23948sdkhjf

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

 Hyundai Motors nya bränslecellsbil har döpts till NEXO. Den får det avancerade förarassistanssystemet (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) som ökar bilens autonoma potential genom att göra körningen både smidigare och säkrare. NEXO blir den nya teknologiska flaggskeppsmodellen i Hyundais växande miljöbilsprogram och en milstolpe i företagets satsning på modeller med marknadens största utbud av drivlinor.

Hyundai Motors planerar att öka utvecklingstakten för lågutsläppsbilar, och NEXO banar väg för att nå företagets uppdaterade mål att lansera 18 miljövänliga modeller till 2025. De nya utvecklings-planerna är ännu ett steg mot Hyundai Motors övergripande mål att bidra till en renare natur genom att skapa miljövänliga bilar.

Hyundais Blind-spot View Monitor med kamera är en nyhet i bilbranschen. Vid filbyten visas  NEXO bakifrån och från sidorna på en skärm mitt på instrumentpanelen. Systemet använder vidvinkelkameror placerade på bilens båda sidor för att täcka de vinklar som inte syns i vanliga back- och sidospeglar. Hyundai är den första biltillverkaren som erbjuder dödavinkelnvarning med video från bilens båda sidor.

Lane Following Assist är en annan Hyundai-nyhet som NEXO blir först med. Systemet justerar automatiskt styrningen så att NEXO hela tiden håller sig i mitten av filen. LFA klarar av att centrera bilen i hastigheter från 0 upp till 145 km/h och fungerar lika bra på landsväg som i stadstrafik. 

I kombination med Hyundais Highway Driving Assist (HDA), som använder sensorer och kartdata för att automatiskt reglera hastigheten, gör det längre bilresor enklare och säkrare än någonsin.

NEXO kan på egen hand köra in och ut ur parkeringsfickor – föraren behöver inte ens sitta i bilen. Tack vare NEXO:s helautomatiska RSPA räcker det med en knapptryckning för att backa och parkera bilen med stor precision. Systemet gör det smidigt och stressfritt att parkera även i utmanande situationer.

-Vätgasenergi är nyckeln till ett hållbarare samhälle, och Hyundai Motor Company har redan en tätposition inom vätgasteknologi med lanseringen av bränslecellsbilen ix35 Fuel Cell, säger Dr. Woong-chul Yang, Vice Chairman, i Hyundai Motor Company. Vårt arbete för en bättre värld ger resultat, och idag är jag stolt över att kunna presentera vår andra generation bränslecellsbil, som är en höjdpunkt för våra spjutspetsteknologier.

NEXO är Hyundais andra generation bränslecellsbil och kommer att lanseras i Sverige och på utvalda marknader redan tidigt under 2018. NEXO höjer ribban genom att erbjuda en räckvidd på 800 km, hela 206 km längre än den hyllade föregångaren ix35 Fuel Cell. Den erbjuder också bättre prestanda än föregångaren med snabbare acceleration och mer kraft.

NEXO är byggd för extrema klimat och har branschledande kallstartsegenskaper. Tester visar att NEXO startar inom 30 sekunder även om nattemperaturen skulle krypa ner mot -30°C. Bränslecellssystemet värms dessutom upp snabbare för maximal prestanda. På sommaren erbjuder NEXO utmärkt kylning även i temperaturer upp till +50°C.

Förbättrad lufttillförsel, vässad prestanda på hög höjd, snabbare tankning, högre effektivitet och bättre bränsleekonomi gör NEXO till en bränslecellsbil i en helt egen klass. NEXO erbjuder dessutom en högre energidensitet och en hållbarhet som är jämförbar med bensindrivna bilar.

NEXO är Hyundais första bil som från början är konstruerad för bränslecellsteknologi. Den nya plattformen ger en rad fördelar:

  • Lägre vikt
  • Bättre effekt/viktförhållande
  • Snabbare acceleration 0–100 km/h jämfört med ix35 Fuel Cell
  • Större kupéutrymme
  • Batteriet är placerat i bagageutrymmet
  • Förbättrad design på bränslecellerna

En jämförelse mellan NEXO och ix35 Fuel Cell

  • NEXO:s bränslecell och batteri ger mer nettokraft för att driva en kraftfullare motor
  • NEXO har förbättrade vätgastankar

Förbättringar på drivlina

  • Lättare och mer kompakt drivlina än ix35 Fuel Cell
  • Effektivare
  • Bättre integrerade moduler

Prestanda

  • Acceleration 0–100 km/h är 20 % snabbare än ix35 Fuel Cell
  • Högre vridmoment än hos ix35 Fuel Cell

Räckvidd

  • 30 % längre räckvidd än ix35 Fuel Cell
  • Beräknad räckvidd 800 km jämfört med 594 km för ix35 Fuel Cell

Bränsletankar

  • Lättare bränsletankar än ix35 Fuel Cell
  • Energidensitet för vätgas i världsklass
  • Tar bara fem minuter att tanka full

Specifikationer

Mått: Längd: 467 cm, Bredd: 186 cm, Höjd: 163 cm, Axelavstånd: 279 cm Kraft: 135 kW (Bränslecell: 95 kW, Batteri: 40 kW) Motor: 120 kW (Vridmoment 395 Nm, 0-100 km/h: 9,5 s) Räckvidd: 800 km (beräknad)

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062