23948sdkhjf

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Hyundai Motors nya bränslecellsbil har döpts till NEXO. Den får det avancerade förarassistanssystemet (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) som ökar bilens autonoma potential genom att göra körningen både smidigare och säkrare. NEXO blir den nya teknologiska flaggskeppsmodellen i Hyundais växande miljöbilsprogram och en milstolpe i företagets satsning på modeller med marknadens största utbud av drivlinor.

Hyundai Motors planerar att öka utvecklingstakten för lågutsläppsbilar, och NEXO banar väg för att nå företagets uppdaterade mål att lansera 18 miljövänliga modeller till 2025. De nya utvecklings-planerna är ännu ett steg mot Hyundai Motors övergripande mål att bidra till en renare natur genom att skapa miljövänliga bilar.

Hyundais Blind-spot View Monitor med kamera är en nyhet i bilbranschen. Vid filbyten visas  NEXO bakifrån och från sidorna på en skärm mitt på instrumentpanelen. Systemet använder vidvinkelkameror placerade på bilens båda sidor för att täcka de vinklar som inte syns i vanliga back- och sidospeglar. Hyundai är den första biltillverkaren som erbjuder dödavinkelnvarning med video från bilens båda sidor.

Lane Following Assist är en annan Hyundai-nyhet som NEXO blir först med. Systemet justerar automatiskt styrningen så att NEXO hela tiden håller sig i mitten av filen. LFA klarar av att centrera bilen i hastigheter från 0 upp till 145 km/h och fungerar lika bra på landsväg som i stadstrafik. 

I kombination med Hyundais Highway Driving Assist (HDA), som använder sensorer och kartdata för att automatiskt reglera hastigheten, gör det längre bilresor enklare och säkrare än någonsin.

NEXO kan på egen hand köra in och ut ur parkeringsfickor – föraren behöver inte ens sitta i bilen. Tack vare NEXO:s helautomatiska RSPA räcker det med en knapptryckning för att backa och parkera bilen med stor precision. Systemet gör det smidigt och stressfritt att parkera även i utmanande situationer.

-Vätgasenergi är nyckeln till ett hållbarare samhälle, och Hyundai Motor Company har redan en tätposition inom vätgasteknologi med lanseringen av bränslecellsbilen ix35 Fuel Cell, säger Dr. Woong-chul Yang, Vice Chairman, i Hyundai Motor Company. Vårt arbete för en bättre värld ger resultat, och idag är jag stolt över att kunna presentera vår andra generation bränslecellsbil, som är en höjdpunkt för våra spjutspetsteknologier.

NEXO är Hyundais andra generation bränslecellsbil och kommer att lanseras i Sverige och på utvalda marknader redan tidigt under 2018. NEXO höjer ribban genom att erbjuda en räckvidd på 800 km, hela 206 km längre än den hyllade föregångaren ix35 Fuel Cell. Den erbjuder också bättre prestanda än föregångaren med snabbare acceleration och mer kraft.

NEXO är byggd för extrema klimat och har branschledande kallstartsegenskaper. Tester visar att NEXO startar inom 30 sekunder även om nattemperaturen skulle krypa ner mot -30°C. Bränslecellssystemet värms dessutom upp snabbare för maximal prestanda. På sommaren erbjuder NEXO utmärkt kylning även i temperaturer upp till +50°C.

Förbättrad lufttillförsel, vässad prestanda på hög höjd, snabbare tankning, högre effektivitet och bättre bränsleekonomi gör NEXO till en bränslecellsbil i en helt egen klass. NEXO erbjuder dessutom en högre energidensitet och en hållbarhet som är jämförbar med bensindrivna bilar.

NEXO är Hyundais första bil som från början är konstruerad för bränslecellsteknologi. Den nya plattformen ger en rad fördelar:

  • Lägre vikt
  • Bättre effekt/viktförhållande
  • Snabbare acceleration 0–100 km/h jämfört med ix35 Fuel Cell
  • Större kupéutrymme
  • Batteriet är placerat i bagageutrymmet
  • Förbättrad design på bränslecellerna

En jämförelse mellan NEXO och ix35 Fuel Cell

  • NEXO:s bränslecell och batteri ger mer nettokraft för att driva en kraftfullare motor
  • NEXO har förbättrade vätgastankar

Förbättringar på drivlina

  • Lättare och mer kompakt drivlina än ix35 Fuel Cell
  • Effektivare
  • Bättre integrerade moduler

Prestanda

  • Acceleration 0–100 km/h är 20 % snabbare än ix35 Fuel Cell
  • Högre vridmoment än hos ix35 Fuel Cell

Räckvidd

  • 30 % längre räckvidd än ix35 Fuel Cell
  • Beräknad räckvidd 800 km jämfört med 594 km för ix35 Fuel Cell

Bränsletankar

  • Lättare bränsletankar än ix35 Fuel Cell
  • Energidensitet för vätgas i världsklass
  • Tar bara fem minuter att tanka full

Specifikationer

Mått: Längd: 467 cm, Bredd: 186 cm, Höjd: 163 cm, Axelavstånd: 279 cm Kraft: 135 kW (Bränslecell: 95 kW, Batteri: 40 kW) Motor: 120 kW (Vridmoment 395 Nm, 0-100 km/h: 9,5 s) Räckvidd: 800 km (beräknad)

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De är bevis på att tre designers är bättre än en

Tillsammans har de etablerat Volvo Cars som ett av världens ledande bilmärken. Thomas Ingenlath, Robin Page och Maximilian Missoni har haft ett nära samarbete i utvecklingen av nya modeller.

Biltillverkare lanserar brusreducerande hundkoja som ger lugnare nyårsafton

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

50-årig DAF-lastbil ännu i tjänst

Den äldsta DAF-lastbilen i yrkestrafik fraktar åkattraktioner till nöjesparker i Nederländerna, och är i förbluffande fint skick.

Joel Eriksson fortsätter i DTM som fabriksförare för BMW

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Nyhetsbrev

Länsförsäkringar prisar bilverkstad

Arkiv

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

Volvo har krympt motorutbudet

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

90 år med fönsterhissen

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Se alla Företagens egna nyheter

Toppa upp!

Julhälsning

God Jul

Nu kör vi vidare!

Kör försiktigt i jultrafiken – goda förberedelser ger en säker resa

Ny drivaxel till Skoda och VW

LBM Autoparts gör storsatsning på Europa efter förvärv av engelska GB Parts Online

Däckförvaring

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager til...

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Sänd till en kollega

0.102