Snart dags för den "självkörande" verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Självkörande fordon, robotar tar över på jobbet, i hemmet är det robotar som städar och klipper gräsmattan, köper bil eller mat gör man via mobilen. Men vart ska människan ta vägen? Vill vi verkligen ha allt detta? Vem är det egentligen som bestämmer?

Tre viktiga frågor som det faktiskt finns svar på. Har du hört ropen skalla, ”Vi vill ha självkörande bilar?” Nej, det är inte sannolikt. Vem driver då frågan om självkörande fordon, kan man fundera på? Helt plötsligt pratar de flesta fordonstillverkare om självkörande fordon men allt är drivet av komponenttillverkarna.

-Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt. Vem ska sköta servicen och reparationerna, klarar vi av det på en verkstad även i framtiden? Om några få år börjar 5G lanseras. I och med 5G lanseringen kan distansreparationer startas i en omfattning vi aldrig har sett tidigare, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Ericsson, har tillsammans med ett antal branschrepresentanter varit med om Utredningen om självkörande fordon på väg. Uppdraget var att analyseras hur dagens regelverk behöver anpassas för en framtid med helt eller delvis självkörande fordon. En stor del av arbetet är att utreda vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av helt eller delvis självkörande fordon.

Självklart diskuteras om relevant aktuellt regelverk med fokus på EU-rätten och Dataskyddsförordningen om framtida regelverk för s.k. svarta lådor.

Samtidigt måste tillverkare analysera vilken typ av information som kan lagras i en s.k. svart låda utifrån behovet av att kunna bedriva forskning om trafiksäkerhet och för att kunna utreda ansvar

Det finns i dag inte någon definition av självkörande fordon, varken nationellt eller internationellt, och få känner till att fordon kan vara självkörande i 6 olika nivåer.

Rent praktiskt behöver ett självkörande fordon, för att kunna fungera på avsett sätt, en kombination av digital information baserad på data från sensorer i fordonet, digital information från en karta samt digital information om vägen, trafiken, ”förare” och passagerare. Den samlade informationen bearbetas därefter av en fordonsdator. Sensorer i fordonen är till exempel radarenheter, kameror, ultraljudsensorer och lasersensorer. Sensorerna är viktiga för att ge fordonet en bild av hur vägen och trafikmiljön ser ut. Sensorer används bland annat för att upptäcka fordon som närmar sig bakifrån, hinder på vägen eller övervaka objekt eller individer som befinner sig nära fordonet samt läsa av körfältsmarkeringar, väg-märken och vägens utformning.[1]

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det enklare att behandla information, inklusive information som kan klassificeras som personuppgifter, i fordon.

Europaparlamentet har uppmanat kommissionen att lägga fram ett lagstiftningsförslag med en tidsplan och ett detaljerat godkännandeförfarande, om stegvis införande av ett integrerat system för registrering av uppgifter om olyckor som har standardiserad anslutning för avläsning av uppgifter och som registrerar relevanta uppgifter före, under och efter en olycka.

Samtidigt är det viktigt och nödvändigt att skydda enskilda individers personuppgifter och att använda uppgifterna enbart för forskning om olyckor. Informationen lagras endast under en begränsad tid och raderas löpande. Vid händelse av en fordonsolycka lagras informationen permanent, omfattande en begränsad tid omedelbart före, under och efter olyckan.

-Dessutom föreslås att i den nya kameraövervakningslagen ska inte kameraövervakning som sker från drönare ska omfattas av lagen. Så, komplexiteten med självkörande fordon är både större och djupare än vad de flesta kanske har tänkt på, säger Bo Ericsson

Han är övertygad om att biltillverkaren på sikt kommer att börja distansreparera sina märken själv och märkesverkstäder kommer få känna av den här utvecklingen först. Samtidigt börjar verkstäder utveckla sin it-kompetens och det är klokt för annars hamnar den här affären kanske hos it-företagen snabbare än vad vi anar. Den här utvecklingen kan bli tuff att matcha för märkesverkstäderna, det slår på ekonomin eftersom man blir av med en del affärer men har stora kostnader i kompetensutveckling.

-Som det är i dag är inte tillräckligt många bilar uppkopplade, men så fort 5G är utbyggt får vi en helt ny situation och det är cirka tre år bort innan det här börjar bli verklighet, säger Bo Ericsson.

Samtidigt är det här en affärsmöjlighet för it-företagen, och det kommer att födas nya företag. Vi har kompetens så att det räcker i dag men hjulen rullar fort nu.

-Sedan har vi ett annat jättebekymmer i bilbranschen. Och det är att om en kille eller tjej kommer hem och säger till föräldrarna att de vill bli bilmekaniker så svarar de: ”Nej men snälla du, du som är så begåvad, ska du bli bilmekaniker?" Det är ett jättebekymmer när det gäller att locka till sig folk.

Gårdagens mekaniker är dagens tekniker. I dag byter mekanikerna inte avgasrör, utan de gör programvarunedladdningar.

-Anslutna och autonoma fordon kräver en del av den mest komplexa mjukvaran som någonsin utvecklats och skapar en stor utmaning för biltillverkare och det är frestande att hacka för cyberkriminella och det oroar mig ännu mer, avslutar Bo Ericsson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.137