Snart dags för den "självkörande" verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Självkörande fordon, robotar tar över på jobbet, i hemmet är det robotar som städar och klipper gräsmattan, köper bil eller mat gör man via mobilen. Men vart ska människan ta vägen? Vill vi verkligen ha allt detta? Vem är det egentligen som bestämmer?

Tre viktiga frågor som det faktiskt finns svar på. Har du hört ropen skalla, ”Vi vill ha självkörande bilar?” Nej, det är inte sannolikt. Vem driver då frågan om självkörande fordon, kan man fundera på? Helt plötsligt pratar de flesta fordonstillverkare om självkörande fordon men allt är drivet av komponenttillverkarna.

-Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt. Vem ska sköta servicen och reparationerna, klarar vi av det på en verkstad även i framtiden? Om några få år börjar 5G lanseras. I och med 5G lanseringen kan distansreparationer startas i en omfattning vi aldrig har sett tidigare, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Ericsson, har tillsammans med ett antal branschrepresentanter varit med om Utredningen om självkörande fordon på väg. Uppdraget var att analyseras hur dagens regelverk behöver anpassas för en framtid med helt eller delvis självkörande fordon. En stor del av arbetet är att utreda vilka regelverk som påverkas och kan behöva förändras vid införande av helt eller delvis självkörande fordon.

Självklart diskuteras om relevant aktuellt regelverk med fokus på EU-rätten och Dataskyddsförordningen om framtida regelverk för s.k. svarta lådor.

Samtidigt måste tillverkare analysera vilken typ av information som kan lagras i en s.k. svart låda utifrån behovet av att kunna bedriva forskning om trafiksäkerhet och för att kunna utreda ansvar

Det finns i dag inte någon definition av självkörande fordon, varken nationellt eller internationellt, och få känner till att fordon kan vara självkörande i 6 olika nivåer.

Rent praktiskt behöver ett självkörande fordon, för att kunna fungera på avsett sätt, en kombination av digital information baserad på data från sensorer i fordonet, digital information från en karta samt digital information om vägen, trafiken, ”förare” och passagerare. Den samlade informationen bearbetas därefter av en fordonsdator. Sensorer i fordonen är till exempel radarenheter, kameror, ultraljudsensorer och lasersensorer. Sensorerna är viktiga för att ge fordonet en bild av hur vägen och trafikmiljön ser ut. Sensorer används bland annat för att upptäcka fordon som närmar sig bakifrån, hinder på vägen eller övervaka objekt eller individer som befinner sig nära fordonet samt läsa av körfältsmarkeringar, väg-märken och vägens utformning.[1]

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det enklare att behandla information, inklusive information som kan klassificeras som personuppgifter, i fordon.

Europaparlamentet har uppmanat kommissionen att lägga fram ett lagstiftningsförslag med en tidsplan och ett detaljerat godkännandeförfarande, om stegvis införande av ett integrerat system för registrering av uppgifter om olyckor som har standardiserad anslutning för avläsning av uppgifter och som registrerar relevanta uppgifter före, under och efter en olycka.

Samtidigt är det viktigt och nödvändigt att skydda enskilda individers personuppgifter och att använda uppgifterna enbart för forskning om olyckor. Informationen lagras endast under en begränsad tid och raderas löpande. Vid händelse av en fordonsolycka lagras informationen permanent, omfattande en begränsad tid omedelbart före, under och efter olyckan.

-Dessutom föreslås att i den nya kameraövervakningslagen ska inte kameraövervakning som sker från drönare ska omfattas av lagen. Så, komplexiteten med självkörande fordon är både större och djupare än vad de flesta kanske har tänkt på, säger Bo Ericsson

Han är övertygad om att biltillverkaren på sikt kommer att börja distansreparera sina märken själv och märkesverkstäder kommer få känna av den här utvecklingen först. Samtidigt börjar verkstäder utveckla sin it-kompetens och det är klokt för annars hamnar den här affären kanske hos it-företagen snabbare än vad vi anar. Den här utvecklingen kan bli tuff att matcha för märkesverkstäderna, det slår på ekonomin eftersom man blir av med en del affärer men har stora kostnader i kompetensutveckling.

-Som det är i dag är inte tillräckligt många bilar uppkopplade, men så fort 5G är utbyggt får vi en helt ny situation och det är cirka tre år bort innan det här börjar bli verklighet, säger Bo Ericsson.

Samtidigt är det här en affärsmöjlighet för it-företagen, och det kommer att födas nya företag. Vi har kompetens så att det räcker i dag men hjulen rullar fort nu.

-Sedan har vi ett annat jättebekymmer i bilbranschen. Och det är att om en kille eller tjej kommer hem och säger till föräldrarna att de vill bli bilmekaniker så svarar de: ”Nej men snälla du, du som är så begåvad, ska du bli bilmekaniker?" Det är ett jättebekymmer när det gäller att locka till sig folk.

Gårdagens mekaniker är dagens tekniker. I dag byter mekanikerna inte avgasrör, utan de gör programvarunedladdningar.

-Anslutna och autonoma fordon kräver en del av den mest komplexa mjukvaran som någonsin utvecklats och skapar en stor utmaning för biltillverkare och det är frestande att hacka för cyberkriminella och det oroar mig ännu mer, avslutar Bo Ericsson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.184