23948sdkhjf

Stora miljövinster med att renovera växellådor

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Industriellt kretsloppstänkande med renovering av fordonskomponenter blir allt viktigare för världens biltillverkare som prioriterar en cirkulär ekonomi med stort fokus på miljön. Fler och fler komponenter renoveras, återtillverkas, och en sådan komponent är växellådor. Råvarubristen under andra världskriget ledde till att Volvo redan 1945 började renovera växellådor. Idag renoverar STS, Scandinavian Transmission Service AB i Stenungsund, varje år 3 500 växellådor åt Volvo Cars. Samarbetet med Volvo Cars startade redan 1969. En nyligen presenterad masteruppsats vid Chalmers Universitet i Göteborg visar att miljövinsterna med renovering är stora jämfört med nytillverkning.

Pranav Gahane och Mohamad Kaddoura har i arbetet med masteruppsatsen ”Remanufacturing in circular economy: A gearbox example” genomfört en omfattande livscykelanalys (LCA, Life Cycle Assessment) av 30 komponenter i en renoverad och en nytillverkad växellåda. Målet har varit att få fram en helhetsbild av hur stor den total miljöpåverkan är för bl a råvaruutvinning, tillverknings-processer, användning, transporter till renoveringsverkstad och energiåtgång. Även en analys av livscykelkostnaderna (LCC) har genomförts. Uppsatsarbetet har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Volvo Cars, STS och Mistra REES. Mistra REES är ett forskningsprogram där Chalmers deltar tillsammans med Linköpings Universitet, två kommuner och tolv företag bl a Volvo Cars. 

Visionen för forskningsprogrammet är att svensk tillverkningsindustri ska gå mot en mer cirkulär och hållbar ekonom med mer resurseffektiva produkter, tjänster och affärsmodeller. I en cirkulär ekonomi ligger fokus på att återtillverka och återanvända produkter för att minimera miljöpåverkan. Detta till skillnad mot en linjär ekonomi där produkter tillverkas, används och slutligen kasseras. Volvo Cars har i många år arbetat med ett industriellt kretsloppstänkande och har stegvis fört in allt fler komponenter i ett omfattande renoveringsflöde.  Att en renoverad växellåda är en mycket resurseffektiv produkt som minskar miljöpåverkan framgår tydligt av masteruppsatsen. En renoverad växellåda ger en betydande minskning av koldioxidutsläppen (med 36 %) jämfört med nytillverkning där produktionsprocessen kräver användning av råvaruresurser som stål och aluminium.

När en växellåda renoverats blir den också mer miljöeffektiv genom att de uppgraderas med nya komponenter vilket gör att bilarna avger mindre utsläpp.

-För oss har masteruppsatsen gett flera viktiga besked. Vi har fått en bekräftelse på att den satsning vi i många år har gjort på remanufacturing har många positiva miljöeffekter. Intressant är också att analysen så tydligt visar att en renoverad och uppgraderad växellåda blir en effektivare produkt som ger en minskad miljöpåverkan, säger Gunnar Magnusson som är Remanufacturing Manager på Volvo Cars.

Miljön vinner alltså på att växellådor renoveras, men det gör också bilägarna. En växellåda som STS renoverar uppfyller samma funktion- och kvalitetskrav som när de var nytillverkade. Ibland till och med högre eftersom de uppgraderas till den senaste specifikationen från biltillverkarna. Ola Stålebo som är vd på STS tror att Chalmersstudien kommer att leda till ett ökat intresse för renovering av växellådor.

 

-Även för oss har analyserna och slutsatserna stor betydelse. Ett exempel är att analysen visar att den miljömässiga fördelen med renovering kvarstår även om en trasig växellåda måste transporteras drygt 1 400 mil till oss i Stenungsund. I en cirkulär ekonomi är det ett viktigt besked som gör att många fler verkstäder i Europa som vill satsa på miljön säkert inser värdet av renovering istället för kassation. 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Nyhetsbrev

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Arkiv

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.141