Det nya årets viktigaste juridik-tips för fordonsverkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Ulf Stefansson, jurist på SFVF Sveriges Fordonsverkstäders Förening, kommer nu med 2018 års bästa juridiktips för fordonsverkstäder under rubriken:

"Låt inte kunderna köra iväg med obetalda arbeten!"

-Att låta kunderna slippa betala för att de är missnöjda med något som verkstaden utfört för att sedan köra iväg med sina fordon är ingen bra idé. Att låta kunderna betala mot faktura kan även det straffa sig rejält om kunderna sedan inte betalar. Att endast acceptera direktbetalning innan fordonet lämnas ut är det bästa ni kan göra.

Om ni inte från början ingått avtal med kunden om fakturabetalning har verkstaden alltid rätt att hålla kvar ett fordon till dess att full betalning sker. Är kunden ändå missnöjd med det utförda arbetet får denne i sådana fall göra en invändning på fakturan och snällt betala för att ha rätt att få ut bilen. Så säger lagen.

För att minimera tvister kring betalningen är det lika viktigt att kundens signatur finns på arbetsorder eller att kunden på annat sätt skriftligen bekräftar arbete och kostnad. En bekräftelse på annat sätt görs lämpligen via sms eller E-post.

Utser kunden någon annan som betalare är det även här viktigt med ett skriftligt godkännande av arbetet för att visa att kunden trots allt är beställare av den utförda tjänsten. I dessa fall är det extra viktigt att inte lämna ut fordonet till beställaren förrän full betalning skett från betalningsansvarig. Om den som är betalningsansvarig enligt beställaren motsätter sig att betala är signaturen viktig eftersom denna gör beställaren solidariskt betalningsansvarig gentemot verkstaden. 

Om kunden kört iväg med sitt fordon trots obetald reparation och sedan inte betalar finns det få incitament för denne till att dra tvisten vidare till exempelvis ARN och begära betalningsbefrielse. För att ni som verkstad ska kunna få betalt är det nog tyvärr som så att ni får gå vidare med ett betalningsföreläggande till Kronofogden och om kunden inte betalar blir det ett ärende för Tingsrätten. I många fall sker även en förlikning i Tingsrätten trots att ni som verkstad har rätten på er sida. Detta görs för att domstolsväsendet i allmänhet har som mål att uppnå förlikningar vid ekonomiska tvister.

Det blir allt vanligare att kunder inte betalar varför det är så viktigt att inga fordon lämnas ut förrän full betalning erlagts. Det blir oerhört tidskrävande för er verkstäder att kräva in betalningarna och det är då bättre att en missnöjd kund själv får göra jobbet och gå vidare till ARN eller domstol.

Den enda säkerhet mot full betalning som i regel kan ställas är kundens fordon. Detta ska ni hålla hårt på då kostnaden för tiden det tar att lyckas få betalt i många fall överstiger intäkterna från själva det utförda arbetet som ni kräver kunden på.

”Om ni inte har tid att göra rätt från början, hur ska ni då få tid att göra om det?”

Ulf Stefansson, SFVF.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.185