PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Med en stilren ansiktslyftning och största utrustningspaketet så flåsar Ford med nuvarande generation Kuga premium-konkurrenterna i nacken.

Ford Kuga 2.0 TDci 180 4WD

Ford delar sedan flera år motorer med PSA (Peugeot-Citroen) och i och med senaste generationsskiftet växlade Kuga från redan bra till ännu bättre dieselmotorer.

Klicka på bilden här intill för att se fler bilder på bilen!

I den modell vi provkört sitter PSA:s största diesel, en 2 liter stor motor på 180 hästar som ger 400 Newtonmeter. En maskin som ger nästan identiska prestanda med till exempel VW Tiguan TDI 190, Mercedes GLC 220 d eller BMW X3 20 d.

180 hästar som når hjulen via Fords 6-växlade dubbelkopplingslåda (Powershift) fungerar alldeles utmärkt och kraften räcker gott och väl till vardagsbehoven. Och de flesta Ford Kuga kommer gissningsvis rulla i staden och på asfalterade landsvägar.

Powershift-lådan växlar mjukt och smidigt, och den växlar upp anmärkningsvärt tidigt – ofta redan vid 1100-1200 varv/minut – gissningsvis för att spara bränsle.

Styrningen känns lagom direkt och rapp och fjädringen ganska lagom avvägd, det vill säga fast utan att för den skull upplevas som stötig. En bidragande orsak är säkert att det sitter hjul i förnuftig dimension på bilen - dubbfria Nokia-däck på 17-tumsfälgar.

Fords största utrustningspaket Vignale, som provbilen är försedd med innebär kromade ytterdetaljer och lyxigare designutförande på grillen utvändigt och quiltad läderklädsel, läderklädd instrumentpanel med synliga sömmar samt kostnadsfria tvättar hos utvalda Fordhandlare runt om i landet.

Sittkomforten i förarsätet är riktigt bra och sittställningen är upphöjd och upprätt, som i en lastbil.

På Kuga och även på flera andra Ford-modeller så är vindrutan ganska rundad i nederkanterna. Detta i kombination med stående vindrutetorkare gör att nästan hela framrutan sveps ren av torkarna. En ack så betydelsefull detalj under långkörningar i slaskigt vinterväglag i mörker.

Sedan förra generationen Kuga har Ford bantat ned antalet knappar i kupén och uppdaterat menysystemet till senaste versionen (Sync3) och en 8-tums pekskärm. Färddatorn och menysystemet känns också hyfsat lättmanövrerat jämfört med förra generationen Kuga och flera av de konkurrerande märkenas. Man kör sällan fast.

När det gäller bränsletörsten måste Kuga Tdci 180 4WD få klart godkänt – trots att Ford i sina egna specifikationer anger orealistiskt låga 0,52 liter milen i blandad körning. Men det gör å andra sidan alla andra konkurrenter också. Efter dryga 40 mil på mestadels landsväg och motorväg visar sig bilen ha nöjt sig med knappa 7 deciliter milen när tanken fylls upp. Det är långt från Fords uppgivna 0,52 liter milen men ganska bra för en storväxt SUV.

Ford hör än så länge inte till de biltillverkare som infört adblue-systemet för avgasrening på bred front. Ford Kuga med den största dieselmotorn klarar uppenbarligen EU:s avgasreningskrav utan adblue-system, medan den mindre bilen Peugeot 508 med exakt samma motor är utrustad med adblue. Volvo meddelade nyligen att man kommer införa adblue i hela dieselmodellprogrammet under nästa år, så att Ford hoppar på adblue-tåget när man lanserar sitt program med nya egenutvecklade motorer de närmaste åren är knappast en vild gissning.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.213