23948sdkhjf

2017 blev det bästa bilåret någonsin

- När vi summerar bilåret 2017 kan vi konstatera att det blev ett rekordår för både personbilar och lastbilar. Nyregistreringarna av personbilar ökade med 1,9 procent och uppgick till 379 255 bilar, vilket är den högsta nivån någonsin. Registreringarna av både lätta och tunga lastbilar ökade och nådde också rekordnivåer, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Under december registrerades enligt BIL Sweden 34 820 nya personbilar vilket är en minskning med 6,6 procent jämfört med samma månad förra året, då 37 281 personbilar registrerades. Under året har 379 255 personbilar registrerats vilket är 1,9 procent fler än förra året, då 372 318 personbilar registrerades.

Tätplatsen bland personbilsregistreringarna under året intogs av:

Volvo XC60 med 24 090 registreringar (förra året 16 266) följd av Volvo S/V90 22 593 (4 197), VW Golf 20 055 (22 084), Volvo S/V60 15 116 (16 755), VW Passat 15 057 (15 716), Volvo V40N 10 524 (12 691), VW Tiguan 9 836 (4 492), BMW 5-Serie 6 670 (5 435), Toyota Auris 6 208 (7 423) och Skoda Octavia 5 794 (5 889).

- Personbilsmarknaden under 2017 gick ännu bättre än förväntat och vår helårsprognos på 375 000 bilar överträffades. Minskningen för personbilarna i december förklaras till stor del av en sk kalendereffekt då det var två färre registreringsdagar jämfört med december förra året. Två färre registreringsdagar motsvarar tio procent färre registreringar. December 2017 var den näst bästa decembermånaden någonsin för personbilar, fortsätter Bertil Moldén.

- Den mycket starka fordonsmarknaden förklaras av att Sverige är inne i en högkonjunktur, räntorna är rekordlåga och hushållen är köpstarka och optimistiska om framtiden. Till detta kan läggas en växande befolkning och en stabil arbetsmarknad med historiskt sett låga varsel. Likaså är lagren av begagnade bilar hos den auktoriserade MRF-handeln på mycket balanserade nivåer. Vissa handlare rapporterar t.o.m. om brist på attraktiva modeller/versioner, säger Bertil Moldén.

- Vår prognos för 2018 på 360 000 nya personbilar visar att vi tror på en fortsatt mycket stark bilmarknad även i år. Slår prognosen in blir 2018 det tredje bästa bilåret någonsin. Förutsättningarna är goda för en en bra bilmarknad i år då den svenska ekonomin väntas vara fortsatt stark och räntorna förbli låga. Därtill är 2018 ett valår, säger Bertil Moldén.

- Det nya bonus-malus systemet, som träder i kraft för personbilar och lätta lastbilar/bussar som nyregistreras från 1 juli i år, medför i många fall en kraftigt höjd fordonsskatt under de tre första åren. Det i sin tur kommer medföra en ryckighet på marknaden med tidigarelagda registreringar före halvårsskiftet av bilar som drabbas av höjd fordonsskatt. Den som vill vara säker på att få sin nya bil registrerad före 1 juli i år och undvika den höjda skatten bör därför beställa sin bil omgående, säger Bertil Moldén.

- Samtidigt kommer vi få en senareläggning av nyregistreringar av de el- och laddhybrider som från 1 juli får en bonus som överstiger dagens supermiljöbilspremie, vilken slopas från halvårsskiftet, fortsätter Bertil Moldén.

- Vår bedömning är att det under det första tertialet (jan-april) i år kommer registreras 20 procent av årsvolymen, under det andra tertialet 60 procent och under det tredje tertialet 20 procent av årsvolymen, säger Bertil Moldén.

- Vi bedömer att nyregistreringarna av lätta lastbilar kommer att hamna på 54 000 fordon under 2018. Slår prognosen in hamnar 2018 på den näst högsta nivån någonsin. Fortsatt stark konjunktur i år driver på lastbilsförsäljningen, säger Bertil Moldén.

- Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på högst 50 g/km, uppgick till

19 210 bilar under 2017, vilket är en ökning med 48 procent jämfört med 2016. Vår prognos är att det kommer nyregistreras ca 34 000 supermiljöbilar under 2018, vilket innebär en uppgång med 77 procent jämfört med 2017 och en marknadsandel på drygt nio procent av totalmarknaden, säger Bertil Moldén.

- Även om det fortfarande är låga nivåer så håller Sverige sig väl framme och ligger på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, när det gäller andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna. När alltfler elbilar och laddhybrider kommer ut på marknaden och ersätter äldre bilar med sämre miljöprestanda så innebär det lägre utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp från den svenska bilflottan, fortsätter Bertil Moldén.

 

- En förnyelse av bilparken där fler nya bilar kommer ut på våra vägar och ersätter gamla bilar som skrotas ut är mycket positivt ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. En ny bil idag släpper t.ex. bara ut hälften så mycket koldioxid som en ny bil som såldes i början på 80-talet. Effekterna av en förnyelse av fordonsparken med energieffektivare fordon och ökad användning av biodrivmedel kan utläsas ur Naturvårdsverkets och SCBs statistik som visar att utsläppen av växthusgaser från hela den svenska personbilsparken minskade med 3,3 procent under 2016 trots en ökad trafik på våra vägar. För vägtrafiken totalt inkl lastbilar/bussar var minskningen av växthusgasutsläppen 5,6 procent, säger Bertil Moldén. 

- Nya bilar är också betydligt trafiksäkrare än gamla bilar. Risken att dö i en trafikolycka har minskat med 90 procent om man jämför de modernaste bilarna idag med en bil från tidigt 80-tal. Exempel på trafik-säkerhetshöjande system är krockkuddar och antisladdsystem, som idag är standard på nya bilar. Ett annat exempel är automatiska nödbromsningssystem, som enligt färska siffror från BIL Sweden finns på 79 procent av de nya bilar som registrerades under 2017, vilket kan jämföras med 73 procent under 2016, avslutar Bertil Moldén.

 

 

Under 2017 registrerades enligt preliminära siffror från BIL Sweden 379 255 nya personbilar, vilket är en ökning med 1,9% jämfört med 2016 års siffra på 372 318. 2017 års siffra är den högsta någonsin och slår det tidigare rekordet från 2016. De totala lastbilsregistreringarna under 2017 uppgick till 62 132 (nytt rekord), en ökning med 6,8%. Motsvarande siffror för lätta lastbilar på högst 3,5 tons totalvikt var 55 382 (nytt rekord), vilket är en ökning med 7,2%. Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 4,8%, till 6 196 fordon och därmed överträffades det tidigare rekordet från 1989 på 6 133 nyregistreringar.  

Under enbart december minskade personbilsregistreringarna med 6,6% till 34 820. Nedgången förklaras till stor del av att det var två färre registreringsdagar jämfört med december förra året. Två färre registreringsdagar motsvarar 10% färre registreringar. De totala lastbilsregistreringarna ökade med 1,1%, lätta lastbilar ökade med 3,0% och tunga lastbilar över 16 ton minskade med 10,3% under december.

Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 4,3 procent under 2017. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 49,1% under 2017. Under 2016 var dieselandelen 52,3%.

- Den främsta anledningen till minskningen av dieselandelen är att allt fler byter sin nuvarande diesel-drivna tjänstebil mot en elektrifierad bensin plug-in hybrid, tack vare mycket gynnsamt förmånsvärde. Även företaget/arbetsgivaren är vinnare i och med att plug-in hybriden har mycket låg TCO (Total Cost of Ownership), säger Bertil Moldén.

Antalet nyregistreringar av miljöbilar under 2017 uppgick till 65 299 och miljöbilsandelen till 17,2%, enligt den miljöbilsdefinition som gäller från 1 januari 2013. Under 2016 uppgick motsvarande miljöbilsandel till 16,5%.

Antalet nyregistrerade supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på max 50 g/km, uppgick till 2 141 st i december 2017 jämfört med 1 359 december 2016. Jan-dec 2017 nyregistrerades 19 210 supermiljöbilar jämfört med 12 995 jan-dec 2016. Supermiljöbilarnas andel av de totala nyregistreringarna var 5,1% under jan-dec 2017 och 3,5% under jan-dec 2016.

Antalet nyregistrerade eldrivna lätta lastbilar på högst 3,5 ton uppgick till 17 st i december 2017 jämfört med 30 st i december 2016. Jan-dec 2017 registrerades 314 st eldrivna lätta lastbilar jämfört med 273 st under jan-dec 2016.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078