23948sdkhjf

Avsiktsförklaring från SFVF: ”Vi övertar däckaffären!”

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

– Under alldeles för lång tid har för få arbetat med att skapa rimliga regler för däckaffären. Den är en väsentlig affär för många av våra verkstäder i dag, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Av SFVF:s 2 300 medlemsföretag arbetar 1 755 medlemsföretag med däck på lätta och tunga sidan.

SFVF är Nordens största fordonsbranschförening och ska ha stor tyngd även i denna del av trafiksäkerhet. 1997 bestämdes att ingen ska skadads allvarligt eller dö i trafiken från och med 2020. Denna vinter har återigen bevisat hur ogenomtänkt gällande lagkrav är.

– När Trafikverket och Transportstyrelsen 2011 föreslog att fordon som väger mer än 3,5 ton ska ha vinterhjul på drivaxlarna, borde fler ha insett hur dåligt förslaget var. Att införa en lag med krav på vinterhjul på alla axlar, kommer starkt att bidra till vår nollvision. Detta och fler viktiga däckfrågor kommer vi att börja arbeta systematiskt och frenetiskt med, säger Bo Ericsson.

Hittills har det inte varit lagkrav på att man ska ha vinterdäck på alla hjulen, en fråga som SFVF nu vill driva. Och det ska gälla både svenska och utländska åkerier. Sköter man inte detta ska man också få ordentliga böter, för säkerheten på våra vägar måste komma främst. Hur det ser ut i andra länder kan man läsa om här, men Sveriges nordliga läge gör oss lite unika när det gäller däck.

– Självklart kommer vi tillsammans med våra lastbilsverkstäder och däckverkstäder att ta tag i arbete på väg, en fråga som måste lösas. Användandet av friktionsdäck, så kallade året-runt-däck, måsta också få ett slut. Det är förvånansvärt att det får förekomma när en hel däck- och fordonbransch är mot detta. Vi ser på nytt annonser på marknaden där man på olika sätt vilseleder bilägare med att det finns helårs- och åretruntdäck. SFVF vill dementera detta starkt eftersom det leder till olyckor med trista konsekvenser, säger Bo Ericsson.

Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 till +35 grader. Det finns naturligtvis skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. De olika däcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp.

– Dessutom ökar slitaget kraftigt om man kör med vinterdäck på sommarväglag, det vill säga att däcken tar slut fort, något som påverkar bilägarens plånbok direkt, säger Bo Ericsson.

Sommardäck fungerar normalt bra ned till +5 grader – sen försämras väggreppet kraftigt. Därför bör vinterhjul monteras på vid lägre temperaturer även om det inte ligger snö på vägen för att bibehålla väggreppet.

– Frågan är om inte detta skulle behöva prövas i domstol eftersom det inte är fackmässigt att sätta på fel däck för en årstid och/eller om det är falsk marknadsförening att lura bilägare. Hur många måste skadas eller dö innan en lösning är framme? Denna fråga berör många av våra medlemsföretag, säger Bo Ericsson och fortsätter:

– Att vi endast får skifta från vinter- till sommardäck under en tvåveckorsperiod är ogenomtänkt och det kan jag heller inte acceptera. Vi har fler idéer hur vi ska finna en lösning som vi återkommer om, säger Bo Ericsson.

Redan i dag arbetar SFVF med däckfrågor – ett arbete som nu ska intensifieras. Dessutom kommer föreningen att diskutera hur man så snart som möjligt kan hitta ekonomiska förutsättningar för att starta olika mekaniker- och teknikerutbildningar till branschen.

SFVF:s och Verkstadsföretagarnas syfte är att hitta bidrag som idag kommer från staten, näringslivet och LO och som går att omfördela från exempelvis olika typer av yrkestävlingar och arrangemang.

– Genom vårt arbete i Nationella programrådet har vi redan ställt oss bakom Yrkespaketen. Vi har även föreslagit fler yrkesroller som syftar att skapa nya medarbetare ibland annat däckbranschen, något som ni kommer att få läsa om senare i år, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat en undersökning för att med ett statistiskt underlag kunna diskutera dessa frågor på kommande möten.

– Vi vet att branschen snabbt vill utveckla nya och moderna modeller av yrkesutbildningar, 100 % verkstad. En stor del av våra 2 300 medlemsverkstäder uttrycker att personalkrisen skapar företagsnedläggningar och bromsar utvecklingen. Därför kommer SFVF och Verkstadsföretagarna att göra allt som står i vår makt för att snabbt starta utbildningar av främst vuxna och arbetslösa med tidigare arbetslivserfarenhet, säger Bo Ericsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krönika: Bo Ericsson SFVF om 5G och framtiden för verkstäder

-Härom veckan skedde startskottet för en ny värld, då startade den första 5G installationen. Med tanke på alla it-system och uppkopplingen mot nätet förvandlas bilen till en it-produkt, 5G är en förutsättning för detta, skriver Bo Ericsson vd för SFVF i denna krönika. Vem ska sköta servicen och reparationerna? Kommer vi i framtiden att klara av detta på en verkstad?

Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden

Den 100000:e Volvo S90 var en T4

LBM Autoparts storsatsar i Europa och förvärvar engelska GB Parts Online

Varje år är det 20 000 bilister som tankar fel bränsle

Begagnat minskade med 4,7 procent i november

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas tisdagar och torsdagar.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Polestar 1 testas intensivt inför produktionsstarten 2019

Arkiv

Elbilsföretaget Uniti som inte börjat bygga någon bil ännu värderas till 1 miljard kronor

UNITI blir FundedByMe:s första officiella så kallade unicorn efter att ha värderats till över en miljard SEK i sin senaste finansieringsrunda.

Rekordökning för laddbara bilar i november

Marknaden för laddbara bilar tog ett rejält kliv framåt under november, med stora ökningar för flera elbilsmodeller. Under månaden ökade beståndet med 2 549 laddbara bilar, med god marginal den högsta ökningen någon enskild månad.

Autoliv befarar EU-böter på nära 2 miljarder kronor

Autoliv har utretts för konkurrenshämmande beteende inom EU. Företaget dömdes till böter tidigare i år men nu befarar Autoliv att man kommer att få ytterligare böter.

De löser billogistiken för branschen

Att serva, reparera och handla med bilar handlar delvis om att lösa ett logistikpussel – både för bilföretagen och kunderna. Detta har företaget Tidler förstått. Nu är man på väg att revolutionera branschen.

Ökad risk när litiumjonbatterier i elbilar skadas

DEKRA är klart som kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad

DEKRA är nytt kontrollföretag för Godkänd Bilverkstad. Det innebär att de verkstäder som redan i dag är anslutna till deras kvalitetskoncept DVK, DEKRA Verkstadskvalitet – som bygger på opartiska stickprovskontroller av utfört verkstadsarbete – får tillgodoräkna sig kontrollerna för Godkänd Bilverkstad.

Danska verkstäder polisanmälda för olaglig chip-trimning

Autoexperten Sverige AB och KG Knutsson Verkstad AB blir medlemmar i MRF

Autoexperten Sverige och KG Knutsson Verkstad har sökt och antagits som medlemmar i MRF, Motorbranschens riksförbund.

Jul-månad igen och då tror många att bilen har blivit stulen

I december glömmer många bilister bort var de ställt bilen. Fullspäckat schema och labyrintiska parkeringshus i julhandeln gör att många bilägare tror att bilen blivit stulen. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Mora Karosseri och Motorverkstad är första Mekonomen-verkstad som är klar för Godkänd Bilverkstad

Jaguar I-PACE är både Årets Bil i Norge och Årets Elbil i Sverige

Biogasbilar slår igenom hos kommuner

Vinnarna på Bilsport Motor Show

Tätt mellan tvåhjulingarna på eCarExpo

Det nya paketet med subventioner till elfordon satte tydliga avtryck på årets elbilmässa eCarExpo, som växt rejält i och med flytten från Stockholm till Svenska Mässan i Göteborg.

Flaskhalsar sinkar utbyggnaden av laddstolpar

Fortsatt tufft i bilhallarna

Nyregistreringarna av personbilar minskade med 20,5 procent och lätta lastbilar minskade med 33,8 procent i november jämfört med rekordsiffrorna i november förra året. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 4 procent medan lätta lastbilar har ökat med 5,1 procent.

Laddplats i Kristinehamn är Årets Laddplats 2018

PROVKÖRNING: En cellsam körupplevelse

Försäljningen av begagnade bilar fortsatte att minska under tredje kvartalet

Därför är rost ett större problem på elbilars bromsar

Kritiskt läge för tillgången på fordonsdata

Årets Bilsäljare är Marcus Korner

Årets Fordonstekniker är Niklas Persson på BeOs Bilservice

Årets butik är MECA Skellefteå

Speedy Bilservice Örebro prisas som Årets Verkstad

Årets Reservdelsperson är Gunilla Rubinstein

Årets Hållbarhetsprofil är Stefan Rasteby

Årets servicerådgivare är Peter Lidin på Berners

Atteviks, Nässjö är Årets Skadeverkstad

Se alla Företagens egna nyheter

Batteriladdare PRO 12V/30A

CRC's fettskola

Trevlig helg

ELF & Renault lanserar unik produktserie ELF EVOLUTION RN-TECH

Lucka 5

LUKOIL slår sig in i Danmark

Foxwell GT80 Mini inkl. 3års uppdatering.

Vi utökar vårt program av framvagnsdelar - och använder vårt prov lager till kvalitetssäkring

Framtidens smarta däck anpassar sig efter väglaget

Ny dieselspridare till BMW

Laddbar LED arbetslampa

Smartrep.info hjälper vid problem ang. montering av hjullager

Drivknuten.se satsar på dieselspridare och pumpar

Dual Drive

En kraftfull extraljusramp

Accelerationsmätning i mobilen

Dynamisk ny NGK SPARK PLUG webbplats inspirerar

Laddbar arbetslampa LED MAXFLEX

Efterkontroll – för säkerhetens skull

Senaste specifikationerna för John Bean hjulinställare

Parkeringssensorer - ny produktgrupp hos Triscan

Driftsäker DC/DC omvandlare 24 volt till 13,8 volt

28 ColorGlo specialister på årets möte

MERCEDES-BENZ godkänner Lukoil.

TENNECO signs definitive agreement to acquire ÖHLINS RACING A.B

Sänd till en kollega

0.168