Digital kompetens och kapital största utmaningen för Industri 4.0

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Ny forskning från Siemens Financial Services (SFS) har identifierat sex viktiga utmaningar för tillverkare som börjat övergå till en industri 4.0-modell. Rapporten Practical Pathways to Industry 4.0, visar att digital kompetens och tillgång till finanser är de två största utmaningarna för en framgångsrik omvandling. Utan tillgång till lämplig och hållbar finansiering från tredje part står tillverkare inför stora utmaningar med att hålla sig konkurrenskraftiga genom övergången.

I den digitaliserade och automatiserade industri 4,0-samhället finns möjligheten att digitalt sammanlänka människor, maskiner och system. Detta ger tillverkare ett antal fördelar som förbättrad effektivitet, mer förebyggande underhåll som förbättrar hållbarheten och ett bättre samarbete, tack vare digitala dataflöden.

Övergången till en industri 4.0-modell är dock ingen helomvändning, utan en process i flera steg. SFS har intervjuat tillverkare och managementkonsulter för att undersöka de hinder som uppstår under omvandlingen. Utav de sex viktigaste utmaningarna som rapporten identifierat var det två utmaningar som rankades särskilt problematiska, nämligen att utveckla digitala färdigheter och att få tillgång till finansiering för investeringar.

Dom fyra andra viktiga utmaningarna var, rankade med den viktigaste först: att bygga en kultur av samarbete, data- och IT-säkerhetsproblem, att skaffa fram tillräckligt många och bra underlag och bevis för avkastning på digitaliseringsinvesteringar samt att implementera specialiserade strategiska ledningsfunktioner för att skapa en tydlig och planerad plan för omvandlingen till industri 4.0.

Att bygga en praktisk plan för industri 4.0 kan förstås inte reduceras till en enda, förenklad formel då varje företags omständigheter är olika. Men trots detta höll de intervjuade med om att en stadig metodik är nödvändig för att bygga en hållbar plan för digitalisering och automatisering. Av studien framgick det att en sådan framgångsrik metod ofta vilar på sex viktiga beståndsdelar: att kunna uppskatta hinder och utmaningar, att utvärdera möjligheter, uppnå effektiv mätning, rekrytering och fortbildning samt integrering av strategisk finansiering.

De intervjuade placerade finansiering högt på listan av saker att överväga när man bygger upp en praktisk plan för industri 4.0. Att tidigt överväga olika finansieringsmöjligheter som ett första steg i planeringen vidgar utbudet av investeringsmöjligheter för teknologi som en del den strategiska utvecklingen i strävan mot industri 4.0.

Specialistfinansierare har utvecklat en uppsättning finansieringsverktyg, så kallade ”finans 4.0”, som möjliggör övergången till nya den generationens digitala teknik på ett sätt som är prisvärt och hållbart och är utformat för att lindra pressen på tillverkarens kassaflöde och rörelsekapital. I rapporten undersöks dessa metoder för specialiseringsfinansiering som finansiering av så kallad ”pay-to-access/use-teknik-” och utrustning, teknikuppgradering och uppdateringar, mjukvarufinansiering, betalning utefter resultat, övergångsfinansiering och rörelsekapitallösningar.

-Genom att tidigt, under utvecklingen av strategi och plan, överväga sina finansieringsmöjligheter kan tillverkare få tillgång till ett bredare utbud av alternativ för när  den nya generationens digitala teknologi ska inskaffas, säger Gunnar Skagerlind, försäljningschef för industrisektorn på SFS. Men för detta krävs specialistfinansiärer som kan industri 4.0-teknik, och vet hur den bäst implementeras, så att tillverkare kan investera och samtidigt lindra pressen på sitt kassaflöde och rörelsekapital.

Rapporten lanseras som en del av Siemens Finance Week. Siemens Finance Week 2018 är en diskussionsplattform som ämnar att visa hur finansieringslösningar kan hjälpa företag att möta nuvarande och framtida utmaningar.

 Metod

Över 60 tillverkare och managementkonsulter intervjuades via telefon i oktober och november 2017. De ombads identifiera de huvudsakliga hinder och utmaningar (rankade i ordning) med digitalisering och automatisering i praktiken samt beskriva hur dom är sammanlänkade. Dom ombads också beskriva hur man bygger en framgångsrik strategi, vilka färdigheter som samt samt hur det kan finansieras för att uppnå bästa möjliga avkastning på investeringar. De intervjuade kom från följande länder och regioner: Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Polen, Ryssland, Spanien, Sverige, Turkiet, Storbritannien och USA.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.145