23948sdkhjf

Laddbara bilar ökade 62 % under 2017

Förra året rådde högtryck i bilhallarna generellt, vilket också präglat utvecklingen för de laddbara bilarna. Under årets fem sista månader noterades fyra rekordmånader (augusti, september, oktober, november). Under december ökade beståndet av laddbara bilar i Sverige med 1 857 stycken, den tredje högsta ökningen någonsin. Totalt fanns vid utgången av året 45 395 laddbara bilar i Sverige, en ökning med 62 procent jämfört med föregående år. Power Circles prognos är att vi når nära 80 000 laddbara bilar i slutet av året.

När 2017 summeras kan det konstateras att marknaden för laddbara bilar haft en starkt uppåtgående trend. Första halvan av året inleddes försiktigt, med en genomsnittlig tillväxt per månad på drygt 1 100 bilar. Under årets avslutande fem månader ökade genomsnittet till drygt 1 800 bilar per månad. Sammantaget ökade antalet laddbara bilar i trafik med 17 287 stycken. Det är än så länge laddhybriderna som är mest populära, nära åtta av tio av tillkommande bilar under 2017 var laddhybrider.

Samtidigt fortsätter utbudet av antalet laddbara modeller för kunderna att välja mellan att breddas. Under 2017 noterade 31 bilmodeller ökningar med mer än 100 exemplar. Det finns fler laddhybrider än elbilar att välja mellan, 22 modeller med laddhybridteknik jämfört med 9 modeller med endast eldrift.

- Givet förutsättningarna blev 2017 ett bra år för de laddbara bilarna. Vi tror att omställningstakten ökar ytterligare 2018 och spår att vi har ca 80 000 laddbara bilar vid årets slut. Växande laddinfrastruktur, fler elbilsmodeller med bra räckvidd och inte minst bonus-malus och ladda hemma-stöd bidrar under året. Det blir en spännande marknad att följa. Vår enda oro är att bilbranschen underskattar efterfrågan, med långa leveranstider till följd, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Under detta år kommer en del spännande produktnyheter, främst på elbilssidan. En ny Nissan Leaf med räckvidd runt 25 mil börjar levereras i under våren. Samtidigt har Opel nyligen meddelat att man åter öppnar orderböckerna för Ampera-e, förhoppningsvis når några exemplar Sverige. Eldrivna stadsjeepar har lyst med sin frånvaro hittills, men under året kommer ett antal helt eldrivna modeller i olika prisklasser. Hyundai Kona och Kia Niro EV får båda räckvidder över 30 mil och prislappar runt 350 000 kr. I de högre prissegmenten kommer Jaguar I-PACE och Audi e-Quattro.

- Det finns nu ett mycket brett utbud av modeller med låga utsläpp, både elbilar, laddhybrider, gasbilar och bränslecellsbilar. Det är därför dags att ändra dagens miljöbilsdefinition. När bonus-malus träder i kraft bör miljöbilsdefinitionen endast omfatta klimatbonusbilarna, det vill säga bilar med utsläpp under 60 gram CO2 eller med gasdrift, säger Olle Johansson.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 625 laddpunkter (+261) fördelat på 1 263 laddstationer. Under 2017 ökade antalet publika laddpunkter med 76 %. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger oförändrat på 0,10, vilket innebär att det finns en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige.

Det finns nu totalt 53 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 11 olika kommuner.

De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S (2 881 st) samt Nissan Leaf (2 602 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (8 344 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (7 647 st) vanligast.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078