En delseger vunnen i kampen om OBD-kontakten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Striden om OBD-kontaktens framtid har tagit en ny vändning sedan EU:s tjänstemän sett till att OBD finns kvar i förslaget till nytt regelverk för typgodkännande av nya bilmodeller. Bilindustrin ville att tillgången (för bland annat den fria sektorn) till OBD skulle tas bort ur regelverket.

– Jag vill passa på och tacka alla våra medlemmar som lyssnade på oss och besvarade frågorna som EU-kommissionen ställde genom den så kallade Ricardo-studien för ett par år sedan. Nu bekräftar EU:s representanter att skrivningen finns kvar i förslaget till reformen av typgodkännande och övervakning för motorfordon, säger Bo Ericsson, vd för SFVF och tillägger att det här är en bra julklapp till hela motorbranschen, såväl bilhandlare som verkstäder.

– Vi är extra glada att se att de viktiga bestämmelserna om bland annat OBD-kontakten och tillgång till RMI ingår utan ändringar. Avtalet måste emellertid fortfarande röstas av ministerrådet å ena sidan och EU-parlamentet (i IMCO-utskottet och i plenum nästa år) å andra sidan, men vi är övertygade om att det nu inte blir ytterligare ändringar i texten, säger Ericsson.

Det här betyder i så fall att de antagna ändringsförslagen utgör ett steg framåt och kommer att ha en positiv inverkan för hela motorbranschen. En bransch med 500 000 företag som sysselsätter över 4,3 miljoner människor i hela Europa och erbjuder tjänster till 284 miljoner fordonsägare och verkstads-/företagsledare inom EU.

 Nästa steg gäller att OBD ska vara tillgänglig även när fordonet är i rörelse. Även det skulle vara en stor förbättring, men problemet är ännu inte helt löst eftersom vissa fordonstillverkare har börjat förhindra åtkomst via OBD-porten genom att använda elektroniska åtkomstcertifikat som endast fungerar tillsammans med OE-verktyget från respektive fordonstillverkare.

 

AFCAR (där SFVF ingår) har försökt att ta itu med detta problem, tyvärr kom detta ändringsförslag för sent för det senaste mötet och kunde inte ingå men arbetet fortsätter.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.161