23948sdkhjf

Allt fler vill abonnera på en bil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

När Volvo Cars lanserade sin nya kompakta premium-SUV XC40 fick den stor uppmärksamhet – inte minst för den världsunika möjligheten att kunna abonnera på den. Det var nästa steg för fullservicetjänsten Care by Volvo, som började introduceras i Sverige redan 2016.

Till ett fast månadspris kan kunderna få ett bekvämt sätt att ha bil, som kan varieras efter behov. Kunderna kan dessutom byta till helt ny bil vartannat år utan risk. Erbjudandet är inte bara tillgängligt för XC40 utan för alla Volvos modeller. Och intresset för att abonnera på en bil ökar.

Tillsammans med undersökningsföretaget KantarSifo har Volvo Cars nyligen genomfört en internationell undersökning. Tusen personer i vardera USA, Kina, Sverige, Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Italien har svarat på frågor om sin inställning till prenumerationstjänster och att äga saker. Svenskarnas svar sticker ut.

En av tre svenskar säger sig vara intresserade av att abonnera på en bil istället för att äga den, vilket är en högre siffra än vad som uppmätts tidigare. Den siffran är ännu högre bland de som redan nu har tillgång till bil genom bilpool eller carsharing. Där är nästan hälften (44 procent) positiva till att abonnera på en bil. Vid en internationell jämförelse är det högst av de västerländska länderna, men en bit bakom Kina där hela 51 procent av alla som svarat är positiva.

Undersökningen visar även att fyra av tio svenskar ibland känner att man äger för många saker. Det är den högsta siffran av alla länder, där bara 25 procent av fransmännen känner igen sig i påståendet. Inte nog med det, av de svenskar som svarat det, känner nästan hälften till och med att de kan bli helt överväldigade av vissa saker de äger, nästan som om sakerna ägde dem istället.

Volvo Cars har även djupintervjuat ett antal kunder som använder Care by Volvo idag. Resultatet visar att erbjudandet passar bra för människor i olika åldrar och i helt olika livssituationer.

­­– Fortfarande är tjänstebil och privat ägande det vanligaste, men vi ser ett ökat intresse för att ha tillgång till bil på ett enklare och ännu mer omhändertagande sätt. De som redan idag har Care by Volvo finns både i stad och i landsbygd och i olika skeden av livet, säger Emelie Öhrstig på Volvo Car Sverige som ansvarar för Care by Volvo på den svenska marknaden.

­– En del har haft tjänstebil tidigare och för några är det första bilen. I intervjuerna berättar de att de uppskattar tryggheten och bekvämligheten i att ha allt inkluderat i en månadskostnad, fortsätter hon.

Care by Volvo lanserades i november 2016 i Volvo Studio Stockholm. I maj 2017 utvecklades konceptet och det gjordes möjligt att beställa sin bil online och välja hos vilken Volvohandlare man vill hämta ut sin bil. Under de nio månader som gått har försäljningen ökat, och målen framåt är högt satta.

­– Vi ser Care by Volvo som ett bra komplement till de traditionella sätten att ha bil och ju fler som prövar på desto mer kommer det sprida sig. Det kan vara så att man köper bil ena gången och abonnerar andra gången, beroende på livssituationen och vilket behov av mobilitet man har. I grund och botten handlar det om att göra livet så enkelt som möjligt för våra kunder, säger Emelie Öhrstig.

Konceptet Care by Volvo innefattar ett komplett omhändertagande. Utöver bil ingår försäkring, serviceavtal, förlängd garanti, assistans, däck och däckhotell, hyrbil vid service, Volvo on Call, In Car Delivery och medlemskap i bilpoolsföretaget Sunfleet – Volvo Car Sharing med ett antal fria resor och rabatt på hyrbilar från Hertz. För XC40 ingår även privat bildelning och hämtning/lämning av bil i samband med service i Stockholmsregionen.

Kostnaden baseras på modell, utrustningsalternativ och abonnemangslängd. Den fasta månadskostnaden är också lika för alla, oavsett kundernas ålder eller geografiska hemvist i Sverige, vilket skiljer tjänsten från traditionell leasing.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Årets bilverkstad i Blekinge

DEFAs laddstation bäst i test enligt ADAC

Ida är Vägens Hjälte 2018

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Nyhetsbrev

Den 14 november 2019 är det dags för Motorgalan igen

Nu är det klart att Motorgalan kommer tillbaka 2019. Den 14 november är det dags igen och då kommer priser att delas ut i en rad kategorier. Förberedelsearbetet med nästa gala drar igång redan nu i januari.

Arkiv

Fordonsindustrin presenterar ”kravlista” för konkurrenskraft

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Förändringar i Volvo Lastvagnars ledning

Ny eldriven skåpbil under 3,5 ton

Den tillverkas i Kina, heter Maxus EV80, lastar knappt 1 ton och får dra lika tungt. Den första eldrivna transportbilen i mellansegmentet säljs nu i Norge.

Volvo har krympt motorutbudet

Världsmästaren i rallycross ska utmana i rallyskogen

Lagom till jul har Kristoffersson Motorsport pyntat verkstaden utanför Arvika med en Volkswagen Polo GTI R5, den första av de nya rallybilarna som har levererats till Sverige.

90 år med fönsterhissen

Fängelse, böter och utvisning för bildelstjuvar

För mycket olja vid service kan bli dyrt för verkstaden

Smart lösning som förutser var trafikolyckor kan inträffa

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Ny främre kardan till Toyota

Ny dieselpump till Mercedes Sprinter

Optimel AB i Uppsala

Blixtljus Ultra 10-30V

Blir du nervös när du ska köra bil på vintern?

Backljuspaket 12 V

Eurolådor

KBV hjälper Nordmarkens Motor att bli en Godkänd Bilverkstad!

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Sänd till en kollega

0.122