Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Bilhandlare och verkstäder väntar på att få gå genom ekluten. För märkesbilhandlare kan miljoner investerade i märkesprofilerade fastigheter vara slängda i sjön när fordonstillverkare rundar dem för att satsa massivt på direktförsäljning. Medan för både märkes- och allbilverkstäder kan allt svårare att få direktaccess till bilens hela digitala innehåll innebära att de, över tid, går sotdöden tillmötes.

Avgörandet ligger i politikernas händer,  de kan med en nära förestående knapptryckning i Bryssel radikalt ändra på spelreglerna och därmed affärsförutsättningarna för motorbranschens många fria företagare.

– Inom EU hotas många av bilhandelns och verkstädernas 4,3 miljoner arbetstillfällen om EU-kommissionen väljer att ställa sig på fordonssammansättarnas sida i frågor rörande oskäliga affärsvillkor för märkesåterförsäljare och rätten till direktaccess till bilens digitala innehåll för både bilhandlare och verkstäder, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och tillägger att även viktig samhällsservice – bilverkstäder – på landsbygden riskerar att slås ut.

En allvarlig situation om den politiska ambitionen är att hela Sverige ska leva, menar han.

– Vi är på väg mot en situation som kan liknas med nu eller aldrig, så allvarsamt är läget för den fria eftermarknaden och de små bilverkstäderna om vi får ett ogenomtänkt EU-beslut som ger fordonssammansättarna exklusiv rätt till bilens digitala innehåll.

Christer Liljenberg är bekymrad över utvecklingen, som vice ordförande för den europeiska eftermarknadsorganisationen, FIGIEFA, har han som ende nordbo deltagit i EU:s topp-och framtidsmöte för hela värdekedjan inom automotive, GEAR2030. Något som gett honom värdefulla insikter om framtiden och EU:s samlade ambition med den europeiska automotivesektorn.

– En viktig slutsats från toppmötet är att bilindustrin kommer att drabbas av en omfattande strukturomvandling i och med ökad digitalisering, autonom körning och uppkopplade fordon samt generella samhällsförändringar som urbanisering och krav på hållbarhet. Något som kommer att spilla över både på bilhandlare och verkstäder.

För 15 år sedan påbörjades en avreglering av både bilhandel och servicemarknad inom EU med större friheter för företagen och – inte minst – ökad valfrihet för bilägaren, konsumenten, tack vare fri konkurrensen.

– Men nu riskerar klockan att vridas tillbaka till en tid med fördyrande monopol och utbudshämmande konkurrensbegränsningar snarlikt innan 2002 när EU påbörjade avregleringen. Det är något som inte eftersträvas av SME-företagen i motorbranschen, säger Christer Liljenberg och tillägger att han ser ett problem i att många små och medelstora företag inom motorbranschen prioriterar att få vardagen att gå ihop. Eller väljer inte att se de stora frågorna, orosmolnen, tona upp sig i horisonten. Många är helt enkelt inte uppe på banan, enligt Liljenberg.

– För en svensk bilhandlare finns i nuläget två saker på bordet. För det första infria satta försäljningsmål så att bonus kan räknas hem från generalagenten, för det andra är frågan om hur begagnade dieselbilar ska hanteras. Med det vill jag ha sagt att det är för få märkesbilhandlare som satt sig in i nya affärsmodeller där deras roll blir betydligt mer sekundär än idag.

– För många bilverkstäder överskuggar personal- och kompetensfrågan tillsammans strukturförändringar som minskat servicebehov vardagen. Men egentligen borde de sätta sig in i konsekvenser av ny och uppkopplad fordonsteknik.

Christer Liljenberg är noga med att understryka vikten av att ha ett nyktert synsätt, att man förstår utvecklingen och sin situation som bilhandlare eller verkstad.

– Det är stora krafter i rörelse som vill motverka det senaste decenniets ökade friheter för bilhandlare, verkstäder och bilägare. Därför krävs en motrörelse som inte tillåter fordonssammansättarna med stöd av EU-kommissionen och EU-parlamentariker att vrida klockan tillbaka till en tid som ingen fri företagare inom motorbranschen längtar efter.

En dagsaktuell fråga är OBD-kontaktens framtid, enligt Christer Liljenberg. Starka krafter inom den europeiska fordonsindustrin är för att krav på full OBD ska tas bort i det nya regelverket för typgodkännande av nya bilmodeller. Istället ska uppkoppling och molntjänster endast vara kravet.

– Personligen tror jag inte att någon datortillverkare skulle ta bort möjligheten till USB-port avsiktligt, utan den är en viktig livlina in och ut datorn. För att belysa problemet, risken med OBD-kontakten tas bort , har vi inom svenska AFCAR-alliansen mött näringsdepartementet, vi har även framfört våra synpunkter till Konkurrensverket, säger Christer Liljenberg.

– Digitaliseringen är inget som ska motverkas, utan uppkopplade och automatiska fordon med annan drivlina än dagens är framtiden. Likaså nya affärs- och mobilitetsmodeller. Men man ska inte i skuggan av det arbetet försöka förändra konkurrensbilden, sätta andra regelverk ur spel, fortsätter Liljenberg och tillägger att små verkstäder och små märkesbilhandlare är mest utsatta när mattan under dem riskerar att ryckas undan av fordonstillverkarna med stöd av EU-parlamentariker.

Därför är det viktigt att både bilhandel och eftermarknad arbetar tillsammans för sina rättigheter och därmed gemensamma överlevnad.

– Vi vill inte hamna i en situation som innan avregleringen där fordonssammansättarna dikterade i princip samtliga villkor för motorbranschen, avslutar en bekymrad Christer Liljenberg.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.136