23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Med en stilren ansiktslyftning och största utrustningspaketet så flåsar Ford med nuvarande generation Kuga premium-konkurrenterna i nacken.

Ford Kuga 2.0 TDci 180 4WD

Ford delar sedan flera år motorer med PSA (Peugeot-Citroen) och i och med senaste generationsskiftet växlade Kuga från redan bra till ännu bättre dieselmotorer.

Klicka på bilden här intill för att se fler bilder på bilen!

I den modell vi provkört sitter PSA:s största diesel, en 2 liter stor motor på 180 hästar som ger 400 Newtonmeter. En maskin som ger nästan identiska prestanda med till exempel VW Tiguan TDI 190, Mercedes GLC 220 d eller BMW X3 20 d.

180 hästar som når hjulen via Fords 6-växlade dubbelkopplingslåda (Powershift) fungerar alldeles utmärkt och kraften räcker gott och väl till vardagsbehoven. Och de flesta Ford Kuga kommer gissningsvis rulla i staden och på asfalterade landsvägar.

Powershift-lådan växlar mjukt och smidigt, och den växlar upp anmärkningsvärt tidigt – ofta redan vid 1100-1200 varv/minut – gissningsvis för att spara bränsle.

Styrningen känns lagom direkt och rapp och fjädringen ganska lagom avvägd, det vill säga fast utan att för den skull upplevas som stötig. En bidragande orsak är säkert att det sitter hjul i förnuftig dimension på bilen - dubbfria Nokia-däck på 17-tumsfälgar.

Fords största utrustningspaket Vignale, som provbilen är försedd med innebär kromade ytterdetaljer och lyxigare designutförande på grillen utvändigt och quiltad läderklädsel, läderklädd instrumentpanel med synliga sömmar samt kostnadsfria tvättar hos utvalda Fordhandlare runt om i landet.

Sittkomforten i förarsätet är riktigt bra och sittställningen är upphöjd och upprätt, som i en lastbil.

På Kuga och även på flera andra Ford-modeller så är vindrutan ganska rundad i nederkanterna. Detta i kombination med stående vindrutetorkare gör att nästan hela framrutan sveps ren av torkarna. En ack så betydelsefull detalj under långkörningar i slaskigt vinterväglag i mörker.

Sedan förra generationen Kuga har Ford bantat ned antalet knappar i kupén och uppdaterat menysystemet till senaste versionen (Sync3) och en 8-tums pekskärm. Färddatorn och menysystemet känns också hyfsat lättmanövrerat jämfört med förra generationen Kuga och flera av de konkurrerande märkenas. Man kör sällan fast.

När det gäller bränsletörsten måste Kuga Tdci 180 4WD få klart godkänt – trots att Ford i sina egna specifikationer anger orealistiskt låga 0,52 liter milen i blandad körning. Men det gör å andra sidan alla andra konkurrenter också. Efter dryga 40 mil på mestadels landsväg och motorväg visar sig bilen ha nöjt sig med knappa 7 deciliter milen när tanken fylls upp. Det är långt från Fords uppgivna 0,52 liter milen men ganska bra för en storväxt SUV.

Ford hör än så länge inte till de biltillverkare som infört adblue-systemet för avgasrening på bred front. Ford Kuga med den största dieselmotorn klarar uppenbarligen EU:s avgasreningskrav utan adblue-system, medan den mindre bilen Peugeot 508 med exakt samma motor är utrustad med adblue. Volvo meddelade nyligen att man kommer införa adblue i hela dieselmodellprogrammet under nästa år, så att Ford hoppar på adblue-tåget när man lanserar sitt program med nya egenutvecklade motorer de närmaste åren är knappast en vild gissning.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.107