Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-företaget som är världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-modeller och produktlivscykelhantering (PLM), och Toyota Motor Europe inleder ett treårigt samarbete för att optimera den digitala produktionsprocessen och skapa nästa generations digitala marknadsföringslösningar för alla nya fordonslanseringar i Europa. De nya marknadsföringslösningarna kommer att innehålla lokaliserat och personligt innehåll som riktar sig till konsumenter som söker nya upplevelser när de är på jakt efter en ny bil.

Med Dassault Systèmes branschlösning Virtual Garage kan Toyota Motor Europe dra nytta av de avancerade visualiseringslösningarna i 3DEXCITE för att kunna automatisera och integrera olika produktionsprocesser inom digital marknadsföring. Med hjälp av sina tekniska data kan Toyota Motor Europe skapa marknadsmaterial i världsklass, där kunden exempelvis kan uppleva en virtuell representation av en viss fordonsmodell. Detta bidrar till att kommunicera viktiga varumärkes- och produktteman till definierade målgrupper på ett känslomässigt sätt.

Tack vare automatiserade processer för hela produktionskedjan kan konsumenter nu ta del av webbaserat material som broschyrer, videoinnehåll, konfigureringsverktyg och annat innehåll. Ett exempel är presentationer av nya fordonsmodeller och färger, som kan anpassas efter preferenser på specifika marknader eller enskilda kunders smak, så att i princip alla önskemål kan uppfyllas konsekvent, noggrant och med hög kvalitet.

Den digitala tekniken har allt större påverkan på hur konsumenter handlar och inom fordonsindustrin utnyttjas digitalt innehåll för att knyta an till och engagera konsumenterna. Oavsett om det rör sig om en potentiell kund som tittar på en viss fordonsmodell för första gången, eller en som börjar närma sig ett köpbeslut, vill hon bli inspirerad och snabbt få rätt information vid rätt tillfälle.

– På Toyota Motor Europe försöker vi ständigt förbättra vårt kundfokus och vi tror att en flexibel produktionsprocess är navet i att kunna stödja massanpassning. Dassault Systèmes vision ger oss möjlighet att ta fram en robust digital strategi som syftar till att uppnå konkurrensfördelar när det gäller kostnader, tid, kvalitet, skalbarhet, integration och smidighet vid produktion av digitala marknadsmaterial, säger Alex Carnazza, ansvarig för webbinnehåll och broschyrer på Toyota Motor Europes marknadsavdelning.

– Dassault Systèmes hjälper Toyota Motor Europe att sammankoppla data, människor och idéer för att ge kunden spännande och känslomässiga upplevelser tidigt i köpprocessen. Vi kommer att arbeta tillsammans med Toyota Motor Europe för att undersöka hur 3DEXPERIENCE-plattformen kan användas för att ge mervärde och erbjuda ännu mer inspirerande upplevelser, säger Olivier Sappin, vice vd för fordonssegmentet inom Dassault Systèmes.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.16