EU drar åt snaran kring förbränningsmotorn

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

År 2020 ska en genomsnittlig ny bil släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer ur avgasröret. EU-kommissionen vill att utsläppen ska minska med ytterligare 30 procent till år 2030. Förslaget har nu varit ute på remiss, och Gröna Bilister har lämnat sina synpunkter.

Kravet för år 2030 uttrycks i procent jämfört med år 2020 snarare än i absoluta tal eftersom det baseras den nya körcykel WLTP som ersätter NEDC-cykeln. Uttryckt i utsläpp enligt NEDC motsvarar det nya målet ett utsläpp på högst 66,5 g CO2/km. Idag är det i stort sett endast laddhybrider och elbilar som har så låga utsläpp. Gröna Bilister uppskattar därför att 30-50 procent av de nya bilarna måste vara elektrifierade år 2030 för att målet ska nås.

Gröna Bilister menar ändå att kravet kan skärpas ytterligare ett snäpp, så att det genomsnittliga CO2-utsläppet ur avgasröret ska minska med 40 procent mellan åren 2020 och 2030.

Det liggande förslaget kommer att medföra en omfattande satsning på elektrifiering och energieffektivisering. Det kommer dock inte att påskynda övergången från fossila bränslen till förnybara. Därför måste förslaget kompletteras med krav på att alla fordon utrustade med förbränningsmotor ska typgodkännas för ett alternativt bränsle, även laddhybrider.

– Ett sådant krav skulle inte medföra några svårigheter för tillverkarna, säger Per Östborn, styrelseledamot i Gröna Bilister. Det kan därför införas på kort varsel. Små eller inga ingrepp behövs i en bensin- eller dieselbil för att den ska kunna köras på etanol E85 eller förnybar diesel HVO.

– Lika lätt är det att justera laddhybrider så att de kan köras förnybart när elen är slut, fortsätter Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det är egentligen obegripligt att dagens laddhybrider är beroende av fossil bensin eller diesel.

Gröna Bilister applåderar att den nya körcykeln WLTP ligger till grund för de föreslagna utsläppsmålen.

– Förtroendet för den tidigare körcykeln NEDC sjönk till botten när skillnaderna mellan certifierade och verkliga utsläpp ökade successivt, säger Per Östborn. Detta urholkade också effekten av EU:s nuvarande utsläppsmål.

För att återupprätta förtroendet för de certifierade utsläppsvärdena och för EU:s utsläppsmål är det också mycket bra att EU vill följa upp om den nya körcykeln WLTP verkligen motsvarar realistisk körning, och genom oberoende tester kontrollera att de certifierade värden som tillverkarna tar fram stämmer.

– Detta förslag kan bli startskottet för en verklig omställning av vägtrafiken i Europa, säger Johanna Grant. Men då måste det kompletteras med krav på att alla lätta fordon ska vara typgodkända för ett alternativt drivmedel senast år 2025, gärna ännu tidigare.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.219