23948sdkhjf

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

På världens största elektronikmässa – CES i Las Vegas – är en av nyheterna danska tillverkaren Fisker som nu lanserar en ny elbil, Fisker Emotion.

Dansk-amerikanske bildesignern och entreprenören Henrik Fisker slog världen med häpnad då han 2011 lanserade lyxiga Fisker Karma – en så kallad EVer, det vill säga en eldriven 4-dörrarssedan på 403 hästar som även hade en 2-liters bensinmotor under huven, vilken dock bara var avsedd för att ladda batterierna.

Nu tar Fisker nya tag med kinesiska ägare och det nya företag han startade 2016 och lanserar en helt ny elbil – Fisker Emotion.

Det intressantaste med nya Fisker Emotion – utöver att bilen nästan är helt dansk – är bilens räckvidd och laddtiden för batterierna. Enligt Fisker ska Emotion klara 65 mil på en laddning. Ännu intressantare är kanske att bilens batterier kräver bara 9 minuters laddning för att klara ytterligare 20 mils körning.

Men Henrik Fisker nöjer sig inte med det. Han säger sig räkna med att år 2023 kunna presentera ett helt nytt batteri som klarar 82,5 mil på en laddning, och som kräver extremt mycket kortare laddtid.

Kineserna håller sig framme på elbilsmarknaden; uppstickaren vid namn Byton visar upp eldrivna konceptbilen Byton SUV på CES. Kinesiska bolaget Byton grundades i höstas av

Carsten Breitfeld och Daniel Kirchert, som tidigare jobbat hos BMW och Nissans lyxmärke Infiniti.

2020 lanserar Mercedes nya A-Klass och redan på CES kan man skönja hur den kommer att se ut; deras konceptbil EQ A är i grund och botten nya A-Klass. EQ A har fått större innerutrymmen, fler skärmar och en överraskande eldriven variant; eller vad sägs om 272 hästkrafter sprungna ur två elmotorer – en vid varje axel.

Ännu närmare produktion ligger en rad nyheter från Korea; På mässan visar Hyundai sina nya Kona electric och vätgasdrivna modellen Nexo. Båda är klara för lansering 2019. Och på syskonmärket Kia visar man eldrivna Niro EV, som dock fortfarande befinner sig på konceptstadiet.

Källa: Flemming HaslundMotormagasinet.dk

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078