23948sdkhjf

BMW Group tar över on-demand-tjänsten DriveNow

Mobilitetstjänster är ett snabbväxande område som utgör en av hörnstenarna i BMW Groups företagsstrategi NUMBER ONE NEXT. Därför har BMW Group utökat sitt utbud av hållbara lösningar inom områdena: on-demand-mobilitet (DriveNow och ReachNow), parkering (ParkNow) samt laddning (ChargeNow). Förvärvet av Sixts ägarandelar följer förvärvet av Parkmobile LLC tidigare i januari - som gjorde BMW Group till den världsledande leverantören av digitala parkeringstjänster.

-Vi har uppnått stora framgångar med DriveNow under de senaste sju åren, tack vare det fantastiska arbete som våra anställda har lagt ner. Men också tack vare det utmärkta samarbetet vi haft med Sixt, som kommer att fortsätta vara en viktig partner för oss även i framtiden, säger Peter Schwarzenbauer, styrelsemedlem i ledningsgruppen för BMW AG som ansvarar för MINI, Rolls-Royce, BMW Motorrad, Customer Engagement och Digital Business Innovation BMW Group.

-Vår målsättning är att ha 100 miljoner kunder inom premiummobilitet år 2025. Med DriveNow som ett helägt dotterbolag har vi alla verktyg för fortsatt strategisk utveckling av våra tjänster. Våra erfarenheter inom detta område kommer att stötta oss i utvecklingen mot framtidens autonoma, elektrifierade och uppkopplade bilparker, fortsätter Schwarzenbauer.

BMW Group och Sixt kommer att fortsätta sitt partnerskap genom fortsatt leverans av BMW och MINI-modeller till Sixts bilpark.

-Det gemensamma arbetet bakom DriveNow visar på ett imponerande sätt upp den innovativa styrka som finns hos både Sixt och BMW Group. Vi vill därmed tacka de anställda hos DriveNow och BMW Group och vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med BMW Group genom våra leveransavtal för bilmärkena BMW och MINI, säger Alexander Sixt, styrelsemedlem i ledningsgruppen för Sixt SE och ansvarig för Group Strategy.

DriveNow grundades 2011 som ett samriskföretag mellan BMW Group och Sixt SE. Tjänsten används i dag av över en miljon kunder i 13 europeiska städer, och bilparken består av över 6 000 premiummärkesbilar från BMW och MINI. Den elektrifierade BMW i3 finns också tillgänglig för användarna via samtliga DriveNow-stationer.

- Under 2017 körde våra kunder över åtta miljoner kilometer med DriveNows elbilar. Det motsvarar 200 gånger runt jorden. Förutom att bidra till minskad trafiktäthet och en förbättrad parkeringssituation så gör DriveNow också elektromobilitetens genombrott enklare, säger Sebastian Hofelich, managing director på DriveNow. Vi ser fram emot att arbeta vidare med vårt koncept och med våra partnerstäder för att fortsätta att aktivt forma den urbana mobiliteten på ett hållbart sätt, avslutar Hofelich.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125