23948sdkhjf

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Självkörande fordon, robotar tar över på jobbet, i hemmet är det robotar som städar och klipper gräsmattan, köper bil eller mat gör man via mobilen. Men vart ska människan ta vägen? Vill vi verkligen ha allt detta? Vem är det egentligen som bestämmer?

Tre viktiga frågor som det faktiskt finns svar på. Har du hört ropen skalla, ”Vi vill ha självkörande bilar?” Nej, det är inte sannolikt. Vem driver då frågan om självkörande fordon, kan man fundera på? Helt plötsligt pratar de flesta fordonstillverkare om självkörande fordon men allt är drivet av komponenttillverkarna.

-Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt. Vem ska sköta servicen och reparationerna, klarar vi av det på en verkstad även i framtiden? Om några få år börjar 5G lanseras. I och med 5G lanseringen kan distansreparationer startas i en omfattning vi aldrig har sett tidigare, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Ericsson, har tillsammans med ett antal branschrepresentanter varit med om Utredningen om självkörande fordon på väg. Uppdraget var att analyseras hur dagens regelverk behöver anpassas för en framtid med helt eller delvis självkörande fordon. En stor del av arbetet är att utreda vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av helt eller delvis självkörande fordon.

Självklart diskuteras om relevant aktuellt regelverk med fokus på EU-rätten och Dataskyddsförordningen om framtida regelverk för s.k. svarta lådor.

Samtidigt måste tillverkare analysera vilken typ av information som kan lagras i en s.k. svart låda utifrån behovet av att kunna bedriva forskning om trafiksäkerhet och för att kunna utreda ansvar

Det finns i dag inte någon definition av självkörande fordon, varken nationellt eller internationellt, och få känner till att fordon kan vara självkörande i 6 olika nivåer.

Rent praktiskt behöver ett självkörande fordon, för att kunna fungera på avsett sätt, en kombination av digital information baserad på data från sensorer i fordonet, digital information från en karta samt digital information om vägen, trafiken, ”förare” och passagerare. Den samlade informationen bearbetas därefter av en fordonsdator. Sensorer i fordonen är till exempel radarenheter, kameror, ultraljudsensorer och lasersensorer. Sensorerna är viktiga för att ge fordonet en bild av hur vägen och trafikmiljön ser ut. Sensorer används bland annat för att upptäcka fordon som närmar sig bakifrån, hinder på vägen eller övervaka objekt eller individer som befinner sig nära fordonet samt läsa av körfältsmarkeringar, väg-märken och vägens utformning.[1]

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det enklare att behandla information, inklusive information som kan klassificeras som personuppgifter, i fordon.

Europaparlamentet har uppmanat kommissionen att lägga fram ett lagstiftningsförslag med en tidsplan och ett detaljerat godkännandeförfarande, om stegvis införande av ett integrerat system för registrering av uppgifter om olyckor som har standardiserad anslutning för avläsning av uppgifter och som registrerar relevanta uppgifter före, under och efter en olycka.

Samtidigt är det viktigt och nödvändigt att skydda enskilda individers personuppgifter och att använda uppgifterna enbart för forskning om olyckor. Informationen lagras endast under en begränsad tid och raderas löpande. Vid händelse av en fordonsolycka lagras informationen permanent, omfattande en begränsad tid omedelbart före, under och efter olyckan.

-Dessutom föreslås att i den nya kameraövervakningslagen ska inte kameraövervakning som sker från drönare ska omfattas av lagen. Så, komplexiteten med självkörande fordon är både större och djupare än vad de flesta kanske har tänkt på, säger Bo Ericsson

Han är övertygad om att biltillverkaren på sikt kommer att börja distansreparera sina märken själv och märkesverkstäder kommer få känna av den här utvecklingen först. Samtidigt börjar verkstäder utveckla sin it-kompetens och det är klokt för annars hamnar den här affären kanske hos it-företagen snabbare än vad vi anar. Den här utvecklingen kan bli tuff att matcha för märkesverkstäderna, det slår på ekonomin eftersom man blir av med en del affärer men har stora kostnader i kompetensutveckling.

-Som det är i dag är inte tillräckligt många bilar uppkopplade, men så fort 5G är utbyggt får vi en helt ny situation och det är cirka tre år bort innan det här börjar bli verklighet, säger Bo Ericsson.

Samtidigt är det här en affärsmöjlighet för it-företagen, och det kommer att födas nya företag. Vi har kompetens så att det räcker i dag men hjulen rullar fort nu.

-Sedan har vi ett annat jättebekymmer i bilbranschen. Och det är att om en kille eller tjej kommer hem och säger till föräldrarna att de vill bli bilmekaniker så svarar de: ”Nej men snälla du, du som är så begåvad, ska du bli bilmekaniker?" Det är ett jättebekymmer när det gäller att locka till sig folk.

Gårdagens mekaniker är dagens tekniker. I dag byter mekanikerna inte avgasrör, utan de gör programvarunedladdningar.

-Anslutna och autonoma fordon kräver en del av den mest komplexa mjukvaran som någonsin utvecklats och skapar en stor utmaning för biltillverkare och det är frestande att hacka för cyberkriminella och det oroar mig ännu mer, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Gunars Kalkis mästare i 2019 års Yrkesprov i fordonslackering

Nu är Autopromotec igång och MotorMagasinet är på plats

Med växande antal utställare, fler besökare och växande mässområde ser eftermarknadsmässan Autopromotec i Bologna att befästa sin andraplats näst efter Automechanika i Frankfurt.

SFVF/Verkstadsföretagarna i möte med Europeiska Socialfonden

Benny Wallin från Sveriges Fordonsverkstäder (SFVF), har nu träffat den regionala samordnaren för Europeiska Socialfonden, Anna-Lena Wettergren-Wessman och diskuterat ett fondprojekt från Europeiska socialfonden. Det här handlar om att få resurser för att både kompetensutveckla personalen på verkstäder och nyutbilda personer som idag går arbetslösa till ett jobb inom fordonsbranschens verkstäder.

Orio AB:s vd lämnar företaget

2

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

Glasmästarnas egen snilleindustri

Nyhetsbrev

Ynnors Stora Elbilsdag - Vi ska inte vara rädda för att köpa en el- eller gasbil

-Men vi ska vara medvetna om riskerna. Det sade Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, när han talade på Ynnors Elbilsdag.

Arkiv

HRF söker politisk korrigering av husbilsskatten

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Appen säkrar kompetensen i bilverkstäderna

ProMeister Academy har utvecklat en app för verkstadspersonal att se sin kompetensnivå inom fordonsteknik. Appen hjälper verkstaden att säkra kvaliteten genom att visa aktuell kompetensnivå samt vilken den kunskap som behöver tillgodoses.

Kraftig minskning av antalet stölder av bildelar

Under första kvartalet 2019 har 404 stölder av airbags, navigationsenheter och huvudstrålkastare (xenon) inträffat. Det kan jämföras med samma period 2018 då 913 stölder inträffade. Det visar den senaste kvartalsstatistiken från Larmtjänst över bildelsstölder.

Unikt samarbete ska säkra kvalitet på fordonsutbildning

Gymnasium Skövde - Kavelbro har ingått ett unikt trepartsavtal med Volvo Car Sverige och Bilia i Skövde. Samarbetet ska bland annat säkra kvaliteten på Fordons- och transportprogrammet, öka intresset och matcha branschens verklighet.

Hur väl representerar dagens krockdockor befolkningen?

SAFERs Fordons- och Trafiksäkerhetscentrum på Chalmers har fått i uppdrag av näringsdepartementet att genomföra en kartläggning av eventuella brister i hur väl krockdockor representerar befolkningen som helhet.

Formel 1-legendaren Niki Lauda är död

Ford Mustang firar 55 år som nummer ett

Konceptdäck för Citroëns nya konceptfordon Citroën 19_19 Concept

Citroën 19_19 Concept är ett självkörande och uppkopplat elfordon som markerar varumärkets 100-årsjubileum. Konceptet är utvecklat med fokus på exklusivitet, komfort och integritet. Konceptdäcket Goodyear C100 är framtaget med extra stor dimension och estetik som matchar den spektakulära designen hos 19_19 Concept.

1

Körtillstånd för fordonslyft blir webbkurs

ProMeister Academy lanserar en webbkurs för anställda på bilverkstäder som ger fordonstekniker kunskap och verkstadschefen möjlighet att utfärda körtillstånd för personbilslyft.

Motormagasinet söker reporter

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Svarta verkstäder och Framtiden i fokus på Inspirationsdagen

Volvo omkörd av VW Golf på topplista för begagnade bilar

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Snillrik hjullyft gör bytet enkelt

Koppla greppet med Kamasa

Ny fjäderspännare kräver ingen demontering av axeln

Här är Hedin Bils expansion 2018

Nya hjulvårdsprodukter från Seab

Ökade priser på begagnade bilar med störst lyft på hybrider

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Se alla Företagens egna nyheter

Våra Vagnar

TIP Trailer Services i Jönköping har genomfört stor renovering av tanktrailer för Air Liquide

Trådlös kamera - WIFI HD

GT80 MINI - stötsäker och IP-67-klassad diagnos baserad på Windows10.

MAHA firar 50 år

HBA Solutions - Kundunika lösningar

Produktnyhet från Purflux!

Produktnyhet från Purflux!

Utmana oss på mässan

LED-läcksökningslampa med fokuserbar lins

ACM 34002GP

Lazer extraljus - Toyota monteringskit

PRO-versionen av INFOFLEX PERSONALLIGGARE, ett smartare verktyg!

Cuby Shuttlesystem hos OneMed

KW Parts förstärker sin kundtjänst!

LED arbetsljus - tål tuffa tag

Drivaxel till Porsche Boxster S

Aircon Ready Refresh

ACM 3400 Hfc/Hfo

Tärnö - Varningsljusramp 944 mm

Direct Vision Standard (DVS) – Säkerhet för ”osynliga” cyklister och trafik...

Autoglass Restore har nu tillverkat ytterligare ett nytt tillbehör

Ny Luftbälg bak till BMW X5 E70 F15 & X6 E71 F16

Inverter 12V 1000W

Total lanserar en banbrytande produktserie med smörjmedel för el- och hybri...

Sänd till en kollega

0.121