Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Hyundai Motors nya bränslecellsbil har döpts till NEXO. Den får det avancerade förarassistanssystemet (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) som ökar bilens autonoma potential genom att göra körningen både smidigare och säkrare. NEXO blir den nya teknologiska flaggskeppsmodellen i Hyundais växande miljöbilsprogram och en milstolpe i företagets satsning på modeller med marknadens största utbud av drivlinor.

Hyundai Motors planerar att öka utvecklingstakten för lågutsläppsbilar, och NEXO banar väg för att nå företagets uppdaterade mål att lansera 18 miljövänliga modeller till 2025. De nya utvecklings-planerna är ännu ett steg mot Hyundai Motors övergripande mål att bidra till en renare natur genom att skapa miljövänliga bilar.

Hyundais Blind-spot View Monitor med kamera är en nyhet i bilbranschen. Vid filbyten visas  NEXO bakifrån och från sidorna på en skärm mitt på instrumentpanelen. Systemet använder vidvinkelkameror placerade på bilens båda sidor för att täcka de vinklar som inte syns i vanliga back- och sidospeglar. Hyundai är den första biltillverkaren som erbjuder dödavinkelnvarning med video från bilens båda sidor.

Lane Following Assist är en annan Hyundai-nyhet som NEXO blir först med. Systemet justerar automatiskt styrningen så att NEXO hela tiden håller sig i mitten av filen. LFA klarar av att centrera bilen i hastigheter från 0 upp till 145 km/h och fungerar lika bra på landsväg som i stadstrafik. 

I kombination med Hyundais Highway Driving Assist (HDA), som använder sensorer och kartdata för att automatiskt reglera hastigheten, gör det längre bilresor enklare och säkrare än någonsin.

NEXO kan på egen hand köra in och ut ur parkeringsfickor – föraren behöver inte ens sitta i bilen. Tack vare NEXO:s helautomatiska RSPA räcker det med en knapptryckning för att backa och parkera bilen med stor precision. Systemet gör det smidigt och stressfritt att parkera även i utmanande situationer.

-Vätgasenergi är nyckeln till ett hållbarare samhälle, och Hyundai Motor Company har redan en tätposition inom vätgasteknologi med lanseringen av bränslecellsbilen ix35 Fuel Cell, säger Dr. Woong-chul Yang, Vice Chairman, i Hyundai Motor Company. Vårt arbete för en bättre värld ger resultat, och idag är jag stolt över att kunna presentera vår andra generation bränslecellsbil, som är en höjdpunkt för våra spjutspetsteknologier.

NEXO är Hyundais andra generation bränslecellsbil och kommer att lanseras i Sverige och på utvalda marknader redan tidigt under 2018. NEXO höjer ribban genom att erbjuda en räckvidd på 800 km, hela 206 km längre än den hyllade föregångaren ix35 Fuel Cell. Den erbjuder också bättre prestanda än föregångaren med snabbare acceleration och mer kraft.

NEXO är byggd för extrema klimat och har branschledande kallstartsegenskaper. Tester visar att NEXO startar inom 30 sekunder även om nattemperaturen skulle krypa ner mot -30°C. Bränslecellssystemet värms dessutom upp snabbare för maximal prestanda. På sommaren erbjuder NEXO utmärkt kylning även i temperaturer upp till +50°C.

Förbättrad lufttillförsel, vässad prestanda på hög höjd, snabbare tankning, högre effektivitet och bättre bränsleekonomi gör NEXO till en bränslecellsbil i en helt egen klass. NEXO erbjuder dessutom en högre energidensitet och en hållbarhet som är jämförbar med bensindrivna bilar.

NEXO är Hyundais första bil som från början är konstruerad för bränslecellsteknologi. Den nya plattformen ger en rad fördelar:

  • Lägre vikt
  • Bättre effekt/viktförhållande
  • Snabbare acceleration 0–100 km/h jämfört med ix35 Fuel Cell
  • Större kupéutrymme
  • Batteriet är placerat i bagageutrymmet
  • Förbättrad design på bränslecellerna

En jämförelse mellan NEXO och ix35 Fuel Cell

  • NEXO:s bränslecell och batteri ger mer nettokraft för att driva en kraftfullare motor
  • NEXO har förbättrade vätgastankar

Förbättringar på drivlina

  • Lättare och mer kompakt drivlina än ix35 Fuel Cell
  • Effektivare
  • Bättre integrerade moduler

Prestanda

  • Acceleration 0–100 km/h är 20 % snabbare än ix35 Fuel Cell
  • Högre vridmoment än hos ix35 Fuel Cell

Räckvidd

  • 30 % längre räckvidd än ix35 Fuel Cell
  • Beräknad räckvidd 800 km jämfört med 594 km för ix35 Fuel Cell

Bränsletankar

  • Lättare bränsletankar än ix35 Fuel Cell
  • Energidensitet för vätgas i världsklass
  • Tar bara fem minuter att tanka full

Specifikationer

Mått: Längd: 467 cm, Bredd: 186 cm, Höjd: 163 cm, Axelavstånd: 279 cm Kraft: 135 kW (Bränslecell: 95 kW, Batteri: 40 kW) Motor: 120 kW (Vridmoment 395 Nm, 0-100 km/h: 9,5 s) Räckvidd: 800 km (beräknad)

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschkollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

Nyhetsbrev

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Arkiv

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Gasbilen på frammarsch i Sverige och Europa

Försäljningen av gasbilar ökade med 41 procent första halvåret 2018. Och nybilsregistreringen för juli och augusti pekar på att införandet av bonus malus-reglerna redan kan ha fått effekt på gasbilsförsäljningen. Även på EU-nivå går det framåt för gasbilarna.

JVM-guld i rally till Emil Bergkvist

Jaguar I-PACE redo för race

Jaguar Racing har just presenterat kalendern för det första Jaguar I-PACE eTROPHY-mästerskapet.

27 personer omkom i augustitrafiken på väg

PWR frias från diskvalificeringen – Mikaela får tillbaka segern i STCC

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Superstarkt program på Inspirationsdagen

-Programmet på Inspirationsdagen 100% Verkstad på Solvalla den 12 oktober är det hittills starkaste. Ett program som kommer att ge besökarna information om dagsaktuella frågor.

Revolution i lackboxen med virtuell lackutbildning

En nyhet på året Automechanika var företaget Virtualpaint som visade upp en virtuell lackbox med AR-teknik.

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Opel drar ned produktionen

”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”

Se alla Företagens egna nyheter

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utseende

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Göran Lindö – ny CEO för EcoOnline AS

Sänd till en kollega

0.145