Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-företaget som är världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM), och Toyota Motor Europe inleder ett treårigt samarbete för att optimera den digitala produktionsprocessen och skapa nästa generations digitala marknadsföringslösningar för alla nya fordonslanseringar i Europa. De nya marknadsföringslösningarna kommer att innehålla lokaliserat och personligt innehåll som riktar sig till konsumenter som söker nya upplevelser när de är på jakt efter en ny bil.

Med Dassault Systèmes branschlösning Virtual Garage kan Toyota Motor Europe dra nytta av de avancerade visualiseringslösningarna i 3DEXCITE för att kunna automatisera och integrera olika produktionsprocesser inom digital marknadsföring. Med hjälp av sina tekniska data kan Toyota Motor Europe skapa marknadsmaterial i världsklass, där kunden exempelvis kan uppleva en virtuell representation av en viss fordonsmodell. Detta bidrar till att kommunicera viktiga varumärkes- och produktteman till definierade målgrupper på ett känslomässigt sätt.

Tack vare automatiserade processer för hela produktionskedjan kan konsumenter nu ta del av webbaserat material som broschyrer, videoinnehåll, konfigureringsverktyg och annat innehåll. Ett exempel är presentationer av nya fordonsmodeller och färger, som kan anpassas efter preferenser på specifika marknader eller enskilda kunders smak, så att i princip alla önskemål kan uppfyllas konsekvent, noggrant och med hög kvalitet.

Den digitala tekniken har allt större påverkan på hur konsumenter handlar och inom fordonsindustrin utnyttjas digitalt innehåll för att knyta an till och engagera konsumenterna. Oavsett om det rör sig om en potentiell kund som tittar på en viss fordonsmodell för första gången, eller en som börjar närma sig ett köpbeslut, vill hon bli inspirerad och snabbt få rätt information vid rätt tillfälle.

– På Toyota Motor Europe försöker vi ständigt förbättra vårt kundfokus och vi tror att en flexibel produktionsprocess är navet i att kunna stödja massanpassning. Dassault Systèmes vision ger oss möjlighet att ta fram en robust digital strategi som syftar till att uppnå konkurrensfördelar när det gäller kostnader, tid, kvalitet, skalbarhet, integration och smidighet vid produktion av digitala marknadsmaterial, säger Alex Carnazza, ansvarig för webbinnehåll och broschyrer på Toyota Motor Europes marknadsavdelning.

– Dassault Systèmes hjälper Toyota Motor Europe att sammankoppla data, människor och idéer för att ge kunden spännande och känslomässiga upplevelser tidigt i köpprocessen. Vi kommer att arbeta tillsammans med Toyota Motor Europe för att undersöka hur 3DEXPERIENCE-plattformen kan användas för att ge mervärde och erbjuda ännu mer inspirerande upplevelser, säger Olivier Sappin, vice vd för fordonssegmentet inom Dassault Systèmes.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Drivline

Sänd till en kollega

0.136