Svenskt Riksmästerskap och norskt samarbete för Swedish GT 2018

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Den tionde februari öppnar anmälan för Swedish GT 2018 och redan innan öppningen har mästerskapsorganisationen tagit emot många intresseanmälningar från förare och team, dessutom från Porsche Carrera Cup Scandinavia där de önskar dubblera tävlan under årets säsong.

– Vi ser fram emot en spännande säsong med ett starkt startfält på minst samma nivå som förra året, säger Thomas Johansson, koordinator för Swedish GT.

– Publiken kommer att få se riktigt häftiga bilar från Ferrari, McLaren, BMW, Mercedes, Audi, med flera. Porscharna kommer vi få se allra mest av under STCC-helgerna då Porsche 991 Cup generation ett och två kan tävla både i Swedish GT och Porsche Carrera Cup.

Samarbete med Norsk GT

Även i Norge växer intresset för GT-racing och Swedish GT inleder ett samarbete med Norsk GT där ett gemensamt tävlingsdatum på Rudskogen i september ingår i kalendrarna och möjligheter för fler samarbeten under säsongen planeras. Deltävlingen på Rudskogen förutspås få ett rekordstort startfält.

– Tävlingen i Norge blir en riktig höjdare för GT-entusiasten med stora startfält som dessutom är officiell Porsche Festival med allt vad det innebär av häftiga bilar och ett spännande evenemang, fortsätter Johansson.

GTA och GTB-klasser med förfinad Balance of Performance

Swedish GT kommer som tidigare år att bestå av två bilklasser: GTA med de kraftfullaste bilarna och GTB där de populära GT4-bilarna ingår. Både GTA och GTB avgörs enligt det populära Pro Am-konceptet, som innebär att professionella förare och amatörer delar bil. 2017 blev Ingvar Matsson och Fredrik Larsson GTA-mästare i en Ferrari 488 Challenge medan Erik Behrens och Daniel Roos dominerade GTB stort i sin McLaren 570S GT4. GT-racing lockar förare i många olika bilmärken och modeller. För att balansera bilarnas prestanda används ett Balance of Performance-system, BOP. Till 2018 års säsong kommer STCC att förfina detta system för att nå så stor sportslig rättvisa som är möjligt.

– Inom ramen för Balance of Performance har vi utöver tekniska faktorer dessutom möjligheten att styra längden på depåstoppen vilket vi tittar på som en möjlighet, säger Johansson.

– Ett optimalt BoP innebär att alla bilar teoretiskt sett har lika stor chans att vinna tävlingen. Det är förar- och team-prestationen som avgör vem som segrar.

Volvo och Prins Carl Philip?

De senaste säsongerna har Prins Carl Philip tävlat i en Volvo tillsammans med bland annat regerande världsmästaren Thed Björk. Så blir inte fallet 2018 då Volvon var en TTA-bil, en biltyp som fasas ut vilket innebär att det är en öppen fråga om Prins Carl Philip och Björk kommer till start i årets Swedish GT. Och i så fall i vilken bil.

Fem helger med två-dagarsevent tillsammans med STCC

Totalt omfattar Swedish GT 2018 fem deltävlingar – alla med STCC som huvudklass. Samtliga deltävlingar avgörs över två dagar med test och kval dag ett och två tävlingar under huvuddagen.

– Vi är mycket glada över den positiva utvecklingen inom GT-racingen och satsar vidare på den, säger STCC ABs styrelseordförande Hans Bååth.

– GT-racingen lockar en delvis annan publik och fördelarna med att Porsche-teamen kan dubblera och Pro-Am-konceptet som ger amatörförare möjlighet att tävla tillsammans med proffs är värdefulla för racingens utveckling i Sverige både på elit- och amatörnivå.

Premiären körs på Ring Knutstorp 4-5 maj. Mästerskapet fortsätter med Anderstorp 16-17 juni och Karlskoga 18-19 augusti. Serien besöker Norge 8-9 september för deltävling tre på Rudskogen Motorsenter. Swedish GT avslutas därefter med final på Mantorp Park 21-22 september.

 

Swedish GT 2018

4-5 maj: Ring Knutstorp

16-17 juni: Anderstorp

18-19 augusti: Karlskoga

8-9 september: Rudskogen, Norge

21-22 september: Mantorp Park

 

 

Swedish GT 2017, Anderstorp. Foto: Tony Welam/STCC

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Nu tar motormagasinet.se semester!

Vi är tillbaka med nyheter på webben den 6 augusti. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 15 augusti. Trevlig Sommar!

Fler köper begagnat – flest väljer Volvo

Ökningen av begagnatförsäljningen sker i bilhallarna.

Mekonomen förvärvar FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen

Bosch investerar hundratals miljoner i start-ups

Verkstadsföretagarna och SFVF vill starta samarbete med Bilsportförbundet

Nu har jury-arbetet inför MotorGalan dragit igång

Nu är MotorGalan 2018 igång på allvar och jury-grupperna har börjat sitt arbete med att utse kandidater till de 12 olika kategorierna. Ett första möte med ett 25-tal av jurymedlemmarna har hållits.

Nyhetsbrev

Plus

Bilhandlaren som producerar sin egen el

På Häggenäs Auto frågar man sig varför inte fler bilhandlare satsar på egen elproduktion.

Arkiv

Renault Trucks lanserar andra generationen eldrivna lastbilar

ABS Wheels i samarbete med Winrun Tires

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Volvo Trucks och FedEx genomför platooning med lastbilar

Första gången BUDD-e visas i Sverige

Volkswagen har tagit sin prisbelönade konceptbil till Almedalen.

All time high i bilhallarna

Juni blev som väntat en rekordstark månad för nya personbilar och lätta lastbilar.

150 000 fordon behåller vinterdäcken på över sommaren

Autobutler.se har nu nått 500 000 verkstadskunder

Eldriven 40-tons trailerbil från DAF

Orealistiskt eller ej – allt fler lastbilstillverkare tar fram eldrivna alternativ till sina tunga lastbilar. Nu är det Daf som lanserar ett eldrivet dragfordon till ett 40-tonsekipage.

Bilen varnade för dålig oljekvalitet

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV – Hårdbromsande suvdäck

Goodyear släpper nu Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Ett prestandadäck för suvar som har utvecklats för kortare bromssträcka och optimal väghållning även hos de största suvarna. 

De tillverkar ett batteri av mögelsvamp

Världens vackraste elbil kommer till Almedalen

Svenska fordonsbranschen diskuterade personalliggare i Norge

Personliggare kommer omfatta alla verkstäder som servar och reparerar motorfordon och i Norge har man haft Personalligare i flera år. Representanter för den svenska fordonsbranschen besökte nyligen Norge för att ta del av erfarenheterna.

ProMeister Solutions AS utbildar PKK-inspektörer i Norge

BIL Sweden och MRF i Almedalen 2018

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

PROVKÖRNING: Tar Alfa till nya höjder

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Renault satsar över 10 miljarder kronor på elbilar

SFVF:s samarbete med Branschkontroll utökas

Historien bakom Superdäck Service

Michelin sätter nya mål för hållbara däck

Bilprovningen börjar delkontrollera fordon

LEDARE: Trump och EU rasar runt i sandlådan…

Se alla Företagens egna nyheter

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både miljö och medarbetare

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Vi ses väl på lastbilsmässan 22-25 augusti?

Automatisk tvättprocess

Kulskydd med eget tryck

EcoOnline till Storbritannien och Irland genom förvärv av DCM Compliance

Välkommen till LBM-teamet Maria!

AutopStenhöj hos Continova AB

Mobil och trådlös bromsprovare på Elmia Lastbil 2018

Förmac önskar en glad sommar

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

LUKOIL vann Mechanums förtroende

Kommer snart - monteringsmaskin T7800 PROspeed

Prishållare till bilhall

Köldmedium - alltid på lager!

Kabelskaltång

Tärnö varningsljusramp 39" - 71"

Semler SV30 låglyft

Buntband med ståltunga

B18 dual colour

Sänd till en kollega

0.148