23948sdkhjf

Inkörning på tomgång en invitation till komponentskador

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Bilverkstäder i många länder tenderar att använda ett förfarande för inkörning av motorer som är helt överflödigt och framför allt skadlig för motorn. Efter installationen av en motor så lämnas motorn på tomgång i flera timmar och ibland i flera dagar. Detta antas vara en mild metod att köra in en motor på, att inte utsätta den för belastning och därmed minska risken för skador. Inget kan vara mer fel.

Att låta en motor stå länge eller i flera timmar på tomgång efter montering av motorn är extremt skadligt för motorn. Att köra in en motor på tomgång är inte möjligt. Denna metod kan leda till allvarligt slitage eller skador på motorn.

Problem som är förknippade med inkörning på tomgång:

  • Det låga motorvarvtalet innebär att oljepumpen genererar för lite tryck och ger inte tillräckligt med olja till smörjpunkterna i motorn.
  • Lagerna smörjs och kyls inte ordentligt. Smuts och partiklar ifrån inkörningen spolas inte ut ur lagerna.
  • Det kommer inte tillräckligt med olja ur lagerna, med följd av att för lite olja sprayas på cylinderväggarna. Smuts och partiklar sköljs inte bort, vilket orsakar förtida slitage och även skador.
  • Tryckventilen för kolvkylningen öppnar inte när motorn går på tomgång. Kolven kyls inte och bristen på oljedroppar leder till dålig smörjning vid kolvbulten och dess lagring.
  • Turbon smörjs och kyls inte ordentligt. Det räcker med att tomgångsköra i 20 minuter för att turbon ska ta skada – inte bara vid inkörning av en motor utan även vid normal tomgångskörning.
  • För dåligt trycksatt olja gör att en otillräcklig mängd olja levereras till komponenter så som ventiler, kamaxlar eller vipparmar.
  • Kolvringarna kan inte ge en korrekt tätning vid tomgång. Varma förbränningsgaser läcker förbi och hettar upp cylinderväggarna och detta skadar oljefilmen. Under ogynnsamma förhållande kan oljan ta sig in till förbränningskammaren och orsaka blå rök och att olja kommer ut ifrån avgasröret.

Rekommendationer för inkörning av utbytesmotorer

Motorn ska köras in genom att köra bilen på vägen. Var uppmärksam på tomgångskörning. Vi rekommenderar ingen tomgångskörning under inkörningsperioden då motorn kan ta skada av detta.

Rekommendationer för inkörning av utbytesmotorer på vägen:

  • Motorn ska ha nått sin arbetstemperatur före belastning.
  • Belasta motorn 60-80% under de första 750-1000 km.
  • Fordonet ska inte vara för tungt lastat eller dra släp.       
  • Kör motorn vid varierande hastigheter som inte överstiger 2/3 av det maximala motorvarvtalet.
  • Växla upp i raskt takt när du kör och undvik för låga varvtal.                        
  • Undvik höga varvtal, särskilt på höga växlar.
  • Växla ner i tid, undvik hög belastning vid låga varvtal.
  • Undvik långvarig körning i uppförsbacke med överdriven belastning.
  • Undvik långvarig körning i nedförsbacke (otillräcklig belastning och oönskad övervarvning).     
  • Kör inte på motorvägar eller i maximal hastighet.
  • Undvik att motorbromsa vid höga varvtal.
  • Undvik att köra i överbelastad tät trafik. Att köra på öppna vägar och i fritt flytande stadstrafik är bäst. Undvik alltid att köra i städer vid extremt höga temperaturer och i rusningstrafik med täta stopp vid trafikljus och trafikstockningar.
  • Håll konstant kontroll över oljenivån under inkörningsfasen, eftersom oljeförbrukningen kan vara högre under denna period, för att sedan minska till normal nivå. Det är lämpligt att kontrollera oljenivån var 50-100 km och fyll på olja vid behov. Om det finns en märkbar sänkning av oljenivån på oljestickan, fortsätt att övervaka med kortare intervaller.
  • Överfyll inte motorn med olja.
  • Byt olja efter 1000 km och – extremt viktigt – byt oljefiltret också. Använd en olja som rekomenderas enligt biltillverkarens rekomendationer. 

I övrigt ska motorns underhåll ske enligt biltilverkarens anvisningar.

Källa: Nordic Motor Center

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Höga krav på bihandlaren i ARN

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nyhetsbrev

Nu kommer de nya registreringsnumren

Arkiv

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Idag presenterar Ford Motor Co. Och Volkswagen Group ett nytt samarbete

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Ford vill dra ned i Europa Flera tusen jobb hotas

Ford Motor Co. drar ner verksamheten ordentligt i Europa. Tusentals anställda får gå samtidigt som olönsamma marknader lämnas. Detta för att vända förlusterna till vinst, rapporterar flera medier.

Nytt släckmedel kan hejda bilbränders spridning

Ursprungligen är släckmedlet AVD (Aqueous Vermiculite Dispersion) framtaget för att släcka bränder i litiumjonbatterier. Men nya tester visar att AVD också kan användas för att hejda ett snabbt brandförlopp.

Bildar nytt företag inom grön el

KGK blir distributör för Launch diagnostik i Sverige

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

Ny UV-grundfyller från Basf

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Ny vd för Circle K Sverige AB

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Miljö- och Kemidagarna 2019: anmäl dig i januari och få rabatt!

Reparationskit till BMW diffen HAG215

Äkta oktanbooster för racing

LED arbetsbelysning

Ny drivknut till Hyundai

Ny Volvoaxel

Nytillverkad spridare till Opel

Hjullager med nav till Audi

Dieselpump till Renault

Sänd till en kollega

0.102