Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Hyundai Motors nya bränslecellsbil har döpts till NEXO. Den får det avancerade förarassistanssystemet (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) som ökar bilens autonoma potential genom att göra körningen både smidigare och säkrare. NEXO blir den nya teknologiska flaggskeppsmodellen i Hyundais växande miljöbilsprogram och en milstolpe i företagets satsning på modeller med marknadens största utbud av drivlinor.

Hyundai Motors planerar att öka utvecklingstakten för lågutsläppsbilar, och NEXO banar väg för att nå företagets uppdaterade mål att lansera 18 miljövänliga modeller till 2025. De nya utvecklings-planerna är ännu ett steg mot Hyundai Motors övergripande mål att bidra till en renare natur genom att skapa miljövänliga bilar.

Hyundais Blind-spot View Monitor med kamera är en nyhet i bilbranschen. Vid filbyten visas  NEXO bakifrån och från sidorna på en skärm mitt på instrumentpanelen. Systemet använder vidvinkelkameror placerade på bilens båda sidor för att täcka de vinklar som inte syns i vanliga back- och sidospeglar. Hyundai är den första biltillverkaren som erbjuder dödavinkelnvarning med video från bilens båda sidor.

Lane Following Assist är en annan Hyundai-nyhet som NEXO blir först med. Systemet justerar automatiskt styrningen så att NEXO hela tiden håller sig i mitten av filen. LFA klarar av att centrera bilen i hastigheter från 0 upp till 145 km/h och fungerar lika bra på landsväg som i stadstrafik. 

I kombination med Hyundais Highway Driving Assist (HDA), som använder sensorer och kartdata för att automatiskt reglera hastigheten, gör det längre bilresor enklare och säkrare än någonsin.

NEXO kan på egen hand köra in och ut ur parkeringsfickor – föraren behöver inte ens sitta i bilen. Tack vare NEXO:s helautomatiska RSPA räcker det med en knapptryckning för att backa och parkera bilen med stor precision. Systemet gör det smidigt och stressfritt att parkera även i utmanande situationer.

-Vätgasenergi är nyckeln till ett hållbarare samhälle, och Hyundai Motor Company har redan en tätposition inom vätgasteknologi med lanseringen av bränslecellsbilen ix35 Fuel Cell, säger Dr. Woong-chul Yang, Vice Chairman, i Hyundai Motor Company. Vårt arbete för en bättre värld ger resultat, och idag är jag stolt över att kunna presentera vår andra generation bränslecellsbil, som är en höjdpunkt för våra spjutspetsteknologier.

NEXO är Hyundais andra generation bränslecellsbil och kommer att lanseras i Sverige och på utvalda marknader redan tidigt under 2018. NEXO höjer ribban genom att erbjuda en räckvidd på 800 km, hela 206 km längre än den hyllade föregångaren ix35 Fuel Cell. Den erbjuder också bättre prestanda än föregångaren med snabbare acceleration och mer kraft.

NEXO är byggd för extrema klimat och har branschledande kallstartsegenskaper. Tester visar att NEXO startar inom 30 sekunder även om nattemperaturen skulle krypa ner mot -30°C. Bränslecellssystemet värms dessutom upp snabbare för maximal prestanda. På sommaren erbjuder NEXO utmärkt kylning även i temperaturer upp till +50°C.

Förbättrad lufttillförsel, vässad prestanda på hög höjd, snabbare tankning, högre effektivitet och bättre bränsleekonomi gör NEXO till en bränslecellsbil i en helt egen klass. NEXO erbjuder dessutom en högre energidensitet och en hållbarhet som är jämförbar med bensindrivna bilar.

NEXO är Hyundais första bil som från början är konstruerad för bränslecellsteknologi. Den nya plattformen ger en rad fördelar:

  • Lägre vikt
  • Bättre effekt/viktförhållande
  • Snabbare acceleration 0–100 km/h jämfört med ix35 Fuel Cell
  • Större kupéutrymme
  • Batteriet är placerat i bagageutrymmet
  • Förbättrad design på bränslecellerna

En jämförelse mellan NEXO och ix35 Fuel Cell

  • NEXO:s bränslecell och batteri ger mer nettokraft för att driva en kraftfullare motor
  • NEXO har förbättrade vätgastankar

Förbättringar på drivlina

  • Lättare och mer kompakt drivlina än ix35 Fuel Cell
  • Effektivare
  • Bättre integrerade moduler

Prestanda

  • Acceleration 0–100 km/h är 20 % snabbare än ix35 Fuel Cell
  • Högre vridmoment än hos ix35 Fuel Cell

Räckvidd

  • 30 % längre räckvidd än ix35 Fuel Cell
  • Beräknad räckvidd 800 km jämfört med 594 km för ix35 Fuel Cell

Bränsletankar

  • Lättare bränsletankar än ix35 Fuel Cell
  • Energidensitet för vätgas i världsklass
  • Tar bara fem minuter att tanka full

Specifikationer

Mått: Längd: 467 cm, Bredd: 186 cm, Höjd: 163 cm, Axelavstånd: 279 cm Kraft: 135 kW (Bränslecell: 95 kW, Batteri: 40 kW) Motor: 120 kW (Vridmoment 395 Nm, 0-100 km/h: 9,5 s) Räckvidd: 800 km (beräknad)

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.137