23948sdkhjf

Svenskt Riksmästerskap och norskt samarbete för Swedish GT 2018

Den tionde februari öppnar anmälan för Swedish GT 2018 och redan innan öppningen har mästerskapsorganisationen tagit emot många intresseanmälningar från förare och team, dessutom från Porsche Carrera Cup Scandinavia där de önskar dubblera tävlan under årets säsong.

– Vi ser fram emot en spännande säsong med ett starkt startfält på minst samma nivå som förra året, säger Thomas Johansson, koordinator för Swedish GT.

– Publiken kommer att få se riktigt häftiga bilar från Ferrari, McLaren, BMW, Mercedes, Audi, med flera. Porscharna kommer vi få se allra mest av under STCC-helgerna då Porsche 991 Cup generation ett och två kan tävla både i Swedish GT och Porsche Carrera Cup.

Samarbete med Norsk GT

Även i Norge växer intresset för GT-racing och Swedish GT inleder ett samarbete med Norsk GT där ett gemensamt tävlingsdatum på Rudskogen i september ingår i kalendrarna och möjligheter för fler samarbeten under säsongen planeras. Deltävlingen på Rudskogen förutspås få ett rekordstort startfält.

– Tävlingen i Norge blir en riktig höjdare för GT-entusiasten med stora startfält som dessutom är officiell Porsche Festival med allt vad det innebär av häftiga bilar och ett spännande evenemang, fortsätter Johansson.

GTA och GTB-klasser med förfinad Balance of Performance

Swedish GT kommer som tidigare år att bestå av två bilklasser: GTA med de kraftfullaste bilarna och GTB där de populära GT4-bilarna ingår. Både GTA och GTB avgörs enligt det populära Pro Am-konceptet, som innebär att professionella förare och amatörer delar bil. 2017 blev Ingvar Matsson och Fredrik Larsson GTA-mästare i en Ferrari 488 Challenge medan Erik Behrens och Daniel Roos dominerade GTB stort i sin McLaren 570S GT4. GT-racing lockar förare i många olika bilmärken och modeller. För att balansera bilarnas prestanda används ett Balance of Performance-system, BOP. Till 2018 års säsong kommer STCC att förfina detta system för att nå så stor sportslig rättvisa som är möjligt.

– Inom ramen för Balance of Performance har vi utöver tekniska faktorer dessutom möjligheten att styra längden på depåstoppen vilket vi tittar på som en möjlighet, säger Johansson.

– Ett optimalt BoP innebär att alla bilar teoretiskt sett har lika stor chans att vinna tävlingen. Det är förar- och team-prestationen som avgör vem som segrar.

Volvo och Prins Carl Philip?

De senaste säsongerna har Prins Carl Philip tävlat i en Volvo tillsammans med bland annat regerande världsmästaren Thed Björk. Så blir inte fallet 2018 då Volvon var en TTA-bil, en biltyp som fasas ut vilket innebär att det är en öppen fråga om Prins Carl Philip och Björk kommer till start i årets Swedish GT. Och i så fall i vilken bil.

Fem helger med två-dagarsevent tillsammans med STCC

Totalt omfattar Swedish GT 2018 fem deltävlingar – alla med STCC som huvudklass. Samtliga deltävlingar avgörs över två dagar med test och kval dag ett och två tävlingar under huvuddagen.

– Vi är mycket glada över den positiva utvecklingen inom GT-racingen och satsar vidare på den, säger STCC ABs styrelseordförande Hans Bååth.

– GT-racingen lockar en delvis annan publik och fördelarna med att Porsche-teamen kan dubblera och Pro-Am-konceptet som ger amatörförare möjlighet att tävla tillsammans med proffs är värdefulla för racingens utveckling i Sverige både på elit- och amatörnivå.

Premiären körs på Ring Knutstorp 4-5 maj. Mästerskapet fortsätter med Anderstorp 16-17 juni och Karlskoga 18-19 augusti. Serien besöker Norge 8-9 september för deltävling tre på Rudskogen Motorsenter. Swedish GT avslutas därefter med final på Mantorp Park 21-22 september.

 

Swedish GT 2018

4-5 maj: Ring Knutstorp

16-17 juni: Anderstorp

18-19 augusti: Karlskoga

8-9 september: Rudskogen, Norge

21-22 september: Mantorp Park

 

 

Swedish GT 2017, Anderstorp. Foto: Tony Welam/STCC

 

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078