Klagomålstoppen: Störst missnöje med köp av begagnade bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Köp av begagnad bil och hantverkstjänster och orsakar flest klagomål från konsumenter. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017. Nästan var femte fråga till landets konsumentvägledningar och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument när det gäller varor handlade i fjol om problem med hantverkstjänster eller begagnade bilar.

Totalt rör det sig om närmare 119 000 klagomål varav drygt nio procent handlade om problem vid köp av begagnad bil och drygt åtta procent om hantverkstjänster.

Av statistiken över klagomål på tjänster framgår också att klagomål på bilreparationer svarar för 2,4 procent. Därmed hamnar man på femte plats efter hantverkstjänster, mobiltelefoni, flyg och internet/fiber.

Så länge som Konsumentverket har mätt konsumentklagomål har bilden varit den samma.

– Det är inte särskilt förvånande. Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening.

Klagomålen på hantverkare handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

– Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet, tillägger Niclas Sturesson.

Längre ner på listan över varor och tjänster det klagas mest på finns möbler och inredning respektive mobilabonnemang. Det är också saker som många lägger stora pengar på. Förutom själva mobilabonnemangen rör många klagomål även själva telefonerna samt annan hårdvara, som datorer och spelkonsoler. Nästan fem procent av klagomålen på varor rörde denna kategori.

Checklista – hantverkare

  • Avtala med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska de också med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Konsumentverket har en mall för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare. Betala aldrig i förväg! Här hittar du Konsumentverkets hantverkarformulär
  • Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas

Checklista – köp av begagnad bil

  • Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon som är ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket.
  • Skulle det bli fel på bilen efter köpet är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ursprungliga fel som inte orsakats av dig som konsument skall bilhandlaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.155