23948sdkhjf

Inkörning på tomgång en invitation till komponentskador

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Bilverkstäder i många länder tenderar att använda ett förfarande för inkörning av motorer som är helt överflödigt och framför allt skadlig för motorn. Efter installationen av en motor så lämnas motorn på tomgång i flera timmar och ibland i flera dagar. Detta antas vara en mild metod att köra in en motor på, att inte utsätta den för belastning och därmed minska risken för skador. Inget kan vara mer fel.

Att låta en motor stå länge eller i flera timmar på tomgång efter montering av motorn är extremt skadligt för motorn. Att köra in en motor på tomgång är inte möjligt. Denna metod kan leda till allvarligt slitage eller skador på motorn.

Problem som är förknippade med inkörning på tomgång:

  • Det låga motorvarvtalet innebär att oljepumpen genererar för lite tryck och ger inte tillräckligt med olja till smörjpunkterna i motorn.
  • Lagerna smörjs och kyls inte ordentligt. Smuts och partiklar ifrån inkörningen spolas inte ut ur lagerna.
  • Det kommer inte tillräckligt med olja ur lagerna, med följd av att för lite olja sprayas på cylinderväggarna. Smuts och partiklar sköljs inte bort, vilket orsakar förtida slitage och även skador.
  • Tryckventilen för kolvkylningen öppnar inte när motorn går på tomgång. Kolven kyls inte och bristen på oljedroppar leder till dålig smörjning vid kolvbulten och dess lagring.
  • Turbon smörjs och kyls inte ordentligt. Det räcker med att tomgångsköra i 20 minuter för att turbon ska ta skada – inte bara vid inkörning av en motor utan även vid normal tomgångskörning.
  • För dåligt trycksatt olja gör att en otillräcklig mängd olja levereras till komponenter så som ventiler, kamaxlar eller vipparmar.
  • Kolvringarna kan inte ge en korrekt tätning vid tomgång. Varma förbränningsgaser läcker förbi och hettar upp cylinderväggarna och detta skadar oljefilmen. Under ogynnsamma förhållande kan oljan ta sig in till förbränningskammaren och orsaka blå rök och att olja kommer ut ifrån avgasröret.

Rekommendationer för inkörning av utbytesmotorer

Motorn ska köras in genom att köra bilen på vägen. Var uppmärksam på tomgångskörning. Vi rekommenderar ingen tomgångskörning under inkörningsperioden då motorn kan ta skada av detta.

Rekommendationer för inkörning av utbytesmotorer på vägen:

  • Motorn ska ha nått sin arbetstemperatur före belastning.
  • Belasta motorn 60-80% under de första 750-1000 km.
  • Fordonet ska inte vara för tungt lastat eller dra släp.       
  • Kör motorn vid varierande hastigheter som inte överstiger 2/3 av det maximala motorvarvtalet.
  • Växla upp i raskt takt när du kör och undvik för låga varvtal.                        
  • Undvik höga varvtal, särskilt på höga växlar.
  • Växla ner i tid, undvik hög belastning vid låga varvtal.
  • Undvik långvarig körning i uppförsbacke med överdriven belastning.
  • Undvik långvarig körning i nedförsbacke (otillräcklig belastning och oönskad övervarvning).     
  • Kör inte på motorvägar eller i maximal hastighet.
  • Undvik att motorbromsa vid höga varvtal.
  • Undvik att köra i överbelastad tät trafik. Att köra på öppna vägar och i fritt flytande stadstrafik är bäst. Undvik alltid att köra i städer vid extremt höga temperaturer och i rusningstrafik med täta stopp vid trafikljus och trafikstockningar.
  • Håll konstant kontroll över oljenivån under inkörningsfasen, eftersom oljeförbrukningen kan vara högre under denna period, för att sedan minska till normal nivå. Det är lämpligt att kontrollera oljenivån var 50-100 km och fyll på olja vid behov. Om det finns en märkbar sänkning av oljenivån på oljestickan, fortsätt att övervaka med kortare intervaller.
  • Överfyll inte motorn med olja.
  • Byt olja efter 1000 km och – extremt viktigt – byt oljefiltret också. Använd en olja som rekomenderas enligt biltillverkarens rekomendationer. 

I övrigt ska motorns underhåll ske enligt biltilverkarens anvisningar.

Källa: Nordic Motor Center

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

På Stora Leverantörsdagen den 25 oktober, kommer BASF’s Josef R. Wuensch, Senior Vice President, Structural Materials & Systems, Automotive R&D. tala om nya innovativa material.

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Nyhetsbrev

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Arkiv

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.139