23948sdkhjf

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Självkörande fordon, robotar tar över på jobbet, i hemmet är det robotar som städar och klipper gräsmattan, köper bil eller mat gör man via mobilen. Men vart ska människan ta vägen? Vill vi verkligen ha allt detta? Vem är det egentligen som bestämmer?

Tre viktiga frågor som det faktiskt finns svar på. Har du hört ropen skalla, ”Vi vill ha självkörande bilar?” Nej, det är inte sannolikt. Vem driver då frågan om självkörande fordon, kan man fundera på? Helt plötsligt pratar de flesta fordonstillverkare om självkörande fordon men allt är drivet av komponenttillverkarna.

-Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt. Vem ska sköta servicen och reparationerna, klarar vi av det på en verkstad även i framtiden? Om några få år börjar 5G lanseras. I och med 5G lanseringen kan distansreparationer startas i en omfattning vi aldrig har sett tidigare, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Ericsson, har tillsammans med ett antal branschrepresentanter varit med om Utredningen om självkörande fordon på väg. Uppdraget var att analyseras hur dagens regelverk behöver anpassas för en framtid med helt eller delvis självkörande fordon. En stor del av arbetet är att utreda vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av helt eller delvis självkörande fordon.

Självklart diskuteras om relevant aktuellt regelverk med fokus på EU-rätten och Dataskyddsförordningen om framtida regelverk för s.k. svarta lådor.

Samtidigt måste tillverkare analysera vilken typ av information som kan lagras i en s.k. svart låda utifrån behovet av att kunna bedriva forskning om trafiksäkerhet och för att kunna utreda ansvar

Det finns i dag inte någon definition av självkörande fordon, varken nationellt eller internationellt, och få känner till att fordon kan vara självkörande i 6 olika nivåer.

Rent praktiskt behöver ett självkörande fordon, för att kunna fungera på avsett sätt, en kombination av digital information baserad på data från sensorer i fordonet, digital information från en karta samt digital information om vägen, trafiken, ”förare” och passagerare. Den samlade informationen bearbetas därefter av en fordonsdator. Sensorer i fordonen är till exempel radarenheter, kameror, ultraljudsensorer och lasersensorer. Sensorerna är viktiga för att ge fordonet en bild av hur vägen och trafikmiljön ser ut. Sensorer används bland annat för att upptäcka fordon som närmar sig bakifrån, hinder på vägen eller övervaka objekt eller individer som befinner sig nära fordonet samt läsa av körfältsmarkeringar, väg-märken och vägens utformning.[1]

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det enklare att behandla information, inklusive information som kan klassificeras som personuppgifter, i fordon.

Europaparlamentet har uppmanat kommissionen att lägga fram ett lagstiftningsförslag med en tidsplan och ett detaljerat godkännandeförfarande, om stegvis införande av ett integrerat system för registrering av uppgifter om olyckor som har standardiserad anslutning för avläsning av uppgifter och som registrerar relevanta uppgifter före, under och efter en olycka.

Samtidigt är det viktigt och nödvändigt att skydda enskilda individers personuppgifter och att använda uppgifterna enbart för forskning om olyckor. Informationen lagras endast under en begränsad tid och raderas löpande. Vid händelse av en fordonsolycka lagras informationen permanent, omfattande en begränsad tid omedelbart före, under och efter olyckan.

-Dessutom föreslås att i den nya kameraövervakningslagen ska inte kameraövervakning som sker från drönare ska omfattas av lagen. Så, komplexiteten med självkörande fordon är både större och djupare än vad de flesta kanske har tänkt på, säger Bo Ericsson

Han är övertygad om att biltillverkaren på sikt kommer att börja distansreparera sina märken själv och märkesverkstäder kommer få känna av den här utvecklingen först. Samtidigt börjar verkstäder utveckla sin it-kompetens och det är klokt för annars hamnar den här affären kanske hos it-företagen snabbare än vad vi anar. Den här utvecklingen kan bli tuff att matcha för märkesverkstäderna, det slår på ekonomin eftersom man blir av med en del affärer men har stora kostnader i kompetensutveckling.

-Som det är i dag är inte tillräckligt många bilar uppkopplade, men så fort 5G är utbyggt får vi en helt ny situation och det är cirka tre år bort innan det här börjar bli verklighet, säger Bo Ericsson.

Samtidigt är det här en affärsmöjlighet för it-företagen, och det kommer att födas nya företag. Vi har kompetens så att det räcker i dag men hjulen rullar fort nu.

-Sedan har vi ett annat jättebekymmer i bilbranschen. Och det är att om en kille eller tjej kommer hem och säger till föräldrarna att de vill bli bilmekaniker så svarar de: ”Nej men snälla du, du som är så begåvad, ska du bli bilmekaniker?" Det är ett jättebekymmer när det gäller att locka till sig folk.

Gårdagens mekaniker är dagens tekniker. I dag byter mekanikerna inte avgasrör, utan de gör programvarunedladdningar.

-Anslutna och autonoma fordon kräver en del av den mest komplexa mjukvaran som någonsin utvecklats och skapar en stor utmaning för biltillverkare och det är frestande att hacka för cyberkriminella och det oroar mig ännu mer, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Arkiv

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

Tätt mellan tvåhjulingarna på eCarExpo

Det nya paketet med subventioner till elfordon satte tydliga avtryck på årets elbilmässa eCarExpo, som växt rejält i och med flytten från Stockholm till Svenska Mässan i Göteborg.

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

Fortsatt tufft i bilhallarna

Nyregistreringarna av personbilar minskade med 20,5 procent och lätta lastbilar minskade med 33,8 procent i november jämfört med rekordsiffrorna i november förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 4 procent medan lätta lastbilar har ökat med 5,1 procent.

Laddplats i Kristinehamn är Årets Laddplats 2018

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Kritiskt läge för tillgången på fordonsdata

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Sänd till en kollega

0.157