Inkörning på tomgång en invitation till komponentskador

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Bilverkstäder i många länder tenderar att använda ett förfarande för inkörning av motorer som är helt överflödigt och framför allt skadlig för motorn. Efter installationen av en motor så lämnas motorn på tomgång i flera timmar och ibland i flera dagar. Detta antas vara en mild metod att köra in en motor på, att inte utsätta den för belastning och därmed minska risken för skador. Inget kan vara mer fel.

Att låta en motor stå länge eller i flera timmar på tomgång efter montering av motorn är extremt skadligt för motorn. Att köra in en motor på tomgång är inte möjligt. Denna metod kan leda till allvarligt slitage eller skador på motorn.

Problem som är förknippade med inkörning på tomgång:

  • Det låga motorvarvtalet innebär att oljepumpen genererar för lite tryck och ger inte tillräckligt med olja till smörjpunkterna i motorn.
  • Lagerna smörjs och kyls inte ordentligt. Smuts och partiklar ifrån inkörningen spolas inte ut ur lagerna.
  • Det kommer inte tillräckligt med olja ur lagerna, med följd av att för lite olja sprayas på cylinderväggarna. Smuts och partiklar sköljs inte bort, vilket orsakar förtida slitage och även skador.
  • Tryckventilen för kolvkylningen öppnar inte när motorn går på tomgång. Kolven kyls inte och bristen på oljedroppar leder till dålig smörjning vid kolvbulten och dess lagring.
  • Turbon smörjs och kyls inte ordentligt. Det räcker med att tomgångsköra i 20 minuter för att turbon ska ta skada – inte bara vid inkörning av en motor utan även vid normal tomgångskörning.
  • För dåligt trycksatt olja gör att en otillräcklig mängd olja levereras till komponenter så som ventiler, kamaxlar eller vipparmar.
  • Kolvringarna kan inte ge en korrekt tätning vid tomgång. Varma förbränningsgaser läcker förbi och hettar upp cylinderväggarna och detta skadar oljefilmen. Under ogynnsamma förhållande kan oljan ta sig in till förbränningskammaren och orsaka blå rök och att olja kommer ut ifrån avgasröret.

Rekommendationer för inkörning av utbytesmotorer

Motorn ska köras in genom att köra bilen på vägen. Var uppmärksam på tomgångskörning. Vi rekommenderar ingen tomgångskörning under inkörningsperioden då motorn kan ta skada av detta.

Rekommendationer för inkörning av utbytesmotorer på vägen:

  • Motorn ska ha nått sin arbetstemperatur före belastning.
  • Belasta motorn 60-80% under de första 750-1000 km.
  • Fordonet ska inte vara för tungt lastat eller dra släp.       
  • Kör motorn vid varierande hastigheter som inte överstiger 2/3 av det maximala motorvarvtalet.
  • Växla upp i raskt takt när du kör och undvik för låga varvtal.                        
  • Undvik höga varvtal, särskilt på höga växlar.
  • Växla ner i tid, undvik hög belastning vid låga varvtal.
  • Undvik långvarig körning i uppförsbacke med överdriven belastning.
  • Undvik långvarig körning i nedförsbacke (otillräcklig belastning och oönskad övervarvning).     
  • Kör inte på motorvägar eller i maximal hastighet.
  • Undvik att motorbromsa vid höga varvtal.
  • Undvik att köra i överbelastad tät trafik. Att köra på öppna vägar och i fritt flytande stadstrafik är bäst. Undvik alltid att köra i städer vid extremt höga temperaturer och i rusningstrafik med täta stopp vid trafikljus och trafikstockningar.
  • Håll konstant kontroll över oljenivån under inkörningsfasen, eftersom oljeförbrukningen kan vara högre under denna period, för att sedan minska till normal nivå. Det är lämpligt att kontrollera oljenivån var 50-100 km och fyll på olja vid behov. Om det finns en märkbar sänkning av oljenivån på oljestickan, fortsätt att övervaka med kortare intervaller.
  • Överfyll inte motorn med olja.
  • Byt olja efter 1000 km och – extremt viktigt – byt oljefiltret också. Använd en olja som rekomenderas enligt biltillverkarens rekomendationer. 

I övrigt ska motorns underhåll ske enligt biltilverkarens anvisningar.

Källa: Nordic Motor Center

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

1

Därför friades bilrånare

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.202