Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-företaget som är världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM), och Toyota Motor Europe inleder ett treårigt samarbete för att optimera den digitala produktionsprocessen och skapa nästa generations digitala marknadsföringslösningar för alla nya fordonslanseringar i Europa. De nya marknadsföringslösningarna kommer att innehålla lokaliserat och personligt innehåll som riktar sig till konsumenter som söker nya upplevelser när de är på jakt efter en ny bil.

Med Dassault Systèmes branschlösning Virtual Garage kan Toyota Motor Europe dra nytta av de avancerade visualiseringslösningarna i 3DEXCITE för att kunna automatisera och integrera olika produktionsprocesser inom digital marknadsföring. Med hjälp av sina tekniska data kan Toyota Motor Europe skapa marknadsmaterial i världsklass, där kunden exempelvis kan uppleva en virtuell representation av en viss fordonsmodell. Detta bidrar till att kommunicera viktiga varumärkes- och produktteman till definierade målgrupper på ett känslomässigt sätt.

Tack vare automatiserade processer för hela produktionskedjan kan konsumenter nu ta del av webbaserat material som broschyrer, videoinnehåll, konfigureringsverktyg och annat innehåll. Ett exempel är presentationer av nya fordonsmodeller och färger, som kan anpassas efter preferenser på specifika marknader eller enskilda kunders smak, så att i princip alla önskemål kan uppfyllas konsekvent, noggrant och med hög kvalitet.

Den digitala tekniken har allt större påverkan på hur konsumenter handlar och inom fordonsindustrin utnyttjas digitalt innehåll för att knyta an till och engagera konsumenterna. Oavsett om det rör sig om en potentiell kund som tittar på en viss fordonsmodell för första gången, eller en som börjar närma sig ett köpbeslut, vill hon bli inspirerad och snabbt få rätt information vid rätt tillfälle.

– På Toyota Motor Europe försöker vi ständigt förbättra vårt kundfokus och vi tror att en flexibel produktionsprocess är navet i att kunna stödja massanpassning. Dassault Systèmes vision ger oss möjlighet att ta fram en robust digital strategi som syftar till att uppnå konkurrensfördelar när det gäller kostnader, tid, kvalitet, skalbarhet, integration och smidighet vid produktion av digitala marknadsmaterial, säger Alex Carnazza, ansvarig för webbinnehåll och broschyrer på Toyota Motor Europes marknadsavdelning.

– Dassault Systèmes hjälper Toyota Motor Europe att sammankoppla data, människor och idéer för att ge kunden spännande och känslomässiga upplevelser tidigt i köpprocessen. Vi kommer att arbeta tillsammans med Toyota Motor Europe för att undersöka hur 3DEXPERIENCE-plattformen kan användas för att ge mervärde och erbjuda ännu mer inspirerande upplevelser, säger Olivier Sappin, vice vd för fordonssegmentet inom Dassault Systèmes.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.157