Avsiktsförklaring från SFVF: ”Vi övertar däckaffären!”

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

– Under alldeles för lång tid har för få arbetat med att skapa rimliga regler för däckaffären. Den är en väsentlig affär för många av våra verkstäder i dag, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Av SFVF:s 2 300 medlemsföretag arbetar 1 755 medlemsföretag med däck på lätta och tunga sidan.

SFVF är Nordens största fordonsbranschförening och ska ha stor tyngd även i denna del av trafiksäkerhet. 1997 bestämdes att ingen ska skadads allvarligt eller dö i trafiken från och med 2020. Denna vinter har återigen bevisat hur ogenomtänkt gällande lagkrav är.

– När Trafikverket och Transportstyrelsen 2011 föreslog att fordon som väger mer än 3,5 ton ska ha vinterhjul på drivaxlarna, borde fler ha insett hur dåligt förslaget var. Att införa en lag med krav på vinterhjul på alla axlar, kommer starkt att bidra till vår nollvision. Detta och fler viktiga däckfrågor kommer vi att börja arbeta systematiskt och frenetiskt med, säger Bo Ericsson.

Hittills har det inte varit lagkrav på att man ska ha vinterdäck på alla hjulen, en fråga som SFVF nu vill driva. Och det ska gälla både svenska och utländska åkerier. Sköter man inte detta ska man också få ordentliga böter, för säkerheten på våra vägar måste komma främst. Hur det ser ut i andra länder kan man läsa om här, men Sveriges nordliga läge gör oss lite unika när det gäller däck.

– Självklart kommer vi tillsammans med våra lastbilsverkstäder och däckverkstäder att ta tag i arbete på väg, en fråga som måste lösas. Användandet av friktionsdäck, så kallade året-runt-däck, måsta också få ett slut. Det är förvånansvärt att det får förekomma när en hel däck- och fordonbransch är mot detta. Vi ser på nytt annonser på marknaden där man på olika sätt vilseleder bilägare med att det finns helårs- och åretruntdäck. SFVF vill dementera detta starkt eftersom det leder till olyckor med trista konsekvenser, säger Bo Ericsson.

Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 till +35 grader. Det finns naturligtvis skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. De olika däcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp.

– Dessutom ökar slitaget kraftigt om man kör med vinterdäck på sommarväglag, det vill säga att däcken tar slut fort, något som påverkar bilägarens plånbok direkt, säger Bo Ericsson.

Sommardäck fungerar normalt bra ned till +5 grader – sen försämras väggreppet kraftigt. Därför bör vinterhjul monteras på vid lägre temperaturer även om det inte ligger snö på vägen för att bibehålla väggreppet.

– Frågan är om inte detta skulle behöva prövas i domstol eftersom det inte är fackmässigt att sätta på fel däck för en årstid och/eller om det är falsk marknadsförening att lura bilägare. Hur många måste skadas eller dö innan en lösning är framme? Denna fråga berör många av våra medlemsföretag, säger Bo Ericsson och fortsätter:

– Att vi endast får skifta från vinter- till sommardäck under en tvåveckorsperiod är ogenomtänkt och det kan jag heller inte acceptera. Vi har fler idéer hur vi ska finna en lösning som vi återkommer om, säger Bo Ericsson.

Redan i dag arbetar SFVF med däckfrågor – ett arbete som nu ska intensifieras. Dessutom kommer föreningen att diskutera hur man så snart som möjligt kan hitta ekonomiska förutsättningar för att starta olika mekaniker- och teknikerutbildningar till branschen.

SFVF:s och Verkstadsföretagarnas syfte är att hitta bidrag som idag kommer från staten, näringslivet och LO och som går att omfördela från exempelvis olika typer av yrkestävlingar och arrangemang.

– Genom vårt arbete i Nationella programrådet har vi redan ställt oss bakom Yrkespaketen. Vi har även föreslagit fler yrkesroller som syftar att skapa nya medarbetare ibland annat däckbranschen, något som ni kommer att få läsa om senare i år, säger Benny Wallin utbildningsansvarig i Verkstadsföretagarna.

SFVF och Verkstadsföretagarna har startat en undersökning för att med ett statistiskt underlag kunna diskutera dessa frågor på kommande möten.

– Vi vet att branschen snabbt vill utveckla nya och moderna modeller av yrkesutbildningar, 100 % verkstad. En stor del av våra 2 300 medlemsverkstäder uttrycker att personalkrisen skapar företagsnedläggningar och bromsar utvecklingen. Därför kommer SFVF och Verkstadsföretagarna att göra allt som står i vår makt för att snabbt starta utbildningar av främst vuxna och arbetslösa med tidigare arbetslivserfarenhet, säger Bo Ericsson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inspirationsdagen 100% verkstad bjuder på ett spännande program för alla verkstäder

”Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.”

Euromaster förnyar sitt avtal med Compilator

Mercedes-Benz Vans och BASF satsar på mobilitet

Mercedes-Benz Vans och BASF planerar ett samarbete för att driva fram innovationer inom mobilitet. Inledningsvis handlar det om att optimera persontransporterna på BASF:s anläggning i Ludwigshafen, där ett efterfrågestyrt samåkningssystem snart införs.

Prins Carl Philip totaltvåa i GTB

Nu tar däcken steget ut i rymden

Goodyear ska studera reaktioner i däckmaterial genom experiment vid den internationella rymdstationen ISS.

Johan Kristoffersson säkrade STCC-guldet 2018

Nyhetsbrev

ABS Wheels samarbetar med CDON.COM

Arkiv

PWR Racing presenterar elektrisk STCC-bil med 600 hästkrafter

– Den här bilen är revolutionerande att köra. Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Rånades i hemmet på sin Porsche Panamera

Larmtjänst rapporterar att en svart Porsche Panamera 4 S stulits efter ett spektakulärt rån i Spånga utanför Stockholm.

Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare

Kraftuttag, racingmotorer och igensotade dieseltoppar får hjulen att snurra för fullt för Jönköpings Motorrenovering.

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

KBV har ISO-certifierat hela sin verksamhet

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, fortsätter att stärka sin ställning som konsultföretag inom kvalitetsledning och verksamhetsutveckling med inriktning på bil- och skadeverkstäder.

Peugeot e-LEGEND CONCEPT

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Så fungerar Hella Gutmanns digitala glasögon

Filma, ta bilder eller titta på film – allt medan du är uppkopplad i samtal med den tekniska supporten. Hella-Gutmanns nya digitala glasögon är mer än bara ett par ovanligt avancerade brillor.

Dags för Yrkes-EM i Budapest

Den 24 september lyfter planet mot Budapest och Yrkes-EM 2018. Från fordonsbranschen tävlar de unga proffsen Alexander Olofsson, Mathias Röstberg och Ante Olofsson i grenarna personbilsteknik, maskinteknik och lastbilsteknik.

Johan Kristoffersson har bara guld i sikte

Han lämnade senaste deltävlingen i STCC som mästerskapsledare med fjortons poängs marginal. Till avslutningen på Mantorp åker han som tvåa, med sju poäng att hämta in. Veckans turbulens i racing-Sverige påverkar ändå inte Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-förarens inställning.

Kvinnor bättre på att välja bränslesnåla bilar

Elbilsmässa visar boomen för laddbara bilar

Nissan visar upp mobilt rymdobservatorium

Simon Larsson vann Super Trofeo på Nürburgring

Juridikspalten

Urbanetic –framtida transportmedel

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Ford rensar i motorutbudet

Inspektioner ska hitta avgasmanipulerade fordon

Här är Ford-modellerna som kan försvinna

Bosch lanserar ny e-drivlina

BCA tillsätter ny skandinavisk vd

Teknikens Värld spred falsk nyhet

Opel drar ned produktionen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Se alla Företagens egna nyheter

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår investering?

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Två Experter Blir En

Ny Luftbälg till Jeep Grand Cherokee WK2

HBA lanserar en helt ny serie Maxtel extraljus!

Upptäck "fulgas" i din AC-station

Skärpta kvalitetskrav från biltillverkare - Triscan följer med

Kurvad LED extraljusramp

LBM Autoparts live på Automechanika!

EcoOnline - nu över 1000 kunder på svenska marknaden

Press Conference NGK Spark Plug, Tuesday 11.9, Time 18.00, Hall 3, stand B81

MAXTEL Evapor LED 509" extraljus 12/24 V

Triscan kvalitetskontroll på stället - även i Asien

Carsystem Goes UV

Carsystem Plastlim Godkänd av Svensk Bilplastteknik

Revolutionerande blixtljus!

Se vårt nya, breda sortiment av installationsmaterial för fordon!

Schaeffler Automotive Aftermarket ger produktförpackningarna ett nytt utse...

HpP Primer

Hitta rätt LUKOILOlja- Med ett klick!

Växellådans reparation är inte bara ett jobb för specialister

Tack alla besökare i vår monter på Elmia Lastbil!

Sänd till en kollega

1.207