EU drar åt snaran kring förbränningsmotorn

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

År 2020 ska en genomsnittlig ny bil släppa ut högst 95 gram koldioxid per kilometer ur avgasröret. EU-kommissionen vill att utsläppen ska minska med ytterligare 30 procent till år 2030. Förslaget har nu varit ute på remiss, och Gröna Bilister har lämnat sina synpunkter.

Kravet för år 2030 uttrycks i procent jämfört med år 2020 snarare än i absoluta tal eftersom det baseras den nya körcykel WLTP som ersätter NEDC-cykeln. Uttryckt i utsläpp enligt NEDC motsvarar det nya målet ett utsläpp på högst 66,5 g CO2/km. Idag är det i stort sett endast laddhybrider och elbilar som har så låga utsläpp. Gröna Bilister uppskattar därför att 30-50 procent av de nya bilarna måste vara elektrifierade år 2030 för att målet ska nås.

Gröna Bilister menar ändå att kravet kan skärpas ytterligare ett snäpp, så att det genomsnittliga CO2-utsläppet ur avgasröret ska minska med 40 procent mellan åren 2020 och 2030.

Det liggande förslaget kommer att medföra en omfattande satsning på elektrifiering och energieffektivisering. Det kommer dock inte att påskynda övergången från fossila bränslen till förnybara. Därför måste förslaget kompletteras med krav på att alla fordon utrustade med förbränningsmotor ska typgodkännas för ett alternativt bränsle, även laddhybrider.

– Ett sådant krav skulle inte medföra några svårigheter för tillverkarna, säger Per Östborn, styrelseledamot i Gröna Bilister. Det kan därför införas på kort varsel. Små eller inga ingrepp behövs i en bensin- eller dieselbil för att den ska kunna köras på etanol E85 eller förnybar diesel HVO.

– Lika lätt är det att justera laddhybrider så att de kan köras förnybart när elen är slut, fortsätter Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Det är egentligen obegripligt att dagens laddhybrider är beroende av fossil bensin eller diesel.

Gröna Bilister applåderar att den nya körcykeln WLTP ligger till grund för de föreslagna utsläppsmålen.

– Förtroendet för den tidigare körcykeln NEDC sjönk till botten när skillnaderna mellan certifierade och verkliga utsläpp ökade successivt, säger Per Östborn. Detta urholkade också effekten av EU:s nuvarande utsläppsmål.

För att återupprätta förtroendet för de certifierade utsläppsvärdena och för EU:s utsläppsmål är det också mycket bra att EU vill följa upp om den nya körcykeln WLTP verkligen motsvarar realistisk körning, och genom oberoende tester kontrollera att de certifierade värden som tillverkarna tar fram stämmer.

– Detta förslag kan bli startskottet för en verklig omställning av vägtrafiken i Europa, säger Johanna Grant. Men då måste det kompletteras med krav på att alla lätta fordon ska vara typgodkända för ett alternativt drivmedel senast år 2025, gärna ännu tidigare.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

0.163