Bilhandeln och verkstäderna blir överkörda av biltillverkarna

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Bilhandlare och verkstäder väntar på att få gå genom ekluten. För märkesbilhandlare kan miljoner investerade i märkesprofilerade fastigheter vara slängda i sjön när fordonstillverkare rundar dem för att satsa massivt på direktförsäljning. Medan för både märkes- och allbilverkstäder kan allt svårare att få direktaccess till bilens hela digitala innehåll innebära att de, över tid, går sotdöden tillmötes.

Avgörandet ligger i politikernas händer,  de kan med en nära förestående knapptryckning i Bryssel radikalt ändra på spelreglerna och därmed affärsförutsättningarna för motorbranschens många fria företagare.

– Inom EU hotas många av bilhandelns och verkstädernas 4,3 miljoner arbetstillfällen om EU-kommissionen väljer att ställa sig på fordonssammansättarnas sida i frågor rörande oskäliga affärsvillkor för märkesåterförsäljare och rätten till direktaccess till bilens digitala innehåll för både bilhandlare och verkstäder, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och tillägger att även viktig samhällsservice – bilverkstäder – på landsbygden riskerar att slås ut.

En allvarlig situation om den politiska ambitionen är att hela Sverige ska leva, menar han.

– Vi är på väg mot en situation som kan liknas med nu eller aldrig, så allvarsamt är läget för den fria eftermarknaden och de små bilverkstäderna om vi får ett ogenomtänkt EU-beslut som ger fordonssammansättarna exklusiv rätt till bilens digitala innehåll.

Christer Liljenberg är bekymrad över utvecklingen, som vice ordförande för den europeiska eftermarknadsorganisationen, FIGIEFA, har han som ende nordbo deltagit i EU:s topp-och framtidsmöte för hela värdekedjan inom automotive, GEAR2030. Något som gett honom värdefulla insikter om framtiden och EU:s samlade ambition med den europeiska automotivesektorn.

– En viktig slutsats från toppmötet är att bilindustrin kommer att drabbas av en omfattande strukturomvandling i och med ökad digitalisering, autonom körning och uppkopplade fordon samt generella samhällsförändringar som urbanisering och krav på hållbarhet. Något som kommer att spilla över både på bilhandlare och verkstäder.

För 15 år sedan påbörjades en avreglering av både bilhandel och servicemarknad inom EU med större friheter för företagen och – inte minst – ökad valfrihet för bilägaren, konsumenten, tack vare fri konkurrensen.

– Men nu riskerar klockan att vridas tillbaka till en tid med fördyrande monopol och utbudshämmande konkurrensbegränsningar snarlikt innan 2002 när EU påbörjade avregleringen. Det är något som inte eftersträvas av SME-företagen i motorbranschen, säger Christer Liljenberg och tillägger att han ser ett problem i att många små och medelstora företag inom motorbranschen prioriterar att få vardagen att gå ihop. Eller väljer inte att se de stora frågorna, orosmolnen, tona upp sig i horisonten. Många är helt enkelt inte uppe på banan, enligt Liljenberg.

– För en svensk bilhandlare finns i nuläget två saker på bordet. För det första infria satta försäljningsmål så att bonus kan räknas hem från generalagenten, för det andra är frågan om hur begagnade dieselbilar ska hanteras. Med det vill jag ha sagt att det är för få märkesbilhandlare som satt sig in i nya affärsmodeller där deras roll blir betydligt mer sekundär än idag.

– För många bilverkstäder överskuggar personal- och kompetensfrågan tillsammans strukturförändringar som minskat servicebehov vardagen. Men egentligen borde de sätta sig in i konsekvenser av ny och uppkopplad fordonsteknik.

Christer Liljenberg är noga med att understryka vikten av att ha ett nyktert synsätt, att man förstår utvecklingen och sin situation som bilhandlare eller verkstad.

– Det är stora krafter i rörelse som vill motverka det senaste decenniets ökade friheter för bilhandlare, verkstäder och bilägare. Därför krävs en motrörelse som inte tillåter fordonssammansättarna med stöd av EU-kommissionen och EU-parlamentariker att vrida klockan tillbaka till en tid som ingen fri företagare inom motorbranschen längtar efter.

En dagsaktuell fråga är OBD-kontaktens framtid, enligt Christer Liljenberg. Starka krafter inom den europeiska fordonsindustrin är för att krav på full OBD ska tas bort i det nya regelverket för typgodkännande av nya bilmodeller. Istället ska uppkoppling och molntjänster endast vara kravet.

– Personligen tror jag inte att någon datortillverkare skulle ta bort möjligheten till USB-port avsiktligt, utan den är en viktig livlina in och ut datorn. För att belysa problemet, risken med OBD-kontakten tas bort , har vi inom svenska AFCAR-alliansen mött näringsdepartementet, vi har även framfört våra synpunkter till Konkurrensverket, säger Christer Liljenberg.

– Digitaliseringen är inget som ska motverkas, utan uppkopplade och automatiska fordon med annan drivlina än dagens är framtiden. Likaså nya affärs- och mobilitetsmodeller. Men man ska inte i skuggan av det arbetet försöka förändra konkurrensbilden, sätta andra regelverk ur spel, fortsätter Liljenberg och tillägger att små verkstäder och små märkesbilhandlare är mest utsatta när mattan under dem riskerar att ryckas undan av fordonstillverkarna med stöd av EU-parlamentariker.

Därför är det viktigt att både bilhandel och eftermarknad arbetar tillsammans för sina rättigheter och därmed gemensamma överlevnad.

– Vi vill inte hamna i en situation som innan avregleringen där fordonssammansättarna dikterade i princip samtliga villkor för motorbranschen, avslutar en bekymrad Christer Liljenberg.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.125