Avsiktsförklaring från SFVF: ”Vi övertar däckaffären!”

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

– Under alldeles för lång tid har för få arbetat med att skapa rimliga regler för däckaffären. Den är en väsentlig affär för många av våra verkstäder i dag, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Av SFVF:s 2 300 medlemsföretag arbetar 1 755 medlemsföretag med däck på lätta och tunga sidan.

SFVF är Nordens största fordonsbranschförening och ska ha stor tyngd även i denna del av trafiksäkerhet. 1997 bestämdes att ingen ska skadads allvarligt eller dö i trafiken från och med 2020. Denna vinter har återigen bevisat hur ogenomtänkt gällande lagkrav är.

– När Trafikverket och Transportstyrelsen 2011 föreslog att fordon som väger mer än 3,5 ton ska ha vinterhjul på drivaxlarna, borde fler ha insett hur dåligt förslaget var. Att införa en lag med krav på vinterhjul på alla axlar, kommer starkt att bidra till vår nollvision. Detta och fler viktiga däckfrågor kommer vi att börja arbeta systematiskt och frenetiskt med, säger Bo Ericsson.

Hittills har det inte varit lagkrav på att man ska ha vinterdäck på alla hjulen, en fråga som SFVF nu vill driva. Och det ska gälla både svenska och utländska åkerier. Sköter man inte detta ska man också få ordentliga böter, för säkerheten på våra vägar måste komma främst. Hur det ser ut i andra länder kan man läsa om här, men Sveriges nordliga läge gör oss lite unika när det gäller däck.

– Självklart kommer vi tillsammans med våra lastbilsverkstäder och däckverkstäder att ta tag i arbete på väg, en fråga som måste lösas. Användandet av friktionsdäck, så kallade året-runt-däck, måsta också få ett slut. Det är förvånansvärt att det får förekomma när en hel däck- och fordonbransch är mot detta. Vi ser på nytt annonser på marknaden där man på olika sätt vilseleder bilägare med att det finns helårs- och åretruntdäck. SFVF vill dementera detta starkt eftersom det leder till olyckor med trista konsekvenser, säger Bo Ericsson.

Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 till +35 grader. Det finns naturligtvis skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. De olika däcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp.

– Dessutom ökar slitaget kraftigt om man kör med vinterdäck på sommarväglag, det vill säga att däcken tar slut fort, något som påverkar bilägarens plånbok direkt, säger Bo Ericsson.

Sommardäck fungerar normalt bra ned till +5 grader – sen försämras väggreppet kraftigt. Därför bör vinterhjul monteras på vid lägre temperaturer även om det inte ligger snö på vägen för att bibehålla väggreppet.

– Frågan är om inte detta skulle behöva prövas i domstol eftersom det inte är fackmässigt att sätta på fel däck för en årstid och/eller om det är falsk marknadsförening att lura bilägare. Hur många måste skadas eller dö innan en lösning är framme? Denna fråga berör många av våra medlemsföretag, säger Bo Ericsson och fortsätter:

– Att vi endast får skifta från vinter- till sommardäck under en tvåveckorsperiod är ogenomtänkt och det kan jag heller inte acceptera. Vi har fler idéer hur vi ska finna en lösning som vi återkommer om, säger Bo Ericsson.

Redan i dag arbetar SFVF med däckfrågor – ett arbete som nu ska intensifieras. Dessutom kommer föreningen att diskutera hur man så snart som möjligt kan hitta ekonomiska förutsättningar för att starta olika mekaniker- och teknikerutbildningar till branschen.

SFVF:s och Verkstadsföretagarnas syfte är att hitta bidrag som idag kommer från staten, näringslivet och LO och som går att omfördela från exempelvis olika typer av yrkestävlingar och arrangemang.

– Genom vårt arbete i Nationella programrådet har vi redan ställt oss bakom Yrkespaketen. Vi har även föreslagit fler yrkesroller som syftar att skapa nya medarbetare ibland annat däckbranschen, något som ni kommer att få läsa om senare i år, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat en undersökning för att med ett statistiskt underlag kunna diskutera dessa frågor på kommande möten.

– Vi vet att branschen snabbt vill utveckla nya och moderna modeller av yrkesutbildningar, 100 % verkstad. En stor del av våra 2 300 medlemsverkstäder uttrycker att personalkrisen skapar företagsnedläggningar och bromsar utvecklingen. Därför kommer SFVF och Verkstadsföretagarna att göra allt som står i vår makt för att snabbt starta utbildningar av främst vuxna och arbetslösa med tidigare arbetslivserfarenhet, säger Bo Ericsson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.145