Mekonomen Group redovisar ett stabilt 2017

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

- När vi summerar 2017 ser vi tillbaka på ett utmanande år för Mekonomen Group där vi ägnade mycket tid åt att få tillbaka momentum i alla våra koncernbolag och rusta för framtida tillväxt. Intäkterna steg till 6 miljarder under 2017 vilket är en milstolpe för oss, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef för Mekonomen Group.

Kommentar vd:

"Mekonomen Groups försäljning var oförändrad i fjärde kvartalet jämfört med samma period i fjol. Justerad för antal vardagar och valutaeffekter steg försäljningen med 4 procent. Rörelseresultatet steg till 96 (74) MSEK, negativt påverkat av jämförelsestörande poster om 7 (negativt 31) MSEK.

I fjärde kvartalet uppvisade MECA, Mekonomen Sweden och Mekonomen Norway omsättning i nivå med fjärde kvartalet 2016, medan omsättningen i Sørensen og Balchen föll 3 procent. En försvagning av den norska kronan och en färre vardag i perioden hade negativ effekt på omsättningen.

Försäljning till anslutna verkstäder steg med 7 procent i fjärde kvartalet och försäljningen av reservdelar under vårt eget varumärke ProMeister utvecklades i linje med övrig försäljning.

Den tillfälligt ökade försäljningen av DAB-produkter under 2017 i våra norska verksamheter avtog under fjärde kvartalet.

Rensat för jämförelsestörande poster uppvisade koncernen ett rörelseresultat om 103 (105) MSEK i fjärde kvartalet. Resultatet påverkades positivt av ökad lönsamhet inom Mekonomen Sweden, men påverkades negativt av en färre vardag, svag norsk krona och kostnader med anledning av sammanslagning av butiker i Mekonomen Norway. Därtill inkluderade rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2016 verksamhetsförlust om 12 MSEK relaterad till MECA:s dåvarande exportaffär till Danmark som avyttrades i slutet på år 2016.

Mekonomen Sweden – solid försäljning och förbättrat resultat I fjärde kvartalet såg vi indikationer på att vårt arbete i Mekonomen Sweden med att få tillbaka försäljningstillväxt och ökad lönsamhet började ge effekt. Kvartalet uppvisade en stabil försäljning tillsammans med en något förbättrad lönsamhet. Ännu återstår mycket arbete, men vi ser att vi har de förutsättningar som krävs för att gradvis förbättra omsättning och lönsamhet.

Marknadsutveckling

Vi upplevde i fjärde kvartalet en fortsatt något trög marknad för bilservice, främst i Norge.

Siffror för 2017 visar att registreringen av nya bilar fortsatte öka på våra huvudmarknader Sverige och Norge, där även andelennyregistrerade laddbara bilar fortsatte växa. Ökningen av andelen elbilar är från en låg nivå och vi ser ingen signifikant påverkan på oss under närmaste åren. Det är viktigt att vi följer hur eftermarknaden förändras, och ökningen av andelen elbilar tillsammans med den högre graden av digitalisering i branschen är två områden vi följer med extra noggrannhet.

Med anledning av den växande bilparken de senaste åren ser vi potential för en växande totalmarknad framöver, givet att utskrotningen av bilar inte ökar från nuvarande nivåer. Vi förväntar oss dock ingen större förändring i marknaden under närmaste tiden då den växande bilparken når eftermarknaden först när bilarna blir äldre.

Fokus under 2018 är fortsatt att driva lönsam försäljningstillväxt i alla våra koncernbolag. Detta ska ske genom att stärka och anpassa våra kunderbjudanden ytterligare, men även genom att aktivt söka förvärvsmöjligheter både inom vår kärnaffär och inom närliggande områden.

Arbetet med våra två stora strategiska projekt - ett koncerngemensamt centrallager i Strängnäs och vår nya digitala reservdelskatalog – fortgår enligt plan.

Vi vill också meddela att vi har ingått ett avtal med LKQ Corporation för att finna gemensamma inköpsavtal med nyckelleverantörer. Trots att avtalet är immateriellt för Mekonomen Groups resultat, kommunicerar vi händelsen då LKQ Corporation är en större aktieägare i bolaget. Avtalet har godkänts av styrelsens oberoende ledamöter.

För att bättre anpassa oss till vår affär har koncernledningen utökats från och med 1 januari 2018. Tillsammans med mig bestårkoncernledningen nu av säljbolagens vd:ar, som arbetar nära våra kunder, och chefer från våra koncerngemensamma funktioner.Organisationsförändringen påverkar även hur vi kommer rapportera våra segment. Från och med första kvartalet 2018 kommerMekonomen Group att presenteras med segmenten Mekonomen, MECA, Sørensen og Balchen och Övrigt. Segment Mekonomen kommer att bestå av Mekonomen Sweden och Mekonomen Norway. Segment MECA kommer att bestå av MECA Sweden och MECA Norway. Sørensen og Balchen är oförändrat. Övriga verksamheter kommer att ingå i segment Övrigt.

Som konsekvens av vår översyn av organisationsstrukturen skrev vi ner goodwill i Marinshopen under fjärde kvartalet med 9 MSEK och vi genomförde effektiviseringar av butiksstrukturen i Mekonomen Norway. Översynen ledde även till en omallokering av interna kostnader vilket gav effekt på rörelseresultaten i de enskilda segmenten, men ingen effekt på koncernnivå.

Min ambition är att den nya organisationsstrukturen ska ta till vara på all den styrka våra varumärken och medarbetare besitter och skapa rätt förutsättningar för en fortsatt lönsam försäljningstillväxt även i framtiden."

Pehr Oscarson

Vd och koncernchef

 

1 oktober - 31 december 2017 ● Intäkterna var huvudsakligen oförändrade och uppgick till 1 507 (1 508) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 4 procent. Försäljning i jämförbara enheter ökade med 2 procent, i lokal valuta.  ● EBITA ökade till 134 (103) MSEK och EBITA-marginalen ökade till 9 (7) procent.  ● EBIT ökade till 96 (74) MSEK och EBIT-marginalen ökade till 6 (5) procent. EBIT har påverkats negativt av jämförelsestörande poster om 7 (negativt 31) MSEK.  ● Bruttomarginalen ökade till 55,2 (52,0) procent.  ● Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, ökade till 2,07 (1,83) SEK.  ● Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 246 (208) MSEK.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Nyhetsbrev

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Arkiv

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.19