

Ett av de största problemen när det skett en olycka som den strax utanför Klaratunneln i Stockholm under söndagen, är att snabbt identifiera vilken typ av fordon det handlar om. Hur ska de som är först på plats veta vilket framdrivningssystem fordonet har? Drivs det av el, gas, bensin eller batteri? Alla bränslen har sina risker och därmed olika metoder för att bekämpa exempelvis en eldsvåda.

Felix Rosenqvist fyra i IndyCar-debuten

”Det går åt fel håll”

Så mycket lastade första MB-lastbilen

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Year

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Autoglass Restore har flyttat

Verkstadsinredning för framtidens verkstad

Nokian Hakka Blue 2 - Bäst i Aftonbladets sommardäckstest

TRICO Group har förvärvat FRAM filter!

Knutkors till Mercedes Sprinter kardan

Sänd till en kollega

0.111