Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Viktor Andersson från Linköping är klar för sin första säsong i Formula STCC Nordic, supportklass till STCC. Trots att han bara är 14 år känner sig kartingtalangen hemma i STCC-depån. Viktors pappa är nämligen Mattias Andersson, toppförare och veteran i svensk racings kungaklass.

Viktor Andersson har tävlat inom karting i sju år. På meritlistan har han bland annat två SM-brons och starter i såväl EM som VM.

– Men nu tar vi klivet över till formelbil. Det blir ett stort steg för Viktor som ännu bara provsuttit den bil han ska köra, berättar Mattias, som i år gör sin andra STCC-säsong med Honda Racing Sweden.

Viktors formelbil är för övrigt den som Linus Lundqvist vann mästerskapet i 2016.

Viktor Andersson, som fyller 15 år i augusti, ser självklart fram emot sin debutsäsong i Formula STCC Nordic.

– Det ska bli roligt att få tävla en riktig racerbil. 2018 tar jag emellertid som ett läroår där mitt fokus i första hand kommer att ligga på träning och att lära mig bilen, säger han.

Pappa Mattias avslöjar att Viktor redan börjat studera tävlingsfilmer från fjolårets upplaga av Formula STCC Nordic för att få en uppfattning om vad som väntar.

Mästerskapet innehåller sex deltävlingar varav fem körs tillsammans med STCC.

– Viktor kommer att tävla för mitt moderteam MA:GP och han kommer att ha sin egen stab av mekaniker, berättar Mattias.

En av personerna som kommer att hjälpa Viktor är farfar Hans som även han har en gedigen och framgångsrik bakgrund som racerförare.

– Det blir mycket far och son hos oss, konstaterar Mattias, som själv började tävla i karting vid tio års ålder.

Då lade Hans ratten på hyllan, köpte en husvagn och tog med sig Mattias på kartingtävlingar land och rike runt. De senaste åren har de, jämte Mattias tävlande i STCC, gjort samma kartingresa med Viktor.

Att det skulle bli motorsport för Viktor var som alla förstår ganska givet från början. Faktum är att han kom till världen mitt under en STCC-deltävling säsongen 2003.

-Han föddes mellan två race i Kanonloppet på Gelleråsen den 17 augusti. Jag hade varit hemma i Linköping på natten, men då var allt lugnt så jag åkte tillbaka till Karlskoga. Sedan började det hända saker och det andra heatet körde jag som nybliven, glad far, minns Mattias med ett leende.

 

 

Bild: Racefoto



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Polering i världsklass på lyckat BigFoot Seminar i Örebro

Nyligen blänkte det lite extra på det gamla verkstads- och industriområdet CV i Örebro. I en av de maffiga tegelbyggnaderna samlades nämligen ett hundratal av Sveriges professionella polerare för att få kunskap och inspiration på poleringskonventet BigFoot Seminar.

Dubbla pallplatser för Simon Larsson i Lamborghini Super Trofeo

Land Rover firar 70 års jubileum

Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion

SAFER lyfter livräddande trafiksäkerhetsforskning

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Nyhetsbrev

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

Arkiv

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Sänd till en kollega

0.131