Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Bilhandlare och verkstäder väntar på att få gå genom ekluten. För märkesbilhandlare kan miljoner investerade i märkesprofilerade fastigheter vara slängda i sjön när fordonstillverkare rundar dem för att satsa massivt på direktförsäljning. Medan för både märkes- och allbilverkstäder kan allt svårare att få direktaccess till bilens hela digitala innehåll innebära att de, över tid, går sotdöden tillmötes.

Avgörandet ligger i politikernas händer,  de kan med en nära förestående knapptryckning i Bryssel radikalt ändra på spelreglerna och därmed affärsförutsättningarna för motorbranschens många fria företagare.

– Inom EU hotas många av bilhandelns och verkstädernas 4,3 miljoner arbetstillfällen om EU-kommissionen väljer att ställa sig på fordonssammansättarnas sida i frågor rörande oskäliga affärsvillkor för märkesåterförsäljare och rätten till direktaccess till bilens digitala innehåll för både bilhandlare och verkstäder, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och tillägger att även viktig samhällsservice – bilverkstäder – på landsbygden riskerar att slås ut.

En allvarlig situation om den politiska ambitionen är att hela Sverige ska leva, menar han.

– Vi är på väg mot en situation som kan liknas med nu eller aldrig, så allvarsamt är läget för den fria eftermarknaden och de små bilverkstäderna om vi får ett ogenomtänkt EU-beslut som ger fordonssammansättarna exklusiv rätt till bilens digitala innehåll.

Christer Liljenberg är bekymrad över utvecklingen, som vice ordförande för den europeiska eftermarknadsorganisationen, FIGIEFA, har han som ende nordbo deltagit i EU:s topp-och framtidsmöte för hela värdekedjan inom automotive, GEAR2030. Något som gett honom värdefulla insikter om framtiden och EU:s samlade ambition med den europeiska automotivesektorn.

– En viktig slutsats från toppmötet är att bilindustrin kommer att drabbas av en omfattande strukturomvandling i och med ökad digitalisering, autonom körning och uppkopplade fordon samt generella samhällsförändringar som urbanisering och krav på hållbarhet. Något som kommer att spilla över både på bilhandlare och verkstäder.

För 15 år sedan påbörjades en avreglering av både bilhandel och servicemarknad inom EU med större friheter för företagen och – inte minst – ökad valfrihet för bilägaren, konsumenten, tack vare fri konkurrensen.

– Men nu riskerar klockan att vridas tillbaka till en tid med fördyrande monopol och utbudshämmande konkurrensbegränsningar snarlikt innan 2002 när EU påbörjade avregleringen. Det är något som inte eftersträvas av SME-företagen i motorbranschen, säger Christer Liljenberg och tillägger att han ser ett problem i att många små och medelstora företag inom motorbranschen prioriterar att få vardagen att gå ihop. Eller väljer inte att se de stora frågorna, orosmolnen, tona upp sig i horisonten. Många är helt enkelt inte uppe på banan, enligt Liljenberg.

– För en svensk bilhandlare finns i nuläget två saker på bordet. För det första infria satta försäljningsmål så att bonus kan räknas hem från generalagenten, för det andra är frågan om hur begagnade dieselbilar ska hanteras. Med det vill jag ha sagt att det är för få märkesbilhandlare som satt sig in i nya affärsmodeller där deras roll blir betydligt mer sekundär än idag.

– För många bilverkstäder överskuggar personal- och kompetensfrågan tillsammans strukturförändringar som minskat servicebehov vardagen. Men egentligen borde de sätta sig in i konsekvenser av ny och uppkopplad fordonsteknik.

Christer Liljenberg är noga med att understryka vikten av att ha ett nyktert synsätt, att man förstår utvecklingen och sin situation som bilhandlare eller verkstad.

– Det är stora krafter i rörelse som vill motverka det senaste decenniets ökade friheter för bilhandlare, verkstäder och bilägare. Därför krävs en motrörelse som inte tillåter fordonssammansättarna med stöd av EU-kommissionen och EU-parlamentariker att vrida klockan tillbaka till en tid som ingen fri företagare inom motorbranschen längtar efter.

En dagsaktuell fråga är OBD-kontaktens framtid, enligt Christer Liljenberg. Starka krafter inom den europeiska fordonsindustrin är för att krav på full OBD ska tas bort i det nya regelverket för typgodkännande av nya bilmodeller. Istället ska uppkoppling och molntjänster endast vara kravet.

– Personligen tror jag inte att någon datortillverkare skulle ta bort möjligheten till USB-port avsiktligt, utan den är en viktig livlina in och ut datorn. För att belysa problemet, risken med OBD-kontakten tas bort , har vi inom svenska AFCAR-alliansen mött näringsdepartementet, vi har även framfört våra synpunkter till Konkurrensverket, säger Christer Liljenberg.

– Digitaliseringen är inget som ska motverkas, utan uppkopplade och automatiska fordon med annan drivlina än dagens är framtiden. Likaså nya affärs- och mobilitetsmodeller. Men man ska inte i skuggan av det arbetet försöka förändra konkurrensbilden, sätta andra regelverk ur spel, fortsätter Liljenberg och tillägger att små verkstäder och små märkesbilhandlare är mest utsatta när mattan under dem riskerar att ryckas undan av fordonstillverkarna med stöd av EU-parlamentariker.

Därför är det viktigt att både bilhandel och eftermarknad arbetar tillsammans för sina rättigheter och därmed gemensamma överlevnad.

– Vi vill inte hamna i en situation som innan avregleringen där fordonssammansättarna dikterade i princip samtliga villkor för motorbranschen, avslutar en bekymrad Christer Liljenberg.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Nyhetsbrev

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Arkiv

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.18